PDA

View Full Version : Speaker schakelaar?



Buk
23 maart 2014, 15:07
In een cab heb ik 2 verschillende speakers die ieder andes klinken. Ik zoek een schakelaar waarmee ik gemakkelijk van de ene naar de andere speaker kan schakelen, en die een derde stand heeft waarin de beide speakers parallel geschakeld zijn.

Schakelaars waarmee tussen de twee speakers kan worden geschakeld zijn makkelijk te vinden, bijvoorbeeld deze http://www.onderdelenbalie.nl/wipschakelaar-aanuitaan-vaste-positie-p-12266.html

Maar een schakelaar die ook de derde stand heeft ( speakers parallel) heb ik niet kunnen vinden.

Bestaat zoiets?

( ik weet dat de weerstand anders is parallel. In eerste instantie is dat niet het probleem.)

tommus42
23 maart 2014, 15:11
Drie-standen-om moet je hebben en dan even puzzelen:D.

Tabula Rasa
23 maart 2014, 15:47
Ehhh.... de schakelaar in de eerste post zou ik niet bestellen bij de toko in de link.

Buk
23 maart 2014, 16:21
Drie-standen-om moet je hebben en dan even puzzelen:D.

Dank je voor tip! maar als ik google op zo'n schakelaar (" drie standen om" schakelaar) vind ik niks nuttigs. Kun je me nog wat verder op weg helpen?

obiwanjacobi
23 maart 2014, 16:24
Ik kan me voorstellen dat een amp het niet leuk vind als je zomaar de impedantie veranderd. Sommige (buizen) versterkers hebben aparte aansluitingen voor andere impedanties...

Denk eraan dat een schakelaar -heeeel kort- de verbinding tussen je speakers en de amp even verbreekt wanneer je omschakeld.
Bedenk ook dat speakers parallel een lagere impedantie hebben dan een enkele speaker.

[2c]
Marc

Buzzel
23 maart 2014, 16:27
Er bestaat wel een paar apparaten die speakers kunnen schakelen, maar die kosten een hoop centen omdat het niet alleen zo'n schakelaartje is. Je krijgt waarschijnlijk dikke ploppen bij het schakelen en je versterker gaat het niet leuk vinden

Kijk bijvoorbeeld naar deze:
http://www.palmer-germany.com/mi/en/PCABSW-4-X-Cabinet-Switcher-PCABSW4X.htm
of
http://www.tonebone.com/cabbone.php

Buk
23 maart 2014, 16:37
Dank je voor de waarschuwingen! Uiteraard zal ik de amp even uitzetten voor ik schakel en de anders ohmige output van mn amp gebruiken als ik naar de speakers in parallel stand ga. Ik wil zo weinig mogelijk rompslomp in het signaal pad en daarom een eenvoudige schakelaar.

Maar welke?....

Plant
23 maart 2014, 16:42
Je moet in feite zo'n 3 standen schakelaar hebben die ook in b.v. een Les Paul zit, alleen gaat het signaal de andere kant op als je begrijpt wat ik bedoel. In een Les Paul schakel je 2 elementen apart of samen naar 1 uitgang, jij wilt 1 ingang naar 2 speakers apart of samen.

En hij moet de speakerstroom aankunnen.

tommus42
23 maart 2014, 16:49
Dank je voor tip! maar als ik google op zo'n schakelaar (" drie standen om" schakelaar) vind ik niks nuttigs. Kun je me nog wat verder op weg helpen?
Ik denk dat je een dubbelpolige driestandenschakelaar nodig hebt. Vervolgens moet je even uitvogelen welke verbindingen je waar aanlegt:). Kan het je zo niet uitleggen, maar dat wijst zich redelijk vanzelf. De bedoeling is dat de middelste stand beide luidsprekers schakelt, en de twee andere standen één luidspreker.

Bij een transistor amp moet je er op letten dat de load nooit lager is dan de uitgangsimpedantie van de amp. Bij een buizenamp is dit minder kritisch.

