PDA

View Full Version : goede high pass filter plug in



guhlenn
29 maart 2014, 11:29
Ha mensen,

Ik ben bezig met een ep en hoewel ik tevreden ben over de mix is het geheel op sommige systemen veel te log en zwaar, het laag en sublaag duwt de rest weg. Ik gebruik eigenlijk nooit high pass filters en vroeg me af hoe jullie die instellen. Ik wil uiteraard mijn kick en toms monsterlijk groot houden. alle tracks apart high passen behalve die? Of toch gewoon een high pass filter over de master buss. Ik gebruik eigenlijk ook nooit een frequentie analyser maar dat zou hier misschien wel eens nuttig kunnen zijn. Dus aanbevelingen in die richting hoor ik ook graag.

Dank en groet!

Arvoitus
29 maart 2014, 14:47
Afhankelijk van wat je doel is (loudness, etc) zou ik sowieso alles highpassen en lowpassen.

De lage E van een gitaar zit op 82.41 hz, maar dat wil niet zeggen dat je niks onder de 100 hz mag weg halen. Ik zelf highpass gitaren meestal rond de 100hz (ook voor lager gestemde gitaren). In het metal wereldje is het vrij gebruikelijk om alles bruut te highpassen, zodat alles onder de 100hz alleen maar kick en basgitaar is. Klinkt misschien raar als je weet dat 7 snarige gitaren tot de 61hz gaan, maar het gevolg is dat je wel een enorm strak en controleerbaar laag krijgt.

Een richtlijn wat ik altijd doe:
Kick: 30 a 40hz
Snare: rond de 100hz
Hihat: minimaal 150hz
Kleine toms: 100hz
Grotere toms: 90 hz
Floor toms: 80hz
Overheads: afhankelijk van muziek stijl, 100hz tot 600hz.
Bass DI: 50 a70hz
Bass mic: 100hz
Gitaren: 100hz
Zang: 120 a 180hz

Maar gebruik vooral je oren, je kan makkelijk tot en met 100/120hz bij de zang weghalen totdat je iets merkt. En vervolgens kan je in de mix nog wel verder tot 150/180hz gaan voordat je zang er echt onder begint te lijden. Natuurlijk mis je wel wat laag, maar denk na of je dat echt nodig hebt?

Hetzelfde bij gitaren, onder de 90hz heb je naar mijn mening alleen nog maar modderige zooi van je cabinet en ruimte zitten. Nergens voor nodig, dus dat gebied laat ik over aan de bassgitaar.

Highpass op je masterbuss, opzich heb je die niet nodig als je alle tracks netjes hebt ge-highpassed ... misschien een filter op 25-30hz. Kan misschien ten gunste van je headroom komen.

En vergeet ook de lowpass niet!

guhlenn
30 maart 2014, 11:10
Afhankelijk van wat je doel is (loudness, etc) zou ik sowieso alles highpassen en lowpassen.

De lage E van een gitaar zit op 82.41 hz, maar dat wil niet zeggen dat je niks onder de 100 hz mag weg halen. Ik zelf highpass gitaren meestal rond de 100hz (ook voor lager gestemde gitaren). In het metal wereldje is het vrij gebruikelijk om alles bruut te highpassen, zodat alles onder de 100hz alleen maar kick en basgitaar is. Klinkt misschien raar als je weet dat 7 snarige gitaren tot de 61hz gaan, maar het gevolg is dat je wel een enorm strak en controleerbaar laag krijgt.

Een richtlijn wat ik altijd doe:
Kick: 30 a 40hz
Snare: rond de 100hz
Hihat: minimaal 150hz
Kleine toms: 100hz
Grotere toms: 90 hz
Floor toms: 80hz
Overheads: afhankelijk van muziek stijl, 100hz tot 600hz.
Bass DI: 50 a70hz
Bass mic: 100hz
Gitaren: 100hz
Zang: 120 a 180hz

Maar gebruik vooral je oren, je kan makkelijk tot en met 100/120hz bij de zang weghalen totdat je iets merkt. En vervolgens kan je in de mix nog wel verder tot 150/180hz gaan voordat je zang er echt onder begint te lijden. Natuurlijk mis je wel wat laag, maar denk na of je dat echt nodig hebt?

Hetzelfde bij gitaren, onder de 90hz heb je naar mijn mening alleen nog maar modderige zooi van je cabinet en ruimte zitten. Nergens voor nodig, dus dat gebied laat ik over aan de bassgitaar.

Highpass op je masterbuss, opzich heb je die niet nodig als je alle tracks netjes hebt ge-highpassed ... misschien een filter op 25-30hz. Kan misschien ten gunste van je headroom komen.

En vergeet ook de lowpass niet!

Dank je, het klinkt idd als rommel, ondefinieerbare meuk die de muziek wegdrukt. Je low-pass opmerking snap ik niet. Ik boost mijn high end meestal, ik neem wat donker op blijkbaar (sfeerverlichting hehehe)...

