PDA

View Full Version : Mijn eerste gitaar



fantasy1402
27 maart 2014, 14:33
Hallo,
Als 40jarige ga ik beginnen met elektrische gitaar te spelen.
Ik heb al enkele boeken gelezen en mij vooral al een beetje verdiept in de verschillende soorten gitaren en versterkers die er zijn zodanig dat ik nu helemaal niet meer kan kiezen :???:
Enerzijds lees ik op het internet dat je beter een niet te dure gitaar (300 à 400 euro) koopt om te beginnen en anderzijds is het misschien niet slecht om ineens een duurdere en betere (bijv echte amerikaanse strat) te kopen, een gitaar behoud toch zijn waarde ?
Ik redeneer dus , ik ben een doorzetter, als het na enkele jaren goed lukt met gitaar spelen heb ik toch ineens een goede gitaar van waarde.
Ik heb ook steeds de neiging om een gitaar(merk) te kiezen van gitaristen van mijn favoriete bands, denk dat iedereen dit wel heeft.
Hebben jullie nog tips, met welke gitaar zijn jullie begonnen, zouden jullie weer dezelfde keuze maken ?
Wat kost nu een amerikaanse fender stratocaster ?
Dank bij voorbaat !
Jim

mennen08
27 maart 2014, 14:38
+1 voor strats.
Als je echt een goede wilt moet je een cs kopen :P haha
na enige tijd had ik met mijn american standaard zoiets van hmm.. wil toch weer iets beters. toen een cs gekocht!

fantasy1402
27 maart 2014, 14:53
+1 voor strats.
Als je echt een goede wilt moet je een cs kopen :P haha
na enige tijd had ik met mijn american standaard zoiets van hmm.. wil toch weer iets beters. toen een cs gekocht!

Ik vrees als eerste gitaar dat ik de cs niet waardig ben maar wie weet binnen enkele jaren ;)
Buiten Fender denk ik ook aan ESP en Schecter maar welk type, zoveel keus !

frekie
27 maart 2014, 15:02
http://link.marktplaats.nl/m791993923

Yamaha Pacifica 812w 3 Seymour Duncan pickups, vintage ssl-1 (neck) ssl-1 (middle) 59 (bridge), Wilkinson vs-100 bridge, Sperzel Tuners.

Speelt Joost Vergoossen op, keiharde prof o.a. Het Goede Doel. Voor die prijs (275) heb je nieuw bij Fender een China Squiertje.

Versterking is belangrijker dan de gitaar IMHO. Dus achteraan beginnen, minimaal een 1x12 liefst 2X12 box met goede 12 inch luidsprekers. Low wattage buizentopje erop bijv. Blackstar HT-5. Lekkere effectenbak in de loop bijv. Alesis Quadraverb. Modelling: veel mogelijkheden en sounds maar vooral overstuurd is het niet je ware of je moet gelijk aan de Axe Effects.

Eko
27 maart 2014, 15:51
Jim,

Welkom! Als je kunt , kijk dan eens of je een winkel in de buurt hebt en ga daar eens kijken. Het mooiste zou zijn als je iemand me kunt nemen die kan spelen en kan testen.
Vele merken hebben diverse uitvoeringen waarbij de halsvorm anders is , de frets anders zijn enz. Niet alles bevalt iedereen. Een beetje voorlichting en begeleiding door een goede verkoper kan je een goede koop opleveren. In ieder geval is meer kennis nooit weg.
Het hoeft niet altijd direct een hele dure strat te worden. Een standard ( Mexicaans ) is prima en kan je leven lang mee.
Succes!

Me_bigboy
27 maart 2014, 16:58
Welkom!
Wat zijn je favoriete bands? Aangezien je denkt aan ESP en Schecter dan gok ik eerder op het hardere werk. Als je de stevige metal wil opgaan of eerder jazz of blues, dat kan dan wel verschil geven in welk type gitaar je zoekt(humbuckers of single coils,...)

telerocker
27 maart 2014, 19:36
Ik zou beginnen met een goede instapper. Wil je iets strat- of tele-acthigs: Squier Classic Vibe of een Fender Mex. Verkies je mahonie met humbuckers dan zou ik eens kijken naar de PRS SE-serie. Goed afgewerkt, veel gitaar voor niet te veel geld. Ik denk dat je als beginner moeilijk het verschil gaat voelen/horen tussen een USA en een Mex/CV. Ik zou eerder nog wat geld spenderen aan een redelijke amp.
My 2 cents.

Kingstring
27 maart 2014, 23:03
Kleine tip als je nog niet echt een idee hebt? Ga eerst naar een winkel en probeer een Strat model, een Les Paul model, en eentje met een Floyd Rose met een snelle hals en misschien een semi hollow body. (afhankelijk van je muziekstijl). Zodra je weet wat voor een model je aanspreekt, zou ik kijken voor een tweedehands exemplaar tussen de 350 en 600 euro? In mijn optiek zijn dat de gitaren waarbij je bij een wederverkoop het minst op af hoeft te schrijven. Weet je dan wat je wilt? Koop dan je droomgitaar!

fantasy1402
28 maart 2014, 10:37
Dank voor de reacties, mijn favoriete bands zijn The Cure, Pink Floyd, U2 maar ook The Beatles en sommige metal bands dus veelzijdig.
Het zou toch fijn zijn mocht ik ooit een nummer van Pink Floyd kunnen meespelen :)
Ik zal eens bij keymusic gaan en enkele gitaren vastnemen. Als de fenders strats goed aanvoelen zal ik misschien wel zo één kopen.
Vanaf welke prijs heb je een amerikaanse strat ? zijn dit dan de americain standard strat ?
Ik lees ook wel eens als je echt het echte strat geluid wil je absoluut voor drie single pickups moet gaan waarom die variaties dan met die humbuckers, HSS, HSH ? is het dan nog wel een echte strat ?
Jim

Rizz
28 maart 2014, 10:40
Voorkeuren voorkeuren. En meer veelzijdigheid. De strat is de ultieme mod-gitaar, dus wat er ook mee gebeurd, als het vormpje er nog inzit, is het een strat!

