PDA

View Full Version : Overdrive effecten met een buizen versterker



danee
19 maart 2014, 13:22
Hoi,

Laatst zag ik een promofilmpje van een Rivera versterker. Deze versterker is zo gebouwd dat hij uitermate geschikt is voor effectpedalen. Het uitgangspunt van deze amp is dus een goed buizengeluid met veel headroom zodat met name overdrive/distortion pedalen goed tot zijn recht komen.

Jaren lang was mijn uitgangspunt dat de gain van een buizenversterker het uitgangspunt moet zijn en pedalen slechts ter ondersteuning (boost en pre gain voor het lekker laten zingen van je tone.)

Twee verschillende benaderingen. Door het filmpje ben ik steeds meer gaan afvragen of de benadering van Rivera de moeite waard is om te proberen. Het idee dat een versterker zo gebouwd is dat het gebruik van overdrive pedalen niet ten koste gaan van het buizenkarakter leek voor mij eerder onmogelijk. Mijn visie daarop was dat je dan net zo goed een transistor of valvestate versterker kan kopen. Maar ik ben bereid om deze visie ter discussie te stellen. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen die 1 kanaal gebruiken en de gain uit pedalen halen.

Gr
Marcel





Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Riky
19 maart 2014, 13:39
Speel over een 1 kanaals. Clean met een minimaal randje. Voor meer rock sound trap ik een TS in en vool solo's stappen ik de TS met een romige overdrive.

Voor mij is het voordeel van buizen t.o.v. een transistor dat een buitenbak over het algemeen dynamischer reageert op je spel.

FruscianteFan
19 maart 2014, 14:17
Je hoort wel vaker dat als je alleen maar clean speelt, je net zo goed transistor kunt spelen. Ik ben het daar niet mee eens, al zijn er uitzonderingen. Zo speelt Emily Kokal van Warpaint op een Roland Jazz Chorus.

Maar wat mij betreft zijn dat dus uitzonderingen. Juist clean vind ik buizen heerlijk, en dan hoef je niet eens een randje te hebben. Ik gebruik een driekanaals Ampeg. Een kanaal blijft heel lang clean (alhoewel wij vrij hard repeteren waardoor hij op 30 watt niet clean blijft, maar op 60 watt wel), het andere kanaal heeft een dikke scheur. Maar ik gebruik betrekkelijk vaak een T-rex Mudhoney op het cleane kanaal, vind ik vaak zelfs mooier dan overstuurde buizen.

Pepe
19 maart 2014, 14:30
Toe maar, een buizenamp met veel headroom als nieuw concept. Alsof er nooit een twin is geweest.

Er zijn veel meer benaderingen dan die 2 alleen en het is allemaal al eens geweest. Pedalen voor een amp, tussen een amp, na een amp, losse pre en power amps, full mini amp naar power amp. Alles buizen, alles transistor, hybrids, moddeling....

Maar het is fijn dat Rivera weer een nieuw gaatje gevonden heeft.

Kim Wilson
19 maart 2014, 14:32
Ik heb een oude 40 watt Fender Vibrolux Reverb, en die kan ik eigenlijk nergens tot clean met een randje instellen. Ik haal dus ook alle overdrive uit pedalen. En dat werkt prima. Het karakter van dat ding gaat iig niet verloren, al klinkt het natuurlijk wel net even anders dan een overstuurde preamp/eindtrap. Maar anders is niet per definitie beter.

miyaru
19 maart 2014, 16:26
Ik speel clean met een randje thuis met een '73 SF Champ, met als overdrive een Okko Diablo gain+. Gaat prima, niet veel headroom, wel veel mojo thuis.......

telerocker
20 maart 2014, 16:23
Omdat we met onze coverband vaak op lage volumes moeten spelen, gebruik ik dikwijls alleen pedalen icm met het cleane kanaal. In mijn geval kanaal 1 van een The Valve 2/50 en een Brunetti Mercury Box 2. Op die manier heb je clean, een mooie drive en een solosetting met instelbare midboost. Werkt uitermate goed.

lespaulnmarshall
20 maart 2014, 18:26
Pedalen, schmedalen. Doe mij maar eindbuisoversturing als het even kan :) en als dat niet kan ben je met een non master volume amp natuurlijk aangewezen op pedaaltjes, dus soms moet het. Gelukkig reageert mijn jim kelley daar ook prima op ;)

vlammie
20 maart 2014, 22:39
Voor mij werkt een boost enkel goed voor ofwel een versterker die al op het randje van drive staat, ofwel voor een overdrive pedaaltje rond het zelfde standje voor een cleane versterker.
Maar een boost tegen een cleane versterker geeft meestal gewoon een enorme jump in volume.

Het hangt er maar vanaf hoe je je gain-stacking graag doet.
Er is geen 'juiste manier', iedereen doet wat voor hem werkt.

