PDA

View Full Version : Soleren



KvdV96
16 maart 2014, 00:36
Hallo,

Wat voor theoretische kennis heb ik nodig om dit soort dingen te kunnen spelen? Het gaat hierbij om iemand die soleert over een paar akkoorden.

https://www.youtube.com/watch?v=_rVkeTouw_8&list=UURqsdmGRW8XT3G5f7CHpFqQ

Ik had al gekeken naar een een topic van JEROEN, een andere gebruiker hier. Daar stond klaarblijkelijk veel goede informatie in, maar alle afbeeldingen zijn kapotgegaan dus is het vrijwel waardeloos geworden.

Mvg,

dunhill1
16 maart 2014, 08:33
Een goed stemapparaat lijkt me wenselijk.
Die grapjas in het filmpje is vergeten te stemmen denk ik.

Ongelofelijk dat men nog steeds filmpjes post met valse gitaren....

Groeten
Dunhill

Harald
16 maart 2014, 08:56
Don't waste your time. Zoveel goede voorbeelden van improvisatie te vinden. Sorry, maar deze gast is niet zo goed...

En in het begin is een simpel pentatonisch laddertje meer dan genoeg. Kijk eens wat je daarmee kunt. Luister hoe de noten tegen de akkoorden klinken. Waar het wringt, en welke juist oplossen. Zorg dat je de feel krijgt dat je wat je in je hoofd hoort ook gelijk kunt uitvoeren. Anders oefen je vooral riffjes en licks. Ook niets mis mee, maar het moet niet het enige zijn wat je kunt.

Vandaaruit dan uitbouwen met andere ladders. Maar zorg eerst dat je enige vrijheid daarin hebt. Dan uitbreiden naar de mineurladder, dan de majeur, en dan dingen als Myxolidisch en Dorisch.

KvdV96
16 maart 2014, 13:27
Ik vond dit filmpje juist wel goed klinken, niet ontzettend slecht in ieder geval. Ik zal zeker op je advies ingaan en altijd zorgen dat mijn gitaar gestemd is.

Ik ken al wel een een 2 laddertjes op 1 positie, maar ik heb nog moeite om te begrijpen hoe het nu precies in elkaar steekt. Ik ben er ook mee bezig om hier voor mezelf wat meer duidelijkheid in te krijgen. Niet zozeer om direct alle posities uit mijn hoofd te leren, maar meer hoe het werkt.

Kingstring
16 maart 2014, 13:50
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanmaaaan wat is dat vals..!

Maar ok, ik zeg, vooral eerst je gehoor oefenen en je dan pas druk maken over allerlei vingerzettingen over akkoorden. En voor de rest, wat Harrold ook al verstelde.

Pepe
16 maart 2014, 14:54
Het is natuurlijk 3 keer niks, aan de andere kant, ik herken wel iets van Frusciante er in die soms ook die net niet feel heeft maar die komt met zijn charmante onbeholpenheid er mee weg.
Niettemin, ik zou er geen studie van maken als je de uitstraling van Frusci niet hebt.

Ik denk dat de essentie van deze manier van soleren is noten pitchen die niet perse naar een noot gaan van dezelfde toonladder en dat je vrij arbitrair in en uit de timing gaat. Het kan werken maar van alle kanten klinkt het beter als je dit doet als bewuste keuze dan een zwemmen of verzuipen methode.

KvdV96
16 maart 2014, 16:34
Ik zou inderdaad ook liever eerst leren om het correct te doen. Vervolgens zou ik die regels misschien kunnen breken omdat het interessant is, niet omdat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben (precies wat jij ook al zegt).

Bedankt voor je reactie. Weet ook iemand waar ik die toonladders goed kan leren? En welke posities ik nodig zou moeten hebben?

Rizz
16 maart 2014, 16:35
http://www.justinguitar.com/en/SC-000-Scales.php

Harald
16 maart 2014, 16:51
Kijk evt. ook eens naar videos van deze gast over de 5 blues boxes, manieren om de pentatonische ladder te spelen.



http://www.youtube.com/watch?v=i4ZLMgFZLso

Erg geënt op Stevie Ray Vaughan, maar die haalde veel mosterd bij Hendrix, net als Frusciante.


Wat gelijk correct doen betreft. Dat is de grootste valkuil die ik bij leerlingen zie. Ze zijn zo gespitst op het feit dat het anders klinkt als zij het doen, dat ze vervolgens helemaal niet verder durven te gaan. Maar het is normaal dat het niet gelijk perfect klinkt. Kleine subtiele dingen in toon krijg je als beginner niet voor elkaar. Dan moet je per noot op veel te veel dingen letten. Dempen, vibrato, subtiele bends, van dat soort spul komt uiteindelijk wel. Maar daardoor klinkt veel in het begin altijd wat anders als jij het doet, dan op de plaat.

Sterker nog, hoorde ergens de stelling dat als je iemand hoort die oefent, en je hoort geen fouten, dan gaat er iets mis. En daar is heel veel voor te zeggen. Oefenen wat je al kunt is nl. geen oefenen. Daar versterk je weliswaar je spel mee, maar je gaat geen stap verder. Als je oefent moet je eigenlijk fouten maken. Maak je helemaal geen fouten, dan maak je het jezelf te makkelijk. Je moet uiteraard ook niet alleen maar fouten maken, dan ben je bezig met iets wat nog te moeilijk is voor je. Durf fouten te maken, en ben je ervan bewust als het gebeurt. Corrigeer daar vervolgens op.

Zeker als je wilt leren improviseren. Dat kun je eenvoudigweg niet gelijk perfect doen. Improviseren leren in een specifieke stijl, begin dan gewoon met wat goede solo's in die stijl van anderen uit te zoeken. Maar dan wel goede solo's. Niet van dat halfslachtig slordig gepingel zoals in het filmpje dat je postte. En als je de patroontjes in je vingers hebt, ga dan gewoon wat proberen. Klinkt niet gelijk geweldig. Maar dat is volstrekt normaal. Zolang het geleidelijk aan maar steeds beter wordt.

KvdV96
16 maart 2014, 18:10
Haha bedankt Harald. Je bent een superheld. Ik zal zeker je advies opvolgen. Wat betreft dat slordige gepingel: ik vind het toch mooie muziek. Het zal wel aan alle kanten niet kloppen, maar zo komt het gewoon bij mij over. Ik heb niet echt de wens om ooit voor andere mensen te spelen, dus mijn muziek hoeft niet overal te kloppen; maar ik zal zeker jouw advies in mijn achterhoofd houden!!

Nogmaals bedankt.

KvdV96
16 maart 2014, 21:39
https://www.youtube.com/watch?v=Mdcl1teQG3A

Nog iets waar ik ooit in mijn leven enigszins in de buurt van zou willen komen. Niet voor anderen, puur voor mij en mij alleen. Dit soort dingen maakt mij gelukkig.