PDA

View Full Version : Tweed Deluxe: welke speaker?



E-J
24 maart 2014, 18:50
Ik heb sinds een tijdje een leuke kloon van een Fender 5E3 Tweed Deluxe. Er zit echter een efficiënte 100 Watt Jensen Blackbird in en ik denk dat een minder efficiënte speaker met een laag wattage beter past bij het karakter van de versterker. Een Weber 12A125 wordt overal aangeraden, maar is met zijn 170 euro niet de goedkoopste. Brits-gevoicede speakers zoals Celestions vallen ook af. Is een 'doodnormale' Jensen P12Q reissue een beetje je-van-het of zijn er betere keuzes als je die onvervalste vuile Tweed zoekt?

Freeqi
24 maart 2014, 19:11
tip: probeer die WGS G12Q eens ... 59 euro ook ;-) Blackbird is eigenlijk helemaal niet de speaker voor een 5E3 hé, had je beter Tornado gekozen, die is niet vintage correct maar heeft massas throw en mids in die amp ;-) P12Q is een goeie middenmoot, redelijk correct vintage gezien. Wgs is een leuke goedkope vuile speaker in de 5E3 die eigenlijk een donkere amp is als je meet ...

Pepe
24 maart 2014, 19:13
Het is bonton om Jensen te bashen als tweed deskundige maar ik vind het prima speakers. Ik heb maar 1 Weber en die heeft die Jensen americana midhoog peak een stuk lager zitten wat hem, voor mijn oren, meer typeert als early fifties tweed, wat voller in het laag en ronder hoog. Tis maar wat je wil.
Ik dacht trouwens dat Webers best wel efficient zijn over het algemeen?

telerocker
24 maart 2014, 19:58
Eminence Legend werkt goed in Tweed-combo's. Ik sluit me aan bij de mening hierboven dat Jensens prima speakers zijn.

johanb
24 maart 2014, 20:20
ik heb twee jensen p12r aan de 5e3 hangen,boven elkaar ,de bovenste onder een hoek dat klinkt ook goed .

E-J
24 maart 2014, 23:09
Die WGS G12Q ziet er appetijtelijk uit! Mooie prijs ook. Ik vind er nauwelijks wat over, zeker nieuw in het assortiment?

jacky
25 maart 2014, 23:43
P12Q is een leuke speaker als het niet te hard moet ,weber is vaak best knetterig en erg hard ,zelf vind ik een celestion blue best leuk in zon amp maar ook de fane 100w alnico is leuk(meer rock and roll breekt lekker op ondanks het vermogen) Laatst ook een tone tubby getest in een tweed deluxe en dat is toch wel heel erg gaaf (was eeen alnico).Maar als gezegd wil je vooral zachter pak een P12Q ..makkelijke breakup en niet te duur

E-J
26 maart 2014, 09:51
Ik zie dat zowel de WGS als de Jensen 95dB zijn, denk dat beiden een prima alternatief zijn voor de Blackbird (98db). Bij Tube Town is de WGS net een tientje goedkoper geworden (nu €49) en aangezien ik nog wat meer klein grut moet hebben heb ik hem maar besteld. Ik laat t.z.t. mijn bevindingen horen!

E-J
28 april 2014, 13:20
Update:
De WGS G12Q is niet het enige wat sindsdien veranderd is aan de versterker. Er zijn door Frits van Mourik ook andere condensatoren ingezet. Alle waardes komen nu overeen met het originele schema. Een paar weken later kan ik stellen dat het geluid is er behoorlijk is van opgeknapt. De oversturing komt lekker snel en samen met een Princeton Reverb heb ik in mijn rock 'n roll bandje niet te klagen over te weinig volume. Toch is de klank nog wat stijfjes. Die dikke vette Neil Young, Larry Carlton of Don Helder/Joe Walsh tone haal ik er in ieder geval nog niet uit. Moet je daar toch een Alnico speaker voor hebben of hebben de componenten en de speaker simpelweg nog wat speeltijd nodig? Ik las ook ergens dat de manier van bedrading invloed heeft op het geluid/de oversturing. Wat is jullie mening daarover?

