PDA

View Full Version : Tele --> Piëzo --> DI --> PA --> shine a light!



Sgt Pepper
16 maart 2014, 09:10
Goedemorgen!

Ik heb onlangs een Tele met een Fishman Powerbridge Piezo aangeschaft. Ik wil nu een stereo set up maken met een gewone gitaaramp en het akoestische geluid via de PA. De Piezo rechtstreeks in de mengtafel klinkt niet best dus ik denk dat ik er een DI'tje tussen moet zetten.

Graag jullie advies, ik heb via de zoekfunctie al een aantal mogelijkheden gezien maar volgens mij moet er meer te koop zijn.

Optie's die ik nu heb:

- LR Baggs Para ID, interessant door de onboard eq
- Yamaha AG Stomp, ook interessant, nadeel is dat dat ding niet meer op m'n pedalboard past.
- Radial stagebug SB4: speciaal ontworpen voor Piezo instrumenten, niet te duur, Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
- Radial PZ-select: switchable tussen Piezo en magnetische pick ups, duur apparaat en 2e hands kom je ze helaas niet tegen.
- Fishman Loudbox 100, een amp met DI-out, niet te duur maar wel weer meer sjouwen. Voordeel is dat ik dan gelijk een monitor heb voor mijn akoestische geluid
- Fender Acoustasonic...?

Graag gebruikerervaringen svp en als er nog meer goede optie's zijn dan hoor ik het graag!

alias
16 maart 2014, 21:29
Kwam die powerbridge al met een pre-amp chip? Dan zou je met goed resultaat rechtstreeks in de mengtafel moeten kunnen prikken. Zonder natuurlijk niet.

Verder voor in je rijtje alternatieven: Carl Martin parametrische EQ/pre-amp/DI.

tomcat
17 maart 2014, 11:24
Ik gebruik enkel maar LR Baggs in Godin en die zijn met voorversterker en eq, maar ik heb een tip. Ik stuur mij piezo altijd nog via een Zoom A3. daar zit een voorversterker in en een XLR gebalanceerde uitgang, die perfect is voor je PA aansluiting (geen D.I. meer nodig).
De Zoom is een zeer goed pedaaltje: veel extra gitaargeluiden (van 12 string tot nylon), je kan de balans regelen tussen je oorspronkelijk geluid en de Zoom, veel bruikbare effecten en een boostfunctie (prima voor solopartijen) én een metalen behuizing. Zeker niet duur.

paulusdeBKB
17 maart 2014, 13:22
Plus 1 voor de Zoom A3! Ik heb hem nu 2 weken, en de 'akoestische' partij in het demootje Doctor Doctor (hier: https://soundcloud.com/paul-van-egmond/doctor-doctr-demo) heb ik ermee opgenomen. Met een solidbody welteverstaan: piezo-uitgang van een Godin LGXT. Flinke verbetering t.o.v. de kale piezo, ruim goed zat voor een demootje, en ook voor live vermoed ik :)

Mocht je meer te besteden hebben, dan kun je ook nog kijken naar de Fishman Aura Spectrum DI. Filmpjes op Youtube klinken zeer overtuigend, maar zijn opgenomen met akoestische gitaren. Wat dat ding doet met de piezo van een solidbody blijft mij een beetje duister.

Sgt Pepper
17 maart 2014, 17:05
Kwam die powerbridge al met een pre-amp chip? Dan zou je met goed resultaat rechtstreeks in de mengtafel moeten kunnen prikken. Zonder natuurlijk niet.

Verder voor in je rijtje alternatieven: Carl Martin parametrische EQ/pre-amp/DI.

Het is inderdaad de powerbridge met pre-amp. Ik heb het spulletje ook even snel getest op een cheapo zangversterker dus waarschijnlijk kwam dat de sound ook niet ten goede.

Die Zoom A3 is idd een interessant ding, goede sound als ik het clipje zo beluister. Bij Verspuij voor €177 dus ook niet echt een enorme investering, grote kans dat dit 'm gaat worden.

Mitch
17 maart 2014, 22:11
Veel, héél veel hangt toch ook echt af van de gitaar. Net als met pickups wordt dat altijd als dominante factor gezien voor de sound, maar ik ben het daar niet mee eens. Juist als je de basissound dan zodanig vindt dat het eq behoeft, dan is de LR Baggs Para DI werkelijk fantastisch. Met een beetje zoeken op ebay kun je 'm soms voor weinig scoren. Oké, douane/handling erbij, maar die 177E van de Zoom daar moet je onder kunnen blijven.
Als je twijfelt moet je maar aan Nes vragen hoe goed dat ding is, ze hoort me er al sinds 2004 over spelen :D

paulusdeBKB
20 maart 2014, 09:29
E.e.a. hangt inderdaad erg af van de basissound van de gitaar met piëzo. Mijn Yahama elektro-spaanse gitaar heeft een zeer geprononceerde piëzo-'knerp'. Die krijg ik met alleen EQ niet goed weg. De combinatie met A3 werkt dan wel beter. Belangrijk is wel dat je er geen wonderen van gaat verwachten.