PDA

View Full Version : Zelfbouw??



Dirtypool
4 juli 2003, 21:45
Wat vinden jullie hiervan??
Ofschoon ik eindelijk een Amerikaan heb gevonden die evt een champ hiernaartoe zou willen sturen, vraag ik me af wat de kwaliteit van ''dit'' gebeuren is en/of een van jullie dit al eens gedaan heeft, cq af-/aanraadt . :wink:

Grtz Richard

Dirtypool
4 juli 2003, 21:46
Shit, vergeten link te plaatsen :oops:

Komt ie:

https://mojotone.korksoft.com/cgi-bin/mojo.cgi/TweedChampKit.html?id=pcH7s2a3

qwerty
5 juli 2003, 02:10
Is misschien een idee, maar ik zou je eerder aanraden geheel zelf te bouwen. Vaak valt dit goedkoper uit dan een complete kit bij een bedrijf te bestellen, en eventueel kan je nog zelf uitzoeken welke componenten je erin wil hebben.
Overigens kan ik je wel aanraden je eerst grondig in de techniek te verdiepen, want sleutelen aan een buizenbak kan letterlijk levensgevaarlijk zijn; zorg dus dat je weet waar je mee bezig bent. (zelf wil ik een jtm45 gaan bouwen, maar ben nu al een half jaar bezig met voorbereidingen...studeren dus...)

nicoverduin
5 juli 2003, 07:07
Duur versterkertje. De porto zal niet laag zijn + de invoerrechten (mogelijk). Let je er dan wel op dat je de juiste voedingstrafo krijgt. In de VS hebben ze 115 V en hier 230V.
Nico

Mr.Jay
5 juli 2003, 10:34
[quote="Dirtypool"]Wat vinden jullie hiervan??
Ofschoon ik eindelijk een Amerikaan heb gevonden die evt een champ hiernaartoe zou willen sturen, vraag ik me af wat de kwaliteit van ''dit'' gebeuren is en/of een van jullie dit al eens gedaan heeft, cq af

MARBLE heeft precies zo'n zelfde dingetje, stuk goedkoper en leuk om daarna zelf aan te prutsen / verbeteren misschien.


Jay

nicoverduin
5 juli 2003, 10:59
lijkt mij in ieder geval een betere optie.
Nico

Al
5 juli 2003, 13:12
Wat vinden jullie hiervan?? ........ vraag ik me af wat de kwaliteit van ''dit'' gebeuren is en/of een van jullie dit al eens gedaan heeft, cq af-/aanraadt Grtz Richard


Ligt eraan wat je wilt.

Als je een authentieke Fender Tweed amp sound wilt kan je hier beter niet aan beginnen. De kwaliteit van de parts is niet slecht maar zal je niet de sound van een oude Fender geven.

Als je een amp wilt die wel op een oude Fender lijkt is het prima maar lijkt die mojotone kit me te duur.

Als je het leuk vind om te hobby'en zou je op jacht kunnen gaan naar oudere parts. Uit een oude buizensloopradio kan je zo de meeste parts van een Champ halen. Je hebt dan ook nog oude parts die vaak heel goed kunnen klinken. Je zou een repro chassis en cab kunnen kopen. Per saldo ben je dan al een stuk goedkoper. Nico zal dat kunnen beamen.

Al

nicoverduin
5 juli 2003, 13:51
Die champ van mij heeft mijn minder dan 100 euro gekost. Echter ik had wel al een speaker (Jennsen uit '66). Verder heb ik de uitgangstrafo onlangs vervangen voor een veel zwaardere. Nou breekt hij pas op bij stand 6-7. De rest is voornamelijk sloopmateriaal.
De frontplaat was het duurste (graveerwerk in de VS 20,- us$); dan de kast 20 euro hout; dan de grill (messing raster). Chassis had ik gratis (familie). Voedingstrafo uit een buizenradio (met een EZ80 gelijkrichter). 6V6 en 12AX7 en 6SJ7 allen uit de dump in IJmuiden (BACO). Maar nieuw zijn het de kosten ook niet.
Nico

Dirtypool
5 juli 2003, 14:34
Ok jongens, bedankt voor de input :)
Kreeg net een mail van die gozer uit US, dat de shipping 185$ zou gaan bedragen...

