PDA

View Full Version : frustratie



tom1984
18 maart 2014, 12:46
Hallo,

Ik ben Tom 29 en woon in Schoten bij Antwerpen.
Ik heb juist 3 jaar klassieke gitaar op de academie achter de rug en ben nu bezig met mijn eerste jaar elektrisch.

Ik krijg op de academie super veel info te verwerken en we spelen een 5 tal nummers in ons combo samenspel.

Momenteel zit ik eigenlijk muurvast, de dingen die ik wil doen John Mayer, Hendrikx enz zijn nog te moeilijk denk ik. Met als gevolg dat ik gewoon maar doelloos speel wat ik al ken en geen inspiratie heb wat nu te doen en hoe verder te geraken.

Het is gewoon moeilijk het bos door de bomen te zien.

Hebben jullie wel eens in die situatie gezeten en hoe zijn jullie eruit geraakt?
Ik denk dat mijn leraar wil dat we zelf beslissen waar we aan werken of aan studeren om zo onze eigen weg te maken. Ik heb echter zoveel mogelijkheden dat ik het niet meer weet en ik weet niet waar ik moet beginnen om dan wel John Mayer stuff te kunnen gaan spelen binnen een tijdje.

Alvast bedankt

B~Rock
18 maart 2014, 14:09
Heb je het met je leraar er over gehad. Lijkt me dat als je weet wat je wilt, je leraar er voor kan zorgen dat je daar komt, m.b./v. de juiste oefeningen. Ik krijg alleen het idee dat je samen kles hebt, en jullie een gezamelijk programma hebben. Zo ja, dan zou ik eens zoeken naar individuele les, waarbij je met je docent overlegt wat ej wil en hoe je er bij kan helpen.

Kingstring
18 maart 2014, 14:24
Neem een weekje vrij. Vergeet alles wat je hebt geleerd over techniek, noten, vingerzetting, wat wel moeilijk is, wat niet moeilijk is.. wat misschien moeilijk is... Plug je gitaar in en ga in godsnaam spelen waar je je lekker bij voelt.:punk: Ik weet zeker dat je met jaar scholing prima een nummer als "Old Love"van Clapton in de John Mayer uitvoering kunt spelen. Pak er op youtube een backingtrack bij en leef je uit. Je hebt het als muzikant gewoon nodig om je ding te kunnen doen NAAST wat anderen je willen leren. Als ik het zo beluister is de balans weg tussen moeten en genieten en dat is als je het mij vraagt killing voor een muzikant! Zet em op!

purplejohn
18 maart 2014, 14:48
Precies, doe ook lekker je eigen ding. En niets is te moeilijk, alles lukt, als je er maar tijd insteekt. Pik één van je favoriete nummers uit je verzameling, snor op internet de akkoorden/solo's/enz. op en doe elke dag een stukje. Je zal zien dat je in korte tijd verbaasd staat van jezelf. En alles is weer te gebruiken in een later stadium, ook bij in je combo. En pik in je combo om de beurt een liedje, dan kom jij ook vanzelf een keer aan bod.

tom1984
18 maart 2014, 19:02
Om kort even te schetsen:

1 uur per week heb ik samenspel of combo, wij spelen dit jaar:

My favourite things-john coltrane
The changeling -the doors
Sookie sookie- grant green
Ease back - the meters
Superstition - stevie wonder
Get lucky - daft punk
I need a dollar - alloe black
Watermellon man - ben ik even kwijt
Sunny - ook even kwijt :-)

Verder heb ik 1 uur gitaarles waar we dan met 2 les hebben. Ik heb volgende dingen geleerd van techniek:

Mineur en majeur pentatonisch
Mineur arpeggio over de hele nek
Dim arpeggio over de hele nek
Alle mogelijke barre akkoorden
Guide tone voicings 7-m7-M7
Improvisatie - solo pentatonisch
Improvisatie solo over liedjes met 3 a 4 akkoorden

Alle theorie achter die akkoorden, grepen en toonladders natuurlijk :-) de helft al weer vergeten.

