PDA

View Full Version : Welke PT voor een Trainwreck Liverpool (2x EL84)



Tabula Rasa
14 maart 2014, 11:05
Wat kan een geschikte trafo zijn voor een Trainwreck Liverpool met maar 2 eindbuisjes? Ik moet een HT van 330 volt hebben (2x el84, 3x 12ax7) liefst ook een 5v aansluiting voor een eventuele GZ34

Qua budget heb ik ongeveer 120 max in gedachten. Ik heb in ieder geval deze op het oog:

http://www.ampmaker.com/store/275-0-275V-36W-power-transformer.html

Maar mogelijk hebben jullie ervaring met een ander, beter type?

en de OT heb ik al in huis liggen (ooit eens verkeerd besteld, maar komt nu mooi van pas):

http://www.ampmaker.com/store/18W-push-pull-output-transformer.html

tommus42
14 maart 2014, 12:22
Leek mij altijd audiofiel geblabla, maar het schijnt dat de voedingstrafo afgestemd kan zijn voor een bepaald ontwerp en/of eindtrafo.
Ik zou zeggen, hij moet de stroompjes kunnen leveren en that's it.
Iets met reactantie van de PT?

Tabula Rasa
14 maart 2014, 12:47
Leek mij altijd audiofiel geblabla, maar het schijnt dat de voedingstrafo afgestemd kan zijn voor een bepaald ontwerp en/of eindtrafo.
Ik zou zeggen, hij moet de stroompjes kunnen leveren en that's it.
Iets met reactantie van de PT?

Tjsa, ik dacht ook altijd dat het een hoop mojo-blabla is. "blik moet afkomstig zijn van de helicopter waarin Stevie Ray Vaughan gecrashed is en de spoel moet gewikkeld zijn van het draad waarmee de dimmer van de schemerlamp, waarbij Jimi Hendrix in zijn jeugd oefende, ook bedraad was".

Mijn boeren verstand zegt: spanning is spanning en stroom is stroom.....

en toch heb ik steeds het idee dat een dikke zware trafo lekkerder klinkt dan een lichtgewicht geval (maar dat kan ook omgekeerde logica zijn doordat iedere versterker die ik lekker vond klinken ook dikke trafos had).

Gearjunkie
14 maart 2014, 12:48
Een Hammond 372JX uit mijn hoofd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
14 maart 2014, 12:53
Een Hammond 372JX uit mijn hoofd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Top! net van daaruit verder gekeken en op de 373 uitgekomen. 372 heeft 300v als HT en de 373 heeft 325v

Edit:
Crap! ik ga uit van spanning na gelijkrichting, niet voor gelijkrichting. Ff verder zoeken n die richting.

Tabula Rasa
14 maart 2014, 13:01
370HX is volgens mij vergelijkbaar met die van Ampmaker:

http://www.tonefactory.nl/hammond-370hx

qua prijs komen ze ook overeen (107 euro vs 80 pond)

cluseau
14 maart 2014, 14:36
Kijk ook eens naar die trafo ven dick best. Een lekker vlesige trafo voor 50 euri's. Hen hem al een paar keer gebruikt voor 2el84 ampjes. Voldoet prima.

En dat een pt op de ot is afgestemd is geen hifi geleuter. Hoe hoger de voeding hoe hoger de impedantie van de ot moet zijn.

Tabula Rasa
14 maart 2014, 14:46
Wie is Dick Best?

Edit: Gevonden, maar wel een lelijk ding.

Edit 2: geen 5V wikkeling.

Tabula Rasa
14 maart 2014, 16:20
Ff off topic: een PT van bijna 3 kilo op een alu chassis van 2mm dik? Doen of niet?

muziekschuur
14 maart 2014, 16:40
Goed bevestigingsmateriaal en alles ok....

Tabula Rasa
14 maart 2014, 16:45
Goed bevestigingsmateriaal en alles ok....

Is het gewicht niet een beetje veel? Komt wel redelijk langs de rand van het chassis, maar ik lees regelmatig dat het te zwaar is, terwijl je voor een trainwreck juist alu zou moeten gebruiken zeggen ze op het internet, dus moet het waar zijn.

