PDA

View Full Version : een " always on" pedaal werkt hetzelfde of anders dan een buffer?



the sure thing
19 maart 2014, 10:30
Hallo,
Stel: door een lange keten van true bypass pedalen en lange snoeren treedt er signaalverlies op. Een buffer kan dit verhelpen. Sommigen beweren echter dat een pedaal wat altijd aan staat (bijvoorbeeld een compressor of booster of milde overdrive) het signaalverlies ook tegengaat. Maar klopt dat wel? De hoofdreden dat een buffer signaalverlies tegengaat, is dat het van het geluidssignaal een laag-ohmig signaal maakt. Een pedaal wat aan staat, doet dat volgens mij niet, toch? Of wel?

Plant
19 maart 2014, 10:48
Het is doorgaans zo dat het effekt indien aan wel een hoge ingangsimpedantie heeft en de aktieve elektronica een lage uitgangsimpedantie. Dus ja, in dat opzicht is dat hetzelfde als een buffer. Een effekt + buffer in 1 zeg maar.

In feite is een pedaal met bypassbuffer in de aan-stand dubbel gebufferd.

Dirk_Hendrik
19 maart 2014, 11:32
Wat Plant zegt. Het ligt dus ook een beetje aan het pedaal. Er zijn (vele) boohtiek figuren die klassieke circuits van hun ingangs en uitgangsbuffering ontdoen en daarna een weelde aan verbetering claimen. Vaak betekent dat wel dat ze het uitgangssignaal meteen van de (bijvoorbeeld) level regelaar naar de output brengen. Je uitgangsimpedantie (en dus storingsimmuniteit) is dan dus afhankelijk geworden van de stand van die levelregelaar. Het is dus weldegelijk zaak na te gaan of het pedaal een decent uitgangsbuffer heeft.

the sure thing
19 maart 2014, 17:04
... Is dat alleen na te gaan door het bouwschema van een pedaal te hebben?

Plant
19 maart 2014, 17:49
Of je kunt rechtstreeks vanuit het pedaal schema lezen. Draadjes / spoortjes vanaf input , output en schakelaar volgen.

Dirk_Hendrik
19 maart 2014, 19:53
... Is dat alleen na te gaan door het bouwschema van een pedaal te hebben?

Dat met die volumeregelaar wel ja. Jack in de output van je pedaal en met een multimeter op de contacten meten of je de weerstand (permanent) kunt laten varieren tussen 0 en (meestal een paar tot zo'n 100) kilo-ohm. Uiteraard zonder spanning op het pedaal.

the sure thing
19 maart 2014, 20:35
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Schermafbeelding2014-03-19om202429_zps7bf7ff33.png (http://s76.photobucket.com/user/thesurething/media/Schermafbeelding2014-03-19om202429_zps7bf7ff33.png.html)

Is het hieruit af te leiden? Het gaat om de Suhr Koji (compressor). In de manual staat dat de output impedantie 600 Ohm is.

Dirk_Hendrik
19 maart 2014, 20:55
Om een fixed uitgansimpedantie te hebben moet je bijna wel een versterkend/bufferend element hebben.

Plant
19 maart 2014, 21:46
Er zit een schakelaar T(rue)BYP(ass) - BUF(fered) in? True hardwire bypass lees ik zelfs.

Bij true bypass kun je geen impedantie specificeren, die hangt namelijk af van de bron (dus wat er vóór het pedaal zit). Als er 600Ω staat is dat van de pedaal elektronica.

the sure thing
19 maart 2014, 21:58
Mijn vraag concreet is: als het pedaal aan staat en de interne switch staat op "buffer": zit de buffer dan ook in de keten?

the sure thing
20 maart 2014, 16:31
Ik heb Suhr gemaild en t antwoord is "ja"