PDA

View Full Version : gitaar humbucker voor bas met drie snaren?



HarmS
27 maart 2014, 14:14
Dames en Heren, ik zit te denken aan een volgend projectje. een basgitaar met 2 of 3 snaren, nou zat ik voor mezelf eens een beetje tussen mijn zooi te kijken voor inspiratie, maar is het misschien ook mogelijk (voor het geluid dan) om een gitaar humbucker te pakken en daar dan drie hele dikke snaren over heen te laten lopen, nou heeft zo'n humbucker 6 pooltjes per spoel, wat als ik de snaren per snaar precies tussen een 2 tal polen in laat lopen.
iemand ooit gedaan? hoe klonk dit? ideeën? of moet ik dit gelijk maar uit het hoofd zetten..
onder het mom van spoel is spoel, snaar is snaar zou het in ieder geval moeten werken dacht ik.

ik hoor graag van jullie!

Plant
27 maart 2014, 14:32
Je kunt het proberen. Het magnetisch veld stopt niet direkt naast de pooltjes, dus er zal gewoon geluid uit komen. Er zijn zat gitaristen die geen rekening houden met wel of geen f-spaced elementen, terwijl de string spacing per merk / model kan verschillen en het ook nog eens uitmaakt of een element in de brug- of halspositie zit. Snaren lopen niet recht evenwijdig. Er zijn zoveel gitaren waarbij de buitenste snaren echt naast de pooltjes lopen en waar je niks aan hoort. Voor het oog is het niet fraai, maar het werkt wel. In jouw geval zal zelfs iedere snaar toch aan beide zijden een pooltje hebben. Als de pooltjes verstelbaar zijn kun je eventuele volumeverschillen tussen de snaren nog compenseren.

Tabula Rasa
27 maart 2014, 14:34
Geen idee of het werkt. Wat ik zou doen:

Zorg dat je een bas tot je beschikking hebt. Leg de bas vlak op een tafel op een aantal handdoeken ofzo (je wil demping hebben want je buik is ook niet zo strak en stevig als een tafelblad). Leg links en rechts naast de snaren een stapeltje CD-doosjes, zodat je de humbucker onderste boven aan de oortjes op de doosjes kan leggen en deze boven de snaren zweeft (natuurlijk heb je een plug ingang aan de humbucker gesoldeerd). Ram op de bas en luister. Dit zal een redelijke indicatie geven.

HarmS
27 maart 2014, 14:37
Nou zat ik ook nog te denken aan die rails elementen, die zijn er ook voor bas natuurlijk, maar ik zie die nooit tweedehands (moet niet te veel betalen natuurlijk!) zou dat misschien nog een betere oplossing zijn dan? ik weet eigenlijk niet zo het verschil tussen de bas pickups of gitaar pickups, naast dat de polen groter lijken is er verder nog veel verschil?

ook bij bas gitaren zie je heel vaak een pooltje aan beide kanten van de snaar, dus ik dacht hmm 6/2 = 3 kan ik mooi drie snaren er tussen leggen.

HarmS
27 maart 2014, 14:38
Geen idee of het werkt. Wat ik zou doen:

Zorg dat je een bas tot je beschikking hebt. Leg de bas vlak op een tafel op een aantal handdoeken ofzo (je wil demping hebben want je buik is ook niet zo strak en stevig als een tafelblad). Leg links en rechts naast de snaren een stapeltje CD-doosjes, zodat je de humbucker onderste boven aan de oortjes op de doosjes kan leggen en deze boven de snaren zweeft (natuurlijk heb je een plug ingang aan de humbucker gesoldeerd). Ram op de bas en luister. Dit zal een redelijke indicatie geven.


of het werkt ben ik niet zo bang voor, maar wat het met de klank gaat doen is nog maar de vraag. wat is een beetje een normale/hoge output voor een bas element?

