PDA

View Full Version : Quick soundclipje van Torpedo Live



morris
23 maart 2014, 21:09
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13724840/A%20Thousand%20Years%20sample.mp3

Hey mannen (en vrouwen misschien?)
Vandaag heb ik voor een Toto projectje met wat vrienden de gitaren en keyboards opgenomen. Ik heb even een snel sampletje gemaakt. Keys zullen jullie niet boeien denk ik, maar de gitaar is een Tyler BW in een Randall RM100 (stock JTM en 1086 modules) op 50% volume in de Torpedo Live. Cab is een GB 4x12 met een sm57 en R121.

Is een klein sampletje, let niet op de mix, het geheel moet nog naar de grote studio voor de nodige EQ, Compressie etc. Dit is zowat de max wat ik thuis kan doen.

Morris

peter_heijnen
24 maart 2014, 17:36
Klinkt echt al goed Morris en mooi gespeeld, nice! Lijkt me btw een rotklus kwa uitzoeken, die cd is helemaal overgoten met galmen en delays. ;)

De randall die we horen, is dat alleen preamp of zowel voor als achter buizen?

morris
24 maart 2014, 17:45
Hey Peter, die Randall is gewoon de complete amp. Overigens ben ik nog niet tevreden over de cleane sound. Ok, hij moet nog flink door de studiocompressor getrokken worden voor dat pompende effect, maar de klankkleur is het nog niet. Op de studiospeakers klonk het prima, maar nu op de laptop klinkt het vrij bescheten eerlijk gezegd... Dus die moet nog opnieuw met een andere amp! Ik vraag me overigens af of die solo op het origineel niet direct in de tafel is opgenomen...

Jimi Hendrix
25 maart 2014, 10:42
Hey Peter, die Randall is gewoon de complete amp. Overigens ben ik nog niet tevreden over de cleane sound. Ok, hij moet nog flink door de studiocompressor getrokken worden voor dat pompende effect, maar de klankkleur is het nog niet.

Hoi Morris, gaaf man!
over de cleane sound: zo te horen is ie origineel inderdaad direct opgenomen, je hoort 'mooi' egaal hoog, niet die 'presence peak' die gitaarspeakers over 't algemeen hebben. (die ik trouwens vooral ook hoor op je fx). Ergens in de keten zit zo te horen wel een lowpassfilter, maar ik denk dat dat in dit geval geen speaker is maar gedaan is op de tafel.

En ik denk een compressor direct na de gitaar (pedaaltje? of na een DI van een channel strip of iets dergelijks), of natuurlijk die dbx na de gitaarpreamp en dan direct de tafel in.
Ik denk dat de compressor in elk geval aan stond tijdens 't opnemen. Gezien zijn aanslag enzo speelt ie echt met hoe de compressor reageert. Je zou dan iets van een randje verwachten of klankkleurverandering door het erin hakken als de compressor na de preamp zit, maar dat hoor je niet.

Blijft Toto's beste vind ik, The Seventh One. George Massenburg achter de knoppen (en op psychologie, dat maakt ook verschil haha), lekker los maar toch strak gespeeld. Geen losse eindjes in de arrangementen.

Groetjes, Jurgen.

peter_heijnen
25 maart 2014, 11:15
Hey Peter, die Randall is gewoon de complete amp.
Ja natuurlijk, zo klinkt het ook wel. ;)

Heb je de reactive load van de torpedo al eens vergeleken met een 'normale'/resistive load? We hebben bij Theo Nijland thuis op jouw torpedo gespeeld toen ie nog van Beejee was. We waren die dag echter meer in '2x12 mode' dus we zijn niet heel diep in de torpedo gedoken.

