PDA

View Full Version : Nina's Lullaby



paulusdeBKB
25 maart 2014, 20:41
Ergens vorig jaar postte ik een motiefje op klassiek gitaar. Maanden op de plank blijven liggen, maar de afgelopen dagen afgemaakt tot dit liedje: Nina's Lullaby (https://soundcloud.com/paul-van-egmond/ninas-lullaby-demo).

Man wat een werk was dat zeg! Frustrerend ook, want niet alleen is het stuk een bitch om te spelen, ik moest het ook nog eens doen op een electrospaanse Yamaha gitaar die voor dit werk ongeschikt is want te smalle hals. Ik zou het dolgraag een keer opnieuw opnemen. Heeft iemand een goede klassieke gitaar voor me te leen, of een strijkerssectie van een mannetje of 20?

Maar goed. Ik ben heel benieuwd of jullie het mooi vinden, wat ik nog kan verbeteren aan compositie, mix, dynamiek etc. Mij valt bijvoorbeeld op dat op mijn koptelefoon de strijkers wat harder doorkomen dan over mijn speakers op laag volume. Hoe daar mee om te gaan?

Hopelijk veel luisterplezier!!

Duhsjaak
25 maart 2014, 21:13
99% van mijn mening is gewoon mening.
Dus waarom zou je je er wat van aantrekken.

Here Goes:
- alle jonge gasten beluisteren muziek op een koptelefoon en op oordopjes
- alle techneuten zeggen dat alle jonge gasten getikt zijn
- alle muziekjes die ik post zijn gemixt op een koptelefoon
- het gevolg is, dat mijn zang altijd te zacht is
- er zit dus altijd verschil tussen koptelefoon en speakers, vooral als dat laptop hi fi is
- ik kan daar prima om lachen
- wat wil je nog verbeteren aan iets dat een droom van een slaapliedje is
- is ie daarom maar 1'47"

Deze hoort in de categorie kks'jes. Korte kudt stukjes dus, maar omdat ie zo mooi is, is het je vergeven......
Hou je een teller bij? Dan heb ik m net op vier gezet.
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
25 maart 2014, 21:14
Ik vind het een knap stukje gitaar. Mag iets minder staccato wat mij betreft maar misschien is dit juist wel de bedoeling. Ik luister nu voor de tweede keer en dan naar de strijkers in het bijzonder. Mooi gearrangeerd! Het geheel zit knap in elkaar. Mix is mooi in balans.

paulusdeBKB
25 maart 2014, 22:28
Ach Gus, who's counting? ;)

Wel fijn dat Pasqual en jij het mooi vinden - het was nogal een monnikenwerk en ik merkte dat ik eindeloos zat te pielen met het strijkersarrangement. Dít is mooi... nee, dát! Nou ja, zo dus. Strik erom, dan kan ik het wegleggen. Hopelijk kan ik het een keer opnieuw inspelen op een goede klassieke gitaar; dat zou het staccato wat moeten verhelpen. En tja, echte strijkers he? Zucht...

pasqual
25 maart 2014, 22:34
Neemt niet weg dat je het arrangement zelf hebt gemaakt! Echte strijkers of niet....

Fusion
25 maart 2014, 22:53
Mooi hoor! Alhoewel ik n beetje moeite heb de cadenzen t snappen, maar dat kan aan mij liggen. Je zou m eigenlijk eens een paar dagen/weken moeten oefenen, minimaal 1 uur per dag, en dan met een andere gitaar goed opnemen. Ik wil dan best betere nepstrijkers verzorgen ;)

Duhsjaak
26 maart 2014, 08:06
Mooi hoor! Alhoewel ik n beetje moeite heb de cadenzen t snappen, maar dat kan aan mij liggen. Je zou m eigenlijk eens een paar dagen/weken moeten oefenen, minimaal 1 uur per dag, en dan met een andere gitaar goed opnemen. Ik wil dan best betere nepstrijkers verzorgen ;)

Niet zo drenzen met je cadenzen.

Niet dat ik dat meen hoor; ik had alleen nog nooit gerijmd op cadenzen.

En betere nep strijkers? Dit klinkt behoorlijk 1966. Ik was net van plan aan Paulus te vragen wat ie daarvoor heeft gebruikt......

Ik hou me dus voor jouw en voor P's ideeën aanbevolen. Hier veel cello's en alten en super veel perzisch tapijt.
Heel leuk. Iedere dag leer ik weer wat.

Vriendelijke groet, Gus

paulusdeBKB
26 maart 2014, 11:46
Strijkers zijn de ingebakken samples van Logic pro: cello, altviool en viool. Alles in de sectie-variant. Eigenlijk ging ik voor een strijkkwartet maar Logic lijkt geen samples te bevatten van individuele strijkers.