FruscianteFan
20 maart 2014, 22:59
Voor mij werkt een boost enkel goed voor ofwel een versterker die al op het randje van drive staat, ofwel voor een overdrive pedaaltje rond het zelfde standje voor een cleane versterker.
Maar een boost tegen een cleane versterker geeft meestal gewoon een enorme jump in volume.

Het hangt er maar vanaf hoe je je gain-stacking graag doet.
Er is geen 'juiste manier', iedereen doet wat voor hem werkt.
Soms is dat juist wat je wilt, meer of minder (!) volume.

Pepe
21 maart 2014, 02:01
Dat is een van de redenen waarom een Deluxe zo goed werkt, op standje 4 ben je nog net clean en redelijk geleveld met de rest, een boost trekt het naar voren en gooit alles tegelijk in een natuurlijke clipping.
Natuurlijk kan je dat ook bereiken met een mastervoluime maar dat is 1 knop meer :cooler:

Je kan het ook andersom benaderen. Je zet alles op lead volume en mindert input voor slag. Een treble bleed in je gitaar is dan geen raar idee.
Ach, het leven is zo simpel.

tommus42
22 maart 2014, 17:51
Deze lijkt me mooi, ben trouwens ook benieuwd naar de cruchtone, eveneens een oudje
http://i58.tinypic.com/10mmmar.jpg

hessepes
22 maart 2014, 21:42
Omdat we met onze coverband vaak op lage volumes moeten spelen, gebruik ik dikwijls alleen pedalen icm met het cleane kanaal.

Ja, zo doe ik dat ook in het coverbandje waar ik in speel. En inderdaad, zoals iemand anders hier zegt, dan kun je ook net zo goed solid state spelen. Dat had ik ook bedacht. En dan het liefst ook een paar kilo minder versterker om te zeulen. Daarom heb ik vorig jaar een ZT lunchbox + cabinet gekocht. Zonder pedalen speel ik dan clean, maar de versterker klinkt ook prima wanneer ik pedalen gebruik.
Vind het een goede keuze tot nu toe.

telerocker
23 maart 2014, 01:30
Ja, zo doe ik dat ook in het coverbandje waar ik in speel. En inderdaad, zoals iemand anders hier zegt, dan kun je ook net zo goed solid state spelen. Dat had ik ook bedacht. En dan het liefst ook een paar kilo minder versterker om te zeulen. Daarom heb ik vorig jaar een ZT lunchbox + cabinet gekocht. Zonder pedalen speel ik dan clean, maar de versterker klinkt ook prima wanneer ik pedalen gebruik.
Vind het een goede keuze tot nu toe.

Ik geef dan toch de voorkeur aan de dynamiek van een buizenbak, ook al is het het cleane kanaal.

Brum
23 maart 2014, 08:48
Een scheurpedaal over een buizen versterker klinkt wezenlijk anders dan over een transistor of valvestate versterker. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij een buizenversterker. De manier van reageren van de buizen merk je wel degelijk en is heel anders dan hoe transistors reageren, al gooi je er een pedaal met transistors overheen. Vooral als je het clean met een licht randje kunt afstellen, werkt dat wat mij betreft erg fijn met bepaalde distortion en overdrive pedalen. Met een transistor versterker datzelfde trucje doen is mij tot nu toe nog niet bevallen, dan moet het sowieso al spatclean zijn, wat mij betreft en dan nog klinkt het minder levendig, minder rijk.

FruscianteFan
23 maart 2014, 12:15
Onze zangergitarist heeft een Fender Deluxe 112 Plus. Cleaner dan dat kan eigenlijk niet - scheller en sterieler ook niet. Gister heeft hij eens gerepeteerd op mijn Blues Junior. Álles klonk lekkerder...

telerocker
23 maart 2014, 12:36
Onze zangergitarist heeft een Fender Deluxe 112 Plus. Cleaner dan dat kan eigenlijk niet - scheller en sterieler ook niet. Gister heeft hij eens gerepeteerd op mijn Blues Junior. Álles klonk lekkerder...

Ik gebruik mijn BJ nogal eens met een 2x12 kast. Dan klinkt ie ineens erg volwassen.

FruscianteFan
23 maart 2014, 13:01
Ik had in eerste instantie zijn eigen versterker er stereo bij gezet. Gesplit vanaf de chorus, en dan zijn overdrive en boost alleen naar de blues junior. Bij de Deluze 112 de reverb (schakelbaar) open, alleen de mids open (bass treble dicht), zachtjes erbij. Dat klonk werkelijk enórm, zeker met de Blues Juniors master open en volume op randje.

