PDA

View Full Version : reaper stukje track silencen



nak
19 maart 2014, 22:52
Ik heb sinds kort Reaper en bevalt me op zich goed maar moet ook wel flink zoeken.
Zo wil ik graag een hinderlijke plop in een track weghalen en de rest van de muziek gewoon laten staan.
maar ik kan het niet vinden in de manual hoe.
Met audacity kon ik het stukje selecteren en 'silencen' maar weet niet hoe het in reaper werkt.
iemand een idee?

harrie-beton
19 maart 2014, 23:13
Reaper heeft geen programma daarvoor, Reaper werkt daarvoor samen met ... audacity!

Edit van een WAV is wel van het type "destructive", dat wil zeggen, je manipuleert het moederbestand. Zorg voor een kopie als je denkt die nodig te hebben.

paulusdeBKB
20 maart 2014, 08:58
Ik ken Reaper niet, maar kan me voorstellen dat je de plop ook weg kunt poetsen met een volume automation. Teken een ultrasmalle "V" naar "helemaal uit" over de piek en als het goed is, is 'ie dan niet meer hoorbaar. Of dat een mooi resultaat oplevert, moet je even uitproberen. Hangt af van het audiomateriaal waar de plop in zit.

Snij je het stukje er tussenuit, plak de twee overgebleven WAVs dan niet zomaar aan elkaar. Alles na de knip schuift immers een paar milliseconden naar voren, de kans bestaat dat dat vervelend hoorbaar is.

Arvoitus
20 maart 2014, 13:17
Waar zit de plop in? Kun je niet gewoon het stukje even eruit knippen (met S), en vervolgens verwijderen?

nak
20 maart 2014, 23:14
Het gaat idd wat anders bij reaper.
Ik heb de plop met 'S" aan beide kanten gesplitst, dan het pijltje bovenaan de track stukje bewegen en dan krijg ik een volume lijn die ik helemaal naar beneden kan trekken.

Arvoitus
21 maart 2014, 15:18
Het gaat idd wat anders bij reaper.
Ik heb de plop met 'S" aan beide kanten gesplitst, dan het pijltje bovenaan de track stukje bewegen en dan krijg ik een volume lijn die ik helemaal naar beneden kan trekken.

Je kunt het ook gewoon aanklikken en verwijderen (met de delete knop, op je toetsenbord).

nak
21 maart 2014, 16:08
yep gaat ook, was ff een case van narrow focussing.
Ik dacht dat je de wav niet kunt veranderen (het destructive aspect waar Harrie het over had.)
en dan komt het niet meer bij mij op om het op de oude manier te doen.
Maar ik heb Harrie's verhaal eigenlijk verkeerd begrepen.

Tis iets anders dan ik gewend was bij audacity
Bij audacity was het: selecteren>silencen.
Met reaper wordt het : selecteren>splitsen>delete.
één handeling meer dus.

Frits van Mourik
21 maart 2014, 23:20
Schuift dan niet de rechter trackhelft op naar links, zodat het rechter deel uit sync loopt?

nak
22 maart 2014, 08:34
Nee met reaper niet maar met audacity wel tenminste als je delete gebruikt.
daarom deed ik met audacity altijd 'silence'