PDA

View Full Version : lijmresten slagplaat van akoestische gitaar verwijderen hoe ?



elena75
19 maart 2014, 18:24
Nou ja de titel zegt het al
ik heb de slagplaat verwijderd maar nu zit er nog een laagje lijm op de gitaar hoe kan ik dit het beste eraf halen
het is van een akoestische met solid top

neem aan dat je geen stickerverwijderaar kunt gebruiken

help :???:

purplejohn
19 maart 2014, 19:08
Lastig hoor. Ligt vooral aan de lijm. Er is wel lijmrestenverwijderaar in de handel, maar ik weet niet wat dat met de lak doet. Je kan proberen met een föhn warm te maken en voorzichtig met een verfkrabbertje of (los)stanleymesje. Anders wordt het toch schuren of het stickertje.

stijnkenens
19 maart 2014, 21:00
Geen krassende voorwerpen op je lak, dan wordt het alleen maar lelijker.

Wat voor een gitaar is het? Als het poly vernis is, is een vodje met wat alcohol of white spirit voldoende om de lijmresten te verwijderen.

Als je niet zeker bent of het solvent de lak oplost, kan je het op een minder zichtbare plek eerst proberen: achter op de kop, tussen de stemsleutels bijvoorbeeld.


s.

elena75
19 maart 2014, 21:40
Als het de gitaar laat verkleuren etc. Vind ik niet zo heel erg als het maar niet zo aangetast raakt dat ik m als brandhout kan gebruiken ;)

Idd wel handig om te melden het gaat om een cort earth 70e dus geen super dure gitaar

De reden van verwijderen ik wilde kijken of ik het zo mooier vond zo niet dan doe ik er een nieuwe op ik ben zelf soms impulsief en knutsel graag zelf niet altijd even handig




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

elena75
20 maart 2014, 07:52
met de fohn had ik ook al geprobeerd maar daar word het alleen zacht van en vind dat toch eng om te doen

stijnkenens
20 maart 2014, 09:08
Met een haardroger, of verfbrander heb je kans dat je blazen maakt in je lak.

Als ik jou gitaar google, vind ik niet direct welke lak er gebruikt wordt, maar ik zou er niet van verschieten dat het een PU lak is. Omwille van prijs en merk.
Solvent doet je lak niet verkleuren, de verkleuring die je ziet is het hout verdonkerd door UV, en onder de slagplaat zal het veel minder zijn.
Trouwens, als het zo'n matte finish is, dan zou ik niet gaan schuren en polijsten, dan krijg je ook nog eens een andere glans in de lak ...


s.

oigun
20 maart 2014, 10:18
Terpentine is niet zo agressief. dus kan je meestal wel op lak gebruiken, voordeel is dat terpentine ook geen schellak oplost (de kans is wel heel klein dat het op jou gitaar zit..)Alcohol daarentegen is wat agressiever en lost lijm meestal niet zo makkelijk op.

elena75
20 maart 2014, 12:36
bedankt alvast voor de tips ik ga het proberen ik zal op een klein stukje testen en kijken wat het doet

is het dan niet zo dat de terpentine in de gitaar trekt en dat dat kwaad kan ?

elena75
20 maart 2014, 14:43
Nou helemaal gelukt met terpentine idd geen lak beschadigd
weer wat geleerd :)


misschien nog een tip deze is niet alleen voor moeders maar goedkope toetenpoets doekjes van bv de action is heel handig om in de buurt te hebben ik gebruikte het nu om snel de terpentine en restjes lijm weg te vegen

Hedge
21 maart 2014, 22:29
Voor de volgende keer: lampolie werkt nog beter dan terpentine maar is minder agressief

elena75
22 maart 2014, 07:16
Voor de volgende keer: lampolie werkt nog beter dan terpentine maar is minder agressief

had ik idd ook wel eens van gehoord helaas had ik dat op het moment niet in huis en terpentine wel maar voor de volgende x zeker het proberen waard