PDA

View Full Version : Moonlight Lullaby (Nashville tuning)



Harald
26 maart 2014, 13:58
Helemaal vergeten deze, maar aangezien onze oudste Nina heet moest ik er weer aan denken,

https://soundcloud.com/harald-koll/moonlight-lullaby

opname is ergens uit 2005 denk ik.

In Nina's slaapkamer hebben we geen plek voor een heel strijkorkest. Deze is heel kaal.

paulusdeBKB
26 maart 2014, 15:26
Ik vind het een prachtig stuk. Fragmenten doen me aan Scarborough Fair denken (als het tenminste zo heet). Strijkorkesten worden tegenwoordig vaak met schoenlepel geleverd - hele verbetering ;)

Duhsjaak
27 maart 2014, 21:03
Van de zomer nog langs een aantal muziekwinkels geweest met wat betrekkelijk kleine inkopen.
En daarbij heb ik de Nashville tuning ook als maatstaf gebruikt.

Je komt de grappigste reacties tegen.
Er was er in de polder één die het presteerde om mij te zeggen dat ik het moest uitzoeken en mailen, en dat hij het dan wel met de rest van de bestellingen mee zou laten lopen.
Als bewijs dat de humor de wereld nog niet uit is.

Eigenlijk goed voor een enquete:
Wie heeft tenminste één gitaar Nashville besnaard.

En mooi dat je dit hebt gepost. Wat klinkt dit hemels. Als dit daar te horen is, wil ik er wel in.
Met de groeten aan je dochter (s).
En je lief en jezelf dan ook maar, hatzee!
Gus

Harald
29 maart 2014, 19:30
Gus zijn enquete vraag... ik, Pat Metheny, en ook Paul Simon. Voor de rest zou ik het niet weten. Kan ook zo snel geen enkel ander excuus verzinnen om mezelf in één adem met Metheny en Paul Simon te noemen trouwens. Dat is dan weer mooi meegenomen, want het is toch wel erg goed gezelschap :)

Dank voor het luisteren en commenten :) Scarborough Fair is wel een grappige. Speel de Paul Simon partij, die van Harry Sacksioni, en onlangs kwam één van mijn leerlingen nog met een andere versie aanzetten. Die heb ik toen ook eens doorgenomen. Alleen de Brainbox versie heb ik nooit gespeeld. Is trouwens een erg gave variant. Er zitten op zich best wat stukjes in die enigzins qua vingerzettingen aan Sacksioni en Simon doen denken. Door de Nashville tuning klinkt het dan toch weer anders. Stukje is ooit geschreven op een tekst voor een slaapliedje die ik van iemand kreeg. Dacht dat die tekst eigen werk van haar was. Maar bleek dat de tekst van een bestaand oud slaapliedje was. (geen idee meer welk)

Fusion
29 maart 2014, 20:51
Lekker dromerig, zitten erg mooie passages in! Soms wat vals?

Harald
29 maart 2014, 22:21
Zou zomaar kunnen... je zou die gitaar eens moeten zien. Relic doesn't even begin to describe it!

Intonatie is echt een probleem op dat ding. De kop heeft eraf gelegen, een extras soundport in de zijkant (vakkundig aangebracht doordat de gitaar losschoot van de riem, get the picture?), de frets hebben de nodige dalen, en (dit was voor je op internet makkelijk kon uitzoeken hoe je een gitaar afstelt) ik heb ooit de actie verlaagt door de zes kammetjes bij te vijlen. (ja, zes losse kammetjes in een plastic houder, die dan weer op een piezo rusten. Washburn heeft ooit bedacht dat dat beter zou moeten zijn, niet eens zo'n gekke gedachte. Alleen is de uitwerking wat apart) Omdat het losse kammetjes zijn heb ik ze vanaf de bovenkant ingevijld, met een soort v'tjes waar de snaren dan in liggen. En de snaren zijn antiek. Vervang ik alleen als er eentje breekt. En dan vervang ik alleen de gebroken snaar.

Het idiote is dat dat ding in standaard stemming onbespeelbaar is. In deze stemming klinkt hij op opnames soms geweldig groot. Maar intonatie is a bitch op dat ding. Heb je waarschijnlijk helemaal goed gehoord.

Harald
29 maart 2014, 22:25
Na voorgaande beschrijving, dit is dezelfde gitaar... en het was om te beginnen al een cheapo steelstring met brakke piezo.


https://www.youtube.com/watch?v=O2cBzGmBjgo

Fusion
29 maart 2014, 22:37
Mooi man! En niets mis met de intonatie dit keer hehe ;)

Ernest01
30 maart 2014, 15:18
Mooi slaapliedje.
Jammer dat de opname wat 'trillerig/bibberig' is, maar het spel is weer als vanouds.... briljant dus.
En of die gitaar nu aftands is of niet, maakt voor jouw niets uit, zo te horen.

Soulstice had ik al eens gehoord van je - dacht ik, tenminste, tja dat geheugen.....
Is een prachtig stuk. Jammer dat het zo kort is.... (jezus, ik lijk Gus wel.....)

Harald
2 april 2014, 11:23
Dank je! Aftands, fair enough, maar een gitaar echt weggooien... dakanniknie! En zo heeft dat ding toch nog een beetje een leven. Niet dat ik er vaak op speel. Maar soms is het weer even leuk.