PDA

View Full Version : Probleem met Gibson SG



misterx
14 maart 2014, 14:45
Sinds een paar dagen geleden heb ik op de fretboard (rooswood) een slijtageplekken gezien. (zie voorbeeld foto http://www.gitaar.net/forum/index.php?read,4,529516,529516#msg-529516). Dus de gitaar is nu z'n 3 maanden oud. Dit zou toch helemaal niet mogen gebeuren? Het gaat hier om een Gibson SG Pete Townshend 50th Anniversary die in 2011 is gemaakt in de fabriek.


De temperatuur en vochtigheid in mijn kamer is precies goed. En met andere gitaren die ik al een paar jaar heb is niks mee. Nu zeggen ze in de winkel dat die uitgedroogd is.

Toen ik hem kocht zag die er al droog uit maar na een goede setup in de winkel. (dus ook het oliën van de fretboard). Was die gewoon perfect. Maar nou lijkt het mij niet dat je nou om de maand nu je fretboard in de lemen oil moet gaan zetten.

Dus ze gaan hem nu elke dag in de winkel ff in de lemen oil zetten.
En daarna willen ze even verder aanzien wat ze er mee willen gaan doen.
En gelukkig heb ik nog garantie.

Maar mag ik hier nu in dit geval terug vragen van het geld?
ja toch?

Pepe
14 maart 2014, 15:08
Raar, lijkt me gekleurd rosewood dan. Ibanez deed dat vroeger maar dat bleef tenminste nog zitten. Het board van mijn '71 Deluxe is ook goed versleten, er zitten kuiltjes in het hout rond de cowboy area maar verkleurt is het niet en waarom zou het.
Het lijkt me geen fabrieksfout en aangezien verweerde lak niet onder garantie valt lijkt het me sterk dat je kans maakt. Maar wie weet als je een goed verhaal hebt.

Aan de zijkant kan je ook die "slijtage" zien. Ik hou het op een gekleurde toets waar de toets niet goed van is schoongemaakt voordat de tint er opgebracht is.

misterx
14 maart 2014, 15:32
Tjsa...in de winkel zaten eerst ongeveer 10 min in stilte te kijken wat dat was.
Maar uitdroging vind ik zo gek vooral als alle meters de goede indicaties aangeven.
En geen enkel ander gitaar die ik heb heeft het. Die trouwens al jaren ouder zijn en Rosewood fretboards hebben.
Maar ja anders maar naar de reparateur...:(

Pepe
14 maart 2014, 15:36
Uitdroging heeft niks te maken met die extreme verkleuring. Dat met die winkel schiet niks op zo, er moet iemand naar kijken die jouw probleem kan oplossen. Waarom niet gelijk een beroep doen op je garantie? Grote kans dat je daar toch eindigt.
Het is trouwens de vraag of het een probleem is. Maar ook daar is het eindstation een beroep doen op je garantie.

warmong
14 maart 2014, 15:44
dit lijkt me geen probleem van uitdroging (voor zover ik op de foto kan zien zitten er geen scheuren in het hout, toch? en de toets komt nergens los van de hals of staat getrokken?), maar eerder van spelen met te lange nagels aan je linkerhand...
en het lijkt me al helemaal geen garantie gevalletje.
zoals je het zelf al verwoordde 'slijtage' valt nooit onder garantie volgens mij.

Als het je echt stoort bestaat er wel fretboard dye (o.a. stewart mac donald verkoopt dat geloof ik) maar daar zou ik me persoonlijk niet aan wagen.
Slijtage = mojo of hoe gaat dat dan? ;)

barno
14 maart 2014, 16:01
Raar, lijkt me gekleurd rosewood dan. Ibanez deed dat vroeger maar dat bleef tenminste nog zitten. Het board van mijn '71 Deluxe is ook goed versleten, er zitten kuiltjes in het hout rond de cowboy area maar verkleurt is het niet en waarom zou het.
Het lijkt me geen fabrieksfout en aangezien verweerde lak niet onder garantie valt lijkt het me sterk dat je kans maakt. Maar wie weet als je een goed verhaal hebt.

