PDA

View Full Version : Goedkope Telecaster, advies?



dpkeys
23 maart 2014, 13:06
Hallo allemaal!

Ik ben Boudewijn en ik ben 17 jaar en speel toetsen en gitaar, voornamelijk jazz en blues

Ongeveer 3 jaar geleden kocht ik een elektrische gitaar, de Yamaha Pacifica 112V, als all-round stratocaster (werd mij verteld in de winkel)
Nu ben ik al best een poosje bezig met jazzgitaar spelen, en blijkt dat mijn gitaar niet echt een mooie jazz sound kan geven (soortvan logisch voor een strat). Nu speelde ik laatst op school op een Telecaster, en bleek dat ik daar wel een mooi jazz geluid uit kreeg, ook al was dat de goedkoopste telecaster verkrijgbaar.
Nu zit ik er aan te denken om mijn stratocaster te verkopen en voor een vergelijkbaar (of iets hoger) bedrag een Telecaster te kopen, zodat ik naast funk en blues ook een mooier jazz geluid kan krijgen.
Heb natuurlijk al een beetje rondgezocht op het internet, en dit gevonden:

Squier Affinity Telecaster series -- heb geen ervaring met squiers, maar iedereen zegt altijd dat het mwaa kwaliteit is terwijl me dat nogal apart lijkt omdat er al best wel een goed geluid kwam uit de 99€ tele op school.

ESP LTD TE-212 -- zit een humbucker op, best cool, en ziet er mooier uit dan de squier (vind ik)


Weten jullie misschien nog meer suggesties en wat valt er allemaal te zeggen over de twee modellen hierboven genoemd? (budget is helaas max 300€, ik blijf gewoon een scholier ;) )


Bij voorbaat dank.

Boudewijn

JVGM-music
23 maart 2014, 13:26
Heb je bij die Yamaha al eens de tone helemaal weggedraaid bij het brug-element? Gaat elke gitaar jazzy van klinken hoor.

En anders een tweedehands teleetje op marktplaats opduikelen.

Speeddemon
23 maart 2014, 13:59
Waar bijna iedereen lovend (in je budget prijsklasse) over is, is de Squier Classic Vibe Tele.

Heb zelf overigens een G&L ASAT Tribute Butterscotch Blonde (nw. pr. 500 euro) en die bevalt me prima, terwijl het één van m'n goedkoopste gitaren is. 2e hands zou je die misschien nog wel voor 300-350 kunnen vinden. Zitten de zelfde geweldige MFD elementen op als z'n Amerikaanse broers. Niet dun/pinnig, maar prachtig clean en blijven ook goed overeind bij high gain metal (wat je van de meeste Tele's niet zou verwachten met singlecoils).

beruk
23 maart 2014, 14:49
Waar bijna iedereen lovend (in je budget prijsklasse) over is, is de Squier Classic Vibe Tele..
Zeker uit proberen. Kun je een mooie jazz toon uit halen (mij lukte dat in combinatie met een blues junior).

Duhsjaak
23 maart 2014, 14:54
Er zijn nog een paar huizen in NL waar ze London City gitaren te koop hebben. Zeer veel waar voor kegels.
Ook de Vintage Tele's in jouw bandbreedte qua geld zijn voortreffelijke gitaren voor je geld.

Leuke job, een nieuwe gitaar opzoeken.
Tuurlijk kun je met 2e hands mazzel hebben, maar als je met een nieuwe echt geen vriendjes kunt worden, zoek je gewoon een andere uit.

Mij is dat gebeurd met mijn beste gitaar uit het rack. Echt de beste. En ik vond hem oer saai.
En ik zou niet kunnen vertellen waarom. Ik wilde hem echt graag hebben en HET gebeurde gewoon niet.

Op zo'n moment moet je maar zien dat je er af komt zonder dat het een klauw met geld kost.
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

O, en welkom!!,

dacrow
23 maart 2014, 15:05
Ik heb een Squier Tele John 5 gitaar, zéér tevreden over!

(edit: gekocht met 2 Seymour Duncan's in voor 290€)

purplejohn
23 maart 2014, 15:26
Er zijn nog een paar huizen in NL waar ze London City gitaren te koop hebben. Zeer veel waar voor kegels.


Heb een paar jaar een London City gehad. Nog steeds spijt dat ik hem hen weggedaan...

Hotpepper01
23 maart 2014, 15:36
Wat te denken van een gebruikte Mexicaanse Fender tele. Die gaan voor ongeveer dat bedrag...