Pepe
28 april 2014, 13:35
Bij Neil Young weet ik wel wat ik me moet voorstellen, Bij Carlton klinkt, in zijn Royal Scam tijd, een tweed meer richting Dumble en Joe Walsh heb ik zelfs nooit met tweed geassocieerd?
De waardes is 1 ding, materiaal een andere (een reden waarom Fender tweed niet als een Victoria tweed klinkt) en daarnaast moet zo'n amp toch best een lange burn in tijd op de teller hebben staan om de nieuwigheid eraf te halen.

Buzzel
28 april 2014, 13:39
Slechte bedrading levert misschien meer storing en hum op, maar ik denk niet dat je versterker er wezenlijk anders door gaat klinken.

Is die WGS G12Q het kleine broertje van de G12C? zoja dan zou ik niet zeggen dat de speakers zelf 'stijf' is. Ik heb zelf dus die G12C in een 2X12 openback kast zitten met een fender bassman er boven. Misschien is de speaker nog niet lekker ingespeeld?

E-J
28 april 2014, 19:19
Die kans is zeker aanwezig. Ik gok de speeltijd met de speaker op zo'n 15 uur. De condensatoren in de versterker zijn ook nieuw, misschien hebben die ook een inbreektijd nodig? Heb wellicht te vroeg gereageerd, zal rustig doorgaan met spelen en kijken hoe het uitpakt.

jacky
28 april 2014, 22:06
inbreken hoogstens van de speaker,als je je volume voorbij 3 hebt moet het ampje al aardig gaan scheuren met een gitaar met medium output.neil spellt nogal met hoge settings op zijn amp let ook op je tone knop hoe hoger hoe meer gain ...hebben eigenlijk alle oude tweedjes wel (behalve de bassman en hp tweed twin) je kan evt ook de kanalen eens chainen mischien geeft dat wat meer gain naar je zin, ook je voorversterker buizen van de standaard 12ay wisslen naar 12ax is wat mij betreft een leuke stap om meer gain en mojo te krijgen

E-J
3 mei 2014, 10:59
Vrees toch dat er toch een nieuwe speaker moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat de G12Q qua klank zo drastisch zal veranderen. Hij is simpelweg te helder, vooral met een Stratocaster. Op andere fora wordt de Weber 12A125A (hun versie van de P12Q) vaak omschreven als 'de' speaker voor Tweed Deluxes.. maar dat ding kost 210 euro... zijn er alternatieven buiten de al eerder genoemde Jensen P12Q reissue? Ik zoek toch wel echt naar die oude Amerikaanse/Jensen klank.

Dimitri92
3 mei 2014, 12:12
Bij Neil Young weet ik wel wat ik me moet voorstellen, Bij Carlton klinkt, in zijn Royal Scam tijd, een tweed meer richting Dumble en Joe Walsh heb ik zelfs nooit met tweed geassocieerd?
De waardes is 1 ding, materiaal een andere (een reden waarom Fender tweed niet als een Victoria tweed klinkt) en daarnaast moet zo'n amp toch best een lange burn in tijd op de teller hebben staan om de nieuwigheid eraf te halen.

Hehe, de Eagles namen enorm veel op met tweeds..

E-J
4 mei 2014, 11:54
Jup. Heel Hotel California staat er vol mee. En Carlton's main recording amp bij Steely Dan was naar eigen zeggen een Tweed. Ik herken die sound er wel uit terug. Maar los van de discussie of die artiesten wel of niet Tweed Deluxes gebruikten, ben ik natuurlijk erg benieuwd wat anderen wat voor speaker in hun Tweedjes hebben zitten... :)

Gearjunkie
4 mei 2014, 12:32
Hier gewoon een Jensen P12Q, de reissue.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dimitri92
5 mei 2014, 22:30
Wat ik me trouwens afvroeg, wil je niet juist een efficiëntere speaker omdat de 5E3 met zijn pak 'm beet 15watt volgens de verhalen snel opbreken, en errug weinig clean headroom hebben? Of is dat gewoon not done met deze amps qua sound etc? Geen ervaring met deze amps (op een half uurtje EClapton Tremolux Fender na dan) en erg nieuwsgierig naar Tweeds! ( Als je gewoon voor de drive sound gaat negeer me dan maar haha)