Plant
23 maart 2014, 18:31
En waarom moet het met 1 schakelaar? Je kunt er ook net als op je hifi versterker 2 gebruiken, eentje voor speaker A, eentje voor speaker B en beide geaktiveerd voor A+B. Bij een HiFi versterker staan de speakers in de stand A+B dan vaak in serie, dat scheelt in warranty claims ;)

Mogelijkheden te over...

Dutch66
24 maart 2014, 08:33
Ehhh.... de schakelaar in de eerste post zou ik niet bestellen bij de toko in de link.


EUR. 23,10...... :???: zo das nog is een koopje....

Gearjunkie
24 maart 2014, 09:25
Maar kan je wel dik 1000 Watt doorheen laten gaan, dus per Watt is het nie duur nie.
Als je de Amp tóch uitzet bij het schakelen, keep it stupid simple, even omstekkeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Buzzel
24 maart 2014, 10:16
Maar kan je wel dik 1000 Watt doorheen laten gaan, dus per Watt is het nie duur nie.
Als je de Amp tóch uitzet bij het schakelen, keep it stupid simple, even omstekkeren.


inderdaad, als je toch de amp uit zet zou ik gewoon de speakerkabel even omprikken. Dan hoef je ook niet te vertrouwen op zo'n schakelaar, want die gaat toch een keer kapot. En als dat gebeurt kan je de versterker ook weg gooien (misschien een beetje overdreven).

Gearjunkie
24 maart 2014, 10:20
Yep, hoe minder zooi, hoe minder problemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
24 maart 2014, 10:56
EUR. 23,10...... :???: zo das nog is een koopje....

Dat niet alleen, hij kan niet wat Buk wil.

Psychomantis
24 maart 2014, 14:09
In een cab heb ik 2 verschillende speakers die ieder andes klinken. Ik zoek een schakelaar waarmee ik gemakkelijk van de ene naar de andere speaker kan schakelen, en die een derde stand heeft waarin de beide speakers parallel geschakeld zijn.


Ga je dan ook niet het probleem hebben dat één van beide speakers als passieve resonator gaat werken? Bij één aangesloten speaker werkt de andere speaker als een soort 'bas-reflexpoort' en dat kan je geluid serieus beïnvloeden.

Buzzel
24 maart 2014, 16:09
Ga je dan ook niet het probleem hebben dat één van beide speakers als passieve resonator gaat werken? Bij één aangesloten speaker werkt de andere speaker als een soort 'bas-reflexpoort' en dat kan je geluid serieus beïnvloeden.

Tussenschot in de speakerkast zetten, als die er niet al is.

Buk
29 maart 2014, 19:56
En waarom moet het met 1 schakelaar? Je kunt er ook net als op je hifi versterker 2 gebruiken, eentje voor speaker A, eentje voor speaker B en beide geaktiveerd voor A+B. Bij een HiFi versterker staan de speakers in de stand A+B dan vaak in serie, dat scheelt in warranty claims ;)

Mogelijkheden te over...

Thx! Lijkt me inderdaad de simpelste oplossing. Ik dus op zoek naar 2 schakelaartjes, maar ik verzuip in het aanbod.

Kan ik volstaan met 2 " 1x aan/uit" schakelaartjes, zoals deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/701011/SCI-Tuimelschakelaar-3-A-R13-2-05-1x-inuit

Of heb ik 2 " 2x aan/uit" schakelaars nodig, omdat er nu eenmaal 2 draden naar een speaker gaan?

Ik ga de 2 speakers samen - paralel - aan de vrouwtjes jack ( hoe heet zo'n ding?) solderen en met de schakelaars wordt dan de ene of de andere speaker uitgeschakeld. Is het voor dat uitschakelen nodig de 2 draden naar een speaker te onderbreken, of is het genoeg als er 1 wordt onderbroken?

Plant
29 maart 2014, 20:33
1 draad per speaker onderbreken is voldoende, 1 enkelpolige schakelaar per speaker is ok.

Bedenk dat als beide schakelaars 'uit' staan, de versterker onbelast is. Buizenversterkers vinden dat niet lang leuk. Zorg dat er dus altijd een schakelaar op 'aan' staat.

Frits van Mourik
2 april 2014, 00:33
Misschien is dit wat?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9178