PDA

View Full Version : Leslie 16 speaker.



Robin...
30 maart 2014, 14:20
Ja ik heb een mooie speaker kunnen scoren voor weinig geld. Een leslie 16 uit 1965. De stekker ontbreekt maar hij doet het wel. Ik heb zelf een fender super sonic 60 combo. Als ik 2 speakers aansluit gaat hij automatisch van 8 naar 4 ohm. De stekker komt volgende week uit Amerika met 2 aansluitingen van 1/4 input. Eentje voor de snelheid te schakelen en eentje die naar mijn fender combo gaat. Ik wil hierbij een pedaal ombouwen die kapot is en daar 2 schakelaars op bouwen. Gewoon de huls gebruiken. eentje voor de snelheid en eentje tussen mijn speaker kabel om hem uit of aan te zetten. Ik weet niet of dat kan en of mijn combo versterker daardoor niet kapot gaat om tijdens dat mijn versterker aan is te schakelen. Heeft iemand hier tips voor en wat ik nodig heb qua componenten en schakelaars en hoe ik dat moet bouwen is ook welkom. Ik ben best technisch en kan goed solderen. En anders heb ik een vriend ervoor die super goed is in elektronica en er voor geleerd heeft.

tommus42
30 maart 2014, 14:56
Tekeningetje maken:soinnocent:

Robin...
30 maart 2014, 18:30
Tekeningetje maken:soinnocent:

Ga ik vanavond even doen. Ga gelijk wat foto's sturen dat jullie een beetje en idee hebben. Maar kan je zomaar een 2de speaker uitschakelen tijdens dat de versterker aan is? De 2de uitgang van de versterker dus. Heb nu eerst alles even ontstoft en schoon gemaakt en de motor zoals de oude gebruiksaanwijzing aangaf geolied.

tommus42
31 maart 2014, 11:28
De uitgangstrafo kan over het algemeen wel wat hebben, wat mismatch betreft. Begrijp ik goed dat je schakelt tussen de tweede speaker in het combo en de leslie? Dan lijkt me er al helemaal niets aan de hand. Voor de zekerheid kun je even niet spelen als je schakelt.

Robin...
7 april 2014, 13:53
Nog een ander vraagje. Ik heb nog steeds me stekker niet binnen maar ik heb laatst gekeken en kwam op dit. http://support.fender.com/manuals/guitar_amplifiers/Super-Sonic_Head_and_112_ComboAmps_manual.pdf. Hier staat in 8ohm + 8ohm is 4ohm per luidspreker. Dit betekent dat de uitgang parallel is. Wat gebeurd als ik 4 + 8 ohm speakers aansluit. Gaat mijn traffo dat trekken?

tommus42
9 april 2014, 13:51
4ohm parallel met 8ohm geeft ongeveer 2,7ohm, lijkt mij een te grote mismatch. De trafo zal het wel overleven maar de buizen moeten dan veel te hard werken volgens mij. Komt bij dat je volumeverschil krijgt tussen de twee luidsprekers.
8ohm + 8ohm = 4ohm begrijp ik overigens niet. Twee luidsprekers van 8ohm parallel geeft een impedantie van 4ohm.

Robin...
9 april 2014, 14:08
4ohm parallel met 8ohm geeft ongeveer 2,7ohm, lijkt mij een te grote mismatch. De trafo zal het wel overleven maar de buizen moeten dan veel te hard werken volgens mij. Komt bij dat je volumeverschil krijgt tussen de twee luidsprekers.
8ohm + 8ohm = 4ohm begrijp ik overigens niet. Twee luidsprekers van 8ohm parallel geeft een impedantie van 4ohm.

Ik bedoelde dat in m'n handleiding staat dus als ik 2 speakers van 8ohm aansluit gaat mijn versterker naar een impedantie van 4 ohm. Maar als ik dus een speaker van 4 ohm en 8 ohm aansluit gaat mijn versterker dan een impedantie geven van 6 ohm toch??? of is dat dan 2.7ohm? Ik snap hier vrij weinig van en er staat niks op het internet van een speaker van 4 ohm + 8 ohm aansluiten. Of denk je dat het makkelijker is om een andere speaker in de leslie te zetten van 10 inch met 8 ohm?

cluseau
9 april 2014, 15:01
Ik bedoelde dat in m'n handleiding staat dus als ik 2 speakers van 8ohm aansluit gaat mijn versterker naar een impedantie van 4 ohm. Maar als ik dus een speaker van 4 ohm en 8 ohm aansluit gaat mijn versterker dan een impedantie geven van 6 ohm toch??? of is dat dan 2.7ohm? Ik snap hier vrij weinig van en er staat niks op het internet van een speaker van 4 ohm + 8 ohm aansluiten. Of denk je dat het makkelijker is om een andere speaker in de leslie te zetten van 10 inch met 8 ohm?