E-J
6 mei 2014, 13:17
Wat ik me trouwens afvroeg, wil je niet juist een efficiëntere speaker omdat de 5E3 met zijn pak 'm beet 15watt volgens de verhalen snel opbreken, en errug weinig clean headroom hebben? Of is dat gewoon not done met deze amps qua sound etc? Geen ervaring met deze amps (op een half uurtje EClapton Tremolux Fender na dan) en erg nieuwsgierig naar Tweeds! ( Als je gewoon voor de drive sound gaat negeer me dan maar haha)

Het hangt sterk af van de situatie en wat je nu precies zoekt. De spreiding is natuurlijk maar beperkt met de enkele 12 inch speaker. Met een inefficiente speaker en een drummer van het type houthakker kun je het wel schudden. 100% clean op een redelijk bandvolume is met een standaard Deluxe sowieso al nagenoeg onbegonnen werk, al kom je best ver als je de volumeknop op de gitaar wat terug draait.

Wanneer de drummer in mijn bandje stevig begint te meppen zit ik met de huidige WGS speaker (95db) al snel tegen het maximum volume van de versterker. Ik heb het dan over standje 3 op de volumepot, met zowel singlecoils als humbuckers is het dan al niet helemaal clean meer. Dat is ook de charme van deze versterkers. Als je zoals ik bluesrock speelt kun je met een simpele booster in principe alle kanten op. Nu gebruik ik wel de Deluxe in combinatie met een cleanere versterker (Princeton Reverb) a la Mike Campbell van Tom Petty & The Heartbreakers. Als ik enkel de Deluxe zou gebruiken zal een efficiëntere speaker, al dan niet in combinatie met een Beamblocker, geen slechte keuze zijn... mijn ervaring met de Jensen Blackbird zegt me dan wel dat je met een efficiënte speaker ook de totale hoeveelheid gain zult verlagen, want een deel van de Tweed oversturing lijkt hem te komen van de speaker die over z'n nek gaat.

Ik heb trouwens voor een redelijke prijs de op de Amerikaanse fora zo geprezen Weber 12A125A speaker op de kop getikt. Ben benieuwd!

Gearjunkie
6 mei 2014, 13:30
Mijn 5e3 meet zo'n 10 watt, dus dat niet veel. Gebruik hem bij de repetiie meestal en kom makkelijk boven de drummer uit. Clean is het dan niet, maar dat is eigenlijk vanaf standje 2-3 verleden tijd. Voor clean neem je geen 5e3.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Little Jay
6 mei 2014, 14:51
In het Duitse tijdschrift Gitarre&Bass heeft tijdens winter 2012-2013 een serie artikelen van Udo Pipper gestaan aangaande hoe hij een zelfbouw 5E3 als die van Neil Young heeft willen laten klinken. Ik heb 't met veel interesse gelezen, hoewel het misschien best een beetje hoog cork-sniffers -gehalte heeft. Maar wellicht wel interessant leesvoer voor je?

Je kunt ze kostenloos als PDF downloaden van hun site, hier staat deel 1: http://www.gitarrebass.musikmachen.de/Magazine/kostenloser-Artikeldownload/(article)/644165.

Er volgden nog 3 of 4 delen dacht ik.

E-J
6 mei 2014, 21:07
Dank! Leuke stukken, heb ik zeker wat aan. Hij gaat wel ver zeg, mag blijkbaar wat kosten.

matto
8 mei 2014, 21:05
Cream in Duitsland levert ook een puike alnico speaker voor een leuke prijs.
Twinsound.de die leveren die speaker voor 119 euro

Nobler
26 mei 2014, 23:29
Als je het echte Tweed Deluxe geluid wilt, wil je een Jensen P12Q. Ik vind de huidige reissue versie op dat punt helemaal voldoen. En ja, die is flubberig op hoger volume, maar wie dat niet wil, maar meer headroom wil, wil dus geen echt 5E3-geluid, maar iets anders. Ik zou dus gewoon een Jensen Reissue pakken, al was het maar voor de prijs.

johanb
27 mei 2014, 18:31
Oigineel hoort de jensen P 12R bij een 5e3 ,een jensen p 12Q schijnt beter te klinken