Champje wilde hij 425 voor dus dat heb ik maar afgeblazen, kan ik m net zo goed in Apd gaan halen bij van Weelden :razz:

Marble, verkoopt hij ook kitjes dan? Kon ik op de website niet vinden.

Grtz Richard

mathe
5 juli 2003, 16:35
Ik vind persoonlijk die kits helemaal niks. Ze zijn duur en vergen weinig creativiteit van jezelf. Ik bedoel, je slingert alles in elkaar volgens de handleiding en je hebt een versterker(tje). Weinig interessants aan dus.

Het is natuurlijk veel leuker om een versterker helemaal zelf te maken. Het uittekenen van het chassis, de kast etc. vraagt van jezelf in ieder geval om je erg te verdiepen in de versterker die je wilt nabouwen. En je kunt het dan zo gek maken als je wilt. Je gebruikt bijvoorbeeld veel spul van de dump zoals Nico, of je koopt alles nieuw, waarbij je dan nog de keus hebt tussen NOS of huidige productie. Het voorwerk is vaak nog leuker (en vooral interessanter) dan het werkelijk in elkaar zetten.

Ik vind trouwens $185 voor het opsturen van een Champ wel heel veel geld. Ik laat spullen uit de VS overkomen met een soortgelijk gewicht van een Champ voor minder dan 1/4 van de prijs die jij zou moeten betalen. Verzekerd en wel trouwens. Het lijkt er in dit geval op dat de verkoper nog wat wil verdienen aan het verzenden....

Hier nog een foto van een deel van mijn huidige projectje...

http://home.kabelfoon.nl/~mathe/panels1.jpg

Marc

Dirtypool
5 juli 2003, 18:58
Ja, ik vond het ook wel erg veel.

Cool trouwens, waaar jij daar mee bezig bent.
Mooi ook in het rood :)

Helaas ben ik niet zo technisch dat ik alles helemaal zou kunnen doen, ofschoon ik het wel te gek zou vinden.

Grtz Richard

SteavisSmokin
5 juli 2003, 19:03
Oei, een rode plexi!!!! *GEIL!*

nicoverduin
5 juli 2003, 19:11
Dacht je dat bij mij alles de eerste keer goed ging? Dat is juist het leuke van zelfbouw. Stap voor stap plannen maken; vraagstukken oplossen. Voordat ik op het idee van die messing ringen van Praxis kwam is er ook een paar maanden overeen gegaan. De dimensies van het chassis heb ik afgeleid van allerlei specificaties op het internet. Voordat ik aan de feitelijke bouw van de Super Reverb begon, zit er bijna 9 maanden voorbereiding in. Voornamelijk uitzoekwerk:
- hoe maak je mooie hout verbindingen
- wat zijn de juiste afmetingen voor het chassis
- waar haal ik de onderdelen (en het goedkoopste)
- hoe maak ik de print (afgeleid van een tekening)
- waar haal ik tolex (wat betekent tolex in het Nederlands; immers niemand kende het!)
- Hoe kom ik aan luidspreker doek
- Welke lijm ga ik gebruiken
- etc etc.
Het leuke van alles zelf uitpluizen en vragen is dat het juist zo leerzaam is. En mijn werk is absoluut niets met techniek (werk bij 'n bank). Nu een paar jaartjes verder en veel kennis en ervaring uitwisselen met de forums. bouwen alleen maar verder op deze kennis en ervaring. Dit vind ik altijd beter en leuker dan effe een bouwpakketje bouwen (zoals vroeger met die model vliegtuigen).
Wel moet je kennis van electronica hebben (m.n. buizentechniek). Dit ter zelfbescherming (zeer hoge spanning).
Nico

Mr.Jay
5 juli 2003, 19:11
Marble, verkoopt hij ook kitjes dan? Kon ik op de website niet vinden.


nee, kant en klare champ-idee ampie.