Bing17
28 maart 2014, 11:03
Je kan ook eens kijken voor een line6 variax. Daar zitten alle soorten gitaren in, en dan kun je kijken welk geluid je het beste bevalt. Google maar eens.

En een Roland cube erbij. Als je het tweedehands koopt, kun je het weer zonder veel verlies kwijt.

Ik heb namelijk niet het idee dat een gitaar echt waarde vast is. Toen ik voor het eerst wat geld had te spenderen kocht ik een ibanez van 1400 gulden, en die heb ik verkocht voor 350 eurotjes.

Ik zo ook niet gelijk voor een buitenbad gaan, maar voor een moddeling versterker, zodat je uit kunt vinden wat je lekker vind klinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tunes
28 maart 2014, 11:28
Ik zou ook niet voor het buitenbad gaan ???????

En ik zou al helemaal niet voor een variax gaan, als dat inderdaad de gitaren zijn waar bing naar kijkt dan snap ik wel dat je geen waarde vaste gitaar hebt.
Als je er verstand genoeg van hebt zou ik zeggen koop een tweedehands gitaar van een goed merk (en nee dat hoeft geen fender of gibson te zijn), daar verlies je echt geen honderden euro's op.
Tja en advies vragen bij een winkel, ik vind het dubbel. Ze willen je wat verkopen en de kennis is echt overal niet even goed.

Zoek anders op marktplaats het e.a. uit bij jou in de buurt en vraag hier wat een goede keuze is.

fantasy1402
28 maart 2014, 11:51
Je kan ook eens kijken voor een line6 variax. Daar zitten alle soorten gitaren in, en dan kun je kijken welk geluid je het beste bevalt. Google maar eens.

En een Roland cube erbij. Als je het tweedehands koopt, kun je het weer zonder veel verlies kwijt.

Ik heb namelijk niet het idee dat een gitaar echt waarde vast is. Toen ik voor het eerst wat geld had te spenderen kocht ik een ibanez van 1400 gulden, en die heb ik verkocht voor 350 eurotjes.

Ik zo ook niet gelijk voor een buitenbad gaan, maar voor een moddeling versterker, zodat je uit kunt vinden wat je lekker vind klinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ok en een cube is dit dan een modelling versterker ?

Bing17
30 maart 2014, 01:04
Handig die auto correctie. Ik bedoelde een buizenversterker. Zo'n cube is een moddeling versterker. Je kan ook voor een vox of een fender kiezen.

Ik heb zelf een vox valvetronix, maar daar kun je nogal een hoop op instellen. Dat maakt het er allemaal niet simpeler op.

Wat is er mis met de line 6 variax. Ik vond het een handig ding om uit te zoeken wat voor geluid je wilt, en de kwaliteit, gebruiksgemak en bespeelbaarheid vond ik ook niet tegenvallen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

grayfink
30 maart 2014, 16:00
Variax is leuk speelgoed als je al wat referentiekader hebt, voor een beginner is het niks. Iets met bomen en bos. De Yamaha Pacifica tip lijkt me een erg goede.

marter544
31 maart 2014, 11:00
De yamaha lijkt mij ook een goede tip. Daarnaast zou ik met jouw budget kijken naar een buizenamp. Cubes en voxjes zijn leuk maar ik blijf het niet echt lekker vinden klinken. Zeker bij een dergelijke gitaar als de yamaha zou het imo jammer zijn een klein modelling ampje te gebruiken.

FruscianteFan
31 maart 2014, 18:06
Geen idee hoe je er financieel voor staat, maar de reden dat de meeste beginners niet gelijk een dure gitaar nemen, is naast dat ze niet weten of ze wel doorzetten, dat 400 euro ofzo al een hele hoop geld is voor iemand van 14-20.

Als je wel 1000 euro kunt missen, ik noem maar wat, zou ik dat vooral doen. Niets zo inspirerend als gear waarmee je heel snel klinkt als je helden!

fantasy1402
31 maart 2014, 19:17
Geen idee hoe je er financieel voor staat, maar de reden dat de meeste beginners niet gelijk een dure gitaar nemen, is naast dat ze niet weten of ze wel doorzetten, dat 400 euro ofzo al een hele hoop geld is voor iemand van 14-20.

Als je wel 1000 euro kunt missen, ik noem maar wat, zou ik dat vooral doen. Niets zo inspirerend als gear waarmee je heel snel klinkt als je helden!

Ik zou zo'n budget van 1000 à 1500 euro spenderen en natuurlijk doorzetten :-)
Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar http://www.keymusic.com/be/item/epiphone-les-paul-standard-plustop-pro-vintage-sunburst/
of een fender strat mexicaans aangezien ze op internet toch zeggen dat ze bijna evengoed zijn dan een Usa standard strat.
En dan nog een goede lampen versterker maar heb nog geen idee dewelke.
Jim

grayfink
31 maart 2014, 19:23
Prima gitaar, maar niet zo goed als de eerder genoemde goedkopere Yamaha ben ik bang. Heb zelf een dergelijke Epiphone gehad, daar was op zich niet zo veel mis mee, maar de pickups klonken nogal wollig/vlak/matig/ongedefinieerd en de fabrieksafstelling hield ook niet over.

JVGM-music
31 maart 2014, 19:40
. Niets zo inspirerend als gear waarmee je heel snel klinkt als je helden!

Tuurlijk,dat Jimi Page gepingel heb je zo onder knie!En Eddie van Halen....met een week of twee speel je hem er uit!;)


Nee man, kop gewoon zo,n beginners pakket met een stemapparaat en zorg dat er een versterkertje bij is dat voorzien is van een galmpje.

O, en de eerste 20 weken klinkt het nergens naar...neem gitaarles en het zal iets sneller kunnen gaan als je er maar tijd in stopt....heel veel tijd....maar als je het eenmaal een beetje begint te snappen zijn er weinig dingen zo leuk als gitaarspelen.
En geloof me, die dure spullen ga je echt nog wel kopen als je het spelen een beetje beheerst.