Tabula Rasa
27 maart 2014, 14:44
of het werkt ben ik niet zo bang voor, maar wat het met de klank gaat doen is nog maar de vraag. wat is een beetje een normale/hoge output voor een bas element?

geen idee, maar iets zegt me dat de snaren verder uitslaan, dus meer stroom opwekken, dus harder klinken. Kans is groot dat je ze verder weg moet zetten dan op een gitaar (vandaar dat stapeltje cd-doosjes, daar kan je makkelijk een doosje extra tussen leggen en finetunen met papier/bierviltjes etc).

Verder is een humbucker al wat donkerder dan een singlecoil in een gitaar. Een bas is nog bassiger dan een gitaar.... dus het zal wel erg donker klinken (maar daar wil je waarschijnlijk ook een bas voor hebben :-) ). Als je ook nog eens een P90 hebt rondslingeren dan zou ik dat ook zeker eens meenemen in de test.

HarmS
27 maart 2014, 14:48
Ja dat kan heel goed kloppen met dat donkere geluid, ik zat te denken aan een mahony body, maar dat zal wel heel gek worden dan denk ik. nou ben ik ook nog dit tegen gekomen wat me ook best interessant leek: http://link.marktplaats.nl/m792350755 een actief element, hier is niet te zien waar de snaren horen te lopen, al weet je dat natuurlijk ongeveer wel, maar dan weer de vraag, welke kant moet het op. of is het dan beter om 2 snaren te pakken ( het eigenlijke plan)

arcane
27 maart 2014, 14:50
Ik meen me te herinneren dat de de bassist van The presidents of the USA bas speelde op een electrische gitaar. Met 2 snaren (meer zal de hals denk ik niet aankunnen).

HarmS
27 maart 2014, 15:05
dat is inderdaad wel spannend, maar gelukkig heb ik gewoon een bas gitaar hals voor 4 snaren liggen, die snaren die ik zal gaan gebruiken worden wel enorm dik.

barno
27 maart 2014, 15:08
een gitaarpickup op een viersnaar bas gaat prima. als de polepieces maar wat in de buurt van de snaren zitten.

Bassnaren op een gewone gitaarhals gaat wel, kortere hals kan meer druk aan dan lange... alleen wel dunne bassnaren gebruiken, anders ga je nooit spanning genoeg hebben (en tuners uitboren)

HarmS
27 maart 2014, 15:16
ja nu zit ik te twijfelen, of de gitaar elementen (de singles die ik nog heb liggen lijken heel netjes uit te komen in vergelijking met de hals) of die ene actieve lijkt me ook wel interessant.

Tabula Rasa
27 maart 2014, 15:25
Heb je eigenlijk al overwogen om gewoon zelf de elementen te gaan wikkelen? Dan kan je een spoel maken met passende afmetingen helemaal op de bas afgestemd?

HarmS
27 maart 2014, 16:21
Ik heb het overwogen, ook een keer eerder gedaan, maar ik ben bang dat het resultaat niet persee beter is dan een bestaand element gebruiken wat misschien net niet zo word gebruikt als de bedoeling is. nou zag ik ook een EMG LJ brug element waar bij vermeld stond dat deze voor 4 of 5 snaren te gebruiken was, dus vast ook wel voor 3. Is dat misschien nog wat?

pueblo
28 maart 2014, 13:43
Bassnaren op een gewone gitaarhals gaat wel, kortere hals kan meer druk aan dan lange... alleen wel dunne bassnaren gebruiken, anders ga je nooit spanning genoeg hebben (en tuners uitboren)
Je hebt toch net dikkere snaren nodig? Dikkere moeten meer aangespannen worden om dezelfde toonhoogte te krijgen. Ikzelf heb een gitaar omgebouwd tot bas en heb gewoon de dikste vier snaren van een vijfsnarige set gebruikt.

Als ik me niet vergis had de musicmaster bas een gewoon gitaarelement onder het kapje

barno
28 maart 2014, 17:28
Je hebt toch net dikkere snaren nodig? Dikkere moeten meer aangespannen worden om dezelfde toonhoogte te krijgen. Ikzelf heb een gitaar omgebouwd tot bas en heb gewoon de dikste vier snaren van een vijfsnarige set gebruikt.

