PDA

View Full Version : blues improvisatie op een Fame H935



th14s
20 maart 2014, 14:17
Ik heb een tijd terug een Fame H935 hollow body gitaar gekocht voor ongeveer 250 euro. Ik heb op youtube een blues improvisatie gezet om de gitaar te demonstreren: https://www.youtube.com/watch?v=xoF5_Nhywwc

Ik ben benieuwd wat jullie van het geluid vinden! Ik ben zelf zeer blij met deze gitaar en aangezien het merk en het type redelijk onbekend zijn betaal je er niet zoveel voor. Kortom, leuke gitaar die niet veel hoeft te kosten!

denis.hermans
20 maart 2014, 14:29
Klinkt goed ! (Misschien iets minder galm nodig )

th14s
20 maart 2014, 14:39
klopt, ik heb de reverb redelijk open gedraaid en ook nog een kleine delay, misschien iets teveel;)

Pepe
20 maart 2014, 14:40
Niet slecht hoor, zeker niet.
Maar euh, dat is precies de reden waarom ik geen delay meer gebruik, het werkt zo snel tegen je.

Duhsjaak
20 maart 2014, 16:43
Hi gast met ingewikkelde alias
leuk!
Mag ik vragen hoe lang je al speelt?

Als dat nog niet zolang is, heb ik misschien een tip voor je die wel handig kan zijn.
Als het teveel echoot, zeg je gewoon: Opgenomen in Zwitserland. En je hoort er geen mens meer over.

Hoor wel, en als je dat handiger vindt: Ken je het gebruik van een Persoonlijk Bericht?
Vriendelijke groet, Gus



Aanvulling:
- PM gelezen, daarop volgt morgen bericht
- post dit soort dingen volgende keer (ja, en die komt er) in 'sounds'
- daar hangt The usual crowd rond, en - hoewel zwaar excentriek - daar krijg je soms heel leuke tips

Ik ga nu eerst een schoonheidsslaapje doen. Da's maar goed ook. Anders was ik allang bij de club van 27 geweest.
Het leven is echt te leuk daarvoor.
Vr Gr. Gus

Luke-wannabe
22 maart 2014, 02:48
Niet slecht hoor, zeker niet.
Maar euh, dat is precies de reden waarom ik geen delay meer gebruik, het werkt zo snel tegen je.
Deze had gewoon wat zachter gemoeten. Dit klinkt niet zo inderdaad...

denis.hermans
22 maart 2014, 12:48
Maar onthoud toch ook dat het eigenlijk wel goed gespeeld was ! Rest ivm galm is enkel een tip.

Groeten,
Denis

Harald
22 maart 2014, 13:47
Valt wel mee met die echo, doet een beetje denken aan oude fleetwood mac. Galmt ook vaak best aardig op de gitaar. Maar iets minder kan ook wel. Het valt iig niet weg tegen de echo.

En de uitdaging voor langere solo's (en 3 minuut + is laaaaaaannng) is om het toch interessant te houden. Deel de solo eens op in segmenten van 1 of 2 schema's. Eerste segment in basispositie (of bv. met heel weinig noten), 2e daaruit naar boven toe, 3e versnelling... zoiets, of gebruik octaven, speel met dynamiek (lastig met die backingtracks. Iemand zou eens een backingtrackplayer moeten ontwikkelen die het spel aanpast aan wat jij doet. Wordt jij zachter, minder aktie, en zachter. Ga jij harder, dan opbouwen...)

Braindead
22 maart 2014, 13:50
Ik vind het geluid vrij okay, maar toch zou ik het ook wel graag zonder delay willen horen. Zonder effect kan je het geluid namelijk wat beter beoordelen. Bijvoorbeeld mindere pickups kan je wat verdoezelen met een bak effecten.

Spel vind ik ook goed afgezien van het feit dat de essentie van blues is dat je blue bent en je dat ook in je spel tot uiting laat komen. Jou improvisatie klinkt niet zo blue in mijn ogen, eerder erg levendig. Prima om naar te luisteren daar niet van...

Harald
22 maart 2014, 15:01
Spel vind ik ook goed afgezien van het feit dat de essentie van blues is dat je blue bent en je dat ook in je spel tot uiting laat komen. Jou improvisatie klinkt niet zo blue in mijn ogen, eerder erg levendig. Prima om naar te luisteren daar niet van...

Genoeg levendige blije blues. Sterker nog, levendig en blij is een vrij normaal kenmerk van muziek van onderdrukte bevolkingsgroepen. Of het nu zigeuners, joden of negers op een katoenplantage zijn. Zelfs de hardwerkende kansloze amsterdammer zwijmelt over Mexicooooo... Ook genoeg sentiment in al die stijlen, maar deze groove vraagt meer om bite, dan blue.

th14s
22 maart 2014, 18:28
bedankt voor de tips allemaal! Zit nu 2 dagen op dit forum en heb al aardig wat opgestoken.

En in ik vindt het inderdaad lastig om genoeg dynamiek in een lange solo te leggen, zeker over een backing track. Het blijft in mijn ogen toch de grootste kunst om precies genoeg noten te raken, niet teveel, niet te weinig en dat kunnen er maar weinig.

onderstaand filmpje van BB King en John Mayer is daar een mooi voorbeeld van. Mayer speelt 5 keer zoveel noten, maar BB King speelt precies genoeg.

http://www.youtube.com/watch?v=9VxYAAe6CdI

Braindead
22 maart 2014, 19:14
Genoeg levendige blije blues. Sterker nog, levendig en blij is een vrij normaal kenmerk van muziek van onderdrukte bevolkingsgroepen. Of het nu zigeuners, joden of negers op een katoenplantage zijn. Zelfs de hardwerkende kansloze amsterdammer zwijmelt over Mexicooooo... Ook genoeg sentiment in al die stijlen, maar deze groove vraagt meer om bite, dan blue.

Dat is ook wel weer waar... Laat ik het dan zo zeggen dat ik liever een stukje authentieke trieste blues had gehoord. Maar ik dwaal af. Het ging om het beoordelen van zijn sound en die is helemaal niet zo slecht.

nickofzo
22 maart 2014, 19:35
Op de reverb na klinkt het behoorlijk lekker.

Duhsjaak
22 maart 2014, 20:41
Genoeg complimenten om moed uit te putten.
Ik ben het met Harald eens, dat blues zeker niet pessimistisch of triest hoeft te zijn.

Een belangrijk deel van de blues is gospel- of spiritual georiënteerd, dus met de duidelijke boodschap om moed te houden. Uplifting dus.
Een belangrijke live uitvoering is van Grimms, een vrijwel onbekende Engelse band. Een van de pijlers waarop Monty Python is gebouwd. Zij zongen:
I woke up this morning, gevolgd door een mooi eind akkoord.
Het lied heet dan ook 'short blues'.

Bovendien:

Old Big Ben Webster said to me
Don't underrate simplicity
All blah and hoopla swept away
I played the happy blues as from that day

We hebben er hier een fine gitarist bijgekregen.
Jij blij, wij blij. Wat een manier om het weekend in te gaan.

Keep on keepin' on!
Vriendelijke groet, Gus