Liedjes:
Nobody loves you when your down and out - clapton
Minor swing - django reinhardt - stukje
Een of ander chicken picking liedje
Ik vergeet ongetwijfeld nog wel iets

Eigen gekozen thuis:

Gravity - mayer
Waiting on the world to change -mayer
Slow dancing in a burning room - mayer
Lenny - srv stukje
Wind cries mary - hendrikx stuk
Sultans of swing - ds begeleiding
Chitlins con carne - srv
Hey joe - hendrikx
Akkoorden omkering alla hendrikx / mayer
Imroviseren over 12 maten blues om te leren soleren. Proberen melodie te creeren en licks studeren.

Ik denk dat dat zowat de laatste 7 maanden zijn. Je ziet zo dat ik geeneen liedje helemaal kan spelen enkel die van samenspel omdat het wel moet!

Het is zelfs zo ver dat ik niet eens weet welk lied ik zou willen leren moest ik ergens tijd hebben! Behalve bold as love van hendrixks / mayer. Dat is dan wel heel hoog gegrepen.

Zoals ik zij ik val altijd terug op wat ik al kan en geraak niet in de mood om iets nieuws op te starten omdat ik niet weet wat of hoe. Ik weet wel dat als ik mij ergens aanzet ik er wel uitgeraak omdat ik genoeg kennis heb. Snappen jullie nu vanwaar mijn frustratie komt of ben ik gewoon een watje?

Pepe
18 maart 2014, 19:41
Ik snap eerlijk gezegd niet dat je Grant Green en Coltane speelt en Hendrix en Mayer te moeilijk vindt? Ik denk dat je te weinig Texaanse blues op je meter hebt staan wat een totaal andere manier van soleren is. Veel versieringen vanuit akkoorden en een groove in je rechterhand. En niet te benauwd met timing en bendings zolang je maar goed eindigt.

Zo'n opleiding moet lol zijn. Ik denk dat je te verkrampt de dingen beleeft.

tom1984
18 maart 2014, 20:04
Hallo,

Dat zou best kunnen maar dat is wat mijn leraar bepaald uiteindelijk he! Ik kan wel inbreng doen en hij zal me wel helpen maar hij is jazz gitarist! I wil gewoon het liefst van al blues spelen. Daarbij hoort voor mij ook knopfler en gilmour. Maar verder srv, hendrikx, mayer, bonamassa, de 3 kings, clapton, het mag ook wel best rock zijn :-).

Ik heb mijn leraar al van in het begin en hij weet dat ik veel kan verwerken maar teveel is teveel. Ik wil muziek maken en coole dingen spelen op gitaar. Op dit moment krijg ik veel te veel info en word de berg waar ik over moet alleen groter en groter. Volgens mijn leraar is dat compleet normaal in een eerste jaar gitaar.

Ik denk dat ik gewoon inderdaad de stukjes voor samenspel moet blijven spelen maar daarbuiten men eigen weg gaan en enkel wat ik daarvoor van de gitaarles nodig heb aandacht geven en de rest links laten liggen.

Ik droom al van kinds af van goed gitaar te kunnen spelen en voor mensen te spelen maar nu is het toch effe lastig om door te blijven gaan!

Pepe
18 maart 2014, 20:42
Ik ben toch meer voor het idee dat een leraar er is voor een leerling ipv andersom. Misschien is het een goede leraar maar niet voor jou.

