PDA

View Full Version : Versterker met een buisje teveel: ideeën?



iWishmaster
27 maart 2014, 12:04
Ik heb al een hele tijd een zelfbouw versterkertje in gebruik. Het idee is vrij eenvoudig: een 12ax7 in de preamp met een dubbele gain control (dual gang pot), een 12ax7 als fasedraaier, dan een PPIMV en (vox-style) 'cut' control als tone en als eindtrap een classe AB el84 goed voor ongeveer 18 Watt. Dus 3 controls: gain, tone, volume.

Bij het bouwen heb ik destijds ruimte in het chassis gelaten voor een extra 12ax7 buisje. Buisvoet zit er ook, gloeidraden bedraad en al, maar wordt nog nergens voor gebruikt. Nu spelen er al een tijd dingen door mijn hoofd om deze voor te gebruiken:
-Een FX-loop is leuk, maar aangezien ik redelijk wat gain uit de fasedraaier haal misschien niet direct heel nuttig. Trial & error zou uit moeten wijzen of het lekker werkt denk ik.
-Reverb gebruik ik nauwelijks en is wellicht lastig omdat daar vaak 3 trappen voor gebruikt worden om genoeg power te leveren voor de spring unit?
-Bass middle treble control toevoegen kan, maar op zich ben ik al behoorlijk tevreden met het geluid

Dan de twee waar ik momenteel naar neig:
-Extra gain stage
-Extra kanaal

Ik merk dat ik graag op het 'randje' van clean / crunch speel en harde/zachte aanslag gebruik. Nadeel is dat ik soms ook graag flink wil scheuren. Dat laatste is eigenlijk waar de amp goed in is: de clean/crunch tussenstand is fijn, maar kan beter. Boosten met een pedaal heb ik vaak geprobeerd, maar meestal is dat het toch 'net niet'. Wat zou handig zijn? Een clean kanaal 'maken' met een 12ax7 (en een volume control toevoegen) en proberen een balans te vinden zodat ik met een voetpedaaltje kan wisselen. Of een gain stage toevoegen en iets verzinnen om de volumes enigsinds gelijk te trekken bij het aantrappen van de extra gain stage?

tommus42
27 maart 2014, 12:48
Zou 'm toch reserveren voor een lus. Boost kun je per trapje regelen, meerdere opties voor, bijvoorbeeld een schakelbare bypass-cap over de kathode.

iWishmaster
27 maart 2014, 13:09
Zou 'm toch reserveren voor een lus. Boost kun je per trapje regelen, meerdere opties voor, bijvoorbeeld een schakelbare bypass-cap over de kathode.

Ik zoek geen volume boost of een extra randje, maar echt een redelijke sloot gain om erbij op te tellen.

Bernardduur
27 maart 2014, 16:19
Buffer tussen de PI en de eindtrap!

Zorgt voor een gelijkmatige impedantie belasting van de eindtrap waardoor zelfs op lagere volumes de eindtrap goed zijn werk blijft doen. Ik vind het een perfecte manier om een versterker over het algemeen op ieder volume aardig identiek te laten klinken :)

Anders een gain circuit!! Zijn leuke dingen om mee te werken!!

iWishmaster
27 maart 2014, 17:14
Je bedoelt achter de PI aan iedere kant een extra buisje met een gain van (ongeveer) 1?

Dit is het schema overigens. Staan niet alle waardes in, maar het idee is er ...
http://i254.photobucket.com/albums/hh99/iWishmaster/schema_zpsf04ef3c8.jpg

nico verduin
27 maart 2014, 19:19
Ken er een paar die daar altijd een mosfet in knikkeren. Zelfde reden

Dutch66
27 maart 2014, 22:22
Buffer tussen de PI en de eindtrap!

Zorgt voor een gelijkmatige impedantie belasting van de eindtrap waardoor zelfs op lagere volumes de eindtrap goed zijn werk blijft doen. Ik vind het een perfecte manier om een versterker over het algemeen op ieder volume aardig identiek te laten klinken :)



Kijk das nog is een leuk idee, en voor mij een volkomen nieuw concept, zegt ook het e.e.a. over mij natuurlijk..

Misschien een voorbeeldje (merk/type) ?, en laat ik iWishmaster weer verder "dubben"

Bernardduur
28 maart 2014, 11:31
Zoek maar eens op de Fender Studio Bass! Die heeft een 'simpele' buffer tussen de PI en de eindtrap.