Je gebruikt gewoon om het even wleke EQ?

Groet!
G.

Terminus
30 maart 2014, 23:24
Ik high pass eigenlijk alles. Gitaren kun je zelfs nog op 200hz highpassen als je de ruimte nodig hebt. In de metal wereld is gitaren lowpassen op 10k oid gebruikelijk, maar voor wat meer old school rock kun je flink lager gaan. Ik zou gewoon je oren volgen, in bepaalde situaties kun je prima zang op 400hz highpassen. Het hangt allemaal van de context en het genre af.

guhlenn
31 maart 2014, 13:28
ok, dank, ik ga het proberen. Tis geen metal, maar leunt er een beetje tegenaan. hogh passen dus ;)

Arvoitus
31 maart 2014, 21:46
Dank je, het klinkt idd als rommel, ondefinieerbare meuk die de muziek wegdrukt. Je low-pass opmerking snap ik niet. Ik boost mijn high end meestal, ik neem wat donker op blijkbaar (sfeerverlichting hehehe)...

Je gebruikt gewoon om het even wleke EQ?

Groet!
G.
Ja, ik gebruik meestal de standaard Reaper EQ.

Frequency analysers kunnen handig zijn, maar ik heb er nog niet echt veel nut voor gevonden. Het is een vak apart om goed te begrijpen waar je uberhaupt naar kijkt en hoe je dat vervolgens goed kan vertalen naar de veranderingen in je mix.

Lowpass is eigenlijk dezelfde tool als je highpass, maar dan voor het hoog (maar dat wist je natuurlijk al). Zoals terminus zegt is gitaren lowpassen rond de 10k vrij gebruikelijk (daarboven zit toch weinig nuttige informatie), en ik heb zelfs mixen gezien waar ze tot de 5 a 6k gingen.

Net zoals met een highpass kun je met de lowpass gewoon alle zooi weghalen die je niet nodig hebt, zo kun je alles gewoon beter zijn eigen ruimte geven ... of meer ruimte overlaten voor de dingen die er wel horen. Net zoals je in het laag alleen kick en bass wil, wil je in het tophoog bijvoorbeeld alleen maar zang en je overhead mics en (en niet het hoog van je snare mic).

guhlenn
1 april 2014, 10:20
Ja, ik gebruik meestal de standaard Reaper EQ.

Frequency analysers kunnen handig zijn, maar ik heb er nog niet echt veel nut voor gevonden. Het is een vak apart om goed te begrijpen waar je uberhaupt naar kijkt en hoe je dat vervolgens goed kan vertalen naar de veranderingen in je mix.

Lowpass is eigenlijk dezelfde tool als je highpass, maar dan voor het hoog (maar dat wist je natuurlijk al). Zoals terminus zegt is gitaren lowpassen rond de 10k vrij gebruikelijk (daarboven zit toch weinig nuttige informatie), en ik heb zelfs mixen gezien waar ze tot de 5 a 6k gingen.

Net zoals met een highpass kun je met de lowpass gewoon alle zooi weghalen die je niet nodig hebt, zo kun je alles gewoon beter zijn eigen ruimte geven ... of meer ruimte overlaten voor de dingen die er wel horen. Net zoals je in het laag alleen kick en bass wil, wil je in het tophoog bijvoorbeeld alleen maar zang en je overhead mics en (en niet het hoog van je snare mic).


Dank voor de uitleg, ik zal julie de uitkomst laten weten!

Frits van Mourik
2 april 2014, 00:17
Afhankelijk van wat je doel is (loudness, etc) zou ik sowieso alles highpassen en lowpassen.

De lage E van een gitaar zit op 82.41 hz, maar dat wil niet zeggen dat je niks onder de 100 hz mag weg halen. Ik zelf highpass gitaren meestal rond de 100hz (ook voor lager gestemde gitaren). In het metal wereldje is het vrij gebruikelijk om alles bruut te highpassen, zodat alles onder de 100hz alleen maar kick en basgitaar is. Klinkt misschien raar als je weet dat 7 snarige gitaren tot de 61hz gaan, maar het gevolg is dat je wel een enorm strak en controleerbaar laag krijgt.

Een richtlijn wat ik altijd doe:
Kick: 30 a 40hz
Snare: rond de 100hz
Hihat: minimaal 150hz
Kleine toms: 100hz
Grotere toms: 90 hz
Floor toms: 80hz
Overheads: afhankelijk van muziek stijl, 100hz tot 600hz.
Bass DI: 50 a70hz
Bass mic: 100hz
Gitaren: 100hz
Zang: 120 a 180hz

Maar gebruik vooral je oren, je kan makkelijk tot en met 100/120hz bij de zang weghalen totdat je iets merkt. En vervolgens kan je in de mix nog wel verder tot 150/180hz gaan voordat je zang er echt onder begint te lijden. Natuurlijk mis je wel wat laag, maar denk na of je dat echt nodig hebt?