Hij heeft zich in elk geval vermaakt. En toen gingen we soundchecken. Hij was jarig, en niet meer helemaal nuchter. Dus zang ging niet zo hard. Na een setje heb ik de Deluxe maar weer uitgezet, de Blues Junior deed het in zijn eentje prima. Tikje dozig, maar daarmee wel meer zijn eigen plek, had ik het idee.

hessepes
23 maart 2014, 19:59
Een scheurpedaal over een buizen versterker klinkt wezenlijk anders dan over een transistor of valvestate versterker. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij een buizenversterker. De manier van reageren van de buizen merk je wel degelijk en is heel anders dan hoe transistors reageren, al gooi je er een pedaal met transistors overheen. Vooral als je het clean met een licht randje kunt afstellen, werkt dat wat mij betreft erg fijn met bepaalde distortion en overdrive pedalen. Met een transistor versterker datzelfde trucje doen is mij tot nu toe nog niet bevallen, dan moet het sowieso al spatclean zijn, wat mij betreft en dan nog klinkt het minder levendig, minder rijk.

Ik snap je punt Brum. Ik vind mijn vox buizen versterker(s) ook lekker smeuig klinken. Rijker ook dan de lunchbox.
Gelukkig ook maar dat er enig verschil hoorbaar is, gezien het prijs en gewichtsverschil met buizenversterkers. En toch vind ik de zt prima klinken, vooral i.c.m. met mijn pedalen.
Bovendien, als ik het dan weer vergelijk met de marshall buizen bak die in de repetitieruimte staat, dan heb ik toch liever de lunchbox. Die klinkt gewoon prettiger.
Het is natuurlijk behalve een smaak kwestie ook een kwestie van gemak (de lunchbox & cabinet is bij elkaar nog geen 10 kilo geloof ik).
Komende tijd ben ik van plan de ZT mee te nemen naar een optreden. Benieuwd of ik dan nog steeds tevreden ben....

Comfortably Daniel
26 maart 2014, 01:00
Ik speel zelf al jaren over een Twin Reverb...en dus alle drive uit pedalen. Ik zou niet anders willen dan de cleane belletjes van de twin.
Ik heb een tijdje geleden eens m'n versterker niet mee genomen naar de oefenruimte en de boel in een Fender Mustang en een Marshall MG100HDFX geprikt. Wat een afgrijselijk iets is dat dan. Afgezien van de verschillen tussen de amps, kreeg ik er gewoon niet echt een voor mij bruikbaar geluid uit.

Van het weekend weer eens over een SF Champ'je gespeeld...heerlijk hoe zo'n mini versterker kan scheuren als je 'm een beetje pushed met een drive pedaaltje.

Als je lekker staat te spelen over een transistorbak...dan is dat je goed recht. Als het dan voor anderen ook nog lekker klinkt, helemaal goed. Als je graag je eindbuizen staat op te branden...ook best.
't Is maar net wat je wilt bereiken en waar je zelf gelukkig van wordt...that's all.

the sure thing
26 maart 2014, 07:30
Ik speel al 15 jaar over een cleane buizenamp en haal alle scheur uit pedaaltjes. Het clean is ook ècht clean afgesteld: dus niet op een randje.

Over andere types versterker gesproken: ik speelde laatst op een oude music man (solid state pre-amp, buizen eindtrap) en was toch verrast over het geluid. Ik zou er de buhne mee op kunnen en met een blinddoek om zou ik deze amp toch als buizenamp aanwijzen.

Comfortably Daniel
26 maart 2014, 10:14
Ik speel al 15 jaar over een cleane buizenamp en haal alle scheur uit pedaaltjes. Het clean is ook ècht clean afgesteld: dus niet op een randje.

Over andere types versterker gesproken: ik speelde laatst op een oude music man (solid state pre-amp, buizen eindtrap) en was toch verrast over het geluid. Ik zou er de buhne mee op kunnen en met een blinddoek om zou ik deze amp toch als buizenamp aanwijzen.
Sommige (half)transistor versterkers kunnen inderdaad wel erg lekker klinken. Ook al wel met een Jazz Corus op 't podium gestaan...ging best lekker...;-)

E-J
26 maart 2014, 10:26
Ik houd van een basisgeluid dat nét een tikkie overstuurt en die (zoals Pepe als zei) je met een boost in een lekkere oversturing kunt duwen. Om die reden ben ik van 30-100 watt buizenmonsters overstapt naar een simpel 12 watt Fender combotje. Op grotere optredens gebruik ik er twee met als resultaat een heerlijk breed geluid zonder dat je de rest van de band overstemt. Paar pedaaltjes erbij en je zit gebakken. Of je nu een buizen- of een transistorversterker gebruikt, het zijn toch vooral de speakers die het geluid maken. Veel van die transistorbakken hebben belabberde speakers, vindt je het gek dat het dan niet lekker klinkt...