PDA

View Full Version : Beginnen gitaar spelen



Jannick
21 maart 2014, 14:28
Hoi,

Ik zal mij eerst even voorstellen. ik ben 18 jaar en ik wil gitaar leren spelen. Er zijn echter enkele vragen waar ik mee zit:

- Ik ben linkshandig. Ik zat wat rond te kijken op internet en zag dat er eigenlijk 3 opties waren: kopen van een linkshandige gitaar, het omdraaien van de snaren of gewoon rechtshandig gaan spelen.
Zijn er hier linkshandigen die rechtshandig spelen? Voor mijn gevoel klinkt dat heel onhandig, maar aangezien ik nog nooit gitaar heb gespeeld kan ik ernaast zitten. Is dit niet extra moeilijk?

- Mijn budget is niet heel hoog, ik wil ook niet te veel uitgeven aan een gitaar. Het kan zomaar zijn dat ik hem na een paar maanden al niet meer aanraak, dus dan wil ik geen gitaar van honderden euro's op mijn kamer hebben staan. Zijn er goede (beginners)gitaren te vinden voor, laat zeggen, maximaal 100 euro?

- Ik las dat er klassieke en westerngitaren zijn. Wat is het handigst om mee te beginnen? Ik wil niet specifiek klassieke muziek gaan spelen.

- Kan je goed gitaar leren spelen voor jezelf? Ik heb geen zin/tijd/geld voor gitaarlessen. Ik zou dus gewoon met wat hulp van het internet leren spelen.

Hebben jullie tips wat voor gitaar ik het best zou kunnen kopen? Alvast bedankt!




Edit: Ik heb bijvoorbeeld deze (http://www.peterverspuy.nl/klassieke-packs/hudson/hc1n-classicpack-natural-17958-7214.html) gezien. Zou ik daarmee een eind op weg komen als beginner?

Nejra
21 maart 2014, 14:53
Ik ben linkshandig. Ik zat wat rond te kijken op internet en zag dat er eigenlijk 3 opties waren: kopen van een linkshandige gitaar, het omdraaien van de snaren of gewoon rechtshandig gaan spelen.
Zijn er hier linkshandigen die rechtshandig spelen? Voor mijn gevoel klinkt dat heel onhandig, maar aangezien ik nog nooit gitaar heb gespeeld kan ik ernaast zitten. Is dit niet extra moeilijk?


Eigenlijk heb je hier maar twee opties: rechtshandig leren spelen of en linkshandige gitaar kopen. De snaren omwisselen leidt bij een accoustisch instument alleen maar tot teleurstellingen omdat doorgaans de constructie intern niet symmetrisch is waardoor eea niet lekker door wil klinken. Over de overige twee opties zijn de meningen wat verdeeld. In mijn eigen opvattingen is gitaar spelen een tweehandige bezigheid. Er zijn de nodige gitaristen met een heel hoog niveau die rechts spelen, maar linkshandig zijn. Overigens net zoveel als omgekeerd dus heel groot zal het verschil uiteindelijk niet zijn. Aan het eind van de rit blijft het toch vooral een kwestie van veel oefenen.


Mijn budget is niet heel hoog, ik wil ook niet te veel uitgeven aan een gitaar. Het kan zomaar zijn dat ik hem na een paar maanden al niet meer aanraak, dus dan wil ik geen gitaar van honderden euro's op mijn kamer hebben staan. Zijn er goede (beginners)gitaren te vinden voor, laat zeggen, maximaal 100 euro?
Met 100 euro beperk je je zelf wel heel erg denk ik. Je hebt geen topkwaliteit gitaar nodig voor het eerste begin, maar als er een geluid uit komt dat het niveau "besnaard groentekratje" overstijgt is dat toch wel heel prettig. Dan gaat die geslaagde oefening opeens ook nog op muziek lijken ;-)


Ik las dat er klassieke en westerngitaren zijn. Wat is het handigst om mee te beginnen? Ik wil niet specifiek klassieke muziek gaan spelen.

Dat is een persoonlijke kwestie. In principe ben je niet verplicht om op een Klasieke Gitaar ook klassieke muziek te spelen. Net zo goed als je met een Western gitaar niet verplicht bent je aan country te wagen. Het grootste verschil zit hem in het soort snaren en de breedte van de hals. Daarnaast/daarmee samenhangend natuurlijk ook in de klank.


Kan je goed gitaar leren spelen voor jezelf? Ik heb geen zin/tijd/geld voor gitaarlessen. Ik zou dus gewoon met wat hulp van het internet leren spelen.
Ja en nee. In theorie kan het prima, maar iemand die af en toe je techniek corrigeert in het begin is wel heel fijn. Voorkomt ook dat je na een paar maanden vast loopt en dan eigenlijk een heleboel foute gewoonten kwijt moet zien te raken voordat je weer vooruit komt. Dat laatste motiveert niet erg en je zou ook niet de eerste zijn die er daardoor inderdaad na een paar maanden (of eerder) weer mee op houdt. Verder geeft les een vorm van structuur en een stok achter de deur om op momenten waarop het even niet lekker gaat (en die ga je net als iedereen ongetwijfeld tegen komen) door te zetten.



Hebben jullie tips wat voor gitaar ik het best zou kunnen kopen? Alvast bedankt!
Nee. Een gitaar is net een kledingstuk: het moet bij je passen en prettig aanvoelen, anders belandt het op korte termijn in de welbekende hoek. De enige verstandige tip hier is dus: Ga naar een muziekwinkel/gitaarspeciaalzaak en neem de nodige gitaren ter hand. Voel of de dikte van de hals lekker in je hand ligt en of de balans je bevalt. Daarnaast is een geluid dat past bij het soort muziek dat je wilt gaan spelen ook nooit weg. Overigens een extra argument voor een paar lessen nemen: de meeste gitaardocenten hebben wel een of meerdere gitaren voor die eerste lessen staan. Als je daarna een klein beetje weet waar je op moet letten/wat je wilt voelen bij een gitaar maakt dat het kopen van een eerste eigen instrument een stuk makkelijker.

Veel plezier/succes!

Remork1970
21 maart 2014, 15:32
Vroeger had je een gitarist, Jimmy Hendricksen heette 'ie meen ik, die ook linkshandig was en -speelde, en dat deed op een gitaar, bestemd voor rechtshandigen, die 'ie gewoon ondersteboven vasthield.
Overigens had 'ie daarbij wel de snaren omgewisseld zodat dik boven zat en dun onder.
Later ging 'ie ze ook in de brand steken, maar dat zou ik toch achterwege laten...

Powderfinger
21 maart 2014, 15:53
1) Ik ken twee gitaristen die linkshandig zijn en rechts spelen. Zij hebben er geen problemen mee, maar erg veel doen ze er ook niet aan. Geen idee of ze beter zouden kunnen spelen als ze het linkshandig hadden aangeleerd.
2) Tweedehands kun je wel wat vinden, nieuw is voor €100 weinig soeps te krijgen.
3) Staalsnarig doet misschien in het begin wat meer pijn aan je vingers, maar ik zou afgaan op wat je mooier vindt klinken. Pijn gaat het toch wel doen totdat je eelt op je vingers hebt.
4) Heb je geen vrienden die gitaar spelen en je een beetje op weg kunnen helpen? Het is wel te doen, zeker met wat hulp van Internet/Youtube. Heb niet de indruk dat je de nieuwe Steve Vai wilt worden, wil je dat wel dan zou ik wel les nemen. :P

LaurentB
21 maart 2014, 16:27
Vroeger had je een gitarist, Jimmy Hendricksen heette 'ie meen ik, die ook linkshandig was en -speelde, en dat deed op een gitaar, bestemd voor rechtshandigen, die 'ie gewoon ondersteboven vasthield.
Overigens had 'ie daarbij wel de snaren omgewisseld zodat dik boven zat en dun onder.
Later ging 'ie ze ook in de brand steken, maar dat zou ik toch achterwege laten...

Ja, maar bij een Stratocaster zoals Hendrix had is de afstelling ook vrij makkelijk aan te passen, en bij een staalsnarige akoestische is dat beslist nodig maar kan dat in elk geval niet zonder meer.

Plant
21 maart 2014, 17:03
Zijn er hier linkshandigen die rechtshandig spelen?

Ja, ik. Tenminste...schrijven doe ik linkshandig. Een aantal andere zaken net hoe het uitkomt. B.v. mijn muis ligt rechts maar als ie links ligt raak ik echt niet in paniek.


Voor mijn gevoel klinkt dat heel onhandig, maar aangezien ik nog nooit gitaar heb gespeeld kan ik ernaast zitten.

Ik heb daar nooit over nagedacht, dat ging gewoon natuurlijk. Gevoelsmatig pakte ik voor het eerst een gitaar rechtshandig vast. Ik denk dat ik op die leeftijd niet eens wist dat je ook linkshandige gitaren had... ik zou het echt niet weten. Toen ik als kind pianoles kreeg had ik ook geen keuze. Gewoon gaan zitten en beginnen.


Is dit niet extra moeilijk?

Geen idee. Ik kan me voorstellen dat als je voor je gevoel een instrument 'verkeerd om' vast hebt, dat lastig is. Net zoiets als dat je mes en vork naast je bord andersom liggen. Maar als je toch nog helemaal moet begnnen, dan kan het misschien net zo goed rechtshandig aangeleerd worden.

dirkncv
24 maart 2014, 15:28
Ik schrijf eveneens linkshandig, en andere zaken doe ik zowel rechts als links.
Gitaar spelen doe ik nu al zo een 40 jaar, en dit doe ik dan rechts. Of dit komt omdat mijn oudere broer toenmalig een rechtshandige gitaar had, waarop ik dan ook ben beginnen te spelen, ofdat ik van nature rechtshandig gitaar speel, ik zou het niet weten. Maar kan me nu niet voorstellen om gitaar linkshandig te spelen.
Ik zou zeggen, wat voor u het best aanvoelt

denis.hermans
24 maart 2014, 17:03
Ik ben ook linkshandig en speel op een rechtshandige gitaar.

Goede website : justinguitar.com. Hier zijn heel veel goede lessen ( kijk enes naar de beginnerscursus).

Mvg,

Denis

Elmet
25 maart 2014, 19:39
Hoi Jannick. Het lijkt me duidelijk. Eigenlijk wil je links spelen maar daar twijfel je
over. Tevens weet je niet of gitaarspelen het wel helemaal voor je is. Dan begin
je sowieso toch low budget?
Ik ben ook links en had dezelfde twijfels als jij. Ik heb in een muziekwinkel een
klassieke gitaar, Martinez MTC 080 P, gekocht (€ 50,00) en deze linkshandig laten bespannen.
Het was voor mij al snel duidelijk: ik blijf linkshandig. Rechts voelde zo
onnatuurlijk aan. Via lessen op justinguitar.com heb ik de basis aangeleerd.
De belangrijkste akkoorden heb ik in een xl-sheet naast elkaar gezet, zodat ik
deze makkelijk kon oefenen.
Sinds kort neem ik les omdat ik niet verder kwam. Ik ben nu ook voorzichtig naar
een Western aan het kijken.
Enkele argumenten van mede forumleden dat een goedkoop geluid je gaat tegenstaan
etc. is m.i. voor een beginner totaal niet relevant. Alleen al het feit dat je merkt dat je
door oefenen progressie maakt stimuleert enorm. Mijn advies: volg je gevoel en
je ontdekt vanzelf wat voor jou het beste is.

Duhsjaak
25 maart 2014, 20:57
Deze discussie is al een aantal keer langsgekomen.
Ik behoor tot de tegenstanders van de kleine club die steeds naar de oudere draadjes verwijst.
Een forum als dit lijkt juist de geëigende plaats om geduldig de meningen naast elkaar te leggen. Mijn mening is gestoeld op nog in de kinderschoenen staande inzichten in hersenfuncties en systemen die de transmissie van opdrachten vaan delen van hersenen verzorgen.

Ik heb mijn inzichten hierover een aantal maal geprobeerd over het voetlicht te krijgen. En ben daarin niet zo succesvol geweest.

Een korte samenvatting hierover is de volgende:
Je hebt rechtshandige mensen, die zijn in de meerderheid.
Je hebt linkshandigen, zo'n 15 tot 20%
En je hebt bi main, mensen dus, die veel van de zaken zowel links- als rechtshandig kunnen uitvoeren.

Je bent 18. Ga dus eens uitgebreid jezelf oriënteren of een mogelijke verstoring van bepaalde hersenfuncties voor jou opweegt tegen een paar tientjes, die een linkse gitaar meer kost dan een rechtse.

Lees vooral ook L is voor Liefde van Mark Mieras. En goggle eens naar de inzichten van Prof. J. van der Lee over verband tussen dyslectie etc en dingen met je verkeerde hand doen.

Er wordt hier op GN behoorlijk lacherig over gedaan, maar een feit is dat veel van de mensen die nu jonger zijn dan 40, en die met de verkeerde hand hebben moeten leren schrijven, daar behoorlijke problemen van ondervinden. Voor bi main mensen maakt het, voor zover nu bekend, niet uit.

Mijn advies dus is te wachten totdat je 25 bent. Dan kan het voor zover nu bekend is, geen kwaad meer.
Tot die tijd? Niet doen, dat rechts spelen terwijl je links bent.

Aan het adres van de mensen die dit willen bagatelliseren: ga rustig je gang.
Vriendelijke groet, Gus

Plant
25 maart 2014, 21:13
Je bent 18. Ga dus eens uitgebreid jezelf oriënteren of een mogelijke verstoring van bepaalde hersenfuncties voor jou opweegt tegen een paar tientjes, die een linkse gitaar meer kost dan een rechtse.

Bedenk wel dat over het algemeen lefties (gitaren dus) zwaar ondervertegenwoordigd zijn in muziekwinkels. Lastig als je even een nieuwe gitaar wilt uitproberen.

synapse
26 maart 2014, 12:39
Heel veel fabrikanten rekenen niets extra's voor een gitaar voor een linkshandige bespeler.
Ze zijn alleen slechter verkrijgbaar.

Er is nog een oplossing.
Ik was eens bij Nederland Muziek in Almere en werd geholpen door een linkshandig meisje dat linkshandig speelde op een rechtshandige gitaar.
In feite speelde ze de gitaar door akkoorden ondersteboven te doen.
Zag er echt vreemd uit, maar volgens haar legde het haar geen extra beperkingen op.
Ze speelde voornamelijk wel elektrisch...