PDA

View Full Version : Mooer Green Mile in Effects loop



mattihafler
26 maart 2014, 18:41
Ok, ik weet het...dit gaat over een effect...maar ik vraag me af of het een effect issue is...of een amp issue.

het ' probleem'.

Ik heb een tubescreamer van Mooer. Ik wil deze gebruiken icm distortion van mn amp om m iets te boosten, en om het geluid wat voller te maken.

Als ik de mooer direct in mn amp prik dan hoor ik nauwelijks verschil als ik het pedaal indruk en tegelijk via mn distortion kanaal speel (Orange TH30 btw).
Gooi ik m vervolgens in de effectsloop dan krijg ik ineens een enorme boost op mn geluid.

Iemand een verklaring? Normaal zou je vooral je delays over je effectsloop moeten gooien is het devies...maar ik gooi normaal gesproken alles via de front vd amp.

Liquid_Metal
26 maart 2014, 20:05
Tube screamer in de loop gaat je geluid hoogstwaarschijnlijk niet ten goede komen (is mij nog nooit gebeurd iig). Het feit dat je geen verschil hoort als je 'm voor de preamp zet suggereert dat je al teveel gain gebruikt. Als je met je amp weinig gain gebruikt kan een tube screamer wel gain of volume boosten.
Sowieso zijn tube screamers bedoeld om je amp strakker te maken. Voor een volume boost kun je een booster in je loop gebruiken.

AoDf
26 maart 2014, 22:24
Als ik de mooer direct in mn amp prik dan hoor ik nauwelijks verschil als ik het pedaal indruk en tegelijk via mn distortion kanaal speel (Orange TH30 btw).
Gooi ik m vervolgens in de effectsloop dan krijg ik ineens een enorme boost op mn geluid.

Iemand een verklaring? Normaal zou je vooral je delays over je effectsloop moeten gooien is het devies...maar ik gooi normaal gesproken alles via de front vd amp.

Ja. Een overdrive vóór je buizenversterker (voor je preamp dus) zal een wat verzadigder of strakker geluid opleveren, en geen of nauwelijks een volumeboost, afhankelijk van de instellingen van je pedaal. In je effectsloop zal (of kan) een overdrive pedaal vooral werken als volume boost omdat je dan na je preamp maar voor je poweramp in je keten zit. De meeste oversturing zal namelijk vanuit je preamp komen. Gooi je daar een overdrive voor dan zal dat resulteren in een verzadigder geluid, maar niet perse luider. Gooi je 'm in de effectsloop dan komt de oversturing nog steeds uit je preamp, maar via het het pedaal krijgt je poweramp dan meer signaal binnen, dus luider.

mattihafler
27 maart 2014, 10:37
En een booster in je preamp? Zal die het geluid minder boosten/kleuren dan een booster in de loop?

hole
27 maart 2014, 15:40
Hoe meer gain je gebruikt in je amp, hoe minder effect je zult horen van een boost/drive/distortion vóór de amp is mijn (beperkte) ervaring met dit soort pedalen.

Harry
27 maart 2014, 16:38
je zou je versterker zodanig in kunnen stellen zodat je een lekkere crunch (gain terugdraaien) hebt, en het pedaal zodanig dat de gain laag staat, en het volume harder. En dan wat kleur (gain op versterker of op pedaal) toevoegen totdat het naar je wens is. Je kunt dan beter boosten, en gain toeveogen, als je het pesaal indrukt.