gestainde toets, zo lijkt het idd, maar dan nog raar dat je zo vlug door die kleur heenzit. Normaal dringt zoiets toch wel wat in het hout en moet je al hevig met schuurpapier aan de gang om dat eraf te krijgen.

misterx
14 maart 2014, 16:03
dit lijkt me geen probleem van uitdroging (voor zover ik op de foto kan zien zitten er geen scheuren in het hout, toch? en de toets komt nergens los van de hals of staat getrokken?) ;)

Nou dit is een een voorbeeld foto. De plekken die je ziet op de gitaar zijn hetzelfde als wat ik heb.
Maar je ziet wel dat de nerven openstaan op mijn gitaar, en als je een snaar wilt buigen, dan merk je echt dat er blijft hangen erop.
Is vervelend dat ik niet foto's had genomen van mijn eigen maar die ligt nu in de winkel.
En wat ze ook in de winkel zeiden is dat de lak van de body van de gitaar wat verder was verzonken en dat je daar ook de nerf zag.
Dus hun zeiden dat het door echte uitdroging kwam.
En ja ik bewaar hem elke keer keurig in de koffer.

HaroldA
14 maart 2014, 16:05
Nou dit is een een voorbeeld foto. De plekken die je ziet op de gitaar zijn hetzelfde als wat ik heb.

Het eerste wat je moet doen is een foto plaatsen van je eigen gitaar.

Pepe
14 maart 2014, 16:15
Heel goed Harold.
Zit ik me druk te maken over een fotootje van internet. :???:

HaroldA
14 maart 2014, 16:17
En wat ze ook in de winkel zeiden is dat de lak van de body van de gitaar wat verder was verzonken en dat je daar ook de nerf zag.
Dus hun zeiden dat het door echte uitdroging kwam.

... en het 2e wat je moet doen is je gitaar ophalen bij de winkel. :stop:

stijnkenens
14 maart 2014, 16:24
Inzakken van lak heeft niets met uitdroging te maken, maar met het verder verdampen van het solvent dat in de lak zit.

Die verkleuring op de toets zou kunnen betekenen dat de oppervlakkige olie die erop zit / zat verdwenen is door het spelen.
Ik noem dat geen probleem, maar gebruikssporen. Je gaat in de winkel toch ook niet klagen dat je snaren dof gaan klinken, omdat je net 3 maand op hetzelfde setje hebt liggen spelen?
De toets terug wat insmeren met die 'wondermiddeltjes' die elke muziekwinkel heeft staan op de toog, en klaar.

En misschien moet je de nagels van je frethand knippen?


s.

Duhsjaak
14 maart 2014, 16:36
Je bewandelt het goede pad. Je probeert eerst op een nette manier uit de problemen te komen. Lukt dat niet, dan staan je andere wegen open.

Zoek binnen gitaarnet.nl maar naar
- wet consumentenkoop
- wet koop op afstand

Of als je dank zij de geniale zoekfuncties er hier niet helemaal uit komt, Google je even naar deze begrippen.
Ik heb het allemaal al een keer of wat uit zitten typen en daar is het weer nu te mooi voor.

Ik de door mij voorgestelde theorie en kennisdelingshoek had dat ook niet gehoeven. Gezien de weinig enthousiaste bijval van het management van GN, verwacht ik ook niet meer dat zo'n kennisdelingshoek er komt.

Anders dan heel goede bouwers ben ik namelijk van mening dat een gitaar niet zo hoort te tekenen na driemaanden. Tenzij je puur koningswater aan je handen hebt.

Even rustig afwachten wat men op je servicepunt ervan maakt. Je krijgt hem toch wel voor het weekend terug hè?
Is dat naar je zin, dan zijn alle partijen blij. Gaat ie over een maand of drie weer kuren vertonen, dan doe je een beroep op één van die twee wetgevingen, afhankelijk van de vraag hoe het proces van koop zich heeft voltrokken.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus

misterx
14 maart 2014, 17:23
Je bewandelt het goede pad. Je probeert eerst op een nette manier uit de problemen te komen. Lukt dat niet, dan staan je andere wegen open.

