PDA

View Full Version : Defecte eindtrap GK backline 100



guitarnijboer
21 maart 2014, 22:24
Ik zit met een ingewikkeld probleem: 1 van mijn twee backline 100 versterkers is defect.
Het probleem is echter niet te vinden. Het ook niet zo dat de versterker niet werkt, maar het geluid is niet fijn.

Wat ik al wel duidelijk heb is dat het probleem zich voordoet in de eindtrap. Meten levert echter niets op. Beide eindtrappen laten op een 8 ohm load geen enkele vervorming zien todat het maximale vermogen is bereikt. Geen crossover vervorming ongeacht het niveau van ingestuurde signaal. Ook een blokgolf ziet er bij beide gelijk uit.

Het enige verschil tussen beide is dat waneer ik een speaker en gitaar aansluit op de eindversterkers er een kleine vervorming hoorbaar is in de achtergrond bij de defecte eindtrap, het geluid wat minder helder is dan bij de andere en er bij de goede eindtrap een beetje compressie lijkt te zijn die afwezig is bij de defecte eindtrap.
Dit is allemaal wel te horen, maar (tot nu toe) niet te meten. Natuurlijk heb ik steeds dezelfde speaker gebruikt.

Het enige meetbare verschil is dat de defecte eindtrap iets warmer wordt bij maximale uitsturing op een 8 ohm loadweerstand. Niet heet maar gewoon warm. De andere blijft koud zoals de defecte eindtrap voorheen ook deed.

Het schema en servicemanual is hier te vinden:ftp://downloads.polaraudio.co.uk/Technical/Gallien%20Kruger/Service%20Information/Backline%20100/SERVMAN.PDF

Mijn eindtrap heeft de TIP 35 en 36 transistoren.

Ik hoop dat iemand dit probleem herkend. Niet meetbaar bij een aangesloten weerstand, maar wel hoorbaar bij een inductieve load. Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat er iets met de speakerdemping / tegenkoppeling aan de hand is.

Plant
22 maart 2014, 10:45
Om de een of andere reden krijg ik het schema uit de link niet geladen.

Ik kan dus niet zien of er een boucherot network inzit, maar indien ja denk ik dat je daar moet zoeken.
Een load is een vaste weerstand en een speaker is dat niet. De impedantie neemt bij hoge frequenties flink toe en je versterker ziet dan nauwelijks belasting meer. Sommige willen dan gaan oscilleren. Een boucherot network voorkomt dat en zorgt dat een versterker met speaker ook op hoge frequenties een load blijft zien.

guitarnijboer
22 maart 2014, 13:23
Bedankt voor je reactie. De link moet je soms nog een keer aanklikken, soms pakt ie en soms niet. Het is een erg groot bestand.

De versterker laat ook onbelast een stabiel uitgangssignaal zien, dus ik denk niet dat het hier aan ligt, maar ik zal er eens naar kijken.
Zelf denk ik nu aan de 2 JFets die als constante stroombron / stroombegrenzers geschakeld zijn en voor de drivers zitten. De instelling van de eindtrap wordt appart geregeld voor zover ik kan zien, de Fets zitten alleen in de signaallijn. Bij een sluiting in een fet zou de versterker gewoon werken denk ik, maar wel anders reageren op dynamisch gitaarsignaal.

Het is maar een gedachte, maar ik ga het wel even onderzoeken als ik straks tijd heb.

cluseau
22 maart 2014, 18:28
Vreemde klacht dus interessant. Check even de 10 Ohm weerstand en de spoel naar de speakeruitgang. Wel eens vaker vreemde verschijnselen waargenomen omdat de spoel niet meer de juiste inductie had.

Het enige verschil wat je dus waarneemt is een temperatuurverschil. Dit moet toch ergens vandaan komen en zou me daar aan vast houden want voorlopig heb je niks anders. Eerst natuurlijk de bias instelling vergelijken en als die gelijk is dan de vermogensontwikkeling over de emitterweerstanden meten. Als er verschil in warmte ontwikkeling is moet dat meetbaar zijn. Is hij wel stabiel op hoge uitsturing en speakerbelasting?

guitarnijboer
22 maart 2014, 22:58
Ja de versterker is goed stabiel. Als hij tegen het clippen aanzit ontstaat er wel 5 MHz oscillatie die zichtbaar is op de toppen van de sinus. Dit gebeurt bij zowel de goede als de slechte versterker en staat ook beschreven in de service manual.

Ik zal de spoel en weerstand zeker even controleren! Ik heb morgen helaas geen tijd denk ik maar zodra ik weer tijd heb zal ik er naar kijken. Om de weerstand te kunnen controleren moet hij los, dus moet eerst de hele print er uit.

guitarnijboer
26 maart 2014, 23:17
Probleem opgelost!! Althans, het defect gevonden... De definitieve oplossing moet nog even wachten op het juiste onderdeel. Dit zal ik waarschijnlijk zelf moeten fabriceren.

Credits gaan naar Cluseau (en daarvoor al Plant) waarvoor dank!

Inderdaad de R/L combinatie aan de uitgang. Gemeten heb ik het niet want het betreft een weerstand van 10 ohm waar een geemailleerde draad omheen gewikkeld en vastgeplakt is als spoel. Het overbruggen van de spoel en weerstand met een 8 ohm weerstand zorgde echter direct weer voor het goede geluid. Mijn conclusie is dus dat de 10 ohm weerstand overleden is. Het lijkt me overigens ook geen 5 watt weerstand, maar een lichtere.

Nu alleen nog een nieuw onderdeel maken of nieuwe weerstand parallel zetten.