Btw, een reactive load voor niet al te veel geld die ik net heb ontdekt:

https://www.tube-town.net//ttstore/product_info.php/language/en/info/p6325_Kit-TT-ToneHound---100-W---8-Ohm.html

In dit kastje zit een speaker zonder conus, zeg maar reactive load avant la lettre, en is daarom ook niet compleet stil. Heeft zelf cab sim aan boord maar veel interessanter is natuurlijk om een lijnsignaal voor dat ding af te tappen en door je favoriete IR's te gooien. Het is een DIY kitje, dat dan weer wel, en live is het minder handig, dat dan weer ook. :)

tnijland
25 maart 2014, 19:20
Mooie clip Morris en ook heel mooi ingespeeld. Ik waande me echt in het Toto tijdperk ;-)

Ik vond het cleane persoonlijk iets te weinig karakter hebben maar die lead sound is gewoon fenomenaal mooi. Echt een sound zoals ik hem ook graag hoor en hij doet me ook wel een beetje denken aan mijn CAE OD100 top met de Lukather mod.

morris
25 maart 2014, 20:05
Hoi Morris, gaaf man!
over de cleane sound: zo te horen is ie origineel inderdaad direct opgenomen, je hoort 'mooi' egaal hoog, niet die 'presence peak' die gitaarspeakers over 't algemeen hebben. (die ik trouwens vooral ook hoor op je fx). Ergens in de keten zit zo te horen wel een lowpassfilter, maar ik denk dat dat in dit geval geen speaker is maar gedaan is op de tafel.

En ik denk een compressor direct na de gitaar (pedaaltje? of na een DI van een channel strip of iets dergelijks), of natuurlijk die dbx na de gitaarpreamp en dan direct de tafel in.
Ik denk dat de compressor in elk geval aan stond tijdens 't opnemen. Gezien zijn aanslag enzo speelt ie echt met hoe de compressor reageert. Je zou dan iets van een randje verwachten of klankkleurverandering door het erin hakken als de compressor na de preamp zit, maar dat hoor je niet.

Blijft Toto's beste vind ik, The Seventh One. George Massenburg achter de knoppen (en op psychologie, dat maakt ook verschil haha), lekker los maar toch strak gespeeld. Geen losse eindjes in de arrangementen.

Groetjes, Jurgen.

Ha die Jurgen! Long time no speak ;-) Thanks man, dit was wat ik al vermoedde. Ik ga dit weekend eens proberen of ik met de distressor direct in de tafel een beter resultaat krijg, al dan niet met een preamp ervoor. Ik hoor eigenlijk de sound van een goede (neve?) preamp met EQ van de tafel, zoals jij ook al aangeeft. En inderdaad, die speaker spike is net wat je met deze sound niet wil. Werk aan de winkel! Of goed, of niet he ;-)

Zodra ik dit getest heb, zal ik weer een clipje posten (die dan ook wat netter is ingespeeld haha!)

Morris

morris
25 maart 2014, 20:17
Ja natuurlijk, zo klinkt het ook wel. ;)

Heb je de reactive load van de torpedo al eens vergeleken met een 'normale'/resistive load? We hebben bij Theo Nijland thuis op jouw torpedo gespeeld toen ie nog van Beejee was. We waren die dag echter meer in '2x12 mode' dus we zijn niet heel diep in de torpedo gedoken.

Btw, een reactive load voor niet al te veel geld die ik net heb ontdekt:

https://www.tube-town.net//ttstore/product_info.php/language/en/info/p6325_Kit-TT-ToneHound---100-W---8-Ohm.html

In dit kastje zit een speaker zonder conus, zeg maar reactive load avant la lettre, en is daarom ook niet compleet stil. Heeft zelf cab sim aan boord maar veel interessanter is natuurlijk om een lijnsignaal voor dat ding af te tappen en door je favoriete IR's te gooien. Het is een DIY kitje, dat dan weer wel, en live is het minder handig, dat dan weer ook. :)

Da's niet teveel geld voor een load! Ik ken de tonehound verder niet, en veel zal afhangen van of hij echt een 100 watter (zoals een SLO) op hoog vermogen aankan. De cabsim vind ik dan minder relevant, dat kan ook nog met software. Het grote voordeel van de Torpedo Live vind ik echter dat je de IR's in de torpedo laadt en direct kan opnemen met de juiste IR, zonder latency. Je draait aan de knoppen en je hoort direct wat je doet. En hij klinkt ook niet als een load, en behoudt volledig het karakter van de amp op volume. Zodra het kan/mag, zal ik wat meer complete clips posten waar meer gitaar in zit. Het ding klinkt echt fantastisch. Zelfs de engineer (purist pur sang waarvoor alleen de beste ruimte, mikes en preamps goed genoeg zijn) is enthousiast.