Fusion,
- oefenregime staat ingesteld - een uur per dag ga ik niet halen maar dat zal ook niet nodig zijn :)
- Je opmerking qua cadenzen snap ik niet goed. Ik begrijp ongeveer wat een cadens is maar heb er niet bewust rekening mee gehouden in het arrangement. Ik heb als kind gitaarles gehad maar in muziektheorie en arrangeren ben ik in essentie ongeschoold.

Als het je leuk lijkt om er tijd in te steken, deel ik de Logic project file met plezier met je. Dat wordt dan wel volgende week ergens. Zou je dan van plan zijn om er alleen andere samples in te hangen, of stel je voor de strijkers te herarrangeren? Ik stuur je binnenkort een PB.

Ernest01
26 maart 2014, 12:35
Mooi stukje. Met meer variatie zou het langer nog mooier zijn, maar zoals het nu
is kan ik mij goed voorstellen dat het voor een kind lang genoeg is. Om in slaap te vallen dan.
Niet dat ik het slaapverwekkend vind, hoor.
Knap gedaan met die strijkers erbij. Petje af. (als ik er eentje zou hebben dan....)

Harald
26 maart 2014, 13:49
De strijkers doen me erg aan de oude platen van Harry Sacksioni denken. Het staccatto effect heeft toch veel met het arrangement te doen vermoed ik. Zou hier nog een lange lijn overheen zetten, bv. dwarsfluit. Dan is het ook goed.

Leuk geschreven en gearrangeerd.

Cageman
26 maart 2014, 22:58
De lulwedstrijd heb je gewonnen van Harald. Deze lul. is het lekkerst. :cheerup:

Sorry.. Ahum..

Fijn deuntje :). Kort maar krachtig. Als je begin van de symfonische black metalperiode gewend bent, klinken deze strijkers perfect realistisch.

Loeters,

Merijn

Harald
26 maart 2014, 23:40
umme, wedstrijd?

Cageman
26 maart 2014, 23:45
Ja natuurlijk. Het leven is een grote competitie :D.

Duhsjaak
27 maart 2014, 07:39
Ja natuurlijk. Het leven is een grote competitie :D.

Zeker. En die competitie hou je het langste vol met een lange lijn.
als in:
naar de WC op zoek naar een spiegel
en iets om er op te leggen

We doen niet alles wat we zeggen toch? Maar hé we zijn niet voor niet niets echte woeste artiesten. Als we er zelf niet in geloven, wie gelooft het dan nog?

Ondanks dat je misschien nog denkt dat dit off topic is, is het gemijmer over echte artiesten on topic in ieder topic. Durf ik wel te stellen dus.
vriendelijke groet, Gus

paulusdeBKB
27 maart 2014, 09:09
Vrot! Heb ik eindelijk wat gewonnen, blijkt het geen wedstrijd :(
Want dat is het natuurlijk niet.

En Harald, een lange lijn zou zo maar eens een heel goed idee kunnen zijn.
Gisteravond het oorspronkelijke motiefje nog eens teruggeluisterd - dat was korter en veel spaarzamer aangezet met alleen cello en altviool. Ben heel blij met wat het nu is, maar ergens vind ik het wel jammer dat ik de oorspronkelijke sfeer een beetje om zeep heb geholpen.

Doordat ik deze dingen in m'n eentje maak in een soort coconnetje, mis ik wel eens het perspectief van een buitenstaander. Eigenlijk fungeren jullie medeforummers als mijn producer :)

Lange lijnen trekken op een spiegel heb ik nog nooit gedaan. Durf ik niet, want is vast veel te leuk.

Tupelo
17 april 2014, 18:59
Net een paar keer geluisterd.
Klinkt lekker hoor.
Prima gearrangeerd zelfs, vind ik, maar nu je er zelf over begint ben ik wel benieuwd geworden naar het oorspronkelijke motiefje.
(Alles met significant cello vind ik doorgaans erg prettig, ik houd van cello).

paulusdeBKB
17 april 2014, 21:42
Hey Tuup. Daar ging het over in deze oude post: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162484-tussendoortje-Nina-s-Lullaby-Wat-te-doen-Plagiaat

Originele bestand heb ik niet meer, wel een versie die er sterk op lijkt, die staat in dropbox: https://dl.dropboxusercontent.com/u/64063546/Nina%27s%20lullaby%200.1.mp3

Paar weken geleden ben ik met mijn liedjes langsgegaan bij een professionele gitarist/componist/arrangeur en hij had nog wel wat opmerkingen op dit stukje. Korte weergave:

"Het is mooi, maar je had er meer mee kunnen doen. Je stapelt je ideetjes te snel, gaat meteen de laagte in met de strijkers en daarmee los je een belofte voordat de luisteraar die vermoed. Het is oké om een idee wat langer te melken voor je het inlost. Want dat is de kunst van mooie muziek maken: geef de luisteraar een motief, laat hem hunkeren naar meer en maak die belofte waar. Wacht je daar te lang mee, dan wordt het saai. Doe je het te snel, kan ik niet hunkeren en dus ook niet bevredigd worden. Kortom, de spanningsboog klopt niet. Voor het middenstuk met de staccato strijkers geldt hetzelfde..."

