PDA

View Full Version : Goede 19" EQ voor in fx loop



the sure thing
15 maart 2014, 20:55
Hallo, ik ben nieuw op dit deel van het forum, dus vergeef mij mijn evt dommigheden.

Ik ben op zoek naar een 1HE equalizer die ik in de fx loop van mijn gitaar buizenamp kan zetten. Bij voorkeur een mono (geen stereo). En het liefst van die schuifjes, dus geen programmeerbare shit.

Wat is een goede, zonder al te duur te zijn? Dus zeg maar de Toyota/volkswagen/opel onder de rack eq's ?

HaroldA
15 maart 2014, 23:51
Kun je niet beter een 5/6/7-bands gitaarpedaaltje er tussen zetten? Ik kan me niet voorstellen dat je meer banden dan dat nodig hebt voor gitaar.

the sure thing
16 maart 2014, 07:25
Ja is ook een optie, maar ik ben benieuwd naar de 19" versies. Ik had destijds zo'n Boss micro rack eq en dat veviel mij goed. Maar omdat er wrs nog een ander 19" apparaat aan zit te komen, ben ik op zoek naar een 19" EQ

AoDf
16 maart 2014, 10:01
Ik heb een tijdje een Behringer Ultra Q PEQ-2200 gebruikt in de loop van mijn versterker. Heeft alleen geen schuifjes maar potmeters, het is een (mono) parametrische EQ. Nu staat Behringer niet als al te proffesioneel te boek maar met deze 19" EQ was niets mis, goed beschermd door een rack.

Er staan er een paar te koop op marktplaats (niet van mij) voor 7 a 8 tientjes.

http://i.marktplaats.com/00/s/MjQ1WDEwMjQ=/z/NDAAAOxycmBS74yj/$_85.JPG

paulusdeBKB
16 maart 2014, 12:28
En dan had je jaren geleden nog programmeerbare grafische equalizers van Digitech (of van DOD, hun dochtermerk) die met MIDI aanstuurbaar waren. Gewoon met schuifjes als ik me niet vergis.

Anyhow, Klark Teknik is een veel gebruikt merk in de live geluidswereld. Ik weet alleen niet of die ook mono EQ maken. Yamaha maakt er ook eentje, en DBX ook. Geen van drieen is exorbitant geprijsd, al vraag ik me af of je er echt wat aan hebt in combinatie met een gitaarversterker.

31 bands equalizers worden vaak gebruikt om onvolkomenheden in zaalakoestiek tegen te gaan, of om luidsprekergedrag te compenseren. Met een 31 bands grafische EQ kun je ook resonantiepieken deels wegfilteren, of rondzingfrequenties op monitoren. Voor het laatste is een feedback-killer echter meer geschikt. En een resonantiepiek in je amp setup laat zich beter (en waarschijnlijk goedkoper) oplossen door te experimenteren met een andere combi gitaar / amp / speaker.

Maar goed. Experimenteren staat vrij, en het kan zomaar zijn dat een grafische EQ je enorm gaat helpen bij het finetunen van je sound. Laat je het even weten als je besluit tot een aanschaf over te gaan, en hoe dat dan bevalt?

Arvoitus
16 maart 2014, 21:54
Tweedehandse Klark voor 300 euro (wel niet 1HE, en met XLR aansluiting): http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m780395307-8137-klark-teknik-dn-27-graphic-equalizer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet

Als je het iets goedkoper wil hebben in 1HE (en jack aansluitingen):
http://www.platinum-records.com/image/cache/data/dbx/131s-700x700.jpg
DBX 131s

Heynis
16 maart 2014, 23:05
Ik denk dat een parametrische EQ geschikter is voor gitaar, tenzij je een grafische EQ met band summing hebt. Een grafische EQ zonder band summing heeft een 3 tot 6 dB dipje tussen twee banden als je deze flink boost. Met name als je een breder frequentiebereik wilt boosten wordt je sound daar minder van. Grafische EQ's willen ook nog wel eens wat meer ruisen, al is dat in gitaartermen eigenlijk verwaarloosbaar.

Maar wellicht is het ook een stuk persoonlijke voorkeur wat hier meespeelt 😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

morris
17 maart 2014, 01:38
Welke buizenamp? Wat wil je ermee bereiken?

nak
17 maart 2014, 09:31
Heb ook wel eens een EQ er tussen gehad maar wat ik nooit hoor op fora is wat het met je dynamiek doet.
Frequenties wegfilteren of boosten kunnen ze allemaal wel maar ook al zet ik alles op neutraal dan komt het mijn attack niet ten goede.
Alleen een dbx behield de dynamiek nog het meest.
Maar ik heb hem er inmiddels niet meer tussen.

HaroldA
17 maart 2014, 10:48
Welke buizenamp? Wat wil je ermee bereiken?

Ik ben ook heel benieuwd! Zo'n 31-bands eq is eigenlijk een beetje symptoombestrijding ...

tommus42
17 maart 2014, 11:40
Heb eens een 31 bands hifi eq gebruikt. Een cut bij 120Hz en een boost bij 80Hz (exacte frequenties weet ik niet meer) gaf een superstrakke bas-respons, volgens mij juist op het gebied rond 100Hz of iets erboven. Beetje als een exciter. Verder kun je extreme eq instellingen gebruiken, geeft veel mogelijkheden voor een apart geluid.

Weet niet welke andere 19 inch bak je krijgt, maar de multi die ik op het oog heb heeft ook een eq. Wel digitaal, dat had ik ook tegen op die programmeerbare eq van Boss (dat dubbelpedaal), zit je altijd met de kwaliteit van de AD/DA omzetters.

the sure thing
17 maart 2014, 12:17
Ik heb een Brunetti custom EL34. Uitstekende amp, maar ik gebruik ook veel pedaaltjes. Bij sommige pedaaltjes ontstaat een "bas-piek". Die is met een 10 band eq prima weg te halen, heb ik in het verleden ook gedaan. Dus ik wil weer opnieuw een eq aanschaffen (spijt dat ik de vorige heb weggedaan) maar omdat ik een 19" versie wilde vroeg ik mij af welke versies ervan zijn.

HaroldA
17 maart 2014, 12:19
Bij sommige pedaaltjes ontstaat een "bas-piek".

Dan zou ik die aanpakken.

tommus42
21 mei 2014, 17:24
Hier een mooie vierbands eq. Stevig prijskaartje, 3500 euro:o:D
http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/effecten-en-echos/manley-massive-passive-141391882.html?sr_ab=0&order_direction=desc&order_by=price