Nog belangrijker dan goed leren spelen is lol houden in die gitaar. Een goede leraar zal dat begrijpen dus probeer te kijken met hem hoe dat aan te pakken. Het is niet raar, ik herinner mij dat ik soms urenlang zat te lullen met mijn docent over dit soort dingen.

barno
18 maart 2014, 21:09
en zeker als je electrische blues wil spelen, staar je niet blind op de srv's en mayers, ga vooral ook es luisteren en meespelen met de knakkers waardoor zij zelf werden beinvloed: freddy en albert King, hubert sumlin, BB, albert collins enz...

purplejohn
18 maart 2014, 22:01
+ 1 voor Pepe. Je zal niet de eerste zijn die het bijltje erbij neergooit omdat de leraar anders tegen dingen aankijkt. Hou er plezier in en doe je eigen ding in je eigen tempo.

Pepe
18 maart 2014, 22:20
Ik zat zelfs te denken, je bent 29, didactische gogme genoeg om het zonder docent te stellen. Een docent kan belangrijk zijn maar soms ook de boel ophouden. Focus. Zoom in. Zoek dingen uit. Alles staat op internet.

Nog steeds zit ik bijna elke avond dingen uit te zoeken, speel mee met jamtracks, lees wat over een techniek en speel weer mee met een live track. Ik heb geen tijd voor een docent.

tom1984
18 maart 2014, 22:41
Bedankt voor jullie reacties!

Pepe ik was 16 toen ik mijn gitaar kocht en nooit kwam er iets serieus van :-).
Op een dag 4 jaar geleden heb ik besloten muziekschool te volgen en ik heb er nog geen spijt van tot nu.
Ik kan noten lezen heb men diploma muziektheorie op zak voor zover dat iets waard is.
In elk geval ben ik al niet meer afhankelijk van enkel tabs en kan ik ook iets achterliggend theoretisch benaderen en begrijpen.

Verder krijg ik ook de kans om samen met mensen in een groepje combo te spelen en daar in bij te leren.
Als ik op mezelf zou studeren kon ik misschien binnen 5 jaar eens in een groepje spelen.

Het heeft voor en nadelen maar ik begrijp wat je bedoeld! Op een bepaald moment zou ik inderdaad zelf verder aan de slag kunnen maar dan gaat het wel langzamer denk ik. Je hebt dan minder druk op je schouders om te presteren.

Duhsjaak
18 maart 2014, 23:19
Kloten situatie.
En Pepe heeft het grootste gelijk van de wereld
- zorg dat je je losmaakt van die opleider of leraar
- ik persoonlijk coach bij hoge uitzondering iemand langer dan een jaar
- ook een coach heeft een uiterste houdbaarheidsdatum
- de coach moet jou vooral liefde en enthousiasme voor het vak bijbrengen
- of ie een houten poot heeft of jazz speelt houdt hij lekker voor zijn vrije tijd
- ga terug op zoek naar je liefde voor je instrument
- ga weer op zoek naar je sterke punten, want die moet je sterker maken
- vind of hervind de lol van het muziek maken
- als het niet meer leuk is, kun je beter gaan neuken of naar de kroeg
- schei uit met Een imitatie van John Mayer te willen zijn
- wees blij en ga op zoek naar Tom1984
- ik ben autoharp speler, jij bent mij technisch al 10 keer voorbij, want gitaarspelen? Mwoa!,!
- mij maak je daarmee niet triest, ik ben happy met mijn beperkingen
- verzin zelf de volgende tien, twaalf, vijftien gedachten streepjes

Vandaag in de auto met een mede GN-er, stelden wij elkaar de vraag: waardoor loop je vast en hoe kun je daar uit komen.
Dat ging weliswaar over componeren, maar same differerence.

Als je dieper op dit onderwerp in wilt gaan, stuur dan een PM.
In alle andere gevallen, inclusief de regel hierboven, stel een andere coach aan.

En lees de eerder Posts (waarom hoofdletters Apple???), want ook anderen hebben behoorlijk houtsnijdende opmerkingen.