Zoek binnen gitaarnet.nl maar naar
- wet consumentenkoop
- wet koop op afstand

Of als je dank zij de geniale zoekfuncties er hier niet helemaal uit komt, Google je even naar deze begrippen.
Ik heb het allemaal al een keer of wat uit zitten typen en daar is het weer nu te mooi voor.

Ik de door mij voorgestelde theorie en kennisdelingshoek had dat ook niet gehoeven. Gezien de weinig enthousiaste bijval van het management van GN, verwacht ik ook niet meer dat zo'n kennisdelingshoek er komt.

Anders dan heel goede bouwers ben ik namelijk van mening dat een gitaar niet zo hoort te tekenen na driemaanden. Tenzij je puur koningswater aan je handen hebt.

Even rustig afwachten wat men op je servicepunt ervan maakt. Je krijgt hem toch wel voor het weekend terug hè?
Is dat naar je zin, dan zijn alle partijen blij. Gaat ie over een maand of drie weer kuren vertonen, dan doe je een beroep op één van die twee wetgevingen, afhankelijk van de vraag hoe het proces van koop zich heeft voltrokken.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Top bedankt voor de info.
Helaas krijg ik hem niet terug voor de weekend.
Ze hadden eerst een paar nodig om de rosewood te behandelen.
En als dat niet hielp zouden ze contact met me opnemen om verder aangezien wat we kunnen doen.
Dus uitstekende service daar, daar ligt het in ieder geval niet aan.

soup
14 maart 2014, 18:33
Baked maple? Of is het echt een rosewood hals ?

http://blog.andertons.co.uk/wp-content/uploads/2012/12/bakedmaple.jpg

HaroldA
14 maart 2014, 18:36
Baked maple? Of is het echt een rosewood hals ?


Fingerboard
Species Rosewood

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/50th-Anniversary-Pete-Townshend-SG/Specs.aspx

Rosewood halzen zie je trouwens erg weinig, en ik denk niet dat Gibson die maakt.

misterx
14 maart 2014, 19:54
Baked maple? Of is het echt een rosewood hals ?

http://blog.andertons.co.uk/wp-content/uploads/2012/12/bakedmaple.jpg

Duidelijk de 2de
Ik heb ooit de Gibson les paul Classic Custom gehad dus ik weet hoe die er uit ziet.
Maar het is echt rosewood dus 100% antwoord B

Orpheo
14 maart 2014, 21:15
Foto van je gitaar. Dat hebben we nodig. Deze rest is zwak gelul.

Ik denk overigens ook Dat het gewoon slijtage Is en dat je je nagels beter in toom moet houden

barno
14 maart 2014, 21:43
ah het was een voorbeeldfoto lees ik nu. betere voorbeeldfoto zoeken, bv van een rosewood toets. wat jij laat zien is een goedkoop gitaartje waarvan de toets is gestaind, vermoed ik. rosewood ziet er niet zo licht uit als die plekken, tenzij het pau ferro ofzo is, maar dat gaan ze meestal niet stainen.

stijnkenens
14 maart 2014, 23:26
Duidelijk de 2de
Ik heb ooit de Gibson les paul Classic Custom gehad dus ik weet hoe die er uit ziet.
Maar het is echt rosewood dus 100% antwoord B

Rosewood bestaat in verschillende gradaties.
Aan de houtlijn te zien is nr3 inderdaad geen palissander,
maar 1 en 2 kunnen beide uit de dalbergia familie komen, ongeacht het titteltje wat erboven staat.

Jij weet niet hoe palissander eruit ziet.

