PDA

View Full Version : volgorde fx tracks



nak
22 maart 2014, 08:58
Na een flink aantal youtube filmpjes te hebben gezien heb ik wel een idee welke fx'en er gebruikt worden voor tracks.
Maar ik heb op dit moment een 15-track live opname van ons waar ik mee bezig ben.

Nu zag ik in filmpjes dat een compressor soms als laatste komt maar is dat wel handig voor live opnames.
Als ik de zang track neem is mijn FX volgorde; gate>compressor>reverb>delay
Aangezien het live is opgenomen pikken de mics ook een beetje op van de andere instrumenten, daarom een gate.
Maar vraag me nog steeds af waarom anderen de compressor als laatste in de chain doen.
De zang wordt ook behoorlijk zwaar gecompressed want normaal is het weer te zacht en dan weer te hard met uithalen.

Jimi Hendrix
22 maart 2014, 09:46
Als je sporen hebt met veel overspraak (hoeft helemaal niet erg te zijn) zou ik juist zo min mogelijk compressen (met zo hoog mogelijke threshold) en zoveeel mogelijk fader riden. Eventueel de compressor zelfs post fader zetten. Gaten ben ik geen fan van.
Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt, ik weet natuurlijk niet wie de 'ze' in jouw vraag zijn en waarom ze dingen op een bepaalde manier doen.

paulusdeBKB
22 maart 2014, 10:45
Compressor als laatste - het lijkt erop dat ze zgn Master Bus compressie gebruiken. Dat kan goed werken om de dynamiek van de hele mix in toom te houden en de losse tracks meer als een geheel te laten klinken.

Als ik zelf compressie gebruik, dan zit deze op tracks juist vooraan in de keten: bron --> EQ --> compressie --> de eventuele rest. Maar wat Jimi zegt: je kunt beter eerst fader riden en dan pas compressie toepassen, als dat dan nog nodig blijkt.

Waarom zet je de delay trouwens na de reverb? Ik doe het eigenlijk altijd andersom, heb jouw volgorde nog nooit geprobeerd. Dat ga ik eens checken.

Terminus
22 maart 2014, 12:02
Volgorde van effecten is iets waar je een beetje feeling voor moet krijgen. De volgorde die jij gebruikt lijkt mij het meest logisch. De volgorde van gate en compressor is niet heel belangrijk behalve voor hoe je ze instelt. Wat wel belangrijk is of je compressor voor of na delay en reverb doet. Als je de zang comprimeert als de galm en echo er al op zit, komen die effecten meer naar voren als de zang even stopt. Delay en reverb na compressie klinkt natuurlijker, dus is waarschijnlijk het effect dat je wilt bereiken.

Master chain compressie is een ander verhaal. Daar wil je vooral dat je mix luid wordt zonder (veel) te clippen. Omdat alle instrumenten bij elkaar minder stiltes hebben dan alleen één instrument heb je dan ook minder last van dat je effecten meer dan bedoeld naar voren komen.

nak
22 maart 2014, 12:21
Nog nooit van fader riding gehoord maar heb het ff opgezocht, zeer interessant.
maar aangezien ik mezelf nog als een beginner beschouw hoeft het voor mij ook niet gelijk perfect te zijn.
Probeer het stap voor stap te doen, gevaar is dat ik bedolven wordt onder de technieken.
Zal toch eerst moeten kruipen voordat ik kan lopen.


Waarom zet je de delay trouwens na de reverb?
Tja ik ben meer een gitarist en daar zet ik de delay altijd achteraan anders kan het wat modderig worden.
Ik heb dit maar kwakkeloos overgenomen omdat ik niet beter weet.
Zal ze ook maar eens omdraaien en 's kijken wat het verschilt.

Maar Zoals ik Paulus hoor komt de compressor dan toch als laatste. Ga het proberen
De afgemixte opnames klinken voor mij nu al een heel stuk beter ook al merk ik dat ik veel fout doe, maar ja ik richt me nu eenmaal meer op m'n oren.
Probeer het zo transparant mogelijk te maken zonder dat instrumenten elkaar in de weg zitten, en dat vind ik best nog wel lastig vooral bij de basedrum/bas en dan zit de low-end van de gitaren ook nog te drammen om een plekje in het spectrum.
Ik heb diep respect voor goede mixers.

Jimi Hendrix
22 maart 2014, 19:41
Nog nooit van fader riding gehoord maar heb het ff opgezocht, zeer interessant.
maar aangezien ik mezelf nog als een beginner beschouw hoeft het voor mij ook niet gelijk perfect te zijn.

in feite is dat juist het begin, een compressor is indertijd uitgevonden om een 'mannetje aan een fader' na te apen...

nak
22 maart 2014, 22:33
Zou leuk zijn zo'n fader rider plugin maar m'n portemonnee is er niet zo happy mee, ha,ha

duckman
22 maart 2014, 22:36
Riding the fader kost je niets : -) http://www.youtube.com/watch?v=6y6Ng5QxpCM

nak
23 maart 2014, 07:43
nou zoals ik het kan zien leg je voor vocal rider van waves.com 300 dollar neer.
Of ik moet het met de hand te doen via envelopes of zoiets, maar dat nog niet zo zitten.

paulusdeBKB
23 maart 2014, 09:33
Inderdaad met de hand doen, via envelopes. Heb je een midi-keyboardje of usb-controller met een knop of fader die je aan volume kunt toewijzen?

Jimi Hendrix
23 maart 2014, 11:53
Probeer het zo transparant mogelijk te maken zonder dat instrumenten elkaar in de weg zitten, en dat vind ik best nog wel lastig vooral bij de basedrum/bas en dan zit de low-end van de gitaren ook nog te drammen om een plekje in het spectrum.
Ik heb diep respect voor goede mixers.

Hierbij zijn lowcut filters erg handig. Vooral gitaren kun je soms veel hoger cutten dan je misschien zou verwachten, zeker in een dicht arrangement. 200hz ofzo. Maar gebruik je oren tijdens 't instellen.

Plant
23 maart 2014, 12:25
De zang wordt ook behoorlijk zwaar gecompressed want normaal is het weer te zacht en dan weer te hard met uithalen.

Da's ook een stukje zangtechniek. Een zanger(es) weet zelf wanneer ergens een uithaal zit en kan dan op dat moment iets meer afstand van de microfoon nemen.
Nadelen zijn dan weer weer het proximity effekt als je gewend bent met je mond tegen de microfoon aan te zingen (de uithalen klinken 'dunner') en de ruimte akoestiek die je tijdens de uithalen meer gaat horen zodra je afstand neemt.
Maar je kunt er eens mee experimenteren.