Maar de belangrijkste: als muziek niet zo leuk was, wat zou je dan gaan doen? Hoe komt het dat je dat nog niet doet?
Dan geloof je zelf nog steeds dat muziek maken leuk is.
Dat geloof ik namelijk ook.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

terrasbeest
18 maart 2014, 23:56
Ga in een bandje spelen en zet je opleiding gewoon voort ( hoe meer je weet, hoe makkelijker het wordt om zelfstandig te worden). In een bandje spelen en er lol in hebben zal die opleiding minder belastend doen aanvoelen.
En.... die ' voorbeelden' van jou, die zou ik even vergeten.Want als je tot de conclusie komt dat Hendrix en Mayer kopiëren niet evident is / zal zijn, is de frustratie compleet.

( wie is die leraar ? )

tom1984
19 maart 2014, 10:26
Holy crap! Dit moet ik allemaal even laten bezinken! Ik ga straks even alle reakties rustig bekijken. Met er nu even door te lezen hoor ik wel een hele andere kijk op muziek maken.

Ik leef denk ik teveel in de wereld waar mijn leraar altijd gelijk heeft en wel weet wat hij mij moet opleggen om mij beter te maken.

Terrasbeest wie die leraar is maakt toch helemaal niet uit. Het is een supertoffe kerel en hij kent heel veel van muziek. Iedereen heeft zen eigen stijl van lesgeven en misschien past die niet helemaal bij mij dus!

Ik ga met hem overleggen en duidelijk maken waar ik naartoe wil. Ik denk dat dat de beste oplossing is!

Verder wil ik wel nog zeggen dat ik nog altijd graag gitaar speel maar gewoon de weg kwijt ben of bedolven onder een berg info waar ik niet uit kom.

Wat ben je met theorie zonder het in de praktijk om te zetten dat is waar er verandering moet komen.

Ik wil ook helemaal geen mayer imitatie zijn maar dat is wel de muziek die mij warm maakt en de drive geeft om te willen spelen!


Bedankt voor de reakties and to be continued!

tom1984
19 maart 2014, 18:22
Kloten situatie.
En Pepe heeft het grootste gelijk van de wereld
- zorg dat je je losmaakt van die opleider of leraar
Nogal moeilijk als je weet dat hij de enige in onze academie is en hij me alles moet leren :-)
- ik persoonlijk coach bij hoge uitzondering iemand langer dan een jaar
- ook een coach heeft een uiterste houdbaarheidsdatum
Wat bedoel je daar mee hij is 34 denk ik en nog heel goed bij de pinken hoor.
- de coach moet jou vooral liefde en enthousiasme voor het vak bijbrengen
- of ie een houten poot heeft of jazz speelt houdt hij lekker voor zijn vrije tijd
- ga terug op zoek naar je liefde voor je instrument
- ga weer op zoek naar je sterke punten, want die moet je sterker maken
definier sterke punten, hoe moet ik dat nu weten na 7 maanden en ik heb nog niet veel praktijktoepassingen toch?
- vind of hervind de lol van het muziek maken
- als het niet meer leuk is, kun je beter gaan neuken of naar de kroeg
Ik doe het alle 3
- schei uit met Een imitatie van John Mayer te willen zijn
- wees blij en ga op zoek naar Tom1984
- ik ben autoharp speler, jij bent mij technisch al 10 keer voorbij, want gitaarspelen? Mwoa!,!
- mij maak je daarmee niet triest, ik ben happy met mijn beperkingen
Ik zou liever verder staan in uitvoering dan theorie
- verzin zelf de volgende tien, twaalf, vijftien gedachten streepjes

Vandaag in de auto met een mede GN-er, stelden wij elkaar de vraag: waardoor loop je vast en hoe kun je daar uit komen.
Dat ging weliswaar over componeren, maar same differerence.

Als je dieper op dit onderwerp in wilt gaan, stuur dan een PM.
In alle andere gevallen, inclusief de regel hierboven, stel een andere coach aan.

En lees de eerder Posts (waarom hoofdletters Apple???), want ook anderen hebben behoorlijk houtsnijdende opmerkingen.
APPLE???????

