PDA

View Full Version : HNAD: ENGL Ironball



BartBlackMagic
23 maart 2014, 14:48
Gisteren bij MGear in Weert de ENGL Ironball en Carvin V3M (tweedehands) gaan testen.
Ik vond de Carvin veelzijdiger (3 kanalen, aparte EQ per kanaal, thick/bright switch) en een beter clean kanaal hebben.
De zoektocht ging echter om de beste lead sound en daar vond ik de ENGL duidelijk beter.
Meer open, minder compressed, alles blijft erg duidelijk en zingt als het ware. Op 1 watt nog meer dan luid genoeg.
Voor clean, blues & classic rock voldoet men Cornford Carrera meer dan prima, dus ik ben vrijwel compleet nu.
Moest ik die niet gehad hebben zou ik niet weten welke van de twee ik had moeten kiezen.

Ik heb nog geen cabinet. Heb twee Palmer kastjes met V30 en Greenback in bestelling om uit te proberen. De winkeleigenaar heeft mij voorlopig een Mesa V30 cab meegegeven. Closed back, en dat valt me tegen om eerlijk te zijn!
De prijs was €869 en heb er nog een footswitch bijgekregen.

http://i1126.photobucket.com/albums/l610/BartBlackMagic/34035eb7-9a81-4925-8a7a-86a25f5f1d70.jpg

Verder is men oefenversterker verkocht (VOX Valvetronix) en is er in de plaats een POD HD 500 gekomen. Als je de out daarvan in de return van een van deze twee buizenversterkers krijg je echt een verbazend leuk resultaat, ben er echt blij mee! Ga in de toekomst beide versterkers eens in stereo proberen.
Voor te oefenen gebruik 'k meestal een hoofdtelefoon of pc speakers.

http://i1126.photobucket.com/albums/l610/BartBlackMagic/eb7f318e-5333-43b6-a736-73233bdcc3ee.jpg

Speeddemon
23 maart 2014, 15:01
Welcome to the club! :cooler::cheerup: :ok:

Probeer de volgende setting eens (in "x v.d. 10" op de knoppen):
Clean Gain=6
Lead Gain =3
Bass=7
Mid=4
Treble=7
Presence=5
Lead Volume=7
Master Volume=2 of 3, 20W setting.

Heb je op het 'cleane' kanaal een mooie AC/DC achtige "Hell's Bells" intro tone, en op je Lead kanaal een goeie open 70's/80's lead-tone.
Grappig om te lezen trouwens, daar ik m'n Carvin V3M heb weggedaan, nadat ik m'n Ironball kocht. (niet in Weert ge- of verkocht overigens). En geloof me, als je de high gain lead-sound van de Carvin niet mooi vond, dan zou je de Mesa Mini Rectifier ook niet je-van-het hebben gevonden.

BartBlackMagic
23 maart 2014, 15:34
Howly m*fo, zalige sound! De clean klinkt beduidend beter op 20 Watt.. warmer. Lead sound klinkt idd als Hell's Bells en als je dan de gain wat hoger draait krijg je gewoon bakken sustain bij. Ineens komt die cab ook veel beter tot uiting en het is niet omdat 'k 'm op 1 watt op een laag volume had staan.

BartBlackMagic
30 maart 2014, 11:39
Gisteren de speaker gaan kiezen bij MGear. Had de keuze uit een Vintage 30, Greenback & G12 Century Vintage Palmer cab. De Vintage 30 viel als eerste af. De Century Vintage won wat clean betreft, met twee draaien aan de knoppen ook qua lead. Uiteindelijk zeer tevreden met de set en een gratis speaker kabel gekregen :cooler:.
http://i1126.photobucket.com/albums/l610/BartBlackMagic/P1000132.jpg

muziekschuur
30 maart 2014, 11:58
Prachtige set!! Nou nog gevoerde hoezen en je bent voor de eerste 20 jaar gesteld... Zit er auto matching in?

Speeddemon
30 maart 2014, 12:22
Mooie set idd!
Wat vond je minder aan de V30? Ik ken zelf de Century Vintage niet, maar heb al wel veel andere speakers gehoord met de Ironball (V30's uiteraard, oude G12-65 (Rola Celestion), oude G12T-75's, oude G12K-85, WGS ET-65, Elite 80 (Classic Lead 80), G12H-30 en een nieuwe Creamback G12-M65.)

De Greenback was het niet voor je? Te weinig of te los laag zeker?
Btw, ik weet nog een goed en betaalbaar adresje voor je voor stevige hoezen (met custom geborduurde logo's indien gewenst).

MjS
30 maart 2014, 22:09
Nog een medebezitter! Merkwaardig overigens dat de enigen die over de Ironball praten de bezitters/beluisteraars zijn: onbekend maakt onbemind?