Ik gok nog steeds op een oliefinish.
Daarbij je moest blij zijn dat er sporen zijn te zien op je toets van het plezier dat je eraan hebt beleefd !



s.

warmong
17 maart 2014, 15:15
Nou dit is een een voorbeeld foto. De plekken die je ziet op de gitaar zijn hetzelfde als wat ik heb.
Maar je ziet wel dat de nerven openstaan op mijn gitaar, en als je een snaar wilt buigen, dan merk je echt dat er blijft hangen erop.
Is vervelend dat ik niet foto's had genomen van mijn eigen maar die ligt nu in de winkel.
En wat ze ook in de winkel zeiden is dat de lak van de body van de gitaar wat verder was verzonken en dat je daar ook de nerf zag.
Dus hun zeiden dat het door echte uitdroging kwam.
En ja ik bewaar hem elke keer keurig in de koffer.

in palissander ga je altijd poriën zien ('nerven' zoals jij ze noemt). en als je een snaar indrukt tot tegen het hout van het fretboard dan druk je je snaren gewoon te hard in (nooit gemerkt dat de pitch van je noten te hoog is?). en ja, als je dan snaren gaat benden, nogal logisch dat je dan hout gaat wegschuren, met deukjes en eventuele verkleuringen (zeker bij geoliede en niet-massieve toetsen) als gevolg...

en zoals anderen ook al gezegd hebben: als dat geen foto van je eigen gitaar is, wat zitten we dan in godsnaam te lullen? :???:

Tunes
17 maart 2014, 15:54
Euh serieus "en als je een snaar indrukt tot tegen het hout van het fretboard dan druk je je snaren gewoon te hard in ", volgens mij doet bijna iedereen dat.

HaroldA
17 maart 2014, 16:07
Euh serieus "en als je een snaar indrukt tot tegen het hout van het fretboard dan druk je je snaren gewoon te hard in ", volgens mij doet bijna iedereen dat.

Meen je dat? Dan moet ik toch eens aan mijn speltechniek en kracht gaan werken.

stijnkenens
17 maart 2014, 16:16
Meen je dat? Dan moet ik toch eens aan mijn speltechniek en kracht gaan werken.

Laat uit, dan krijg ik weer een hoop klanten over de vloer die beginnen te zeiken dat ik hun gitaar niet goed geïntoneerd heb ...



s.

HaroldA
17 maart 2014, 16:21
Laat uit, dan krijg ik weer een hoop klanten over de vloer die beginnen te zeiken dat ik hun gitaar niet goed geïntoneerd heb ...

Gewoon de fretten verder vlakken?

Ik ben in ieder geval al lang blij dat ik geen scalloped neck heb. :stop:

warmong
17 maart 2014, 16:29
Euh serieus "en als je een snaar indrukt tot tegen het hout van het fretboard dan druk je je snaren gewoon te hard in ", volgens mij doet bijna iedereen dat.

dan drukt bijna iedereen zijn snaren te hard in. :seriousf:

muffstuff
17 maart 2014, 17:04
Euh serieus "en als je een snaar indrukt tot tegen het hout van het fretboard dan druk je je snaren gewoon te hard in ", volgens mij doet bijna iedereen dat.

ik niet hoor, want dan klinkt elke akkoord vals. Alleen als ik een nieuw akkoord probeer, druk ik sommige snaren teveel in, maar ene beetje oefenen haalt dat weg.

Dutch66
18 maart 2014, 10:29
@misterx

waar blijven de plaatjes?

Tunes
18 maart 2014, 10:44
Meen je dat? Dan moet ik toch eens aan mijn speltechniek en kracht gaan werken.

Nou eigenlijk let ik er niet zo op, maar het zal er toch ergens tussen in zitten.
Het is niet zo dat ik zo hard druk dat de snaren continu het fretboard raakt (en zeker niet zo dat het niet goed klinkt), maar tijdens het spel raak ik toch heel vaak het fretboard (ik zou toch denken dat ik niet de enige ben?).

HaroldA
18 maart 2014, 11:40
Het is niet zo dat ik zo hard druk dat de snaren continu het fretboard raakt (en zeker niet zo dat het niet goed klinkt), maar tijdens het spel raak ik toch heel vaak het fretboard (ik zou toch denken dat ik niet de enige ben?).

Ik raak met m'n vingertoppen ook wel het hout, maar met m'n snaar absoluut niet.