Maar de belangrijkste: als muziek niet zo leuk was, wat zou je dan gaan doen? Hoe komt het dat je dat nog niet doet?
Dan geloof je zelf nog steeds dat muziek maken leuk is.
Dat geloof ik namelijk ook.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus
Muziek maken is de max, oefenen wordt alleen frustrerend als je niet weet waar te beginnen!


However, eerst maar eens met men leraar overleggen!

Martijn-w
20 maart 2014, 10:14
Bij een goeie leraar kun je aangeven welke nummers / stijl jij graag zou willen leren.
Als het goed is gaat hij daarna uitzoeken/bedenken hoe hij jou daarbij het best kan helpen.

Een leraar moet zich continu richten op wat jij wil leren en welke manier jij fijn vindt. Niet op wat hij jou wil zien spelen.
De leraar weet als het goed is welke technieken / ideeën jij nog mist om een bepaalde solo/nummer/stijl te spelen (die jij wil leren). Die gaat hij met jou aanpakken om vervolgens jou doel te bereiken.

En wees niet te bang om nummers aan te pakken die je moeilijk vindt. Je komt namelijk alleen verder als je dingen aan pakt die je nog niet kent, i.p.v. dingen te spelen die je wel al kent.

Harald
22 maart 2014, 13:10
Jazzmuzikanten kunnen geen blues spelen (op een enkele uitzondering na). Ze klinken altijd als een jazzmuzikant.Gelukkig is er inmiddels een generatie gitaristen die wel meerdere petten kan opzetten qua stijl. In hoeverre dat voor jouw docent opgaat kan ik niet beoordelen.

Hendrix/Vaughan/Mayer vereist echt een aangepaste techniek vergeleken met jazzgitaar, of klassieke gitaar. Als je leraar dat ook kan, zorg dan dat hij je dat soort nummers leert. Theorie diploma... gaat niemand je ooit naar vragen op een auditie, of als je op een jam ergens mee wilt spelen.

Je kunt natuurlijk wel beslissen om van je leraar jazz te leren, en zelf op zoek te gaan naar materiaal voor de stijlen die je leuk vindt. Youtube staat er vol mee.

Samenspelen met anderen is voor elektrisch gitaar het beste wat je kunt doen. Nadeel van van die muziekschoolbandjes is dat je die matige drummert, of die overijverige gitarist er niet uit kunt zetten. Nadeel 2 is dat het repertoire alle kanten op zwiept terwijl ik bij jou een vrij duidelijke richting in smaak zie.

Wil je later prof gitarist worden is het weer anders. Of je kunt zo'n beetje van alles goed genoeg om van alles aan te pakken, of je moet de mazzel hebben dat het bandje waar jij jouw stijl gebruikt doorbreekt. Zonder U2 hadden we nooit van the Edge gehoord. Of iemand als George Kooymans boven zou zijn komen drijven zonder de Golden Earring, vraag het me af. Dan zou ik goed opletten bij die jazzy lessen. Als je over een jazzschema goed kunt improviseren kun je het overal over.

Daar staat tegenover, overtuigend over een bluesschema improviseren is ook al veel moeilijker dan veel mensen denken, net als een 'simpel' slagpartijtje.

Last but not least, helemaal niets mis met fragmenten leren ipv hele nummers. Je leraar kan natuurlijk een fragment uitkiezen omdat je daar een bepaalde skill mee traint. Misschien is de rest van het nummer niet zo interressant. De slagpartij van Sultans of swing kan daar een voorbeeld van zijn. Kun je die spelen, dan kun je veel akkoordenschema's vrij makkelijk zo wegspelen. Als het om de grepen en de slag gaat hoef je niet een maand te zwoegen op de solo's en alle fills die Mark er zo achteloos uit kwakt. (om nog te zwijgen van het feit dat je voor het goede effect die zooi met de vingers en duim moet aanslaan en niet met een plectrum)