Swaag
31 maart 2014, 20:43
TS geeft aan dat hij gaat beginnen met spelen en er wordt dan een buizenversterker geadviseerd? Waarom? Hij zal vooralsnog alleen thuis spelen, dus een goede transistorbak al dan niet met modelling (Fender Mustang series, Vox Valvetronix, Line6, Roland Cube) voldoet dan toch perfect? Hij zal denk ik niet een laag watt buizenbakje op vol geweld aangooien, verder blijven dat m.i. ook enigszins niche-versterkers (als in: doet maar één ding, en wat nou als dat net niet jouw ding is..?)
Verder is dat variax-idee ook zo gek nog niet. Ga voor de lol eens naar een demo van Joost Vergoossen en laat je verbazen wat hij ermee kan.

Stillborn
31 maart 2014, 22:10
Ik zou gaan voor een analoge gitaar (zoals die Yamaha!) en een modeler als versterker.
Van Schecter en ESP blijf je best (zowel als beginner als beatles/u2/pink floyd fan) weg.

FruscianteFan
31 maart 2014, 23:07
Tuurlijk,dat Jimi Page gepingel heb je zo onder knie!En Eddie van Halen....met een week of twee speel je hem er uit!;)


Nee man, kop gewoon zo,n beginners pakket met een stemapparaat en zorg dat er een versterkertje bij is dat voorzien is van een galmpje.

O, en de eerste 20 weken klinkt het nergens naar...neem gitaarles en het zal iets sneller kunnen gaan als je er maar tijd in stopt....heel veel tijd....maar als je het eenmaal een beetje begint te snappen zijn er weinig dingen zo leuk als gitaarspelen.
En geloof me, die dure spullen ga je echt nog wel kopen als je het spelen een beetje beheerst.
Dat is mijn punt niet. Natuurlijk moet je hard en veel oefenen.

JVGM-music
31 maart 2014, 23:13
Zal best maar het is wel een veel gemaakte fout...ik koop dezelfde spullen als mijn favoriete gitarist en dan ben ik er...neen,neen,driewerf neen! Want het zit hem toch voor 90% in de vingers.


Zo klink ik zelf zowel op een 100 euro gitaar als op een 6000 euro limited edition Gibson les Paul volkomen k*t.

Want het geluid zit hem in de vingers,niet inde spullen!

FruscianteFan
1 april 2014, 09:37
Zal best maar het is wel een veel gemaakte fout...ik koop dezelfde spullen als mijn favoriete gitarist en dan ben ik er...neen,neen,driewerf neen! Want het zit hem toch voor 90% in de vingers.


Zo klink ik zelf zowel op een 100 euro gitaar als op een 6000 euro limited edition Gibson les Paul volkomen k*t.

Want het geluid zit hem in de vingers,niet inde spullen!
Klopt, maar als je een degelijk inkomen hebt en geen al te zware lasten, zie ik geen reden om maar 250 euro uit te 'mogen' geven aan een gitaar.

Oefenen, oefenen, oefenen. En dan kan het geen kwaad als je dat op goede spullen doet. Hooguit dat je gitaar veel te licht speelt.

fantasy1402
1 april 2014, 10:34
Ja inderdaad ik ben een veertiger en wil direct redelijk goed spul kopen en ik hoop dat ik daar voor 1500 euro toch wel iets zal voor hebben ?
Een yamaha liever niet, wil bij de grotere merken blijven. Epiphone, fender eventueel Ibanez http://www.keymusic.com/be/item/ibanez-ar420vls-artist-series-violin-sunburst/

grayfink
1 april 2014, 12:14
Eh... Yamaha is denk ik veel groter dan Epiphone, Epiphone is het Aziatische ondermerk van Gibson, zoals Squier dat is van Fender. Prima beginnersgitaren hoor, daar niet van.

JVGM-music
1 april 2014, 12:42
1500 euro dus...kijk hier maar eens..

.http://watzoujijkopen.nl/

frekie
1 april 2014, 20:26
Een yamaha liever niet, wil bij de grotere merken blijven. Epiphone, fender eventueel Ibanez http://www.keymusic.com/be/item/iban...olin-sunburst/ (http://www.keymusic.com/be/item/ibanez-ar420vls-artist-series-violin-sunburst/)

Zucht....:makeup: Je moet nog veel leren.

OK je kan 2 dingen doen.

1. Met de grauwe massa meelopen. Gibson Les Paul (Studio), Fender Stratocaster, Fender Telecaster, allen USA. Goed 2dehands exemplaar kopen, daar zuinig op zijn. Is altijd weer te verkopen, heb je weinig tot geen afschrijving op. Is wel saaaaiii :mad:

2. Weg van de mainstream. Kan je voor weinig een geweldige plank op de kop tikken. Verkopen wordt daarentegen weer moeilijk. Matsumoku Japan bijvoorbeeld eind jaren 70, begin 80: Aria Pro II, Vantage, Washburn, Westone, sommige Epiphones. Is goedkoop, zeer goede kwaliteit, echt vintage. Maar verkoopt bijna niet want is geen Fender of Gibson. Moderner spul wat verbazend weinig doet 2dehands: Godin, Patrick Eggle, Schecter.

grayfink
1 april 2014, 20:37
Of een Yamaha Pacifica 812 :D

floydian666
1 april 2014, 21:19
Dank voor de reacties, mijn favoriete bands zijn The Cure, Pink Floyd, U2 maar ook The Beatles en sommige metal bands dus veelzijdig.
Het zou toch fijn zijn mocht ik ooit een nummer van Pink Floyd kunnen meespelen :)
Ik zal eens bij keymusic gaan en enkele gitaren vastnemen. Als de fenders strats goed aanvoelen zal ik misschien wel zo één kopen.
Vanaf welke prijs heb je een amerikaanse strat ? zijn dit dan de americain standard strat ?
Ik lees ook wel eens als je echt het echte strat geluid wil je absoluut voor drie single pickups moet gaan waarom die variaties dan met die humbuckers, HSS, HSH ? is het dan nog wel een echte strat ?
Jim

Neem eens een kijkje op "frethub.com" .
Die geven ook online les van beginner tot gevorderd , zijn een pink floyd cover band en leggen ook duidelijk wat nummers uit van pink floyd.

fantasy1402
1 april 2014, 21:39
Zucht....:makeup: Je moet nog veel leren.

OK je kan 2 dingen doen.

