PDA

View Full Version : Effectloop multi FX?



telecastermaster
25 maart 2014, 11:34
Bestaan er FX-processor die een effectloop hebben tussen de drive-effecten en de time-based effecten?
Zodat je dus de drives voor de preamp kunt plaatsen en de time-based effecten erna? (4 cabel methode als ik me niet vergis). Ik ken er niet een die dat heeft maar misschien weten jullie er een.

Thanks

edje kadetje
25 maart 2014, 12:25
Bestaan er FX-processor die een effectloop hebben tussen de drive-effecten en de time-based effecten?
Zodat je dus de drives voor de preamp kunt plaatsen en de time-based effecten erna? (4 cabel methode als ik me niet vergis). Ik ken er niet een die dat heeft maar misschien weten jullie er een.

Thanks

Ik denk dat er vrij veel zijn die dit kunnen.
De GT-8 van Boss kan het zeker. En gaat nog iets verder: je kunt per patch bepalen of en waar in de keten de fx-loop zit.

tommus42
25 maart 2014, 12:34
Digitech GSP1101:ok:

telecastermaster
25 maart 2014, 13:03
Bedankt. Keep them coming.

obiwanjacobi
25 maart 2014, 13:13
Analoog:
Roland GP-8 (oudje ;-) ) (alleen de chorus en reverb zijn digitaal)
Vintage Revolution Pedal Pro

Digitaal:
Line6 Pod Pro (er zit een send return - weet niet precies waar deze inprikken)
BOSS GX-700 (idem)

edje kadetje
25 maart 2014, 14:13
Analoog:
Roland GP-8 (oudje ;-) ) (alleen de chorus en reverb zijn digitaal)
Vintage Revolution Pedal Pro

Digitaal:
Line6 Pod Pro (er zit een send return - weet niet precies waar deze inprikken)
BOSS GX-700 (idem)

ja de GP100 van Roland kan dit ook.

harrie-beton
25 maart 2014, 14:41
De pod hd pro heeft een effect loop en je kan per patch bepalen waar in de keten de FX loop moet zijn. Kan ook stereo maar ik gebruik hem mono in de effect loop. Beetje overkill om een pod hd pro zo te gebruiken want de speaker sim van de pod gebruik je dan niet en je zou kunnen volstaan met een efect processor.

De TC Electronic nova station staat op mijn verlanglijst maar die heeft GEEN effect loop.

De TC Electronic GFORCE en de TC Electronic G MAJOR wel.

peter_heijnen
25 maart 2014, 16:40
Onder de noemer 'zoals de oudjes zongen':
Lexicon mpx g2
quadraverb gt
roland gt5

Btw: mijn gforce, 1ste serie, had geen loop.

Liquid_Metal
25 maart 2014, 17:23
De pod hd pro heeft een effect loop en je kan per patch bepalen waar in de keten de FX loop moet zijn. Kan ook stereo maar ik gebruik hem mono in de effect loop. Beetje overkill om een pod hd pro zo te gebruiken want de speaker sim van de pod gebruik je dan niet en je zou kunnen volstaan met een efect processor.

De TC Electronic nova station staat op mijn verlanglijst maar die heeft GEEN effect loop.

De TC Electronic GFORCE en de TC Electronic G MAJOR wel.

De TCE G-Force en G-Major hebben GEEN effects loop. Hoe duur en complex wil je het hebben? De Axe-FX, Eleven Rack en (genoemde) Line 6 Pod hebben een loop. De Boss GT modellen ook (mijn GT6 heeft er ook een).
Lexicon MPX G2's duiken nog wel eens voor niet al teveel op, maar zijn wel lastig instellen.

harrie-beton
26 maart 2014, 00:15
Verdorie, je hebt gelijk. Ik liet de NOVA links liggen en ging er vanuit dat de duurdere 2 modellen het wel hebben maar dat is niet zo.

harrie-beton
2 april 2014, 20:23
De TC Electronic G-System Multi effects processor heeft wel effect loop - slechts 1000 euro.

wormke
23 augustus 2015, 19:31
Ik ga hier even inpikken... Ik speel al enige tijd alleen op analoge effecten. Maar heb me een ESP eclipse gekocht, dus actief. De effecten klinken daar net iets te op, en aangezien ik geregeld wissel tussen nummers van gitaar zou ik mijn BOSS gt3 in de loop willen gooien voor te gebruiken bij de ESP. Maar kan iemand mij even uitleggen hoe ik deze best aansluit? Ik zou vooraan nog steeds mijn analoge effecten willen gebruiken, kan ik de gt3 alleen in de loop houden ook?

Joost de Ruig
23 augustus 2015, 19:49
In mijn Zoom G3 heb ik een keten van 6 en kan ik zelf de volgorde bepalen.

Dutch66
23 augustus 2015, 19:52
De TCE G-Force en G-Major hebben GEEN effects loop. Hoe duur en complex wil je het hebben? De Axe-FX, Eleven Rack en (genoemde) Line 6 Pod hebben een loop. De Boss GT modellen ook (mijn GT6 heeft er ook een).
Lexicon MPX G2's duiken nog wel eens voor niet al teveel op, maar zijn wel lastig instellen.

