PDA

View Full Version : Mellow funky jazz, met metal.



Fusion
17 maart 2014, 08:44
Een oudje, had een vriend van mij (Jonny Boston) een tijd geleden wat sax over geimproviseerd (allemaal 1e of 2e take, from the hip zeg maar). Gisteren heel grof gemixt, ga t niet opnieuw inspelen, dus t rammelt her en der. Maar is wel een uniek combi al zeg t ik t zelf, hele relaxte metal en mellow licht funky jazz :)

https://soundcloud.com/mysticnetherlands/gods-way

Harald
17 maart 2014, 09:17
Ah, CONfusion! Begin doet me aan Akkerman denken qua songwriting.

paulusdeBKB
17 maart 2014, 13:17
Ik vind het heel gaaf! De compositie, de (meeste) sounds, de rest... Ik ben niet zo van de metal maar wel van de heavy en heavy is dit zeker. Alleen die kickdrum hč?

Duhsjaak
17 maart 2014, 22:19
Effe cynisch en Amsterdams comment: afkickdrum dan toch zeker?
Tegelijk lastig om naar te luisteren, en tegelijk herkenbaar: dit is een van de honderden jams die mogelijk waren geweest als Ben Webster nog had geleefd.

Volgens wiki ligt hij begraven in Denemarken, terwijl een paar mensen weten, dat ie gewoon op de Oosterbegraafplaats ligt onder twee stoeptegels, liefdevol gelift voor de deur van mevrouw Hardlooper in Amsterdam.

Op een van de tegels is zijn slechtste Selmer geschroefd.
Zijn beste Selmer, gratis helemaal door Selmer France gereviseerd, is in privé bezit.

Vele jaren zijn de nieuwe tegels schoon en duidelijk gemarkeerd geweest, maar ook 40 plus jaren maken dat de tegels in hun nieuwe omgeving zijn opgegaan.

Een toelichting waarop je misschien niet helemaal zat te wachten, maar such is life.

Ik moest een paar keer herstarten, maar de club inclusief toeteraar, heeft plenty karakter en kwaliteit.

Hoewel dit gek genoeg mijn muziek niet is, hoop ik toch zó dat jullie nog eens wat opnemen.
En ik hoop dat je je toeteraar laat lezen dat ik hem vergelijk (in ieder geval qua durf en avontuurlijkheid) met The Big Ben.
En kijk eens wat hij daarop te zeggen heeft.

Zo'n onverwacht en onverwacht groot compliment zal ie (zullen jullie) nog niet vaak te horen hebben gekregen.
Vriendelijke groet, Gus



PS/Edit
Het bovenstaande leest mogelijk als een ode aan de toeteraar, terwijl ik dat heb geprobeerd te doen + (niet zo succesvol) heb geprobeerd het geheel als top en avontuurlijk te bestempelen.
Juist in de wonderlijke combi/grappig genoeg geslaagde combi zag ik de overeenkomst.
The Big Ben was nooit te vies om het avontuur te zoeken. Of dat nou in de kroeg in de Waalstraat was, in Paradiso, of bij The Savage Rose in Denemarken.

Samengevat: Juist de unlikely combi triggert prachtherinneringen en jullie flikken het hem wel. Heel leuk.

Cageman
19 maart 2014, 23:08
Alleen die kick, wat paulus zegt, is het niet helemaal... Ik dacht: zal voor de verandering eens met het negatieve beginnen. :cheerup:

Verder een supercoole mix (als: de mix van sax en spacey metal), ook in de krappe zin van het woord; koel en laidback, zelfs de metal stukken.
En de mix zelf vind ik ook prima. :ok: Perfectie is ook niet alles (alles behalve negatieve opmerking).

Enige nadeel van de saxen hier ineens op GN (Jij en Harald).. is dat ik zelf ook nog met een nummer zit waarvoor ik een saxpartij ga laten invliegen en dan pas ik ineens in een trend. Hipster als ik ben voelt dat natuurlijk niet fijn :seriousf:. Vergelijking met Ben Webster door Gus lijkt me prima, alleen moet ie dan nog wat meer blazen.. zeg maar puffen.. xD. Heb hier aantal platen van hem en dat zijn een van de weinige jazzplaten waar ik echt goed in kan komen, mede door die aangename lazy klank die hij heeft.

Lekker avontuurlijk! Ik zeg: meer integratie van andere instrumenten in volgende nummers. Is deze stijl zo goed geschikt voor. Lekkah lekkah.
:soul:

Loeters,

Merijn

Fusion
20 maart 2014, 09:35
Hoi allen, dank voor de leuke reacties! Tsja die kick drum is een typische metal kick drum. Ik programmeer m overal met dezelfde velocity, misschien moet ik m in de niet overstuurde stukken zachter doen. Ik kan natuurlijk voor die stukken ook andere EQ of zelfs andere samples gebruiken. Dan wordt t wel minder realistisch, maar aan de andere kant who cares :)

Ik ken Ben Webster niet. Ik zal t eens aan mijn vriend de saxspeler vragen of hij m kent, maar hij komt niet uit NL. Die vriend (Jonny Boston) kan echt bizar goed spelen, volgens mij cum laude van t conservatorium etc. Hij speelt normaliter 'echte' jazz, op heel hoog niveau. Dat hoor je niet echt hier, hij had t liedje ook nog nooit gehoord en speelde dit in 1 en resp 2 takes in. Hij is een paar jaar geleden tot t geloof gekomen (ik ken m dan ook uit de kerk) en hij speelt nu eigenlijk voornamelijk zgn worship muziek, gospel en jazz(y) versies van oude christelijke hymns. Erg gaaf om met hem te spelen altijd :)

Duhsjaak
20 maart 2014, 10:08
Ben Webster komt ook niet uit NL.
Hij is met de vrachtboot uit de VS gekomen en woonde tot aan zijn dood voornamelijk in Amsterdam, alhoewel ie ook bepaalde maanden in Kopenhagen zat.
In NL kunnen we al niet zo goed met complimenten omgaan; het is daarom geen gek idee dat je hem meldt dat je mij wel een beetje kent, en dat je weet dat ik het meen.

Lijkt me wel handig.
En niks mis met worship music. Doe m de groeten, die Jonnie.
En jij bent een gave gozert dat je dit soort experimenten aangaat.
Alle muziek is worship music, nou ik erover nadenk.
Jonnie kan bij jou te rade gaan. Maar aan wie moet jij nou vragen of ik dat van die worship music meen?
Vriendelijke groet, Gus

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13906770/Scan%20Ben%20Webster%20New%20York%201950.jpg

Cageman
20 maart 2014, 12:24
Hoi allen, dank voor de leuke reacties! Tsja die kick drum is een typische metal kick drum. Ik programmeer m overal met dezelfde velocity, misschien moet ik m in de niet overstuurde stukken zachter doen. Ik kan natuurlijk voor die stukken ook andere EQ of zelfs andere samples gebruiken. Dan wordt t wel minder realistisch, maar aan de andere kant who cares :)
Uitstapjes naar dubstep en glitchy dingen, een saxofoon in de spacey jazz metal, en dan tegelijkertijd spreken van "minder realistisch" als er een "niet metal" kickdrum gebruikt wordt. Wat mij betreft een bijzonder tegenstrijdige combinatie van experimenteerdrift en stugheid.
Bovendien is die clicky kickdrum zoals die hierin zit niet eens representatief voor "typisch metal" imo. Hooguit voor een klein deel prog metal van de jaren '90.

Nogmaals, vet nummer!

Loeters,

Merijn