1. Met de grauwe massa meelopen. Gibson Les Paul (Studio), Fender Stratocaster, Fender Telecaster, allen USA. Goed 2dehands exemplaar kopen, daar zuinig op zijn. Is altijd weer te verkopen, heb je weinig tot geen afschrijving op. Is wel saaaaiii :mad:

2. Weg van de mainstream. Kan je voor weinig een geweldige plank op de kop tikken. Verkopen wordt daarentegen weer moeilijk. Matsumoku Japan bijvoorbeeld eind jaren 70, begin 80: Aria Pro II, Vantage, Washburn, Westone, sommige Epiphones. Is goedkoop, zeer goede kwaliteit, echt vintage. Maar verkoopt bijna niet want is geen Fender of Gibson. Moderner spul wat verbazend weinig doet 2dehands: Godin, Patrick Eggle, Schecter.

Zeg mij gewoon welke beginnersgitaar goed is als ik nog veel moet leren.
Mvg
Jim

fantasy1402
1 april 2014, 21:46
Zucht....:makeup: Je moet nog veel leren.

OK je kan 2 dingen doen.

1. Met de grauwe massa meelopen. Gibson Les Paul (Studio), Fender Stratocaster, Fender Telecaster, allen USA. Goed 2dehands exemplaar kopen, daar zuinig op zijn. Is altijd weer te verkopen, heb je weinig tot geen afschrijving op. Is wel saaaaiii :mad:

2. Weg van de mainstream. Kan je voor weinig een geweldige plank op de kop tikken. Verkopen wordt daarentegen weer moeilijk. Matsumoku Japan bijvoorbeeld eind jaren 70, begin 80: Aria Pro II, Vantage, Washburn, Westone, sommige Epiphones. Is goedkoop, zeer goede kwaliteit, echt vintage. Maar verkoopt bijna niet want is geen Fender of Gibson. Moderner spul wat verbazend weinig doet 2dehands: Godin, Patrick Eggle, Schecter.
Ok wat is dan de ultieme witte merel beginnersgitaar ?
Jim

Bing17
1 april 2014, 22:19
Ligt er een beetje aan hoeveel geld je uit wilt geven. Er zijn vergevorderde gitaristen die helemaal blij worden van een telecaster van 80 tientjes, en daar de sterren van de hemel op spelen, en je hebt beginners die nog geen zuivere noot kunnen spelen op een gitaar van 4000 euro.

Ik denk wel dat als je een duurdere gitaar koopt, en je speelt als een natte krant, je alleen jezelf de schuld kan geven, en het waarschijnlijk niet aan de spullen ligt.

Wat dan waarschijnlijk weer motiverend werkt.

Ik speel meestal alleen wat thuis, en ben wel blij met mijn instappertjes. Ik kan er lekker aan klooien, en wat kabaal op maken.

Met een gitaar van 1000 euro zou ik ook blij zijn. Als in wat een mooi ding is het toch. Jammer dat ik geen noot kan spelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

JVGM-music
1 april 2014, 22:37
Of een Yamaha Pacifica 812 :D


Is inderdaad wel een mooi ding:

http://www.youtube.com/watch?v=yukQix5P5YY

telerocker
2 april 2014, 00:53
Ik zou bij aanschaf niet alleen op de sound letten, maar vooral ook op de bespeelbaarheid/hals. Misschien geef je de voorkeur aan een dikkere hals of juist aan een dunne. Ook het type frets bepaalt het speelcomfort. De een vindt vintagefretjes lekker, de ander stevige jumbofrets. Ik heb ook een Pacifica gehad (prima gitaartje), maar vond de hals nogal dun. Met de fifties hals van een Gibson Studio heb je daarentegen weer flink wat hout in je handen. Verder zou ik eerst eens onversterkt testen. Zit er een beetje vibe in de body als je een open G aanslaat? Heeft de gitaar veel sustain of juist weinig? Dat zijn voor mij altijd doorslaggevende factoren. Zaken als pickups en hardware (pots, brug, tuners) zijn eenvoudig te vervangen, maar een dooie plank wekt zich echter zelden tot leven.

Kakihara
2 april 2014, 11:01
Ik vrees dat het een kwestie is van vooral veel verschillende modellen uit te proberen, niet alleen Fender, Gibson, Epiphone of Squier. (De grootste fabrikant is Cort trouwens.) En eenmaal je je model gekozen hebt, een goeie afstelling te vragen aan de verkoper. Naar mijn mening is het belangrijker om - als eerste gitaar - een goed afgestelde te hebben dan simpelweg op een merknaam af te gaan. Aan een slecht afgestelde Fender USA strat van €1500 ga je ook geen plezier beleven. Aan een goed afgestelde Yamaha van een paar honder euro minder wel. Let op de afwerking van de gitaar, ga met je vinger langs de zijkant van de hals om te voelen of er nergens nog scherpe randjes zijn aan de frets.
Het comfort van de hals is voor een beginner, die nog niets kan spelen, nogal moeilijk in te schatten vermoed ik. Die voorkeuren komen later, als je wat meer bedreven bent. Misschien dat een moderne c-shape zoals de meeste hedendaagse strat-achtige modellen een mooi gemiddelde is. Als je grote handen hebt, kan je dan nog verder kijken naar een model met een dikkere hals, heb je kleinere handen kan je kijken naar een nog dunnere hals, of omgekeerd, er is geen wetmatigheid over de grootte van je handen en de dikte van je hals. Misschien is het wel handig om alvast wat grepen te oefenen alvorens te gaan uitproberen.
Als eerste "versterker" zou ik gewoon kiezen voor een Line6 Pod Studio. Dat is een interface om aan je pc te hangen, maar: mogelijkheden zat, je kan in alle stilte oefenen zonder huisgenoten te irriteren met je treurige geplonk, je leert op een relatief goedkope wijze je voorkeur qua versterker kennen, je leert verschillende soorten effecten kennen en je kan jezelf ermee opnemen, wat erg leerzaam kan zijn, en niet enkel voor een beginnend gitarist. Het heeft geen zin om je nu een Marshall huppeldepup of een Fender dit of een Orange zo aan te raden.

grayfink
2 april 2014, 12:25
Veel proberen? Daar heb je niets aan als je geen referentiekader hebt en niet kunt spelen.....

