PDA

View Full Version : online een gitaar kopen



AnRa
27 maart 2014, 10:18
Hejj,

Ik wil graag een elektrische gitaar kopen, misschien wordt het een Squier vintage modified strat. Ik vroeg me af of dat (redelijk) goede gitaren zijn. Dat ik niet straks eentje aangeschaft heb, en dat ik na een paar maand zoiets heb van 'had ik het maar niet gedaan'. Verder vroeg ik me nog af of www.thomann.de een betrouwbare site is. Of is het toch echt beter om gewoon ergens in een winkel eentje op te halen?

Dat was het, bij voorbaat dank :)

Rizz
27 maart 2014, 10:36
Het advies wat je van menigeen zal krijgen hier:

Thomann is een goede webwinkel en heeft een prima retourbeleid, mocht iets niet bevallen. (niet na een paar maanden overigens)

Daar staat tegenover dat je geen service hebt, mocht er iets mis zijn. En dat kan zo simpel zijn als een afstelbeurt. Je mag van een winkel verwachten dat ze een gitaar afstellen naar jouw wensen bij aankoop. Die afstelbeurt alleen al is die extra paar tientjes waard. En je kan een meer gefundeerde beslissing maken.. Een gitaar echt voelen is toch echt wel beter in mijn ogen.

Maar, niemand houdt je tegen, er zijn hele volksstammen die het doen...

access
27 maart 2014, 10:40
Geen idee wat de kwaliteit van de stratjes is.
Pasgeleden heb ik een aantal uur op een squire telecaster gespeeld. Ik was positief verrast!
Ik kan niet oordelen of dit voor alle squires zo is of dat dit toevallig een heel goed exemplaar was.

De service en het retourbeleid van thomann zijn beide uitstekend.
Je moet je alleen afvragen of jij je er goed bij voelt om een gitaar te bestellen zonder 'm bespeeld te hebben.
Ik wil zelf altijd een gitaar beet gehad hebben voordat ik 'm aanschaf. (is heel persoonlijk)

terrasbeest
27 maart 2014, 11:15
Ik heb zo'n 50's classic vibe. Is z'n geld absoluut waard ( zo'n 350,00 bij Thomann ). Maar ik ben geen Strat-kenner.

Methoxy7
27 maart 2014, 11:19
Nooit op zo Vintage Modified gespeeld, maar krijgen over het algemeen wel positieve reviews.
Ik heb zelf wel een Classic Vibe 60's strat, en dat zijn super gitaren! Afwerking, bespeelbaarheid, sound ... niks op aan te merken.

bat
27 maart 2014, 11:35
Je bent, heb ik het idee, nog zoekende. Dan is het verstandiger eens naar een gitaarzaak te gaan en wat verschillende modellen uit te proberen. Zoveel gitaristen, zoveel smaken qua wat een fijne gitaar is en het zou maar net kunnen dat een Fender-achtige jou helemaal niet ligt en een Gibsonachtige wel.

Online bestellen: tsja, we kunnen er heel academisch over doen, maar dit is voor jou je eerste electrische gitaar. Dat betekent niet dat kwaliteit er niks toe doet of dat je niet recht zou hebben op een hele fijne gitaar, maar het verschil tussen een prima en uitstekende gitaar zul je niet meteen merken. Dat maakt wat mij betreft het risico van online kopen al iets minder. Thomann is dan een prima zaak, mocht er vanuit de doos al iets niet in de haak voelen (en dat merk je snel genoeg), dan kan de gitaar vrij makkelijk terug.

Maar je kunt niet bij Thomann een gitaar bestellen en dan een paar maandjes proberen en hem dan als hij niet bevalt weer terugsturen. Dat kan bij geen enkele winkel. Nouja, het kan wel, maar dan heet het "inruilen" en verlies je er dus geld op.

telerocker
27 maart 2014, 11:39
Je kunt je geen buil vallen aan een Classic Vibe. Misschien heeft ie later nog een afstelbeurt nodig. Bijna geen enkele gitaar staat out of the box goed afgesteld. Een goede setup/nieuwe saneren doet dikwijls wonderen qua bespeelbaarheid.

Powderfinger
27 maart 2014, 12:39
De service en het retourbeleid van thomann zijn beide uitstekend.

Vind ik wel meevallen. Ik heb ze eens gemaild met een aantal vragen over een gitaar. Kreeg ik antwoord: 'dit is de gitaar die u zoekt'. No shit, die had ik zelf nog niet gevonden. :mad: En de rest bleef natuurlijk onbeantwoord, ook na een tweede keer vragen.

