PDA

View Full Version : Gelamineerde hals



vincewalsarie
23 maart 2014, 14:30
Hi,

Wellicht is er al iets over dit onderwerp, maar ik kon het niet echt vinden.
Ik ben bezig met een zelfbouw tele.
Ik heb bij Rick in Zwolle een mooi stukje gevlamd esdoorn voor de hals opgepikt, en een mooi strookje purple heart.
Ik zit er over te denken om een gelamineerde hals te maken zoals je die wel ziet bij neck-through Ibanez gitaren. Alleen dan zoals een geschroefde hals en niet neck through.

het blokje hout wat ik nu heb is "flat sawn" en zoals ik het nu zie heb ik 3 opties om er een neckblank van te maken. Zie plaatje :) http://vincentwalsarie.nl/imageserver/halsconstructie.pnghttp://vincentwalsarie.nl/imageserver/halsconstructie.png
Gevoelsmatig neig ik naar optie 2.

Waar ik tegenaanloop is dat ik een stabiele hals wil (duh!)
Volgens mij komt er een mooiere tekening uit het hout als de nerf haaks op de toets komt,
maar gaat hij dan torderen?
En bestaat er ook de kans dat de hals te stijf wordt? Maw, de trussrod kan niks meer bijstellen.

verdere specs voor mijn hals:
Ik ga een losse esdoorn toets erop plakken en ik heb een hotrod trussrod die ik er vanaf de toetskant in ga frezen.

Ik zou graag wat meningen van jullie willen horen. Er zijn vast sommigen onder jullie die dit misschien al eens gedaan hebben..

Alvast bedankt!

Gerard1793
23 maart 2014, 14:38
Kijken we op de plaatjes in de lengte van de neck?

vincewalsarie
23 maart 2014, 14:52
Oops :) ja plaatje is dwarsdoorsnede, kopse kant zeg maar

loose-fur
23 maart 2014, 17:46
Met de nerf haaks op de toets (kwartier) krijg je een vrij strakke rechtdradige tekening, een gewoon recht lijnenspel, dus. Sommige vinden dit minder fraai. Of saai. De meeste zijn van oordeel dat een 'gevlamde' tekening mooier is om zien. Dosse verzaagd (of 'flat sawn', zoals jij het noemt) geeft zo'n eerder gevlamde tekening, maar is wel de minst stabiele variant. 'Flat sawn' zal dus meer risico op kromtrekken of torderen met zich meebrengen.

Ikzelf zou eerder geneigd zijn om het dosse stuk, zoals het er nu voor ligt, in twee te zagen en opnieuw te verlijmen, al dan niet met één of meerdere stroken in een andere houtsoort ertussenin. Optie één, twee of drie, dus. Over een 'te stabiele' hals zou ik me niet al te veel zorgen maken..



Tee.

vincewalsarie
23 maart 2014, 19:33
Thnx!
Hier kan ik wel wat mee!

Wat betreft de terminologie, verbeteringen zijn welkom!:)

Ben maar een eenvoudige computernerd haha!:)



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

rickkoorman
1 april 2014, 09:09
Er lagen ook al verlijmde halsblanks...haha...

Wij maken altijd optie 3 en soms optie 3 ! Da's t meest stabiel.... Echter ken ik ook veel bouwers die gewoon een dosse plank hard maple gebruiken als hals.....

vincewalsarie
1 april 2014, 09:23
Haahaha Thnx Rick! :)

Ik zit nog in mijn "zelf-doen" fase :P
Ik heb die foto die ik bij je gemaakt heb ook goed bestudeerd! :)
Ik ben nog alles goed aan het uitmeten zodat de purperhart niet naar buiten komt in het smalste gedeelte als de hals de def vorm krijgt.
(zou misschien ook wel een interessant effect geven :P )

Orpheo
1 april 2014, 12:30
ik gebruik liever dosse dan kwartiers. klinkt iets lekkerder, gek genoeg. iets opener, minder stug, minder stijf.

loose-fur
1 april 2014, 18:55
Orpheo, besef jij hoeveel er van zo'n dosse plankje overblijft wanneer het op vorm gemaakt is en er een truss rod in geplaatst zit? Besef je dat die truss rod een bepaalde spanning heeft, en dat die spanning bij elke gitaar wellicht een tikje verschillend kan zijn? Besef je dat je er door middel van die spanning net zo goed een kwartier plankje kunt van maken? Besef je dat ik je pas geloof wanneer je dit daadwerkelijk blindelings bewijst bij een test met tien dezelfde gitaren? Besef je dat ik je dán niet zal uitlachen?



Tee.

barno
1 april 2014, 19:16
ach Tee, bij gitaren is het doorgaans zo dat als je gelooft dat iets zus of zo klinkt, het dat ook doet voor jou. Dat nog afgezien van het feit dat "beter klinken" een volstrekt oncontroleerbaar gegeven is, wegens geen eikbare norm :)

Orpheo
1 april 2014, 20:02
ik weet dondersgoed hoe een hals in elkaar steekt. Je hoeft écht niet te praten tegen me alsof ik een debiel ben. Maar ík merk een verschil. Ik merk dat ik quartersawn in de regel minder fijn vind dat dosse. Ik hoef alleen al door een gemiddelde gitaarzaak te lopen en diverse gitaren uit het rek te pakken. dan merk ik dat ik dosse prettiger vind, ongeacht pickups, brug en andere configuraties. Ik zal vast nog wel eens een vergelijk doen, maar tot nu toe heb ik maar 1 manier, een richting om op te gaan en dat is mijn gevoel. Mijn gevoel zegt iets, en tot nu toe zit ik er niet naast. Kritisch doen is goed, maar zonder aantoonbaar bewijs moet je toch echt afgaan op gevoel.

loose-fur
1 april 2014, 21:27
Ik betwijfel jouw fijnzinnigheid niet, Orpheo, maar het gegeven dat een mens vaak hoort, proeft en ziet wat ie wéét is een fabuleuze vaststelling die ik sporadisch mag meemaken, en me steeds meer weet te fascineren.

Zo stond hier een tijdje terug een vrouwenkoor op de planken, begeleidt door een pianist. Bedoeling was om het geheel akoestisch te houden, doch bij de soundcheck overwoog de koorleider om het koor toch enigszins te versterken. Ik plaatse een paar microfoons op statief en ging aan de slag om de boel in te prikken op de mengtafel. Intussen ging de dirigent in het midden van de zaal staan luisteren. Opeens draait ie zich om in mijn richting met de mededeling dat de balans stukken beter is. Aan mijn gezicht merkt hij dat ie iets stoms gezegd heeft. Inderdaad. Versterkers stonden nog niet op. Met enige blos op de wangen gaf hij toe dat ie zich had laten vangen aan het zicht op de microfoons.

Straf? Ja. Mensen laten zich ongelooflijk graag straf bedotten.


Tee.