Kakihara
2 april 2014, 13:01
Veel proberen? Daar heb je niets aan als je geen referentiekader hebt en niet kunt spelen.....

Vandaar mijn suggestie om op de een of andere manier een paar grepen aangeleerd te krijgen. Verder was mijn punt vooral dat het belangrijk was om de gekozen gitaar goed afgesteld te krijgen. Een slecht afgestelde gitaar is niet bevorderlijk voor het spelplezier ongeacht of die gitaar nu uit China of Amerika komt en ongeacht het prijskaartje dat er aan vasthangt.

fantasy1402
2 april 2014, 21:15
Veel proberen? Daar heb je niets aan als je geen referentiekader hebt en niet kunt spelen.....

Waar heb ik dan wel iets aan volgens jou ?
Groetjes
Jim

fantasy1402
2 april 2014, 21:18
Vandaar mijn suggestie om op de een of andere manier een paar grepen aangeleerd te krijgen. Verder was mijn punt vooral dat het belangrijk was om de gekozen gitaar goed afgesteld te krijgen. Een slecht afgestelde gitaar is niet bevorderlijk voor het spelplezier ongeacht of die gitaar nu uit China of Amerika komt en ongeacht het prijskaartje dat er aan vasthangt.

Ik zou zowiezo bij keymusic gaan en ik ga ervan uit dat ze daar toch een gitaar goed kunnen afstellen of heb ik het mis ?
Greetz jim

telerocker
2 april 2014, 21:19
Neem iemand mee die wel kan spelen, oren aan zijn hoofd heeft en een beetje verstand van gitaren heeft. Maar nogmaals: met een Squier Classic Vibe kun je eigenlijk niet misgaan en dat geldt ook voor de PRS SE-serie.

nusti
3 april 2014, 09:09
Ik zou zowiezo bij keymusic gaan en ik ga ervan uit dat ze daar toch een gitaar goed kunnen afstellen of heb ik het mis ?
Greetz jim

Ik ken de winkels zelf niet, maar kan op de site niets vinden over afstellen of servicebeurten. Het is al lang gelden dat ik een nieuwe gitaar heb gekocht, maar ik breng eigenlijk standaard een net aangekochte gitaar even langs de luthier om het even goed te laten afstellen, kost een paar tientjes maar de gitaar is dan wel goed afgesteld.

Tunes
3 april 2014, 09:28
Waar heb ik dan wel iets aan volgens jou ?
Groetjes
Jim

Aan luisteren wat de arvaren mensen hier zeggen, dus niet iemand die met 5 berichten denkt te kunnen zeggen dat dat of dat moet doen.
Er zijn al verschillende mensen geweest die zeggen dat het heel goed is om naar tweedehands te kijken, als je iemand kent die iets van gitaren af weet dan zou ik dat doen, en bovendien om je niet alleen maar te richten op een fender of gibson.
Ja die kan je gebruikt goed verkopen, aan de andere kant betaal je ook een heel bedrag alleen al vanwege de naam.

Je doet jezelf echt te kort als je je alleen richt op die merken.
Goede merken zijn hier al genoeg genoemt.

Tunes
3 april 2014, 09:30
Ik zou zowiezo bij keymusic gaan en ik ga ervan uit dat ze daar toch een gitaar goed kunnen afstellen of heb ik het mis ?
Greetz jim

Geen idee of ze dat daar kunnen, wat ik wel weet is dat keymusic (die ook nog onder een paar andere namen werkt) 1 van de grootste dozenschuivers is.
Persoonlijk ga ik liever voor een kleiner zaakje, ik hoop daar altijd dat de service hoger is en het contact beter.

fantasy1402
3 april 2014, 10:39
Dus als je een gitaar koop moet je bij een luthier langs om de gitaar te laten afstellen ?
Wat is het verschil tussen een gitaar stemmen en afstellen ?

Rizz
3 april 2014, 10:54
Dus als je een gitaar koop moet je bij een luthier langs om de gitaar te laten afstellen ?
Wat is het verschil tussen een gitaar stemmen en afstellen ?

Afstellen is de bespeelbaarheid en octaafzuiverheid aanpassen, stemmen is je snaren op toonhoogte brengen.. ;)

Bespeelbaarheid: Ideale combinatie tussen halskromming, hoogte topkam en hoogte brugzadel(s).
Octaafzuiverheid: Afstand tussen breekpunt topkam en breekpunt brugzadel

Bij electrisch gitaar komt er bij het afstellen evt. ook nog de hoogte van je pickups bij..

terrasbeest
3 april 2014, 12:17
Zeg mij gewoon welke beginnersgitaar goed is als ik nog veel moet leren.
Mvg
Jim

LOL. Dit is natuurlijk wel GITAARNET, het dient vooral om verschillende meningen te horen.:seriousf:

PS. Als je een Cube zou kopen, blijf dan vooral weg van het kleinste modelletje , want dat is speelgoed, en het klinkt ook als speelgoed.
Verder : een goeie beginnersgitaar hoeft niet zo duur te zijn. Yamaha of Squier Cassic Vibe zijn prima, en niet enkel voor de beginner.
Spendeer de rest van je centen aan lessen bij een GOEIE leraar die bij jou past. Dat wordt mogelijk nog moeilijker om te vinden dan de ' juiste gitaar'.

frekie
3 april 2014, 12:31
http://www.gitaarhulp.nl/

Het dekkende netwerk van GF specialisten voor afstellen van gitaren...

https://www.youtube.com/?hl=nl&gl=NL

Your Teacher....

JVGM-music
3 april 2014, 12:42
En laten we ook de gitaartjes van Ibanez niet uitvlakken...die Ibanezzen die ik in mijn handen gehad heb speelden allemaal als een zonnetje..

fantasy1402
3 april 2014, 13:14
Vraag me af hoeveel mensen hier of buiten het forum , hun eerste gitaar kopen (kleine winkel of grote) en gelijk naar een luthier stappen ???

FruscianteFan
3 april 2014, 13:28
De meeste mensen hier stellen de boel zelf af, schat ik zo.