Hetzelfde bij gitaren, onder de 90hz heb je naar mijn mening alleen nog maar modderige zooi van je cabinet en ruimte zitten. Nergens voor nodig, dus dat gebied laat ik over aan de bassgitaar.

Highpass op je masterbuss, opzich heb je die niet nodig als je alle tracks netjes hebt ge-highpassed ... misschien een filter op 25-30hz. Kan misschien ten gunste van je headroom komen.

En vergeet ook de lowpass niet!

HPF's zijn een prima oplossing om ongewenste blubberzooi uit je mix te halen!
Zeker niet onbelangrijk is dan ook de steilheid van het filter (dB/okt)...

guhlenn
2 april 2014, 11:56
HPF's zijn een prima oplossing om ongewenste blubberzooi uit je mix te halen!
Zeker niet onbelangrijk is dan ook de steilheid van het filter (dB/okt)...

Dag Frits,

meestal zie ik 12 db per octaaf, is dat een beetje de standaard of speel je daarmee per instrument/bron?

Frits van Mourik
4 april 2014, 00:29
Dag Frits,

meestal zie ik 12 db per octaaf, is dat een beetje de standaard of speel je daarmee per instrument/bron?

Indien nodig, aanwezig & gewenst gebruik ik de laag-af filters op de microfoons.
Dan heb ik op m'n mengtafel per kanaal een laag-af filter van 100Hz 12dB/oct, waarmee ik meestal wel toekom.
Anders kan ik op de tafel het laag shelve-filter van de kanaal-EQ inzetten.
Heb ik bij de mix hieraan nòg niet genoeg, dan heb ik de opname verkloot...

Op de masterbuss een laag-af filter gebruiken zou ik niet doen.
Lijkt mij een multiband-compressor fijner.

Frekwentie-analysers hebben hun nut, maar IMHO niet echt in muziek.
Je kijkt toch ook niet met je oren, toch?

guhlenn
4 april 2014, 08:58
Indien nodig, aanwezig & gewenst gebruik ik de laag-af filters op de microfoons.
Dan heb ik op m'n mengtafel per kanaal een laag-af filter van 100Hz 12dB/oct, waarmee ik meestal wel toekom.
Anders kan ik op de tafel het laag shelve-filter van de kanaal-EQ inzetten.
Heb ik bij de mix hieraan nòg niet genoeg, dan heb ik de opname verkloot...

Op de masterbuss een laag-af filter gebruiken zou ik niet doen.
Lijkt mij een multiband-compressor fijner.

Frekwentie-analysers hebben hun nut, maar IMHO niet echt in muziek.
Je kijkt toch ook niet met je oren, toch?

:). Dank voor je antwoord. Heb al een beetje zitten spelen ermee, helpt idd. bij het opruimen. Nog een vraagje: ik gebruik de Sonitus fx EQ, maar die lijkt een high pass filter te gebruiken met ongeveer 3 db/octaaf, of althans, dat leidt ik af uit de grafische weergave. bedoel, de curve zou toch 12 dB moeten zakken als ik van 100 naar 50 Hz ga bij 12dB per octaaf, of maak ik nu een denkfout? Misschien eens gaan zoeken naar een andere EQ.

guhlenn
9 april 2014, 15:42
:). Dank voor je antwoord. Heb al een beetje zitten spelen ermee, helpt idd. bij het opruimen. Nog een vraagje: ik gebruik de Sonitus fx EQ, maar die lijkt een high pass filter te gebruiken met ongeveer 3 db/octaaf, of althans, dat leidt ik af uit de grafische weergave. bedoel, de curve zou toch 12 dB moeten zakken als ik van 100 naar 50 Hz ga bij 12dB per octaaf, of maak ik nu een denkfout? Misschien eens gaan zoeken naar een andere EQ.

heb nu fabfilter geinstalleerd en dat werkt veel fijner. En ruimt ook echt op. Dat van die High Cut filter bleek geen overbodige luxe: alle nare hiss verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dank mensen, zal binnenkort voor en na fragmentje posten (weet iemand hoe?)...

Arvoitus
9 april 2014, 18:01
heb nu fabfilter geinstalleerd en dat werkt veel fijner. En ruimt ook echt op. Dat van die High Cut filter bleek geen overbodige luxe: alle nare hiss verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dank mensen, zal binnenkort voor en na fragmentje posten (weet iemand hoe?)...
Dropbox of soundcloud zijn de fijnste naar mijn mening.

guhlenn
9 april 2014, 18:21
Dropbox of soundcloud zijn de fijnste naar mijn mening.

Het wordt tijd dat dit forum es moderniseerd ;), maar goed, dank voor de tip, komt goed.