Ik geloof nooit dat de GT6 (nog) een serieuze kandidaat is, maar deze heeft niet echt een 'losse' loop,
dit gaat ten koste van de diverse drive varianten, die ook eigenlijk allemaal ruk zijn...
Ik denk ik meld 't toch ff

harrie-beton
24 augustus 2015, 10:21
De gt3 heeft geen echte effect loop. De loop die er is, is voor een los overdrive pedaal en zit voor de modulatie effecten.
Zoals de meeste een effect loop gebruiken, de overdrive effecten en wah wah wil je voor de pre amp (voor je versterker) en de modulatie effecten (chorus delay flanger reverb) wil je na de pre amp.


http://medias.audiofanzine.com/images/thumbs3/boss-gt-3-474045.jpg

dml
24 augustus 2015, 11:49
De gt3 heeft geen echte effect loop. De loop die er is, is voor een los overdrive pedaal en zit voor de modulatie effecten.
Zoals de meeste een effect loop gebruiken, de overdrive effecten en wah wah wil je voor de pre amp (voor je versterker) en de modulatie effecten (chorus delay flanger reverb) wil je na de pre amp.


Hoezo is de loop voor overdrive pedalen? Omdat dat er toevallig bij staat?

Heb in het verleden de GT-3 d.m.v. de 4-kabel-methode aangesloten op mijn versterker en dat werkte prima.
Zoals hierboven aangegeven heb je dan geen mogelijkheid meer om de drives uit je GT-3 (de effectsloop is onderdeel van het OD-blok) te halen maar als je die sowieso niet gebruikt, mag dat geen probleem zijn.

wormke
24 augustus 2015, 13:45
Wat is de 4 kabel methode?

Dutch66
24 augustus 2015, 14:16
Hoezo is de loop voor overdrive pedalen? Omdat dat er toevallig bij staat?

Heb in het verleden de GT-3 d.m.v. de 4-kabel-methode aangesloten op mijn versterker en dat werkte prima.
Zoals hierboven aangegeven heb je dan geen mogelijkheid meer om de drives uit je GT-3 (de effectsloop is onderdeel van het OD-blok) te halen maar als je die sowieso niet gebruikt, mag dat geen probleem zijn.

Precies, en dat is ook wat in post #15 en #16 reeds gesteld werd.

wormke
24 augustus 2015, 15:22
Dus ik kan vooraan gewoon gitaar - effecten- versterker gaan en achteraan de gt3 in de loop zetten zonder problemen?

dml
24 augustus 2015, 16:59
4-kabel-methode:
Gitaar -> input GT-3
Send GT-3 -> input amp
Send amp -> Return GT-3
output GT-3 -> Return amp

Op deze wijze kun je de dynamische effecten (m.u.v. de overdrives) vóór je (pre)amp zetten en de time based effecten na je (pre)amp. Zo zit alles op de "juiste" plaats.
Maar in jouw geval kun je idd gewoon de GT-3 in de loop van de amp zetten maar ook dan zitten de dynamische effecten op de "verkeerde" plaats. Gewoon experimenteren, als het voor jou goed klinkt, dan is het toch ook goed?

wormke
24 augustus 2015, 19:42
zeker. Na bijna 25 jaar gitaar spelen ben ik nog steeds een leek in die dingen. Ik speel heel graag, maar hou mij echt weinig bezig met deze dingen.
Wat is trouwens het verschil tussen dynamische en time based effecten? Overdrive enzo gebruik ik normaal niet snel van een pedaal, eerder direct van de amp. Enige od pedaal welke ik gebruik is een ts... heel af en toe. Ik zou de gt3 eerder gebruiken voor enkel de ESP omdat dat de enige actieve gitaar is die ik heb. Al de rest is passief.
Wat ik vroeger wel gemerkt heb is dat als ik de gt3 ging gebruiken op mijn amp, een marshall, de od van de marshall blijkbaar anders ging klinken. Kan dit? Want het is al enige jaren geleden, maar meen me te herinneren dat dat de reden was waarom ik de gt3 niet meer wou gebruiken toen.

harrie-beton
25 augustus 2015, 21:35
@wormke,

Electrisch gitaarspelen hoort nu eenmaal bij dat je verstand moet hebben van apparatuur. Het geeft meer mogelijkheden als je snapt hoe het allemaal werkt.

wormke
27 augustus 2015, 12:56
Natuurlijk. Daarom kom ik ook om raad vragen. Gisteren de methodes eens getest. Werken allebei niet. Als ik de 4 kabel methode pak, werkt mijn 2de kanaal ni.

dml
27 augustus 2015, 13:58
Natuurlijk. Daarom kom ik ook om raad vragen. Gisteren de methodes eens getest. Werken allebei niet. Als ik de 4 kabel methode pak, werkt mijn 2de kanaal ni.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je 2e kanaal van je versterker niet werkt? Hoe schakel je die normaal gesproken?
Wil je dat het 2e kanaal mee schakelt met presets van je GT-3 (ik weet überhaupt niet of dat is wat je wil), dan moet je dat met midi doen.

wormke
27 augustus 2015, 16:11
Normaal schakel ik die gewoon met een switch pedaal

harrie-beton
27 augustus 2015, 16:43
Ik lees het zo dat Wormke zijn 2e kanaal geen geluid weergeeft bij de 4 kabel methode.