Als ik me niet vergis had de musicmaster bas een gewoon gitaarelement onder het kapje

musicmaster: ja, Saf heeft zo een en daar zit idd gewone gitaar pu in, weet wel niet of dat standaard is.

Volgens mij is de snaardikte omgekeerd evenredig met halslengte, toch als je dezelfde octaaf wil. Shortscale bass setjes zijn toch wat dunner dan standaard, niet?

HarmS
28 maart 2014, 21:32
Heren, dat is het probleem allemaal niet, ik koop de actieve set, ben benieuwd hoe dat gaat klinken, ik wil de lage snaar, de dikste snaar maken die ik kan vinden, aangezien ik graag lager stem, mijn een snarige bas staat in B gestemd, aangezien een gitaar van mij dat ook heeft, maar hij kan nog lager en speelbaar blijven. ik wil nu met meerdere snaren, maar nog steeds niet normaal. dus ik pak 3 dikke snaren en gooi ze over een actief element. wat snaar dikte en stemming maakt het me niet zo veel uit, zo laag mogelijk is het plan. alleen moet ik nog wel even uit zoeken wat goede snaren zijn bij de snaar die ik op het oog heb voor de laagste, namelijk de zelfde als op mijn een snarige en deze is een dikke 4 mm dik.

Mr.Fingers
28 maart 2014, 22:21
Is geen enkel probleem. De Fender Musicmaster Bass (4snaar) kwam in de jaren '70 van de fabriek uit met een 6-pole gitaarpickup, en de pooltjes lijnden totaal niet uit met de snaren. Bakken laag dat eruit komt, bakken laag!

Snaardikte: short- & longscale zijn door de band genomen dezelfde diktes (interval van 0.035 tot 0.055 als dikte voor de G snaar). Wat je wel hebt is dat een shortscale minder snaarspanning heeft (een 30" shortscale in EADG stemming is hetzelfde van spanning als een 34" longscale in DGCF-stemming, met een capodaster op 2), en daardoor minder tophoog. Een shortscale klinkt "vetter" dan een longscale, puur door de fysica van de trillende snaar.

RS-Rik
29 maart 2014, 13:31
http://www.kleinpickups.com/c-23-bass-pickups.aspx

Klein pickups maakt ze blijkbaar ook in 3 snarige uitvoering.


Als je zelf niet wilt wikkelen zou je uit een cheape pup de polepieces kunnen halen (polepieces eruit drukken en het plastig wegsnijden) en met bijv epoxy of lijm 3 polepieces terug kunnen zetten op de juiste positie.

HarmS
29 maart 2014, 16:03
sorry heren, bedankt voor de info en ideeën grappig dat er toch al wel een 3 polig element bestaat. maar ik heb de actieve handel van marktplaats gekocht, als dit een beetje mooi uitkomt met de body die ik wil gaan maken ( geïnspireerd door een lespaul, maar dan wat slanker is het idee) en de handel aan de praat krijg ga ik dat proberen. het actieve gebeuren is eigen tegen al mijn principes in, maar dat wil ik ook nog een keer proberen haha, er komen 3 snaren op. waarvan de Lage snaar een 0.160 moet worden (http://www.thomann.de/nl/daddario_xlb160_bass_xl_single_string.htm) deze zit ook op mijn een snarige bas. nou vraag ik me wel af wat ik als snaren voor de andere 2 moet gaan gebruiken, 0.145 en 0.135 ofzo? ( en ja de stemming moet zo laag mogelijk met een beetje bespeelbaarheid) word denk ik gewoon testen wat bevalt.

HarmS
1 april 2014, 17:22
Vandaag het actieve element binnen van Fernandes FGI, leuk en aardig, maar ik mis een paar aangesloten draden.. dus dat word nog even uitzoeken waar wat moet komen te zitten. dit element heeft de zelfde afmetingen als een normale humbucker, dus mocht ik het spul niet aan de praat krijgen als het zo ver is, gooi ik er alsnog een gitaar humbucker in. sterker nog ik denk eigenlijk zelfs dat dit ook voor een gitaar bedoeld was.. maar dat moet ik nog uit vinden..