Frits van Mourik
15 maart 2014, 00:47
Zou d'r maar niet over inzitten; als je ziet, hoe London City destijds trafo's van een kilootje of zeven met M4 boutjes op een chassis van fluitketelaluminium monteerde en dat die amps
na 50 ofzo jaar mishandeling nog steeds bestaan...
Je kunt verder je trafo natuurlijk altijd monteren met grote, stevige plaatringen en zelfborgende moeren

Gearjunkie
15 maart 2014, 07:33
Even gekeken op mijn Express in wording:
Een 372JX naast een 1650H op een alu Hammond chassis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

kassie
15 maart 2014, 08:33
De 372JX heb ik ook in mijn Express.. Maarrrrr, is de PT dezelfde van de express als van de liverpool? Zie in het schema op ampgarage namelijk 235 staan voor de diodes. Express is 320 als ik het goed heb?

Edit: Zie op verschillende sites (mercury, Mojotone, magnetic components), dat ze hetzelfde ijzer verkopen voor zowel de express, liverpool als rocket.

Tabula Rasa
15 maart 2014, 11:32
Vreemd. Ik dacht altijd dat de Liverpool lagere spanningen had dan de Express. Ik zou in ieder geval een 275 -0 - 275 trafo moeten hebben volgens mij

kassie
15 maart 2014, 11:44
Heybour HTS 5199. 260v taps.

Denk dat een PT in de range van 250 tot 275 dus inderdaad voldoet. Je kunt eventueel nog spelen met die 9k1 weerstanden. Dat je de eerste 10k of 11k maakt.

Edit: In dit topic (http://74.220.215.222/~neampfes/ampgarage/forum/viewtopic.php?p=174965&sid=24299e3169c87aa75a46d63b33ffd2f8) op Ampgarage maken ze gebruik van de 250v taps of 280. Ligt er ook aan op welke primaire taps je hem aansluit (bv 240) terwijl er vaak maar 220 uit de muur komt.

Tabula Rasa
15 maart 2014, 12:16
Maar dat beïnvloed ook je 6.3v. Heb ik geen zin in.

kassie
15 maart 2014, 12:27
Maar dat beïnvloed ook je 6.3v. Heb ik geen zin in.

Maakt geen reet uit. Buizen kunnen prima draaien op 5 volt tot 6,8 volt. Lager schijnt zelfs beter te zijn voor de levensduur. http://www.valvewizard.co.uk/heater.html

Gearjunkie
15 maart 2014, 14:38
De gloeispanning komt rechtstreeks van je trafo, dus blijft 6,3 V


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

kassie
15 maart 2014, 14:55
Niet als er 220 uit je muur komt en hem bijvoorbeeld aansluit op 240 primaire taps. Dan heb je ongeveer 5.9 volt.

Tabula Rasa
15 maart 2014, 15:40
Dat is exact wat ik bedoelde Kassie. Daarom heeft mijn laatste versterker met een Britse PT ook een aparte trafo gekregen voor de 6.3v want die kwam niet lekker uit.

Gearjunkie
15 maart 2014, 15:59
Oh, ik las te snel, dacht dat gezegd werd dat ook de gooeispanning aan te passen was met de 9,1K weerstanden. Mea culpa.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
15 maart 2014, 16:05
Oh, ik las te snel, dacht dat gezegd werd dat ook de gooeispanning aan te passen was met de 9,1K weerstanden. Mea culpa.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Top dat je meedenkt. Einde van de maand ff wat spulletjes bestellen en ik kan los gaan. Die Trainwreck Liverpool is toch nog steeds de meest lekkere versterker die ik me kan voorstellen. Alles van clean tot scheur achter je volume knop van je gitaar terwijl het resultaat uit je speakers ongeveer even hard blijft.

Ik ga nog wel een L-pad in een doosje monteren voor de buren :cooler: want die dingen schijnen echt knetterhard te gaan.