Bijkomend voordeel is dat je door de impedantie aanpassing de BIAS weerstanden kan verlagen naar hun optimale waarde

tommus42
28 maart 2014, 11:48
De eerste rack eindtrap van Marshall heeft het ook. Ging een keer de onderdeeltjes ervoor kopen, zegt die man, gooi je 'm open? Hij bedoelde denk ik dat ie het maar niets vond. Ding heeft een tegenkoppellusje over die 'buffer':
http://i57.tinypic.com/2lapqnn.jpg

iWishmaster
28 maart 2014, 11:49
Zoek maar eens op de Fender Studio Bass! Die heeft een 'simpele' buffer tussen de PI en de eindtrap.

Bijkomend voordeel is dat je door de impedantie aanpassing de BIAS weerstanden kan verlagen naar hun optimale waarde

Bias van de eindbuizen bedoel je? Dan wordt de buffer een cathodevolger toch? Ik praat ik nu complete onzin ... Moet er eens voor gaan zitten en een schema'tje maken denk ik, want mijn elektrotechnische kennis is wat weggezakt merk ik wel :dontgeti:.

Dutch66
28 maart 2014, 22:59
Zoek maar eens op de Fender Studio Bass! Die heeft een 'simpele' buffer tussen de PI en de eindtrap.

Bijkomend voordeel is dat je door de impedantie aanpassing de BIAS weerstanden kan verlagen naar hun optimale waarde

Top, en inderdaad dan 12AT7 voor de beide buffers.

@iWishmaster, sorry voor deze zijsprong, maar ik zie zo'n beetje mijn ideale "master" volume voor me :crazyhappy:

iWishmaster
30 maart 2014, 22:23
Top, en inderdaad dan 12AT7 voor de beide buffers.

@iWishmaster, sorry voor deze zijsprong, maar ik zie zo'n beetje mijn ideale "master" volume voor me :crazyhappy:

Ik voel er ook wel wat voor om dit te proberen, maar ik kan absoluut niet inschatten wat het effect nu op het geluid zal zijn ...

Bernardduur
31 maart 2014, 08:51
Bias van de eindbuizen bedoel je? Dan wordt de buffer een cathodevolger toch? Ik praat ik nu complete onzin ... Moet er eens voor gaan zitten en een schema'tje maken denk ik, want mijn elektrotechnische kennis is wat weggezakt merk ik wel :dontgeti:.

BIAS van de eindbuizen. Door de lage uitgangsimpedantie kun je die aanpassen naar hun favoriete waarde :). Daarom dus zeker ideaal bij amps met meer dan 4 eindbuizen. De buffer is een soort van cathode volger ja!

Bernardduur
31 maart 2014, 08:54
Ik voel er ook wel wat voor om dit te proberen, maar ik kan absoluut niet inschatten wat het effect nu op het geluid zal zijn ...

Eigenlijk niet heel veel alleen dat de amp op de meeste volumes aardig identiek klinkt. Enige waar ze dan nog wel rekening moet houden is dat speakers onder 1W belasting aardig gaan kleuren dus die hou je. Het maakt mn amps zekerder, strakker en net wat gemakkelijker in gebruik!

iWishmaster
31 maart 2014, 11:58
Eigenlijk niet heel veel alleen dat de amp op de meeste volumes aardig identiek klinkt. Enige waar ze dan nog wel rekening moet houden is dat speakers onder 1W belasting aardig gaan kleuren dus die hou je. Het maakt mn amps zekerder, strakker en net wat gemakkelijker in gebruik!

Dat klinkt allemaal niet slecht op zich. Aangezien er een PPIMV en een tone regeling tussen de PI en power amp zit, is het af en toe toch wat lastig.

En ik merk dat, zeker in combinatie met mijn V30 cab, er een overdosis 'schel' middengebied in het geluid zit bij hogere volumes en hogere gain stand. Dus ik wil ook experimenteren met een klein bandfiltertje (waarschijnlijk in de preamp). Even een improvisorische fx loop (zonder buffers) ertussen en daar met hele korte kabeltjes mijn 10-band eq pedaal ertussen zetten. Ik hoop dat ik dan wat kan spelen met welke frequentie ik kwijt wil en of het de moeite is om dit regelbaar te maken.

tommus42
31 maart 2014, 18:59
Gooi je 'm open:D