R1xR2/(R1+R2) ofwel 4x8 / ( 4+8 ) = 32/12 = 2.667 Ohm

Han S
9 april 2014, 16:35
Waar blijven de foto's? Bij een Leslie denk ik aan een kast met een roterende hoorn bovenop een driver en een soort roterende trommel met glijbaan onder de basspeaker.

muziekschuur
9 april 2014, 17:49
Er zijn heel wat handige pedalen en kastjes voor gitaristen die leslies gebruiken.... Ff nazoeken.... En al heel lang. Dus ook op de tweedehands markt is veel handigheid te vinden....

Robin...
9 april 2014, 18:21
Waar blijven de foto's? Bij een Leslie denk ik aan een kast met een roterende hoorn bovenop een driver en een soort roterende trommel met glijbaan onder de basspeaker.

http://i61.tinypic.com/2ptqd8h.jpg

http://i59.tinypic.com/pbr89.jpg

http://i58.tinypic.com/15z5t3a.jpg

http://i58.tinypic.com/2mfx405.jpg

Hier een paar foto's. Het is een leslie maar dan alleen met roterende trommel ervoor. Maar geen driver erboven.

@Muziekschuur. Ik heb veel op internet gekeken maar ik heb niet veel gevonden. Als je een paar linkjes heb voor om op weg te komen zal ik dat echt waarderen. Maarja ik denk dus dan dat het makkelijkste is een speaker op aan te sluiten van 8 ohm en 10 inch en de oude netjes opbergen voor als ik hem ooit ga verkopen. Welke speaker zou goed passen bij een fender super sonic 60w?

Han S
9 april 2014, 19:13
Joh!! Ik heb nog een echte Leslie, type 760 van 110 watt met een roterende hoorn bovenop een mid/hoog driver en een 15 inch basdriver met zo'n roterende trommel er onder. Ik heb daar een aansluiting op gemaakt voor een jackplug als ingang en een XLR met een voetpedaal waarmee je de rotors stil kunt zetten, laten draaien en van langzaam naar snel kunt schakelen. Op snel krijg je dat geluid wat de Beatles ook wel hebben gebruikt en op langzaam heb je de mooiste chorus die je ooit zult horen.

Ik heb hem niet meer nodig.

Robin...
9 april 2014, 19:47
Joh!! Ik heb nog een echte Leslie, type 760 van 110 watt met een roterende hoorn bovenop een mid/hoog driver en een 15 inch basdriver met zo'n roterende trommel er onder. Ik heb daar een aansluiting op gemaakt voor een jackplug als ingang en een XLR met een voetpedaal waarmee je de rotors stil kunt zetten, laten draaien en van langzaam naar snel kunt schakelen. Op snel krijg je dat geluid wat de Beatles ook wel hebben gebruikt en op langzaam heb je de mooiste chorus die je ooit zult horen.

Ik heb hem niet meer nodig.

Dit is ook een echte leslie. Alleen zonder roterende horns. Maar een leslie speaker is gewoon en speaker die gemaakt is door het bedrijf leslie en dat is deze. en hij is oud en SRV gebruikte hem vroegahhh

Ja ik nu die kabel besteld waar ook een jack plug opzit voor naar de combo en een jack plug om snelheid te schakelen. Pedaaltje om te schakelen van langzaam en stil heb ik al gemaakt. Werkt gewoon met een simpele schakeling. Maar deze leslie 16 klinkt ook geweldig. Ik heb de mijne ook wel eens eerder gehoord en ook een zelfde model maar met een ander embleempje erop, een fender vibrotone. Alleen hem zien te kunnen laten werken op mijn fender super sonic 60 combo en ook met live situaties lijkt me vett. Dus het handigste lijkt mij een andere speaker en een schakelaar van de combo naar de leslie. Even kijken hoe ik dat kan laten werken en maken.


https://www.youtube.com/watch?v=El0CwSLS_g4

Robin...
9 april 2014, 20:10
Nog een vraagje. Wat als ik een dummy plug in m'n externe speaker output doe en me leslie aanluit op me internal speaker output. Dat las ik hier http://forums.fender.com/viewtopic.php?f=13&t=61985

Zou dat dan wel werken?