PDA

View Full Version : een andere compressor met "blend"functie: de Suhr Koji (review)



the sure thing
25 maart 2014, 22:30
Aangezien ik al jaren fan ben van de Barber Tonepress, mede vanwege de blend/mixfunctie, ben ik toch eens verder gaan kijken naar andere compressors op de markt met een dergelijke functie. Maar wel wat veelzijdiger instelbaar en misschien ook wat minder ruist. Niet dat de Barber TP nou zo vreselijk ruist, maar stil vind ik 'm niet.
Uiteindelijk ben ik bij de Suhr compressor uitgekomen. Deze heeft ook een blend-functie, dus dat betekent dat je een deel van het signaal "buiten" de compressor kan houden.

Na wat youtube filmpjes heb ik het aangedurfd om het pedaal te bestellen. Gisteren heb ik de Koji (wat een f*cknaam) uitgebreid getest, en ge-A/Bt met de Barber.

De Suhr is veelzijdiger instelbaar dan de Barber en lijkt ook iets stiller. De Suhr is wel iets nadrukkelijker aanwezig als compressor, maar met de mix-functie is dit goed te verhelpen. De Suhr heeft een kleine toggle-switch op het pedaaltje waarmee je 3 smaken kan instellen. De hogere tonen kunnen desgewenst een licht boost krijgen. Met de Suhr is die heerlijke texas-twang te verkrijgen, maar ook het platgedrukte soundje van de dyna-comp. Het belangrijkste is dat de Suhr niet gaat "ademen". dus dat je het volume niet hoort schommelen.

Conclusie: ik vind de Suhr beter dan de Barber, maar de Barber is een goede 2e. De Suhr is veelzijdiger instelbaar en lijkt ook iets stiller. De Suhr is wel wat duurder, maar de Suhr heeft ook een schakelbare buffer, hetgeen mij ook over de streep heeft getrokken. De buffer lijkt van zeer goede kwaliteit.

Liquid_Metal
26 maart 2014, 20:19
De Suhr klinkt als een leuke compressor. Welke andere comps heb je nog geprobeerd? Toevallig enige ervaring met de Empress? Die heeft ook een mix knop en verder álle mogelijke instelmogelijkheden.

the sure thing
26 maart 2014, 20:42
Ik heb de volgende compressors geprobeerd: Boos CS-2, Boss CS-3, Trex nova comp, MXR dyna comp, Retro Sonic compressor. En dan natuurlijk de Barber tonepress.

De Empress heb ik niet geprobeerd. Op TGP zijn ze er ook enthousiast over. Maar ik vind m veel te groot voor op een pedalboard.

telerocker
26 maart 2014, 22:53
Kijk, aan zo'n review heb je iets. Ik heb nog geen compressor, maar die komt wel een keer op mijn board. De Suhr is zeker één van de pedalen die ik eens ga proberen.

Mitch
26 maart 2014, 22:59
Ik vind de Barber ook een beetje een compressor voor wie niet direct van compressors houdt. Ik denk dat ik 'm daarom ook altijd trouw zal blijven :D

Harm
27 maart 2014, 07:35
Hoe werkt de Suhr als sustainer? En, de Okko al uitgeprobeerd (daar ben ik zelf ook nieuwsigierig naar..)
Mooie review! Maakt mij weer nieuwsgierig naar compressors!!!

the sure thing
27 maart 2014, 09:59
Ja ik wil een compressor voornamelijk als sustainer gebruiken. Daarom beviel de Barber ook goed. Maar de Suhr doet dat net ff n tikkie beter

the sure thing
3 april 2014, 23:40
Nog ff bumpe: zojuist live in bandgeweld de Suhr compressor gebruikt. Ik vind de Suhr ESSENTIEEL beter dan de Barber. De Suhr doet het sustainen-deel toch echt behoorlijk beter. Is ook op hoge settings een stuk stiller en lijkt nog beter op de volume regeling van de gitaar te reageren. Hulde!

Timotio
4 april 2014, 00:17
Toffe review! heb je de Wampler Ego Compressor wel eens geprobeerd trouwens? Die heeft ook blend functie en is uitgebreid instelbaar. Hoort wat mij betreft ook in dit rijtje thuis :-).

muziekschuur
4 april 2014, 08:32
http://www.oldworldaudio.com/gear/1960.html

http://www.oldworldaudio.com/_img/1960.png

De prijs was toen ik het vroeg iets van 250 dollar...

muziekschuur
4 april 2014, 08:36
Roger Mayer RM58

Ook te gebruiken voor opnames. En als je er twee hebt past het mooi op de masterbus.

http://www.roger-mayer.co.uk/pictures/rm58_450.jpg

the sure thing
4 april 2014, 09:33
... Ik denk dat het geheim van een goede compressor (voor wie compressors haat zoals ik) toch in een mix/blend knop zit

LordRiffenstein
4 april 2014, 09:44
De Suhr klinkt als een leuke compressor. Welke andere comps heb je nog geprobeerd? Toevallig enige ervaring met de Empress? Die heeft ook een mix knop en verder álle mogelijke instelmogelijkheden.

Hoe werkt de Suhr als sustainer? En, de Okko al uitgeprobeerd (daar ben ik zelf ook nieuwsigierig naar..)
Mooie review! Maakt mij weer nieuwsgierig naar compressors!!!

Ik gebruik al jaren een TonePress, is voor mij altijd DE compressor gebleven. Ik heb door de jaren verschillende andere comp pedalen getest en vergeleken met de TP maar voor mij bleef die de beste. Ik heb de Okko getest, die was wat mij betreft, samen met de Diamond, de beste 2de na de TP. Die Okko klinkt heel lekker, geen blend maar speelde gewoon heel lekker.

Voor een 2de board zocht ik een tijdje geleden opnieuw een comp, eerst wat dingen getest maar kwam opnieuw uit bij de TP tot ik enkele Empress pedalen in mijn handen kreeg. Ik was zodanig onder de indruk van de Empress kwaliteit dat ik de Empress compressor besteld heb zonder hem te horen. En dat heb ik me nog geen moment beklaagd. De Empress is mijn nieuwe #1, hij doet wat de TP doet maar ook zo veel meer. Het is eigenlijk een rack-compressor in pedaal formaat, instel-mogelijkheden genoeg en ze doen ook allemaal echt wat ze moeten doen. Voor mij is het de perfecte compressor!

the sure thing
4 april 2014, 14:02
En de empress heeft ook een blend/mix functie!!

the sure thing
5 april 2014, 18:27
Edit: de Empress compressor heeft wel heule coole ledjes die oplichten!!

Han S
5 april 2014, 18:57
... Ik denk dat het geheim van een goede compressor (voor wie compressors haat zoals ik) toch in een mix/blend knop zit

Ik weet niet of het een geheim is, maar elke studio technicus doet het met compressors en dat noemen we 'multing'. Je comprimeert een signaal en stuurt het naar een andere ingang en gebruikt het niet gecomprimeerde signaal samen met het gecomprimeerde signaal. Soms gebruik je twee compressors, een met wat minder compressie en een met heel zware compressie en mengt de drie naar smaak. Als je luistert naar de oude Motown opnamen snap je waarom.