Ik vroeg ook of ze de gitaar konden afstellen. Moest ik een extra pakje snaren en dertig euro betalen bij het afrekenen. Vind ik belachelijk, in de winkel zouden ze het gratis doen.

frekie
27 maart 2014, 14:39
Ik heb een tijdje geleden een Boss Re-20 Space Echo pedaal gekocht in een echte winkel voor de volle mep nieuwprijs. Gekke Frekie, zodra je de winkel verlaat ben je 75 euro afschrijving kwijt. Voordeel: ik kon hem uitproberen en vergelijken met andere delay pedalen. Specs, review en YT filmpjes, het zegt allemaal nix. Zelf uitproberen in een winkel. En dan heb je met effectpedalen geen exemplarische verschillen zoals met gitaren. 10 zelfde model Strats die vandaag van de lopende band rollen bij Fender zullen allemaal anders aanvoelen en klinken.

jan7
27 maart 2014, 15:56
Ik kan uit de vraag niet opmaken of de persoon al gitaar kan spelen maar ik snap niet hoe iemand die nog nooit gitaar heeft gespeeld er in een winkel kan achter komen welke gitaar hem best ligt of het beste speelt? Is de kans ook niet groter dat je je als beginner een gitaar laat aansmeren die net niet bij je past maar die 'moet' verkocht worden?

Daarnaast begrijp ik ook niet goed waarom je zelf een gitaar moeten testen voordat je koopt maar afstellen moet dan weer door iemand anders gebeuren. De afstelling is voor een stuk toch ook persoonlijke voorkeur. Ik heb het niet over bijvijlen van de topkam of vlakken van frets maar over de action, pickup hoogte, intonatie, hoogte van de tailpiece, trussrod. 't Lijkt me toch handig dat je zoiets zelf kan of leert.


Verder vroeg ik me nog af of www.thomann.de een betrouwbare site is.
Dat is een betrouwbare site/winkel en misschien afgezien van de antwoorden die je op technische vragen krijgt, is er niks mis met de service. Ik heb er online een gitaar gekocht waar uiteindelijk iets mis mee bleek te zijn en ik mocht ze gratis terugsturen en had binnen de week een nieuw (goed) exemplaar.


Gekke Frekie, zodra je de winkel verlaat ben je 75 euro afschrijving kwijt. Voordeel: ik kon hem uitproberen en vergelijken met andere delay pedalen. Specs, review en YT filmpjes, het zegt allemaal nix. Zelf uitproberen in een winkel. En dan heb je met effectpedalen geen exemplarische verschillen zoals met gitaren. 10 zelfde model Strats die vandaag van de lopende band rollen bij Fender zullen allemaal anders aanvoelen en klinken.
Je kan bij Bax of Thomann 10 delay pedalen bestellen en er 9 gratis terugsturen, 'no questions asked'. Het geld staat binnen de 5 dagen, zo heb ik ondervonden, weer terug op je rekening. (Idem voor gitaren trouwens.)
Voordeel: Je kan ze thuis op je gemak proderen (ipv in een winkel) gedurende 60 dagen (ipv 60 minuten) met je eigen gitaar en eigen versterker (had je misschien meegenomen), in combinatie met je andere pedalen en in je vertrouwde omgeving. En je krijgt 3 jaar garantie.
Van die 75 euro kan je dan nog een tweede pedaal kopen. :)

frekie
27 maart 2014, 17:06
Ik bedoel met 75 euro het verschil tussen nieuw kopen en 2dehands op MP. Die winkel om de hoek, in 1 van de meest afgelegen delen van het land, is niet echt veel duurder dan bijv. Bax. En Bax daar heb ik wat mindere ervaringen mee.

jan7
27 maart 2014, 17:33
Ok, had ik verkeerd geïnterpreteerd. Ik wilde maar zeggen dat 'kunnen proberen' niet altijd een argument is om bij een (plaatselijke) winkel te kopen, dat kan gerust ook online.

Anderzijds heb je gelijk dat prijs ook niet altijd een argument is om online te kopen. In de gitaarwinkel hier om de hoek kosten de pedalen bijvoorbeeld exact hetzelfde als bij Bax of Thomann. De snaren daarentegen zijn haast dubbel zo duur.
Maar een winkel die echt deskundig advies wil/kan geven dat ga je bij een online shop nooit (hetzelfde) kunnen krijgen.

Met Bax, Key Music en Thomann heb ik tot nu vooral positieve ervaringen. Enkel een herstelling onder garantie was onlangs een minder prettige ervaring wegens het lange wachten.