Enzovoorts en zo verder. Uitermate leerzaam om te horen, en het deed me beseffen dat ik nog veel te weinig bewust met spanning en ontspanning omga in mijn muziekjes. Daar probeer ik nu dus een beetje op te letten. Door die ene avond ben ik van 'onbewust onbekwaam' naar 'bewust onbekwaam' gegaan. En volgende stap in de leercurve is 'bewust bekwaam', het nirvana is 'onbewust bekwaam'. Ik mag dus nog even :)

Tupelo
17 april 2014, 22:00
Je had niet zoiets van :

http://img.pandawhale.com/38994-Thats-just-your-opinion-man-Bi-Z1aR.jpeg

Ik moet zeggen dat ik die dropbox opname mooier vind.
Wat dat betreft kan ik mezelf misschien toch vinden in het advies van naar een plot toewerken.
Nu ben ik een sucker voor cello, dat scheelt ook.
Weet je wat mooi zou zijn ?
Tuba !
Zo een lekkere donkere drommende blazer die aan het einde nog een laagje onder die cello legt, het even overneemt terwijl de rest afbouwt, en dan weer opbouwen.
Nu ben ik ook een sucker voor tuba... :)

paulusdeBKB
17 april 2014, 22:52
Ha, de dude! Krijg spontaan zin in een white russian :)

Tuba, daar ga ik niet aan beginnen in dit slaapliedje hoor! Maar kennelijk zijn we dus alledrie dezelfde mening toegedaan: klein is het mooi, veel groter is het waarschijnlijk ook mooi, maar wat het nu is is een beetje servet-tafellakending. En zo zie je maar weer dat John Mayer gelijk heeft als hij zegt: your audience is smarter than you.
En dat zegt hij hier: https://www.youtube.com/watch?v=JXSLTdcH22k
Inspirerende kost voor iedereen die liedjes schrijft en daar 'ooit' 'iets' mee wil.

Duhsjaak
18 april 2014, 22:22
Grappig genoeg vind ik dit soort discussies altijd erg leuk.
Heerlijk ontspannen om het onderwerp heen lopen, luisteren, nog eens luisteren, heerlijk.

Het Nirvana zullen wij zeker eens meemaken, maar je hoeft het niet in een keer te doen. Als je die graad van perfectie niet in een keer haalt (en wie zou dat ook kunnen) mag je het straks opnieuw proberen.

Een jaar of veertig geleden ontstond de Trent om met video, microfoon en zo collegiale trainingen te doen. Dat dat later ontaardde in een soort demonstratie van killer mentaliteit die meer kapot maakte dan tien sessies teambuilding konden herstellen is nog steeds een raadsel.

Ik liet bewust een stile vallen na een vraag en na een antwoord. In het begin vond men dat wat sloom aandoen, totdat zij tegenover mij zaten om te worden geïnterviewd. Toen kwamen ze erachter, dat het heerlijk is om rustig je gedachten nog eens te ordenen of om op een vraag te kauwen.

Dat principe heb ik in mijn muziek ook altijd gedaan. Na iets, bijvoorbeeld couplet, brug, refrein, komt een motiefje dat vaag iets met de muziek te maken heeft en waardoor er weer een ontspanningsmoment langskomt.
Waarschijnlijk heeft die gast iets dergelijks bedoeld.

Aan jou om te kijken of je er iets mee kunt, maar ik persoonlijk herken er wel iets in. Ondanks dat ik veel heb les gegeven, geloof ik niet in kennis overdracht. Ik geloof heel erg in iemand de kans geven zelf na te denken en tot een beslissing/oplossing te komen. En die mogelijkheid biedt je niet als je doordendert.
Zoiets als wat ik nu doe, bijvoorbeeld.

Ben Webster zei dat stilte ook muziek is. Waarvan akte.

Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
26 april 2014, 07:22
Doordat ik net op SOunddingest weer luisterde naar een heel leuk kort kudtstukkie van Tupelo, kwam ik deze ook weer tegen.

Wat is dit mooi zeg! Wordt iedere keer mooier, lijkt het wel.
Goe gedaan gast!
Vriendelijke groet, Gus