PDA

View Full Version : Bigger better Big Muff: Barbarian



Mitch
22 maart 2014, 15:00
In de zoektocht naar iets vets en ranzigs (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?164703-Ranzig-rauw-vet-wat-is-je-recept) kwam ik op eBay een Nederlandse bouwer tegen, Electric Monkey FX, die op dat moment twee Big Muff klonen verkocht. Geboden op één daarvan, een kloon van een Rus. Ik had zelf wel eens een ouwe gehoord op een pedalendag, een big box NYC reissue getest en zelf een Little Big muff in bezit. Die is nu in bruikleen en ik wilde toch wel weer aan de Muff én was benieuwd of een kloon nou beter zou zijn of niet. Wat me sowieso aansprak: de Muffs van Electric Monkey hebben een mids switch. Flat, scooped (standaard) en boosted.
Eerste avondje ingeprikt, eerst maar even op scooped om een direct vergelijk te maken met de Little Big Muff. Eeeeh.... wauw! Klank op alle registers opener. Laag was vetter, middengebied redelijk leeg (duh, scooped) maar toch een iets opener klank en het hoog was vele malen prettiger van klank. Sowieso viel op dat de toonknop een veel breder bereik had. Dito voor de Sustain knop, veel vloeiender verloop. Het verschil was aanmerkelijk groter dan ik had verwacht.
In de band meteen alle drie de standen getest. Scooped: prima om een tapijtje te leggen, dikke laag die niet in de weg zit maar ook niet ondersneeuwt. Flat: prima, komt duidelijker door de mix en is heel simpel te boosten met een drive of boost pedaal om een solo door de mix te laten knallen. Boosted: nét een beetje meer upper mids, zoals een Marshally drive dat ook kan hebben. Gaat het pedaal meteen meer de heavy drive/distortion kant mee op, meteen minder fuzzy, maar uiterst bruikbaar. Instant lead sound.
Later meteen een gig mee gedaan op een geluidstechnisch lastige plek met veel beton en ook daar klonk het werkelijk prima. Kortom: buitengewoon tevreden.

Uiterlijk: simpel, effectief.
531

Harry
24 maart 2014, 13:30
mooi verhaal, moet ik ook maar eens uitproberen. De pedalen op mijn basisplankje heb ik ook op jouw aanraden gekocht, dus met deze zou het zomaar bingo kunnen zijn! ;)

Mitch
24 maart 2014, 18:16
Hahaha, ja daar zit wel een trend in :D Maar goed, ook amps zitten in dezelfde hoek en smaak qua sound ook geloof ik.
Hoe dan ook: ik vind het een absolute aanrader. Die flat mids positie is gewoon 'precies goed' maar sowieso is het hele pedaal wat mij betreft een verademing op gebied van Muffs. Simpel, betaalbaar, prima sound, prima instelbaar. Kan EHX zelf niet tegenop momenteel.

Harry
25 maart 2014, 09:40
ja joh, ga het nog een beetje aanwakkeren..... zal eens kijken, heb nog nooit een Muff-achtig pedaal gehad, maar hoor er zoveel mensen over dat ze wel ergens goed voor moeten zijn. ;)

Dreverhaven
25 maart 2014, 11:53
Wel grappig dat er zoveel mensen een Muff willen die niet als een Muff klinkt. Maar ik begrijp het wel hoor, speelde zelf ook liever met een kloon in de band. Het is toch fijn om jezelf te kunnen horen.

Mitch
25 maart 2014, 13:32
In de flat mids modus klinkt het absoluut nog als een Muff en die gebruik ik ook. Het is alleen het verschil: je ligt beter in de mix in plaats van achterin. De verrassing was voor mij dat er echter over de hele linie 'meer' was. Meer helderheid, meer bereik over de pots ipv één sweet spot. Maar absoluut Muff! Met boosted mids wordt het net iets anders, al ligt ook die nog steeds dichtbij de basissound.

En bootweek bouwers genoeg natuurlijk in het land van de dollar, maar dit is een vriendelijk geprijsd, prima product uit de NL. Vind ik persoonlijk toch wel erg prettig.

Harry
2 april 2014, 11:09
nou, je hebt het voor mekaar Mitch... ben aan het bieden geslagen en ik mag weer poen neer gaan tellen. Ben je nou blij?!!?



;) (heb 'm nog niet binnen, moet nog even contact opnemen met de verkoper..)

Einzeln
2 april 2014, 19:42
http://electricmonkeyfx.blogspot.nl/ en electricmonkyfx@gmail.com

Harry
3 april 2014, 10:17
dank je, kreeg al bericht van hem, via Ebay. Straks even betalen en dan zie ik 'm wel verschijnen.

Mitch
3 april 2014, 16:31
Zo zie ik het graag :D
Gefeliciteerd Harry, gaat je vast niet tegenvallen! Keep us posted zou ik zeggen...

Harry
4 april 2014, 15:20
:seriousf:

ik hou je op de hoogte, de eerste de beste repetitie mag ie aan de bak!

