PDA

View Full Version : Feedbackende gitaar.



LesPaul1612
24 maart 2014, 10:41
Hallo allemaal,

Mijn tele feedbackt als een gek. Zodra ik een beetje gain in mijn amp draai fluit dat ding de hele tijd door.
Ik weet dat je soms je gain terug moet draaien om dit te voorkomen, maar daar zit het hem bij mij niet in.

Het verschil in feedback met mijn andere gitaren is echt heel erg groot. Ik kan bijna niet in bandjes spelen met die tele, omdat hij constant feedbackt. Met een beetje gain en delay kan ik zelfs door die elementen heen praten (wat wel weer voor veel komische situaties heeft gezorgd).

Ik vroeg me af waar het in zit. Hij feedback namelijk zowel op het hals- als het brugelement. Het lijkt mij wat onlogisch dat beide elementen 'defect' zijn. De elementen zijn single coils van onbekende makelij. Zou er soms iets anders qua elektronica defect zijn? Is er hier iemand die daar meer verstand van heeft?

Concrete vraag: Wat klopt er niet aan mijn gitaar, en wat moet ik vervangen?

Kom niet met adviezen als: ga wat verder van je amp staan, of draai je volume een beetje terug, dat heb ik al geprobeerd:)

FruscianteFan
24 maart 2014, 11:29
Microfonische elementen, dus vervangen of (laten) waxpotten. Zou ik denken.

guitarkid
24 maart 2014, 11:30
Concrete vraag: Wat klopt er niet aan mijn gitaar, en wat moet ik vervangen?


Zijn bespeler misschien, Frank..... :seriousf:
Het is toch die London City? Kan het zijn dat de pu's microfonisch zijn?

Edit: crosspostje met FruscianteFan, maar wat een consensus!!! :)

LesPaul1612
24 maart 2014, 11:56
Bedankt voor het advies C. :)

Microfonische pu's dacht ik ook al aan, maar omdat ze beiden microfonisch zijn, leek het mij ook een mogelijkheid dat er wat anders mis aan was. Kunnen er nog andere componenten feedback veroorzaken?

Bernardduur
24 maart 2014, 12:05
Een goedkope, ceramische condensator kan ook microfonisch zijn / worden maar geeft vaak minder problemen. Ik zou eerst de elementen proberen te vervangen want het klinkt alsof deze het probleem zijn.....

Pepe
24 maart 2014, 13:03
De eind zeventig, begin tachtig Fender tele's zijn notoir bekend als fluiters. Het is daar een combinatie van de brugpup en de brug zelf waar ie inhangt. Als je bij de neckpup de cover verwijdert is het probleem daar dan opgelost? Zoniet, dan zijn het blijkbaar de pups zelf. Dan wordt het een waxen.

Luigi
24 maart 2014, 15:09
Problemen met fluitende brug-pups kunnen ook nogal eens worden opgelost door de metalen baseplate van beter vast te zetten. Hoe, dat verschilt een beetje per merk / constructie. Wat betreft de brug wordt aangeraden om de onderkant van de brug (die dus tegen de body zit) heel goed vlak te schuren. Daarnaast wordt aangeraden om ook de bovenkant van de brug met twee of drie schroeven (moet je dus wel eerst gaatjes boren..) extra vast te zetten.
Waxpotten is ook en goed idee en, in het geval van hele slechte elementen, betere kopen..:cooler:

Dweezman
24 maart 2014, 21:25
Heb het gehad met een -hele mooie- MIJ thinline. Alleen bij de brug. Ook het bakje was totaal zeer gevoelig. Tikken daarop hoorde je direct terug in door de amp. Gekke was: dat element was gewoon prima. Uiteindelijk had het te maken met contact van die pup met het bakje. Toen met stukje tuinslang ertussen het probleem opgelost.

LesPaul1612
25 maart 2014, 19:42
Hoi!

Nieuwe elementen komen mijn kant op. Het zit hem wel echt in de elementen denk ik. De gitaar resoneert namelijk niet mee bij de feedback, maar het is echt een soort van fluit wat uit de elementen komt. Anyway, ik heb de reacties gekregen waar ik op hoopte, thanks!

Duhsjaak
25 maart 2014, 21:25
Fluitje van een cent.
Oh sorry, cross post, maar. Ik weet niet meer met wie.
Vriendelijke groet, Gus