Kakihara
3 april 2014, 13:38
Vraag me af hoeveel mensen hier of buiten het forum , hun eerste gitaar kopen (kleine winkel of grote) en gelijk naar een luthier stappen ???

En hoeveel mensen geven het op omdat ze de gitaar een onhandelbaar instrument vinden, terwijl ze gewoon een degelijke afstelling nodig heeft? Ik weet niet naar welke Keymusic je gaat, maar het lijkt me sterk dat die van Sint-Niklaas niemand in dienst zou hebben die je gitaar kan afstellen, je hoeft daar dus niet meteen voor naar een gitaarbouwer te hollen. Als je een pak geld neerlegt, mag je die service toch verwachten, lijkt me.

Rizz
3 april 2014, 13:40
De meeste mensen hier stellen de boel zelf af, schat ik zo.

Niet bij hun eerste gitaar, schat ik zo.. ;)

Door de jaren heen word je wijs. Een goede muziekwinkel biedt het aan. Het zou bij de service moeten horen!

En de gelukkigen die hier advies komen halen, weten dat nu, dus kunnen ze het van tevoren aangeven en van betere bespeelbaarheid genieten! :) Wat opgeven minder gemakkelijk maakt. Wie weet zijn er wel honderden, zo niet duizenden gitaarvirtuozen in de dop ten onder gegaan aan een slecht bespeelbare gitaar, dat voordeel heb jij dan weer! :D

Edit: wat Kakihara zegt dus.. :)

fantasy1402
3 april 2014, 13:46
En hoeveel mensen geven het op omdat ze de gitaar een onhandelbaar instrument vinden, terwijl ze gewoon een degelijke afstelling nodig heeft? Ik weet niet naar welke Keymusic je gaat, maar het lijkt me sterk dat die van Sint-Niklaas niemand in dienst zou hebben die je gitaar kan afstellen, je hoeft daar dus niet meteen voor naar een gitaarbouwer te hollen. Als je een pak geld neerlegt, mag je die service toch verwachten, lijkt me.

Ja ik ga naar deze (de grootste) in Sint-Niklaas.
Jim

Dutch66
3 april 2014, 14:06
Zal je leren, hier een beetje advies komen vragen.... :seriousf:

Wees welkom op GN fantasy1402!

En ze hebben allemaal een beetje gelijk, ergens moet je de knoop toch doorhakken en gewoon gaan beginnen.

nusti
3 april 2014, 14:13
ik helaas niet...daarom zeg ik het nu. Had ik het maar gedaan. In mijn onwetendheid pre-internet heb ik wel eens een gitaar gehad die kletterde en rammelde, maar waar ik wel helemaal gek op was. Uiteindelijk weggedaan omdat ik er niet met goed fatsoen op kon spelen. Met een goede afstelbeurt had ik het misschien nog gehad..

fantasy1402
3 april 2014, 14:29
Zal je leren, hier een beetje advies komen vragen.... :seriousf:

Wees welkom op GN fantasy1402!

En ze hebben allemaal een beetje gelijk, ergens moet je de knoop toch doorhakken en gewoon gaan beginnen.

Ben best tevreden met zoveel reacties misschien kan jij als ervaren senior member ook wat goede raad kwijt ? Kan altijd bijleren.

grayfink
3 april 2014, 14:43
Op de vraag waar je wel wat aan hebt: een eerlijke en ter zake kundige verkoper.

fantasy1402
3 april 2014, 19:23
Is ook een pracht van een gitaar hé http://www.keymusic.com/be/item/fender-blacktop-stratocaster-black-rosewood/

grayfink
3 april 2014, 19:34
Zeker weten, gewoon doen als je die mooi vind en in je budget past.

Dutch66
4 april 2014, 11:04
Ben best tevreden met zoveel reacties misschien kan jij als ervaren senior member ook wat goede raad kwijt ? Kan altijd bijleren.

Je staat aan de vooravond van het avontuur wat "gitaar leren spelen" heet en dus liggen er nogal
wat frustrerende avondjes in het verschiet... Koop in ieder geval een model, kleur en uitvoering
die jij helemaal te gek vind, want de "kick" van het spelen zelf zal nog wel even op zich laten wachten.

Gezien je budget, koop in ieder geval een nieuwe gitaar bij een gerenommeerde winkel, en vraag
om een goede afstelbeurt (intonatie), en een redelijke actie (hoogte van de snaren t.o.v. de toets),
als het kan blijf er dan bij, leer je meteen weer wat van!

Tenslotte, laat je hier op GN niet gek maken met allerlei "toeters en bellen" die je nodig zou moeten
hebben om te leren spelen, een redelijke plank met dito versterker(tje) is vooralsnog meer dan genoeg.

fantasy1402
4 april 2014, 12:21
Je staat aan de vooravond van het avontuur wat "gitaar leren spelen" heet en dus liggen er nogal
wat frustrerende avondjes in het verschiet... Koop in ieder geval een model, kleur en uitvoering
die jij helemaal te gek vind, want de "kick" van het spelen zelf zal nog wel even op zich laten wachten.

Gezien je budget, koop in ieder geval een nieuwe gitaar bij een gerenommeerde winkel, en vraag
om een goede afstelbeurt (intonatie), en een redelijke actie (hoogte van de snaren t.o.v. de toets),
als het kan blijf er dan bij, leer je meteen weer wat van!

Tenslotte, laat je hier op GN niet gek maken met allerlei "toeters en bellen" die je nodig zou moeten
hebben om te leren spelen, een redelijke plank met dito versterker(tje) is vooralsnog meer dan genoeg.

Dank u wel, dit is wijze raad.

frekie
4 april 2014, 12:42
Ik ben 2 jaar geleden begonnen met sax spelen. Altsax gescoord voor weinig van de lokale harmonie. 3 a 4 X naar de lokale repairman geweest met dat ding. 4 X de rekening betaald. 2 andere repairmen zeggen onafhankelijk van elkaar dat ie nog steeds lekt als een mandje :(

Ik heb mijn leergeld dus wel betaald. DOE JE HUISWERK voordat je je goede geld uitgeeft!