Jay

B.face
6 juli 2003, 10:51
Al:
>Als je het leuk vind om te hobby'en zou je op jacht kunnen gaan naar oudere parts. Uit een oude buizensloopradio kan je zo de meeste parts van een Champ halen.
--------------------
Zou deze "DARTH VADER 8-) " dan een mogelijkheid kunnen zijn om zo'n ouwe Champ van te bouwen ??
lijkt me wel leuk nl. als ik dit hier allemaal lees, krijg ik de smaak te pakken.
http://home.hetnet.nl/~b.face/plaatjesmap/amp1949.jpg

dit is een "theater" versterkertje uit 1949, Engels, dus 220V, es gekocht op een beurs voor paar tientjes ( glds. ), doet het nog, maar zacht ( imped. niet goed ? heb wel es een gitaar erin gepropt en een speaker eraan gehangen ) en krakend .
Zit in > 5Y3, 1 x 6V6 en 2 kleine ( 6SJ.. misschien ) weet het niet zeker, de rode (?) lak van het glas is eraf met tekst. Zit dus géén speaker in, is puur een versterker, die dingen werden o.a. in bioscopen gebruikt, ik denk voor meerdere speakers of zo. omroepsysteempje o.i.d.
Dus volgens mij moet al bijna een Champ zijn.

Iemand adviezen , tips ?

b.face

nicoverduin
6 juli 2003, 11:21
De buizen en trafo's heb je al. De rest moet je eerst effe nameten.
Nico

Al
6 juli 2003, 14:01
Ik vind trouwens $185 voor het opsturen van een Champ wel heel veel geld. Ik laat spullen uit de VS overkomen met een soortgelijk gewicht van een Champ voor minder dan 1/4 van de prijs die jij zou moeten betalen. Verzekerd en wel trouwens. Het lijkt er in dit geval op dat de verkoper nog wat wil verdienen aan het verzenden....
Hier nog een foto van een deel van mijn huidige projectje... Marc

Ziet er prachtig uit! Strak!!

Over die verzending, laat je het surface opsturen of hoe doe je dat anders? Ik heb wel eens maanden op een pakket moeten wachten op die manier. Had de hoop al een beetje opgegeven.

Al

Al
6 juli 2003, 14:07
Iemand adviezen , tips ? b.face

---> 4 x 12 eronder! KLAAR!

Leuk ding. Zou ik niet gauw slopen eerder zo gebruiken. Dat ding is wellicht al een 90% een Champ. Wel uitgebreider. Je zou de OT kunnen testen met een klein wisselspanninkje op de sec. kant om de imp. te achterhalen.

Al

Dirtypool
6 juli 2003, 15:46
Nico, coole site heb jij, man!

nicoverduin
6 juli 2003, 15:57
Bedankt voor de reactie. Ga nu eerst op vakantie voor een paar weken en daarna een paar projecten opstarten:
- Een nieuwe Super Reverb bouwen voor iemand (als het doorgaat)
- Een Deluxe Reverb bouwen voor mijzelf met zoveel mogelijk "vintage" onderdelen
- ???
De faceplates en printen zijn binnen dus er kan weer gesoldeerd worden etc.
Nico

PeeVee
7 juli 2003, 16:28
Om nog maar even een duit in het zakje te doen, ik vind dat Champie best mooi en de ervaring leert dat het bouwen van "kits" toch ook erg leuk en leerzaam kan zijn, zeker als je nog niet zo veel ervaring hebt. Ik ben ook radiozendamateur, heb ooit een transverter kitje gebouwd van Ten-Tec, supergoeie handleiding, duidelijke uitleg over wat je precies aan het bouwen bent (b.v. preamp, oscilator, RF switch etc.), na ieder hoofdstuk een summary met een aantal testjes... fantastisch! Zal bij die Champ niet zo zijn, maar toch, bouwen van scratch met onderdeeltjes waarvan je weet dat ze hoogstwaarschijnlijk in orde zijn is hardstikke leuk.