Gearjunkie
15 maart 2014, 16:27
Ik heb de powersucker van Tube Town geassembleerd en ben daar ook wel content over en is niet te duur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
15 maart 2014, 16:40
Qua OT heb ik een 8K primaire Push/Pull OT liggen, maar ik begrijp dat je voor een Liverpool (met 2x EL84) beter een 10.4K kan hebben?????? (eigen conclussie uit het verhaal dat een 4x El84 Liverpool een 5.2K Ot heeft ipv de standaard 4K OT)

Gearjunkie
15 maart 2014, 16:53
Even in de specsheet nakijken maar met 8K zit je volgens mij prima. Dacht dat het 8.8K was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
15 maart 2014, 17:19
Even in de specsheet nakijken maar met 8K zit je volgens mij prima. Dacht dat het 8.8K was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ik las dat 4k voor 4x EL84 prima was, dus mijn conclusie 8K voor 2x EL84 ook. Maar ik las ook dat Ken Fisher juist ipv 4K 5.2K gebruikte en dat 4K wel lekker zal klinken maar niet "als een trainwreck".

Een OT met primair 10.4K en secundair 4, 8 en 16 kom ik zo gauw niet tegen op het internet bij de grote fabrikanten. Ik las ook dat Ken Fisher ze speciaal liet maken. Ik wil niet al te veel afwijken van het origineel, maar misschien moet ik het toch maar gewoon gaan proberen met die 8K OT.

Gearjunkie
15 maart 2014, 17:38
Een andere monteren kan eigenlijk altijd nog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

kassie
15 maart 2014, 19:06
Vanwaar de keuze voor een liverpool en geen express? En vanwaar 2 ipv 4 buizen?

Tabula Rasa
15 maart 2014, 19:27
Vanwaar de keuze voor een liverpool en geen express? En vanwaar 2 ipv 4 buizen?

Tsja.... ik heb heel veel youtube filmpjes bekeken en steeds vind ik de Liverpool op een of andere manier net wat lekkerder klinken. 30 watt vind ik net een klein beetje te veel, dus met twee buizen minder en een andere OT zou ik rond de 15 uit moeten kunnen komen, wat nog steeds gruwelijk veel is. Maar dan zou ie hopelijk eerder over zijn nek gaan en mooi passen als "het scheurkanaal" naast mijn 12watt champ-achtig-geval met een A/B boxje.

Gearjunkie
15 maart 2014, 19:39
Dan zou je ook met een kleinere PT toe moeten kunnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
15 maart 2014, 19:56
Klopt. Voor 2 eindbuisjes minder stroom, maar ik heb steeds het idee dat een dikke PT weleens beter zou kunnen klinken dan een kleine. Iedere versterker die ik lekker vond klinken had relatief dikke trafo's..... Zit misschien tussen de oren, maar voor het verschil van die twee tientjes......

tommus42
15 maart 2014, 20:07
Las een keer een folder van de Marshall 1974X. Hadden ze precies nagebouwd, incl. de krap bemeten PT. Ze gingen er prat op dat dat een deel van de 'feel' van de versterker zou bepalen ivm met 'reactance' van de PT. Sindsdien nooit meer verder gekomen wat inzicht betreft.

Kan me er wel iets bij voorstellen. Niet alleen de gelijkrichtbuis maar ook de 'beperking' van de PT heeft invloed op het geluid. Weet nog steeds niet of dit audiofiel geblabla is, of dat er iets inzit.

Tabula Rasa
15 maart 2014, 20:31
Zit ondertussen lekker verder te zoeken op het internet. Moet denk ik thuis ff gaan vertellen dat het weer ietsjes meer gaat kosten. :hide:

kassie
15 maart 2014, 21:06
Zit ondertussen lekker verder te zoeken op het internet. Moet denk ik thuis ff gaan vertellen dat het weer ietsjes meer gaat kosten. :hide:

Hoezo? Component upgrades?

Tabula Rasa
16 maart 2014, 09:24
Nee, maar de Hammond 1609 zag ik weer staan. Lijkt me een mooie OT. Ook maar meebestgellen?

kassie
16 maart 2014, 19:19
Ja zou ik doen. Wel 10watt maar moet volgens mij makkelijk 15 tot 20 watt (misschien wel 30 watt) kunnen trekken omdat deze trafo's bedoeld zijn voor HIFI en dus een veel ruimer klankspectrum kunnen hebben. De OT in mijn 30w express is ook maar een kleine opdonder.

Frits van Mourik
17 maart 2014, 00:02
@ Tab: Hmmm... wèl kiezen voor een dikke PT en vervolgens opteren voor 'n mager OT'tje?
Ben benieuwd!
@ kassie: een "ruimer klankspectrum"?
Whatever that may be; is dat gerelateerd aan een grotere vermogensoverdracht?