SnoopWinckel
5 april 2014, 08:00
Ik heb niet de hele thread doorgelezen, dus mijn excuses indien ik zaken dubbel post.

Eerst en vooral kan ik met zekerheid zeggen dat de gitaar gratis wordt afgesteld bij een aankoop
in de Keymusic winkels. Een tijdje terug heb ik er nog een goedkope 'kampvuurgitaar' gekocht,
en aan de kassa gaf ik aan dat de actie wat mocht verlaagd worden. Dat gebeurde dus gratis ;)
Reken er wel op dat je de gitaar een ongeveer week kwijt bent, het instrument moet naar één of
ander centraal atelier vermoed ik. Ze hebben immers meerdere vestigingen die allemaal bedient
moeten worden.

Bij de aankoop van je eerste gitaar is het ook aan te raden om volgende zaken aan te schaffen:
- plectrums, liefst verschillende diktes zodat je wat kan experimenteren.
- gitaarkabel (duh? :D)

- metronoom, indien je geen android/apple toestel hebt. Op beide platformen kan je tegenwoordig
goede metronoom software vinden.
Dit is mijn favoriet, maar er zijn zeker nog andere goede paketten: Metronomics (http://http://metronomicsapp.com/)

- stemapparaat, aangezien je toch minstens dagelijks een keertje zult moeten stemmen.
Vraag gerust aan de kassa dat ze je tonen hoe je het ding moet gebruiken, dit is heel belangrijk.
Je kan ook stemsoftware vinden op het android/apple platform, maar één en ander hangt af van de
kwaliteit van je telefoon/tablet. En zonder directe verbinding tussen je toestel en gitaar zijn deze
apps eerder geschikt voor akoestische dan elektrische instrumenten.
Hier is een voorbeeld van een populair apparaat dat metronoom en stemapparaat combineert: Boss TU-80 (http://www.keymusic.com/be/item/boss-tu-80/?q=boss%20tu-&)

- extra snaren, en eventueel een combinatiegereedschap om de snaren af te knippen en op te draaien.
Voorbeeld: link (http://www.keymusic.com/be/item/planet-waves-guitar-pro-winder/)

- rugzak of kist om de gitaar te vervoeren. Bij sommige merken/modellen krijg je sowieso al een rugzak of kist er bij. Bij Godin bijvoorbeeld zijn de rugzakken en kisten al even bekend als hun instrumenten zelf :D Bij Fender krijg je er vanaf de Mexicaanse serie ook al een rugzak bij. Geen idee of dat bij Epiphone ook zo is. Voor mezelf vind ik een rugzak iets praktischer dan een kist, omdat deze vaak een extra vak hebben om al die accesoires in te steken. En ik kan ook mijn partituren/tablet kwijt in dit vak, heel handig wanneer ik naar de les ga.

- wat ook leuk kan zijn, maar niet echt nodig is een gitaarsteun. Zo kan je je instrument neerzetten op een plaats waar je liefst vaak langskomt, dan is er geen excuus om het niet op te nemen en te spelen :D

Veel succes met je nieuwe hobby :)

fantasy1402
5 april 2014, 18:56
Ik heb niet de hele thread doorgelezen, dus mijn excuses indien ik zaken dubbel post.

Eerst en vooral kan ik met zekerheid zeggen dat de gitaar gratis wordt afgesteld bij een aankoop
in de Keymusic winkels. Een tijdje terug heb ik er nog een goedkope 'kampvuurgitaar' gekocht,
en aan de kassa gaf ik aan dat de actie wat mocht verlaagd worden. Dat gebeurde dus gratis ;)
Reken er wel op dat je de gitaar een ongeveer week kwijt bent, het instrument moet naar één of
ander centraal atelier vermoed ik. Ze hebben immers meerdere vestigingen die allemaal bedient
moeten worden.

Bij de aankoop van je eerste gitaar is het ook aan te raden om volgende zaken aan te schaffen:
- plectrums, liefst verschillende diktes zodat je wat kan experimenteren.
- gitaarkabel (duh? :D)

- metronoom, indien je geen android/apple toestel hebt. Op beide platformen kan je tegenwoordig
goede metronoom software vinden.
Dit is mijn favoriet, maar er zijn zeker nog andere goede paketten: Metronomics (http://http://metronomicsapp.com/)

- stemapparaat, aangezien je toch minstens dagelijks een keertje zult moeten stemmen.
Vraag gerust aan de kassa dat ze je tonen hoe je het ding moet gebruiken, dit is heel belangrijk.
Je kan ook stemsoftware vinden op het android/apple platform, maar één en ander hangt af van de
kwaliteit van je telefoon/tablet. En zonder directe verbinding tussen je toestel en gitaar zijn deze
apps eerder geschikt voor akoestische dan elektrische instrumenten.
Hier is een voorbeeld van een populair apparaat dat metronoom en stemapparaat combineert: Boss TU-80 (http://www.keymusic.com/be/item/boss-tu-80/?q=boss%20tu-&)

- extra snaren, en eventueel een combinatiegereedschap om de snaren af te knippen en op te draaien.
Voorbeeld: link (http://www.keymusic.com/be/item/planet-waves-guitar-pro-winder/)

- rugzak of kist om de gitaar te vervoeren. Bij sommige merken/modellen krijg je sowieso al een rugzak of kist er bij. Bij Godin bijvoorbeeld zijn de rugzakken en kisten al even bekend als hun instrumenten zelf :D Bij Fender krijg je er vanaf de Mexicaanse serie ook al een rugzak bij. Geen idee of dat bij Epiphone ook zo is. Voor mezelf vind ik een rugzak iets praktischer dan een kist, omdat deze vaak een extra vak hebben om al die accesoires in te steken. En ik kan ook mijn partituren/tablet kwijt in dit vak, heel handig wanneer ik naar de les ga.

- wat ook leuk kan zijn, maar niet echt nodig is een gitaarsteun. Zo kan je je instrument neerzetten op een plaats waar je liefst vaak langskomt, dan is er geen excuus om het niet op te nemen en te spelen :D

Veel succes met je nieuwe hobby :)

Vriendelijk bedankt voor deze tips !
Jim

Swaag
5 april 2014, 19:22
Ik zou die metronoom vergeten, en juist wel een standaard kopen. Je wordt heel verdrietig van de eerste deuken en krassen op je gitaar omdat dat ding zijwaarts weggegleden is en op de grond is gekletterd.