Maar voor die 150 euro is het wellicht het proberen waard!

Jimi Hendrix
25 maart 2014, 20:36
Ha die Jurgen! Long time no speak ;-) Thanks man, dit was wat ik al vermoedde. Ik ga dit weekend eens proberen of ik met de distressor direct in de tafel een beter resultaat krijg, al dan niet met een preamp ervoor. Ik hoor eigenlijk de sound van een goede (neve?) preamp met EQ van de tafel, zoals jij ook al aangeeft. En inderdaad, die speaker spike is net wat je met deze sound niet wil. Werk aan de winkel! Of goed, of niet he ;-)

Zodra ik dit getest heb, zal ik weer een clipje posten (die dan ook wat netter is ingespeeld haha!)

Morris

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt Morris!
't zal trouwens wel een GML preamp zijn (Massenburg z'n eigen gear).

Groeten, Jurgen

peter_heijnen
26 maart 2014, 10:30
Het grote voordeel van de Torpedo Live vind ik echter dat je de IR's in de torpedo laadt en direct kan opnemen met de juiste IR, zonder latency. Je draait aan de knoppen en je hoort direct wat je doet. En hij klinkt ook niet als een load, en behoudt volledig het karakter van de amp op volume.

Maar voor die 150 euro is het wellicht het proberen waard!
De torpedo is eigenlijk een axe/kemper killer, hence the name! ;)

150,- voor een echt goede load is idd weinig. Ik heb zelf net een isobox besteld dus geen aparte load meer nodig. Die tonehound link heb ik gepost voor iedereen die iets zoekt om zijn amps voor relatief weinig goed op lijnniveau te krijgen.

morris
26 maart 2014, 12:47
De torpedo is eigenlijk een axe/kemper killer, hence the name! ;)

150,- voor een echt goede load is idd weinig. Ik heb zelf net een isobox besteld dus geen aparte load meer nodig. Die tonehound link heb ik gepost voor iedereen die iets zoekt om zijn amps voor relatief weinig goed op lijnniveau te krijgen.

tja, voor mijn in de praktijk wel, alhoewel de axe natuurlijk ook nog preamp en fx aan boord heeft. Maar ik werk liever met echte amps, dat klinkt en voelt voor mij veel beter. En voor die prijs en mogelijkheden de beste aankoop die ik in jaren heb gedaan. Welke loadbox heb je besteld? Box of doom?

peter_heijnen
26 maart 2014, 14:08
Ja voor mij ook liever een echte amp, ondanks de vele praktische voordelen van modeling.

Ik heb gekozen voor de grossmann sg isobox. Zodra ie binnen is ga ik hem ook ab'en met de boxofdoom. Geen idee welke 'beter' klinkt, maar de grossmann is zeker mooier! Zou in de woonkamer zelfs niet misstaan... ;)

http://www.grossmann-audio.de/

LordRiffenstein
28 maart 2014, 11:29
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13724840/A%20Thousand%20Years%20sample.mp3

Sounds pretty good, young-Luke!!!

SloeGin
28 maart 2014, 14:55
Excuse my ignorance maar wat is juist het verschil tussen de Torpedo Live En Torpedo CAB?
Dit is enkel om op te nemen of kan je dit ook gewoon live gebruiken?

BeeJee
28 maart 2014, 15:10
@ SLoeGin: De Live heeft een reactive loadbox aan boord en de CAB niet. Je kunt aan de Live dus een gitaarversterker hangen, zonder speakers te gebruiken. Perfecte oplossing om je gitaargeluid over de PA te versterken. De Torpedo's zijn zowel live als in de studio ideaal.

@ Morris; klinkt verdomd lekker hoor!

