PDA

View Full Version : Reverb shoot out: EH Holy Grail Nano vs T-rex Tonebug vs Mooer Shimverb vs..



Toaster
25 maart 2014, 21:21
Ik ben op zoek naar een goedkoop en simpele maar goede reverb.

Ik speel zelf op een jaren '60 Fender Blackface Proreverb. Ik ben dus wel een leuke springreverb gewend.

Ik heb echter ook wel eens optredens waarbij ik mijn eigen amp niet meeneem en waarbij ik afhankelijk ben van wat er staat. Op dat moment ga ik dus ook ervan uit dat ik zelf mijn reverb moet meenemen.
Naast de te gekke spring reverb op mijn Fender vind ik een hall reverb, of een "moderne" reverb ook erg prettig om er bij te hebben. En om heel eerlijk te zijn trap ik de reverb uit het doosje gemakshalve ook vaak in op mijn Fender amp.

Ik heb zelf een tijd lang een Electro Harmonix Holy Grail Nano gehad. Prima apparaat. Alleen hij bromt nu. (waarschijnlijk omdat ik hem de verkeerde voeding heb gegeven, rechtstreeks mijn t-rex fueltank)

Daarvoor heb ik een Malekko Chicklet gehad. Mocht direct vertrekken.


Ik heb zelf nog op het oog een: T-rex Tonebug Reverb en de Mooer Shimverb.

Ik wil graag weten welke jullie voorkeur heeft en waarom en of er nog andere alternatieven zijn voor dit geld.

En ja ik zou ook best wel een Strymon willen, maar op dit moment ga ik dat geld er niet aan uitgeven.

miyaru
25 maart 2014, 21:43
Ik heb zelf de EHX Holy Grail, heeft natuurlijk drie modi waarvan twee heel goed bruikbaar hall en spring - flerb moet je liggen. Ik ben er erg tevreden mee. De andere twee ken ik niet persoonlijk, maar het is en blijft natuurlijk een kwestie van uitproberen......

Tristan
25 maart 2014, 21:44
Spring Reverb + Hall Reverb
Boss RV-5
Digitech Hardwire RV-7
TC Electronic Hall Of Fame, HOF Mini, Trinity

Spring Reverb
Boss FRV-1
Earthquaker Devices Ghost Echo
Malekko Spring Chicken
Subdecay Spring Theory

De Malekko Chicklet was blijkbaar inderdaad legendarisch slecht, ik heb daar meer mensen over gehoord, de Spring Chicken moet echter erg goed zijn.
De Mooer Shimverb schijnt ook niks te zijn van wat ik zo her en der lees en ik geloof dat de T-rex Tonebug Reverb ook niet geweldig is, eerlijk gezegd vond ik die duurdere reverb van T-rex ook maar niks.
Electro Harmonix zou ik niet op vertrouwen om live mee te spelen, je hebt altijd kans dat 'ie stuk gaat.
Qua prijs / kwaliteit hou je dan zo'n beetje de suggesties die ik hierboven heb neergezet over volgens mij.

orangerocker
25 maart 2014, 22:45
Ik heb de Shimverb zelf een tijdje gehad maar toch weer weggedaan. Het geluid was te digitaal, schel en snel overheersend. De shimmer-functie lijkt leuk maar na een paar keer proberen er wat leuke sounds uit te halen kwam ik tot de conclusie dat het voor mij een zinloos effect was, ik kon er geen bruikbare geluiden uit halen dus gebruikte ik het nooit.

Ik heb daarna tweedehands een tc nova reverb aangeschaft, na deze te hebben vergeleken met de tc hall of fame. De nova reverb gaf naar mijn idee een veel 'echtere' reverb dan de hall of fame, met name de spring en plate reverbs zijn heerlijk. Het instellen is niet makkelijk omdat je al gauw een veel te extreme galm te pakken hebt maar als je er even de tijd voor neemt zijn er erg bruikbare sounds uit te halen. De preset-functie is ook een plus voor mij, hiermee kan ik 1 reverb instellen voor m'n cleane geluid en 1 voor m'n overstuurde geluid. Tweedehands heb ik hem voor rond de 70 euro aangeschaft, en nieuw is hij tegenwoordig voor 129 euro te koop.