Reserveer wat tijd voor de oefenstof van je lessen, en reserveer wat tijd voor nummers die je zelf wilt leren, en helemaal wilt spelen. Kom je vervolgens bij je leraar met een heel specifieke vraag over een tricky dingetje in een nummer waar je zelf mee bezig bent, dan kan, en wil hij je daar vast mee helpen. Vermoed zelfs dat hij daar best happy van wordt.

jplm
27 maart 2014, 20:31
Zonder U2 hadden we nooit van the Edge gehoord. Of iemand als George Kooymans boven zou zijn komen drijven zonder de Golden Earring, vraag het me af.

Daar noem je nu net twee voorbeelden op waar ik ook altijd het mijne van dacht. The Edge speelt voornamelijk met echo en chorus, of eigenlijk, alleen maar met echo en chorus. Aan de andere kant, ik zeg wel altijd dat een gitaar een instrument is om muziek mee te maken, niet om wereldrecords op te vestigen.
En ja, George, ik genoot altijd van zijn flitsende solo's die hij er in elk nummer een paar keer doorheen gooit :soinnocent:. Ik kan me nog herinneren dat ik als kind altijd naar Toppop keek, en op zeker moment was Eelco Gelling aan de Earring toegevoegd, ik meen dat het nummer wat ik toen zag Bombay was. Eelco ging zodanig tekeer dat George er een beetje als toeschouwer in zijn eigen band bij stond, vond ik wel een beetje zielig. Duurde ook niet zo lang trouwens. Eelco was nogal veel tijd kwijt met gezond eten bereiden en conditietraining en zo.

Met betrekking tot het bovenstaande in algemene zin: ik heb me wel vaker afgevraagd in welke mate een bepaalde "afkomst" een oordeel of waardering kan vertroebelen. Neem bijvoorbeeld de groep Wings, is uiteraard een band van een ex-Beatle, maar als dat nou niet zo zou zijn, dus dat het gewoon als een beginnend bandje zou zijn geïntroduceerd, met een wat oudere man voor de zang, en een blonde dame achter een keyboard, met zodanige muzikale capaciteiten dat er bij live-optredens ergens op de achtergrond altijd nóg een keyboardspeler aan het werk was, wat zouden we daar dan van gevonden hebben? Ik bedoel maar.

Groet, Jan.

Pepe
27 maart 2014, 22:13
Ik denk dat wanneer een beginnend bandje 2 albums maakt als Red Rose Speedway en Band on the Run het absoluut zou opvallen in het wereldgebeuren.
Dat achtergrond meespelen is niet ongewoon hoor, Nicky Hopkins of Billy Preston deden niet anders.

Harald
27 maart 2014, 22:18
Eelco was nogal veel tijd kwijt met gezond eten bereiden en conditietraining en zo.

??? Waar is dat dan fout gegaan? Drank en drugs werd het toch uiteindelijk. Lijkt me sterk dat dat bij Cuby niet ook al speelde. Er is bitter weinig over van de gitarist die hij ooit was. Wat dat betreft laat Jan Akkerman toch echt zien dat hij een goed hart heeft, door Eelco mee te laten spelen bij verschillende gigs. De link tussen Eelco en Jan is ook op solo opnames van Eelco soms goed te horen, maar dat zit er nu toch niet meer in. Las dat hij werkt aan een comeback. Hoop dat hij weer een beetje terug kan komen waar hij ooit was.

jplm
28 maart 2014, 19:50
??? Waar is dat dan fout gegaan?

Zucht ;).

Groet, Jan.

tom1984
22 april 2014, 08:43
Haha, leuke wending van mijn topic! Dit is het soort conversaties die ik zoek lol. Intussrn mijn examen opdrachten gekregen! Master blaster, happy, minor swing, just friends! Als ik daar door ben is het vakantie en zal ik mij eens toeleggen op wat ik graag speel om in september mijn leraar te laten horen wat ik wil!!!!!