SloeGin
28 maart 2014, 17:06
Dus als ik het goed begrijp kan ik een head aan de torpedo live hangen en dan doorsturen naar een monitor (Atomic CLR bv.) en op lager volume een 'cranked amp tone' hebben?

morris
28 maart 2014, 17:09
Dus als ik het goed begrijp kan ik een head aan de torpedo live hangen en dan doorsturen naar een monitor (Atomic CLR bv.) en op lager volume een 'cranked amp tone' hebben?

Klopt helemaal!

morris
28 maart 2014, 21:15
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13724840/Test%20new%20leads%201000%20years.mp3

Zoals beloofd, een nieuw clipke (nu wel met de goede locator positie bij de audio mixdown).
Het blijft een vreemde cleane lead sound. Er zit in het origineel zo veel tophoog in, dat is heel lastig zonder een actieve preamp / boost in de gitaar. Maar alhoewel dit niet mijn normale clean sound is, benadert dit toch wel enigszins het origineel dacht ik...
Maar een stel extra oren van jullie zijn altijd welkom!!

Morris

peter_heijnen
29 maart 2014, 09:04
Echt mooi Morris! Wat komt er toch eigenlijk veel moois uit geleen, zou dat door de chemicalien komen? :)

Gitaargeluid vind ik helemaal niets op aan te merken. Heb het origineel in tijden niet gehoord dus geen idee of de sounds matchen.

Wat ik zelf vind dat minder matcht zijn snare vooral en ook wel kick. Snare vind ik te groot en -wellicht- direct, rimshots overigens met opeens een totaal tegenovergesteld karakter. Kick nr mijn idee juist iets te weinig direct.

morris
29 maart 2014, 09:25
Echt mooi Morris! Wat komt er toch eigenlijk veel moois uit geleen, zou dat door de chemicalien komen? :)

Gitaargeluid vind ik helemaal niets op aan te merken. Heb het origineel in tijden niet gehoord dus geen idee of de sounds matchen.

Wat ik zelf vind dat minder matcht zijn snare vooral en ook wel kick. Snare vind ik te groot en -wellicht- direct, rimshots overigens met opeens een totaal tegenovergesteld karakter. Kick nr mijn idee juist iets te weinig direct.

oh daar moet je helemaal nog niet naar luisteren, dit is de onbewerkte guide track van direct na de opname. Er zit alleen even snel wat galm op, zodat ik thuis met een beetje gevoel de keys kon inspelen. Verder is er nog niets aan gedaan. De rimshots komen niet eens door de gate, je hoort nu alleen de overheads. ;-) maar dat komt allemaal goed.
Thanks mate!

Analie-G
30 maart 2014, 18:26
Nice Morris and nice meeting at the Messe !

Mijn idee : clean is zonder preamp , gewoon direct met een heftige compressie , die is bij jou nog te licht…..de overdrive sound mag nog een tikkeltje meer 'bite' hebben….iets met mids dus.

dat gezegd te hebben , dit is al super hoe goed en mooi je het tot zoverre hebt benaderd…..tis aan jou verder om te kijken hoe ver je erin wilt gaan , anyhow , nicey job !!!!!

morris
6 april 2014, 21:19
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13724840/These%20Chains%20GTRS%20Keys.mp3

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13724840/These%20Chains%20GTRS%20Keys.mp3)Hier is een ander clipje... Ik doe alle gitaren en keyboards voor dit projectje. Dit is een preproduktie clipje, puur wat ik hier thuis op zolder heb opgenomen. Blazers worden nog 'echt' en de drums en bas zijn een snelle mixdown van net na de opname, zodat ik thuis verder kon. Uiteraard moeten alle gitaren nog door de mengtafel en bijbehorende outboard. Dit is het directe signaal van de torpedo, voor nu even gemixt met een gforce.

peter_heijnen
7 april 2014, 01:04
Hehe, te gek Morris! Nee jij bent geen fan denk ik... :)

Lex81
20 augustus 2014, 22:32
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13724840/A%20Thousand%20Years%20sample.mp3

Vandaag heb ik voor een Toto projectje met wat vrienden de gitaren en keyboards opgenomen. Ik heb even een snel sampletje gemaakt. Keys zullen jullie niet boeien denk ik, maar de gitaar is een Tyler BW in een Randall RM100 (stock JTM en 1086 modules) op 50% volume in de Torpedo Live. Cab is een GB 4x12 met een sm57 en R121.