Volgens de handleiding heeft het pedaal 12 volt nodig maar op 9 volt doet hij het net zo goed mocht je er tegenop kijken een speciale adapter er voor te moeten kopen;)

Rick trodat
25 maart 2014, 22:51
Ik ben zelf nogal een reverb junkie en kan er pagina's vol over schrijven. De reverbs die gewoon slecht zijn kan ik je wel geven:

T-rex tonebug: Zelfs uit, kapt deze je tophoog volledig af en haalt hij zeker 5% volume van je oorspronkelijke geluid af. ( probeer het om te geloven). Hij heeft twee modussen. De spring klinkt op lage setting best aardig, maar mixt veel te veel richting wet, waardoor je dry signal gewoon niet lekker klinkt. De modern setting doet dit iets beter, maar het pedaal heeft gewoon een slechte mix ( ook uit).

Fuchs plush good vibrations: Mooie reverb ( soort mix van room en hall met een tikkie modulation). Probleem is de veel te hoge ingangscondensator waardoor je gitaar super schel klinkt. Ander probleem is dat ze op termijn allemaal stuk gaan. Ik heb in totaal 15 lotgenoten gevonden en dhr Fuchs doet er niks aan.

Welke goed zijn:

Boss RV-5: De room is ronduit geweldig. Wat het pedaal geweldig doet is je dry signal intact houden. Alle reverb wordt erbij gemixt. De boss Spring reverb ( FB en nogwat) doet dit tot op zekere hoogte ook, hierover straks meer. Als je de tone knop laag uit, dan is dit één van de meest natuurlijke reverbs die er momenteel is. Zet je de tone knop hoog, dan kan hij wat digitaal klinken. Maar niemand gebruikt zulke trebly reverb. Probleem is dat de mode, spring, gate waardeloos is. Hall ben ik zoiezo geen fan van. De modulation vind ik zeer mooi en kan zeker mee met bijvoorbeeld de strymon bluesky. Al is deze laatste nog net even mooier.

Boss FRV-1: Voor een pedaal komt deze extreem dicht in de buurt van de tank van fender. Natuurlijk is deze laatste beter en doet hij bepaalde zaken anders. Hij reageert bijvoorbeeld sterk op effect pedalen en het schudden geeft een unieke sound. Ook de vibraties van dat ding zijn uniek. Maar goed over het pedaal. Persoonlijk vindt ik dit momenteel ( in zijn prijsklasse, maar ook ver daarbuiten) het best klinkende spring pedaal op de markt. Ook deze mixt je dry signaal naast je wet signaal door middel van de mix knob is dit perfect te mixen met je wet signaal. 100% dry en 100% wet is mogelijk. Hierdoor is het pedaal extreem veelzijdig ( bijhalve dan, dat het een spring reverb is) Staat je mix helemaal uit dan komt er geen reverb door. Staat de mix vol dan is je gitaarsound volledig wet. Daarnaast kan je met de dwell knop ( zeer overtuigend) de tijd ( decay) van de reverb instellen. Het pedaal klinkt nergens digitaal heeft geen last van volumedrops(wat veel springs hebben) gaat goed om met overdrive ervoor ( anders dan de tank, deze reageert erop zoals elk ander goed pedaal dat doet) maar past ook zeer goed in de fx loop.

De subdecay schijnt goed te zijn. Geen ervaring mee. De spring chicken is ook goed, maar veel minder veelzijdig dan de boss FRV. Gebaseerd op de belton brick reverbs was de SCicken iig. LAtere niet meer.

Toaster
26 maart 2014, 08:39
Ok bedankt voor jullie reacties, jullie hebben me weer op een goed spoor gezet. De T-rex en de Mooer gaan het sowieso niet worden.

De vorige keer in mijn zoektocht had ik ook bijna gekozen voor de FRV1. Klinkt in mijn oren lekker.
Maar van alle suggesties hierboven blijven er voor mij nu 3 over.
Dat zijn:

De EH Nano Reverb... ja toch weer... Ik vind deze gewoon echt erg lekker klinken. Deze keer niet vergeten er een revers polarity kabeltje er tussen te zetten. (Ik wist niet dat dit nodig was... heb hem toch echt 3 of 4 jaar op mn plank gehad zonder problemen.)

De Subdecay Spring Theory... En bedankt Tristan voor dit pedal dat duurder is dan mijn budget, maar dat me direct laat horen wat ik wil...

De TC Electronics Hallo Fame, niet alles is bruikbaar voor mij, maar er zitten een paar mooie sounds tussen.