FruscianteFan
5 april 2014, 19:31
hmwoah, metronoom is verrekte nuttig hoor. Maar standaard is inderdaad erg handig. Fijne reactie, Snoopwinckel... niet blindstaren op de specifieke gitaar :)

Rizz
5 april 2014, 19:38
hmwoah, metronoom is verrekte nuttig hoor. Maar standaard is inderdaad erg handig. Fijne reactie, Snoopwinckel... niet blindstaren op de specifieke gitaar :)

Als ik een metronoom had gehad... Idd, het probleem van heel veel gitaristen in het begin is dat ze geen tempo kunnen houden. Vooral te snel willen..

Nerbarn
5 april 2014, 19:54
Een capo is ook een nuttige accessoire. En dan niet zo'n goedkoop touwtje, daar ga je je dood aan ergeren. Het liefst eentje waar je de spanning van kan aanpassen.
Vergeet niet dat de versterker het grootste deel van je geluid bepaalt. Liever een slechte gitaar over een goede versterker dan een goede gitaar over een slechte versterker. Dus besteed ook genoeg tijd aan de keuze van de versterker.

SnoopWinckel
6 april 2014, 08:04
Ik zou die metronoom vergeten, en juist wel een standaard kopen. Je wordt heel verdrietig van de eerste deuken en krassen op je gitaar omdat dat ding zijwaarts weggegleden is en op de grond is gekletterd.
Ja, ik wou zeggen dat een standaard warm aanbevolen is, maar het is er knullig uitgekomen :D

Ivm metronoom: er zijn ook zat gratis software pakketten op android/apple platform, maar die metronomics draagt toch mijn voorkeur weg. De prijs er van is ook maar een fractie van wat je betaalt voor een kastje, waarvan je nog de batterijen moet vervangen ook. Zelfs een pakje snaren is duurder :seriousf:

stijnkenens
6 april 2014, 18:44
En wat iedereen blijkt te vergeten: loop met je nieuwe gitaar even binnen bij een goede luthier of gitaarhersteller. En laat ze afstellen.
(Ik ben hier niet voor mijn eigen winkel aan het spreken, maar het is gewoon een goede, misschien zelfs de beste, raad)
Bijna alle gitaren komen met een veel te hoge topkam en brug het fabriek uit, inclusief te holle of bolle nek en de intonatie is ook om te huilen.

Zo'n instrument komt van een ander continent: andere temperaturen en andere luchtvochtigheid.
Een fabriek (en eigenlijk ook elke andere gitaarbouwer) speelt op zeker en zal nooit een instrument perfect afstellen, om het erna op de boot, in een hete container, of op het vliegtuig, in een ijskoud bagage ruim, naar de andere kant van de wereld te sturen.

En de meeste instrumentenwinkels doen er niet eens de moeite voor om het allemaal even na te lopen. En dan nog, een beetje aan de trusrod morrelen en wat met de zadeltjes van de brug spelen, zonder eigenlijk echt te weten wat ze aan het doen zijn. Dat is meestal het enige wat je van hen mag verwachten.

Het zou jammer zijn mocht je 1500 euro betalen voor een instrument, dat dan uiteindelijk toch een beetje te stroef zou spelen. Waardoor jou doorzettingsvermogen toch een diepe knauw krijgt.



s.

FruscianteFan
6 april 2014, 18:47
En wat iedereen blijkt te vergeten: loop met je nieuwe gitaar even binnen bij een goede luthier of gitaarhersteller.
Denk dat je een paar pagina's hebt overgeslagen

stijnkenens
6 april 2014, 18:49
Jep, ik zag het ook net, heb niet alle posts gelezen, maar Kakihara had het er ook al over.

Ik heb het even verder uitgespit, dus die zin mag je schrappen.


Daarnaast: Key is van plan om de grootste te worden in België, en waarschijnlijk ook de Benelux, dat zijn mensen die geld willen verdienen, of het nu met gitaren, auto's of huishoud toestellen gebeurd, dat maakt hen niet uit.


s.

fantasy1402
6 april 2014, 20:24
Jep, ik zag het ook net, heb niet alle posts gelezen, maar Kakihara had het er ook al over.

Ik heb het even verder uitgespit, dus die zin mag je schrappen.


Daarnaast: Key is van plan om de grootste te worden in België, en waarschijnlijk ook de Benelux, dat zijn mensen die geld willen verdienen, of het nu met gitaren, auto's of huishoud toestellen gebeurd, dat maakt hen niet uit.


s.

Durf jij dan beweren dat je bij key een slechte gitaar koopt ? Welke winkels durf je met zekerheid op te noemen die beter zijn ?
Jim

fantasy1402
11 april 2014, 19:28
De beslissing is genomen het is een american standard strat geworden (zwart) en een George Benson hot rod deluxe versterker en nu maar oefenen.
Mvg
Jim

Rizz
11 april 2014, 19:50
De beslissing is genomen het is een american standard strat geworden (zwart) en een George Benson hot rod deluxe versterker en nu maar oefenen.
Mvg
Jim

Jaja, zo makkelijk kom je er niet vanaf! Pics or it didn't happen! Zoveel advies mag ook wel een beetje beloond worden door zelfgeschoten plaatjes van gear die z'n eigenaar blij maakt! :D

Tabula Rasa
11 april 2014, 20:39
De meeste winkels kunnen gewoon niet afstellen. Ga inderdaad naar een fatsoenlijke reparateur, ipv die puber, in die grote dozenschuiver, die op zaterdag middag instrumenten afstelt, terwijl hij geen idee heeft wat ie aan het doen is.

fantasy1402
13 april 2014, 19:04
foto's komen zeker nog maar heb voorlopig enkel de versterker , volgende week de gitaar (aanpassingen zoals afstellen en zwarte slagplaat om de gitaar van David Gilmour te evenaren :-)
Als je de tremeloarm niet gebruikt (afschroeft) onstemt de gitaar dan minder snel ??
Jim