Heb zelf al eens een Champig ampje gemaakt, PV6, chassis gewoon plaat aluminium, heb onderdeeltjes echt point to point met de voetjes in de lucht op montagepunten van trafo, buisvoeten, elco's etc. dus helemaal zonder component boardje. Gaat prima met Champie, dat is eigenlijk echt "point to point". Dingetje doet het goet, is trouwens met AZ2 (?) gelijkrichter en was met 6SL7 in de preamp (geloof ik), nu met 12AX7-tje. Heerlijk ding om verschillende NOS 6V6's (radiomarkten afstropen!) in te testen, je zou nog verbaasd zijn over de verschillen. Het Champie wacht nog steeds op een mooi kastje, ben niet zo'n timmerman dus zal nog wel even duren.

Heb tevens wegens omstandigheden mijn sf Bassman toppie weer terug... Had ik Bluesmaker van gemaakt (JTM achtige amp, jajaja... waarover later meer), daarna omgebouwd naar Tweed achtige schema (geen succes, misschien niet erg mijn best voor gedaan want...), daarna weer origineel gemaakt voor een ruil maar ging niet door. Ik kan dus weer lekker verder met de experimenten.

Enigszins geinspireerd door Jay en Al nu bezig met een 1-kanaals (keep it simple) versie van de Blonde Bassman, zo'n ding waar Brian Setzer op speelt. Is een beetje een mix van het Tweed circuit, 4 gainstages met kathode volger maar wel twee kanalen met individuele toonregeling. Overigens bouw ik voorlopig alleen het Bass instrument kanaal met de 4 gainstages, normal channel gebruik ik toch niet, de knoppen zijn voor latere experimenten handig b.v. middentoon regeling, presence etc.

Voor de puristen: het betreft een sf Bassman toppie dus niet erg collectable. OT en choke waren bij aankoop al niet origineel (maar wel prima) en alles wat ik doe is weer ongedaan te maken dus geen "butcher work" en gehack.

Oja... gisteren een Fender PA-100 uit '74 gescored voor 250. Kreeg er nog een soort PA boxje bij met 2 x 10", bleek CTS uit '74 te zijn, mat aluminium frame, vierkante ceramische magneet, klinkt best leuk. Leuk prijsje, kreeg er ook nog 4 Sovtekkies bij (ECC83) en als ice on the cake nog leuke eindpitten ook... :-D

Ook dat is weer zo'n leuk sleutel / experimenteer ding. Niet highly collectable (hoewel het best een lollig ding is voor de Fender adepten), is eigenlijk gewoon "(Dual) Showman Reverb in disguise" (= Twin Reverb chassis). Lekker veel buizen in de preamp, totaal 6, met lange reverb unit (2 veren) en trafo, dikke choke, dikke output trafo en PLENTY of spare parts... Kicken!

mathe
11 juli 2003, 17:46
Ziet er prachtig uit! Strak!!

Over die verzending, laat je het surface opsturen of hoe doe je dat anders? Ik heb wel eens maanden op een pakket moeten wachten op die manier. Had de hoop al een beetje opgegeven.
Al

Dank je voor het compliment!

Als je met surface de vinyl bekleding bedoeld, die laat ik inderdaad verzekerd opsturen. Ik heb een soort van handelspartner in de VS die er redelijk goedkoop aan kan komen. Het komt dan mee met een zending. Ben tot nu toe nog nooit iets kwijt geraakt en heb nog nimmer gehad dat een zending langer duurde dan 2 weken. Wel twee keer een klein beetje invoerrechten moeten betalen maar dat was te verwaarlozen.

Ik dump binnenkort wel wat meer fotootjes op het net van deze versterker trouwens...

Marc