PDA

View Full Version : 1 speaker te horen in mijn 2x12 cab.



lamaar
21 maart 2014, 18:46
hallo,

Heb een vraag waar ik zelf niet uitkom en geen goed antwoord vind op het net.
Ik heb een combo van 60w met een extra speaker uitgang voor een cabinet en er zit een schakelaar voor te kiezen tussen 4 en 8 Ohm, ik heb nu een 2x12 cab, 200watt mono 8 Ohm/100watt stereo 16 Ohm gekocht.
Volgens het boekje moet ik de combo omschakelen naar 4 Ohm als ik een cab er aan hang, en als ik nou de kabel in de 8 Ohm mono insteek hoor ik maar 1 van de 2 speakers van de cabinet, is dat zoals het moet?
Als ik hem in de 16 Ohm stereo duw hoor ik wel 2 speakers, maar dat is niet goed voor je versterker i.v.m. impedantie is dan verkeerd.

gr lamaar

Aca Ilic
21 maart 2014, 19:07
yep, bedoeld dat je twee topjes bijv. op beide speaker ingangen kunt aansluiten...

lamaar
21 maart 2014, 19:16
ik bedoel dat als ik hem in de 8 Ohm mono input insteek dat 1 speaker het maar doet (ben een leek op dit gebied) dat dat zo hoort en niet dat er iets kapot is, ik dacht altijd dat je beide speaker zou moeten horen als er staat 200watt 8 Ohm mono (omdat de speakers 100watt zijn)

Plant
21 maart 2014, 20:11
Volgens het boekje moet ik de combo omschakelen naar 4 Ohm als ik een cab er aan hang, en als ik nou de kabel in de 8 Ohm mono insteek hoor ik maar 1 van de 2 speakers van de cabinet, is dat zoals het moet?
Als ik hem in de 16 Ohm stereo duw hoor ik wel 2 speakers, maar dat is niet goed voor je versterker i.v.m. impedantie is dan verkeerd

Moet je dan voor het cabinet een stereo plug hebben voor 8 Ohm gebruik?

lamaar
21 maart 2014, 20:27
Moet je dan voor het cabinet een stereo plug hebben voor 8 Ohm gebruik?

ik weet niet wat je bedoelt, maar het gaat mij erom, is het correct dat je maar 1 speaker hoort als hij in de mono jack is ingeplugd, of moet je dan eigenlijk ook 2 speakers horen?

Plant
21 maart 2014, 21:40
ik heb nu een 2x12 cab, 200watt mono 8 Ohm/100watt stereo 16 Ohm gekocht.
Volgens het boekje moet ik de combo omschakelen naar 4 Ohm als ik een cab er aan hang, en als ik nou de kabel in de 8 Ohm mono insteek hoor ik maar 1 van de 2 speakers van de cabinet, is dat zoals het moet?
Als ik hem in de 16 Ohm stereo duw hoor ik wel 2 speakers, maar dat is niet goed voor je versterker i.v.m. impedantie is dan verkeerd.

Over welk cabinet hebben we het?

lamaar
21 maart 2014, 23:08
http://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/SubZero-G212-2-x-12-Eminence-speaker-kabinet/NE4?origin=product-ads&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=&utm_campaign=PLA+SubZero&utm_content=2uwH7jEp|dc_pcrid_43967882653_plid__kw ord__match__&gclid=CLv88KWBjr0CFWjKtAodUkcAcQ

guitarnijboer
22 maart 2014, 01:42
hallo,

Heb een vraag waar ik zelf niet uitkom en geen goed antwoord vind op het net.
Ik heb een combo van 60w met een extra speaker uitgang voor een cabinet en er zit een schakelaar voor te kiezen tussen 4 en 8 Ohm, ik heb nu een 2x12 cab, 200watt mono 8 Ohm/100watt stereo 16 Ohm gekocht.
Volgens het boekje moet ik de combo omschakelen naar 4 Ohm als ik een cab er aan hang, en als ik nou de kabel in de 8 Ohm mono insteek hoor ik maar 1 van de 2 speakers van de cabinet, is dat zoals het moet?
Als ik hem in de 16 Ohm stereo duw hoor ik wel 2 speakers, maar dat is niet goed voor je versterker i.v.m. impedantie is dan verkeerd.

gr lamaar

Je hebt speakerkasten met een schakelaar achter op om van mono nar stereo te schakelen en je hebt kasten die schakelen met de inputs. De laatste heb jij. Steek je een plug in de 16 ohm aansluiting dan hoor je 1 speaker, steek je een plug in de 8 ohm aansluiting dan hoor je er twee. Is dit net anders om, dan heeft de chinees die jou kast in elkaar heeft gezet de inputs omgedraaid. Je kunt ze dan omdraaien door de inputs los te schroeven en met elkaar te verwisselen.

Door twee pluggen in te steken is de kast stereo te gebruiken. Let daarbij wel op dat de massa altijd verbonden blijft en sommige transistor versterkers kortsluiten als de uitgangen met de massa met elkaar verbonden worden. Dit staat dan vaak achterop de versterker.

lamaar
22 maart 2014, 14:54
Je hebt speakerkasten met een schakelaar achter op om van mono nar stereo te schakelen en je hebt kasten die schakelen met de inputs. De laatste heb jij. Steek je een plug in de 16 ohm aansluiting dan hoor je 1 speaker, steek je een plug in de 8 ohm aansluiting dan hoor je er twee. Is dit net anders om, dan heeft de chinees die jou kast in elkaar heeft gezet de inputs omgedraaid. Je kunt ze dan omdraaien door de inputs los te schroeven en met elkaar te verwisselen.

Door twee pluggen in te steken is de kast stereo te gebruiken. Let daarbij wel op dat de massa altijd verbonden blijft en sommige transistor versterkers kortsluiten als de uitgangen met de massa met elkaar verbonden worden. Dit staat dan vaak achterop de versterker.

Nou snap ik hoe het in elkaar zit, ik heb het los gehaald en omgedraaid, nou werkt het zoals het moet, bedankt!