Morris

Hallo Morris,
Interessante topic.

Is 'dual-miking' (sm57 & r121) nu ook voor de 'Torpedo Live'? Ik kon op de TwoNotes website alleen vinden dat de VB101 'dual-miking' heeft...

En gebruik je de TwoNotes IR's? Of van Ownhammer of andere?
Is de eq in de Torpedo noodzakelijk om een realistische gitaarspeaker toon te krijgen?

LordRiffenstein
21 augustus 2014, 09:45
Hallo Morris,
Interessante topic.

Is 'dual-miking' (sm57 & r121) nu ook voor de 'Torpedo Live'? Ik kon op de TwoNotes website alleen vinden dat de VB101 'dual-miking' heeft...

En gebruik je de TwoNotes IR's? Of van Ownhammer of andere?
Is de eq in de Torpedo noodzakelijk om een realistische gitaarspeaker toon te krijgen?

Torpedo Live doet geen dual miking maar je kan natuurlijk zelf wel 2 (of meer) IRs combineren en een nieuwe IR maken met BlendIR.
Ik gebruik live meestal Ownhammer IRs, een van zijn mixes dus dat is al een combi van enkele mics.
Ik gebruik de EQ nooit voor live en zelden voor opnames.

Lex81
21 augustus 2014, 14:26
Torpedo Live doet geen dual miking maar je kan natuurlijk zelf wel 2 (of meer) IRs combineren en een nieuwe IR maken met BlendIR.
Ik gebruik live meestal Ownhammer IRs, een van zijn mixes dus dat is al een combi van enkele mics.
Ik gebruik de EQ nooit voor live en zelden voor opnames.

Bedankt voor de opheldering!

Zijn er naast Blend-IR, ook ander software waarmee je met de Live ook de features van de VB101 kan gebruiken; zoals de 'non-linear convolution' ?

morris
22 augustus 2014, 15:38
Hallo Morris,
Interessante topic.

Is 'dual-miking' (sm57 & r121) nu ook voor de 'Torpedo Live'? Ik kon op de TwoNotes website alleen vinden dat de VB101 'dual-miking' heeft...

En gebruik je de TwoNotes IR's? Of van Ownhammer of andere?
Is de eq in de Torpedo noodzakelijk om een realistische gitaarspeaker toon te krijgen?

Yep, zoals Yoeri al aangaf gebruik ik blendIR. Meestal Redwirez of Ownhammer. Tof spul! EQ gebruik ik wel, maar dit doet weinig met de toon. Het is meer om in de mix het laag en hoog een beetje te controleren. Afhankelijk van welke amp ik gebruik. Maar deze EQ is beslist niet noodzakelijk of bepalend voor de toon.

Lex81
22 augustus 2014, 18:15
Peter Heijnen schreef er al over: Ik ben ook benieuwd naar een goede iso-cab (Box Of Doom) in vergelijking met de Torpedo.
Heeft iemand ervaring met beide?

Lex81
26 augustus 2014, 13:29
Bedankt voor de opheldering!

Zijn er naast Blend-IR, ook ander software waarmee je met de Live ook de features van de VB101 kan gebruiken; zoals de 'non-linear convolution' ?

Ik heb het bij Two Notes zelf nagevraagd:

the Overload feature uses a LOT of CPU processing, and cannot be applied as is to Torpedo Live or C.A.B.

If you monitor your CPU under your sequencer, you will see the increase when going over 1% with Overload on the plugin.

Overload is basically doing a lot of extra convolutions (that is what is called non-linear convolution), and there is no way to replicate as is in Torpedo Live. That is one of the special features that asks for the extra power of VB-101 and Torpedo Studio or a computer.