Harry
9 april 2014, 11:09
en dat is vanavond! Pedaaltje kwam net binnen, dus ik kan aan de slag.

update: oefenen gaat niet door, en thuis heb ik geen behoorlijke versterker. Dus helaas.....

Tommeke90
9 april 2014, 18:13
http://electricmonkeyfx.blogspot.nl/ en electricmonkyfx@gmail.com

Heb je via deze links contact kunnen opnemen met hem?
Ik kreeg een 'failed' melding toen ik mailde naar dit adres.

Mitch
10 april 2014, 09:32
Er ontbreekt een 'e': electricmonkeyfx@gmail.com

Harry
10 april 2014, 12:13
nee, ik heb via Ebay contact gehad met hem. Ging prima, aardige kerel!

Einzeln
11 april 2014, 09:46
Iemand was me voor bij de laatste veiling.

Harry
11 april 2014, 15:16
mooie boel, altijd wat met die veilingen....

Mitch
11 april 2014, 20:42
Je kan 'm ook direct benaderen hoor, hij trekt niet het vel over je neus met een directe verkoop, wat ik zo gezien heb. Uiteraard kun je mazzel hebben met een veiling, maar er ook naast pissen.

Einzeln
12 april 2014, 10:37
Volgens mij is de laatste voor nog geen 26 euro gegaan.

Mitch
12 april 2014, 22:26
Hm, dan mag -ie wel eens een minimumbedrag gaan invoeren, want dat is pure diefstal :D
Serieus, als je ziet wat er af en toe gevraagd wordt voor Big Muff klonen... en dit is niet "goed voor het geld", het is gewoon Goed.

Tommeke90
13 april 2014, 18:45
Mijne in ondertussen in de maak ! ;)

Harry
14 april 2014, 11:55
ik heb er iets meer voor betaald dan 26 euro (dacht eerst dat ik bedoeld werd :) ), maar nog steeds een nette prijs. Moet eerlijk zeggen dat, als ik meer had moeten betalen, er eerst een zou willen uitproberen. Maar nu was het nog te doen om hem blind te bestellen. Naast het nimmer falende advies van Mitch uiteraard!

Maar goed, als het nog doorgaat gaat die van mij woensdag aangesloten worden.

Einzeln
14 april 2014, 20:27
Excuse hij was uiteindelijk 50,50€

Mitch
15 april 2014, 13:37
Da's nog steeds heel scherp voor een veiling. Ik wil er met alle plezier een shootout mee doen met een Rus-kloon van een willekeurige boutique bouwer die er $175 voor vraagt.

Einzeln
15 april 2014, 16:56
Dan is het leuk om er een blackout effecters Musket naast te houden, denk ik.

Dreverhaven
15 april 2014, 18:57
Ik heb nog wel een Hoof liggen van Earthquaker Devices. Wil ik er ook best naast zetten. Zelf ben ik dat ding best wel gaan waarderen.

Mitch
15 april 2014, 21:08
Dat zijn beide geen 1 op 1 kloons toch? Andere toonregeling en gainstructuur?

Dreverhaven
15 april 2014, 22:53
Geen idee van die gainstructuur, maar op die Hoof zit in ieder geval een mid-shift pot. Die zit niet op m'n ouwe groene muff. Verder klinkt het best wel als een groene.

Mitch
15 april 2014, 23:01
Ah oké, mid potje. Ik wist 't niet meer uit mijn hoofd. Nou ja hoe dan ook, die mids schakelaar op de Barbarian is echt belachelijk goed gekozen, alle drie de standen zijn precies goed.

Einzeln
16 april 2014, 08:46
Musket is volgens mij een ehx lineiar booster en een groene muff met mid control. Dus inderdaad een andere aanpak.

Dreverhaven
16 april 2014, 11:59
Ja ik las net ook nog dat de Hoof een combi van germanium en silicium gebruikt. Wel vaag, zoveel verschil hoor ik dus niet met die groene. Behalve dan dat ik mijn originele Sovtek groene tot nu toe altijd de minste gevonden heb van alle Muffs die ik in m'n handen gehad heb. Naja, misschien de zwarte platte Sovtek nog minder.

Harry
23 april 2014, 09:46
fuck, repetitie gaat weer niet door vanavond. Dus uitproberen nog even uitstellen...

Mitch
23 april 2014, 12:20
Intussen heb ik mijn grote board heringedeeld om plaats te maken voor de Barbarian erbij :D Het was de bedoeling voor het tweede, kleine board, maar hij is veel te lekker!

Harry
23 april 2014, 16:33
ik moet ook even bedenken hoe ik het ga oplossen. Heb nu een klein plankje met 2 overdrives en een cleanbooster. Dan nog een losse overdrive met booster (2 in 1) en een Memory Man Deluxe. Dat zou een hele grote plank worden....
Die 2 in 1 kan dan waarschijnlijk wel weg. Waarschijnlijk maak ik een nieuw plankje waar 4 pedalen oppassen (de Barbarian bij de 3 huidige) zodat ik iets compacts heb voor Piggy & the Perverts. Voor de andere band zet ik die MM er wel los bij, en eventueel een wah-wah.

Maar goed, eerst maar uitproberen. Ooit.