Anyway, ik speel over een 2x12 met Greenback clone (Tayden True Brit) en Creamback, klinkt perfect. Genoeg laag voor mijn toepassing. Mind you, ik ga voor de tone van gitaristen die traditioneel Greenbacks of afgeleiden daarvan gebruiken. Thuis gebruik ik een 1x12 met G12H30 clone (Tayden Great Brit), dat klinkt ook erg vet.

In store wel een 4x12 met V30's geprobeerd en dat was ook zeker niet verkeerd. Volgens mij werkt de Ironball met veel speakers wel (itt mijn vorige versterker. Die klonk clean overal goed op maar met dikke scheur was 'ie heel gevoelig voor de juiste speaker). Ik zie speakers bij de Ironball als een mooie manier om je rig te fine tunen naar je smaak.

Ik zal binnenkort ook eens wat settings noteren. Maar voor nu ben ik vrij makkelijk: leadgain op 9-10 uur (bandvolume, thuis 12-1 uur), clean gain op de helft, EQ in het midden, bas en mid iets over 12 uur, treble iets daaronder, presence op 10 uur (uit m'n hoofd). Het is niet moeilijk om een goede sound met deze amp neer te zetten.

BartBlackMagic
31 maart 2014, 21:59
Alle drie de speakers waren prima keuzes geweest maar het open karakter van de amp met de V30 maakten het geheel iets scheller, net zoals de Mesa V30 cab die 'k voor een week heb mogen proberen, alleen was die closed back wat het ook minder maakt in een kleine kamer. Met 'iets scheller' bedoel 'k gewoon dat de mids meer aanwezig zijn. Over de Greenback had 'k inderdaad gelezen dat deze een wat flabberig laag had maar ik merkte het niet echt op moet 'k zeggen. Deze klonk wat mij betreft meer gebalanceerd.
De Century Vintage speelde niet alleen iets anders, maar voelde ook anders, hij was directer maar toch ook warm. Had gelezen dat het een neodymium speaker is, geen idee wat invloed dat heeft op de inspeeltijd of het karakter maar ik ben tevreden ;-)

PS er zaten twee personen (de eigenaar en een klant, sympathieke gasten) in de winkel en 'k kreeg er eigenlijk niet veel deftigs uit, verkrampte vingers als er iemand op staat te kijken.. best wel sneu.

Speeddemon
9 april 2014, 23:01
Heb nu zelf 2 Century's (niet de Vintage versie). Absoluut niet verkeerd. Moet wel wennen aan de sound. Flinke outputboost, dat sowieso. En heerlijk licht.

muziekschuur
10 april 2014, 11:27
Nu wel de versterker emulatie van de HD500 uitzetten...

Speeddemon
13 april 2014, 12:02
Heb nu zelf 2 Century's (niet de Vintage versie). Absoluut niet verkeerd. Moet wel wennen aan de sound. Flinke outputboost, dat sowieso. En heerlijk licht.
Zo, wat speaker-swapping gedaan; in m'n verticale HB 212 Vintage (gewoon de horizontale, maar met extra voetjes onder de korte zijde) doet de Celestion Century Neo (die echt belachelijk licht zijn!) het lekker met een vintage Celestion G12-T75. Century onder op, want die heeft iets meer rendement/gevoeligheid (=volume), maar dit beukt aardig én je kan er goed classic rock sounds mee doen.

Als je de Gain van het Lead kanaal rond 9 uur houdt, heb je een goeie AC/DC-live (Donington '91)/Thin Lizzy/oude Priest (pre British Steel) tone. Gain boost aan en je hebt een bijbehorende solo-tone qua gain/sustain.

@Bart en MjS, wat hebben jullie voor footswitch? Ik ben nog steeds in m'n nopjes met die Fame 4-voudige switch van 23 euries.

MjS
13 april 2014, 12:21
Ik heb op jouw advies ook de Fame! Inderdaad ff Reverb en Boost intern switchen, zo gepiept. Bevalt prima.

Ik moet toch zeggen dat ik de powersoak heel erg goed vind werken. In mijn 1x12 heb ik een Creamback gezet en dat klonk echt heel erg goed, zeker met de powersoak aan. Precies dat rauwe wat ik bijvoorbeeld in de sound van George Lynch kan waarderen. Op bandvolume echter viel dat rauwe iets meer weg, maar ik moet dan ook nog wat met EQ spelen en mijn board heeft een buffer nodig. Klonk nog steeds geweldig though :)

BartBlackMagic
13 april 2014, 20:28
Ik heb er de GLX GFS-2 footswitch bijgekregen.
Momenteel gebruik ik hem niet omdat de versterker pal naast mij staat.
Ben nog steeds erg tevreden!