De overige pedalen konden die genoemd zijn hebben allemaal iets tegen, dus of te weinig het gevoel van een echte reverb, of iets te "gemaakte" sounds of te veel knoppen en instellingen. (met als toppunt de TC Electronics Nova Reverb)

jan7
27 maart 2014, 01:15
De EH Nano Reverb... ja toch weer... Ik vind deze gewoon echt erg lekker klinken. Deze keer niet vergeten er een revers polarity kabeltje er tussen te zetten. (Ik wist niet dat dit nodig was... heb hem toch echt 3 of 4 jaar op mn plank gehad zonder problemen.)
EHX Holy Grail nano is gewoon 'center negative' zoals de meeste pedalen. Rechtstreeks uit je t-rex fueltank of gedaisychained zou geen probleem mogen zijn.
http://estore.theguitarstore.com.my/webshaper/pcm/pictures/Product%20Categories/Effects/EHX/Electro-Harmonix-Holy-Grail.jpg



Alleen hij bromt nu.
Alle nieuwe EHX pedalen, XO of nano (memory toy, holy grail, neo clone, big muff) op mijn pedalboard brommen in bepaalde configuraties: enkel als ze uit staan, dus in (true) bypass en enkel als ze voor gebufferde pedalen staan.
Als ze tussen twee gebufferde pedalen staan dan is er weer geen probleem. Maar in de 'aan stand' zijn ze sowieso allemaal volledig ruisvrij. Bij oudere ehx pedalen of andere true bypass pedalen heb ik dit probleem niet.
Volgens mij heeft de Holy Grail 200mA nodig bij de opstart en daarna heeft ie +/- 105mA nodig. Ik heb gemerkt dat als je die te weinig geeft dat je dan gewoon de dry/bypass sound krijgt (zonder reverb) maar zeker geen extra brom.

Ik vind die Holy grail trouwens ook een erg leuke spring reverb, maar de Hall mode klinkt op andere pedalen toch beter/anders.

Een andere nog niet genoemde suggestie is de Hardwire RV7 Stereo Reverb (Lexicon licensed)
Die heeft ook een erg goede spring reverb. Zeker zo goed als de Holy grail. En daarnaast heeft die ook nog een erg goede room, plate en hall reverb. (reverse, gated en modulated zijn niks) Deze heeft volgens de Hardwire rep 300mA nodig bij de opstart en daarna 75mA.

Nog een suggestie binnen dit prijssegment is de Zoom CDR. Ik heb de Zoom G3 waarin verschillende dezelfde reverbs zitten als in de CDR. Vooral de 'grotere' reverbs hierin zijn goed: Arena en Hall. Maar de spring reverb in mijn G3 klinkt totaal niet als een spring reverb en meer als een tiled room reverb. Er zit niks van chirp, pieuw of boing in. Maar ik zie dat er in de CDR nog een andere spring reverb zit dus misschien is die wel goed.

Ik merk dat ik hier thuis doorgaans de volgende keuze maak:
-Spring: EHX Holy Grail
-Room: Hardwire RV7
-Hall: Zoom G3

Brum
27 maart 2014, 13:50
De bijgeluiden door combinatie Holy Grail Nano - T-Rex Fuel Tank herken ik wel. Toen ik de EHX op een eigen uitgang zette op de Fuel Tank en de andere pedalen middels een daisy chain vanuit de Fuel tank voedde, was dit opgelost.

Hendriks
27 maart 2014, 14:15
Ik heb een reverb gehad van General Guitar Gadgets , wel een bouwpakket , maar klonk zeer goed , ik gebruikte met een Elk statesman ( Princeton clone) ,daar zat een goede springreverb op ,maar ik gebruikte de GGG.

Toaster
28 maart 2014, 20:24
Dat van die reversed polarity had ik ergens gelezen op het net en maar voor waar aangenomen dat dat de oorzaak was van het brommen.
Eerst eens aangesloten op een onespot naast m'n pedalboard. Brom weg.... Dus m'n reverb doet het gewoon weer.
Daarna toch maar even een hall of Fame getest. Pffft toch teveel mogelijkheden en niet de sounds die ik zoek. De onboard reverb van de bluesdeluxe waar ik over speelde deed meteen wat ik wilde horen... 1 knop.

Geld bespaart en toen maar een Xotic ep booster gehaald. Kan ik lekker m'n solootjes boosten!