Barloef
23 maart 2014, 19:00
Ik ben zeer te spreken over mijn harley benton telecaster. Koste maar 88 euro, maar speelt en klinkt goed. Heb hem gekocht om beneden in een hoekje te te stallen zodat ik hem snel kan pakken. Ik heb er zelf e.e.a. aan gemod maar dit was meer om te proberen en niet echt noodzakelijk. Er waren er destijds meer op het forum die hem naar tevredenheid gekocht hebben.

guitarkid
24 maart 2014, 11:37
Wat voor Tele is dat bij jou op school? Want die is blijkbaar goedkoop, maar "does the job".....
Verder sluit ik me aan bij de adviezen over de London City's, Classic Vibes etc. Mooie Teles voor relatief weinig en evt. (later) nog wat te opgraden met pu's, tuners etc!

TW-Pieter
24 maart 2014, 11:49
+1 voor die London City tele's. Kleine aanmerking: die halzen hebben een ontzettend dikke laklaag; daar moet je van houden. Was bij mij niet het geval, dus heb 'm weer weg gedaan. Verder een ontzettend fijn instrument.

tomcat
24 maart 2014, 14:22
Als je graag wat jazzy speelt zou ik gaan voor tele thinline. Ik heb er eentje van London City (eerste reeks van 48 ex.) Maar de huidige zijn ook wel OK hoor ik. Met de semi-holle body krijg je in het laag een wat meer jazzy sound, haal er ook wat hoog af. Je kan dan na de aankoop - die je zeker rond 300 euro kan doen - ervoor kiezen om wat aanpassingen te doen, indien je dat nodig vindt. Ik heb gecompenseerde messing zadeltjes gekocht (zeker doen voor je intonatie en niet duur) en de pick ups vervangen door Suhr( kwestie van smaak). Later topkam vervangen door benen en ten slotte Gotoh tuners geplaatst. Voor die paar honderd euro's meer heb ik wel een topgitaartje

deejee
26 maart 2014, 17:16
Woon je in de buurt van DEn Bosch, mag je mijn London City Thinline wel komen uitproberen.

Hotpepper01
26 maart 2014, 20:56
Er staat er eentje op MP. (Niet van mij...) http://link.marktplaats.nl/m793176468

Comfortably Daniel
31 maart 2014, 16:39
Inderdaad zoals eerder vernoemd; Zeker de Classic Vibe's even proberen...maar...stop niet bij de eerste die klöte blijkt te spelen ;)

frekie
1 april 2014, 20:34
+1 voor die London City tele's. Kleine aanmerking: die halzen hebben een ontzettend dikke laklaag; daar moet je van houden.

Daar is het schuurpapier voor uitgevonden :ok:

+2 voor LC !

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/LC Comet mk1/100_0455.jpg

Jazz op een Tele:


https://www.youtube.com/watch?v=vCnT8prUqFY


https://www.youtube.com/watch?v=8ZENkj7C7Bw

telerocker
2 april 2014, 00:29
Daar is het schuurpapier voor uitgevonden :ok:

+2 voor LC !

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/LC Comet mk1/100_0455.jpg

Jazz op een Tele:


https://www.youtube.com/watch?v=vCnT8prUqFY


https://www.youtube.com/watch?v=8ZENkj7C7Bw

Joe Barden pickups, a la Danny Gatton?

frekie
6 april 2014, 12:56
Ehm nee, gewoon GFS... Doen het prima voor het geld.

josan
9 april 2014, 13:25
Ook hier heel goede ervaringen met de London City Comet II Tele. Deze had ik voor erbij gekocht (137,- nieuw uit een faillisementspartij) en hij klonk beter dan mijn Fender Highway 1 Tele. Op die laatste heb ik toen een set Fender Classic Tele elementen gezet, waardoor hij net zo goed klonk als de LC Tele!

LRS
9 april 2014, 14:36
Ook hier heel goede ervaringen met de London City Comet II Tele. Deze had ik voor erbij gekocht (137,- nieuw uit een faillisementspartij) en hij klonk beter dan mijn Fender Highway 1 Tele. Op die laatste heb ik toen een set Fender Classic Tele elementen gezet, waardoor hij net zo goed klonk als de LC Tele!


Dat doen ze expres bij Fender, om een markt te creëren voor hun after market CS elementen ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

josan
10 april 2014, 19:38
Dat doen ze expres bij Fender, om een markt te creëren voor hun after market CS elementen ;-)



Ja, als ik dat had geweten had ik een tweede LC gekocht en de elementen daarvan in de HW1 gezet. :-)

LRS
10 april 2014, 19:47
Ik speel graag op Fenders, heb een strat, Tele en jazzy, maar het is een beetje van de zotten dat je bij hun american standards en deluxes eerst nog een fatsoenlijke set pickups moet scoren voordat je echt een instrument hebt dat aan je verwachtingen voldoet die bij het prijskaartje horen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk