PDA

View Full Version : Fluke laat zijn tanden zien



nico verduin
20 maart 2014, 23:18
Zoals blijkt uit het volgende artikel heeft Fluke haar handelsmerk (donkergrijze meter met gele rand) een ietsje aangescherpt. Sparkfun (grote leverancier van allerlei spullen voor microcontroller zoals de Arduino) is een partij van 2000 meters kwijtgeraakt door inbeslagname door de douane. De meters zijn/worden vernietigd. Overigens heeft Fluke het weer naar Sparkfun goedgemaakt door een partij DMMs gratis aan Sparkfun te geven ter compensatie.
Daarnaast las ik een artikel waar dus dit hele verhaal door de Trademark Federation is behandeld. en dat liegt er niet om. Er zijn vele merken die DMM's zo maken(donker grijs met gele rand). Mijn eerste DMM uit eind 70'er jaren was al zo gemaakt (made in Korea). En stuk voor stuk zijn ze gesommeerd te stoppen. In Europa heb ik nog niets hierover gehoord, maar het zou zomaar kunnen dat Fluke het hier ook gaat proberen. En als er een begint moet je niet vreemd opkijken als er meerdere merken gaan komen. Mogelijk een poging om de Aziatische opmars te stoppen of gewoon om de identiteit van Fluke apart te houden (en ze maken tenslotte uitstekende meters).
Dus kijk niet vreemd op dat als je in de toekomst een goedkoop "look-alike" koopt op ebay dat hij nooit aankomt.....
ter lering en vermaak: http://hackaday.com/2014/03/20/fluke-issues-statement-regarding-sparkfuns-impounded-multimeters/

SantaX
2 april 2014, 03:29
Tijdje geleden dat ik hier was, goed te zien dat het nog steeds een tof forum is hier :)

Ik had dit inderdaad ook gelezen. Blijft een rare situatie dat kleurstelling als 'recht' opgeeist kan worden. Netjes van Fluke om die meters te doneren ter compensatie, zijn ze in het geheel niet toe verplicht, maarja, op het einde van de dag zijn er dus wel 2000 goed werkende (welliswaar budget) meters zijn vernietigd. Termen als zonde, onnodig en kapitaalvernietiging komen dan toch snel boven drijven.

Ik zou eigenlijk willen stellen dat iedereen met ook maar een heel klein beetje kennis van de verschillende merken een fluke er echt wel uitpikt ten opzichte van de sparkfuns. Dat merkje, fluke, doet veel. En terecht, want dat verdienen ze. Goed spul. Maar ik zou in elk geval nooit denken dat een andere gele meter met eh pak hem beet voltcraft of sparkfun als labeltje voor een fractie van de prijs dezelfde kwaliteit gaat leveren als fluke. Dus persoonlijk vind ik het wat overtrokken. Kan het Fluke verder niet kwalijk nemen. Waardevol merk, goed spul en blijkbaar laat de wet het toe een kleurstelling toe te eigenen. Onbegrijpelijk, maar verder louter de wetgever aan te rekenen en niet Fluke.

nico verduin
2 april 2014, 08:27
Tja er zit wel wat in. Het zou niet ondenkbaar zijn dat de volgende stap is om er in kleine letters "fluke" op te zetten. Zoals de Japanners in de jaren zeventig P.ARKER op pennen zette. En voor je het weet denk je een Fluke te kopen terwijl het gewoon een replica is met god mag weten wat er van binnen in zit. Mensen kopen die dingen omdat ze denken een Fluke te kopen want ze hadden gehoord dat ze goed zijn. Dingen blijken matig te zijn en een negatieve stroom berichten ontstaat en is het hek van de dam.
Tegelijkertijd is het natuurlijk ook het imago. Door de kleurstelling te claimen maak je eigen merk wel herkenbaar. en uniek.

SantaX
2 april 2014, 22:44
Ja klopt ook wel natuurlijk, al is het namaken van goederen voor verkoop natuurlijk al op andere manieren verboden. Lastig zoiets. Ik begrijp inderdaad dat als je zo een sterk merk hebt als Fluke, je dat wil en moet beschermen. Ik verbaasde me alleen vooral erover dat je dus 2 kleurtjes kunt claimen. Ik heb inmiddels de aanvraag voor de primaire (en alle daaruit voortvloeiende) kleuren klaarliggen :P

Arvoitus
2 april 2014, 23:14
Blijft een rare situatie dat kleurstelling als 'recht' opgeeist kan worden.
Helemaal niet zo vreemd. Net zoals een merknaam beschermd kan zijn, kan een kleur ook beschermd.

Bijvoorbeeld: biermerk met een groen logo, rode italiaanse sportauto's, nederlandse vliegtuig maatschappij met een blauw logo, gele multimeters. Het zijn vage omschrijvingen, maar het is meestal wel meteen duidelijk van welk bedrijf het is.

Op het moment dat jij de internationale biersector betreed met een groen logo en simpele witte letters dan is jouw logo niet voldoende uniek/eigen en kan er snel verwarring ontstaan tussen jou en je concurrent. Hetzelfde met de politie striping/kleuren, die zijn ook beschermd met een reden. Als iemand soortgelijke striping op zijn auto zet (en genoeg beveiligingsbedrijven die het proberen), dan beslist de rechtbank dat er niet voldoende verschil tussen zit en dat het mogelijk is dat er verwarring ontstaat.

SantaX
2 april 2014, 23:39
Tuurlijk, begrijp ik, maar er zijn wel meer biermerken dan heineken alleen met groene flessen zal ik maar zeggen. Geen idee van wie Grolsch is tegenwoordig, maar das aardig groen-wit-rood net zoals heineken. Pas als je dat sterretje van heineken gaat gebruiken kom je in de problemen.

In dit geval ging het om deze meter die al sinds 2008 op de markt is: https://www.sparkfun.com/products/9141
En dat vind ik dus wat overtrokken. Het is toch volstrekt helder dat dit geen Fluke is.

https://cdn.sparkfun.com//assets/parts/2/5/5/8/09141-02B-Working.jpg

Buzzel
3 april 2014, 16:38
het is eigenlijk net zoiets als dat mijn Renault Clio de versnipperaar in wordt gegooid als ik hem Ferrari-rood zou verven, beetje raar :chicken:

Als fluke het zo naar vind voor sparkfun dat die multimeters zijn ingenomen moeten ze de rechten op de kleurenstelling vrijgeven, en niet een palletje fluke meters sturen.

nico verduin
3 april 2014, 18:59
Als fluke het zo naar vind voor sparkfun dat die multimeters zijn ingenomen moeten ze de rechten op de kleurenstelling vrijgeven, en niet een palletje fluke meters sturen.ik weet niet wat de achterliggende gedachte hier uit is geweest. Maar ik denk niet dat ze het een 2e keer doen. Vermoedelijk liepen de sales terug en gaan ze wat fanatieker op hun rechten staan.

SantaX
3 april 2014, 22:52
Ik heb begrepen dat Fluke hier feitelijk niet eens over ging, maar dat de douane zelf de partij heeft onderschept. In hoeverre dat dit echt waar is,weet ik dan weer niet. Kan me in elk geval goed voorstellen dat dit een beetje een media-nightmare was voor de PR-afdeling van Fluke.

nico verduin
3 april 2014, 23:34
Dat is ook de plicht van. Ik krijg ook wel eens pakketjes binnen die geopend zijn. Met name de lithium Ion batterijen zijn ze nogal fanatiek op. Maar komt daarna keurig binnen. Zijn alleen maar ARM boards en SMD componenten :)

SantaX
4 april 2014, 00:20
Gezien het potentieel voor gevaar van brand/explosies tijdens de vracht (lucht/zee) kan ik me voorstellen dat ze voorzichtig zijn bij lithium-ion. Een andere hobby van me is de luchtvaart en ik weet dat de IATA voor luchtvervoer een heel scala eisen heeft voor dit soort accu's. Je moet er ook niet aan denken dat je op 23.000 voet brand ruikt in je vliegtuig toch :P

Edit: De regels gevonden: http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/Lithium-Battery-Guidance-2013-V1.1.pdf

Even snel met een half oog gelezen. Sommige varianten zijn gewoonweg verboden per lucht te vervoeren zelfs.