Tabula Rasa
17 maart 2014, 04:26
Frits, het probleem is dat de primaire kant van de zwaardere trafos steeds lichter wordt. Ik wil graag op 10.4 uitkomen of in de buurt daavan. Weet jij een geschikte, rechtop staande met bellcovers? Die ook nog eens een beetje betaalbaar is? Max ongeveer 100 euro?

Tabula Rasa
17 maart 2014, 14:18
Na veel zoeken op het net en met hulp van ampgarage wordt het toch een 370fx en een 1609. Ook nog in Engeland een perfect trainwreck chassis gevonden voor een zeer scherpe prijs. Dit gaat leuk worden.

kassie
17 maart 2014, 16:28
Dat chassis is erg tof, nu kun je hem precies bouwen zoals per originele layout.

Gearjunkie
17 maart 2014, 16:35
heb ik ook gedaan, maar dan zelf gaten maken dus...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Buxtra
17 maart 2014, 16:36
Volgens mij ga jij iets heel wreeds bouwen Tab. Heb nog een 18 watter te doen, maar nu ik die Glenn Kuykendaal op YT heb gezien...

Tabula Rasa
17 maart 2014, 16:41
Yep, watertanden... En dan is er nog een of andere langharige gast met een 61er strat en een LP die 2 filmpjes heeft. Dat is helemaal waanzinnig. Zal vanavond ff die filmpjes opzoeken.

Tabula Rasa
17 maart 2014, 20:48
Kassie, het is een chassis zonder gaten. Alles moet zelf geboord worden. Kreeg ineens ook een tip van een Edcor OT van 30 watt en 10k primair. Perfect dus en te bestellen binnen de EU. Incl shippping 105 euro, dus best een mooie prijs.

kassie
17 maart 2014, 20:52
In de handleiding voor de bouw van de Express op ampgarage staan ook de maten voor het chassis, inclusief maten voor de gaten etc.

Tabula Rasa
18 maart 2014, 16:34
PT , OT en Chassis ben ik nu redelijk uit. Elkos van de voeding zijn altijd lastig te vinden, die 3x 40uf en 3x 20 uf.

Mijn brainfart:

Als ik nou twee van deze dingen koop:

http://www.tonefactory.nl/jj-40uf-3x20uf-500v

dan heb ik 2x 40uf en 6x 20 uf (waarvan ik 2x 20uf parallel kan zetten)....

cluseau
18 maart 2014, 17:10
Als ik nou twee van deze dingen koop:

http://www.tonefactory.nl/jj-40uf-3x20uf-500v

dan heb ik 2x 40uf en 6x 20 uf (waarvan ik 2x 20uf parallel kan zetten)....

Je zou bijna zeggen dattie het gaat leren ;)

Realiseer je wel dat de afbeelding niet klopt. Genoemde elko is een laag dik ding. Ik dacht 40mm dus koop er ook beugels bij en kijk of je dat kwijt kan op je chassis.

Tabula Rasa
18 maart 2014, 17:29
Je zou bijna zeggen dattie het gaat leren ;)

Realiseer je wel dat de afbeelding niet klopt. Genoemde elko is een laag dik ding. Ik dacht 40mm dus koop er ook beugels bij en kijk of je dat kwijt kan op je chassis.


Ja, weet ik. Hij hoort 5 contacten te hebben, 4x + en een gezamelijke -. Twee van die bekerelcos en twee klemmen en klaar is Kees. Scheelt ook wat ruimte IN het chassis.

BTW:

Je zou bijna zeggen dattie het gaat leren ;)


Thanx

cluseau
18 maart 2014, 17:37
BTW:


Thanx

Zo was het ook bedoeld :cooler:

Tabula Rasa
19 maart 2014, 11:02
Het lijkt me ook makkelijker dan 6 elcos aan elkaar kitten en plakken. Zijn er nog bezwaren om ze biovenop te doen? Zit genoeg ruimte bovenop, maar dan staan ze wel op ongeveer 5 cm vanaf de eindbuizen. Ik zie zelf geen probleem, maar ik weet natuurlijk ook niet alles.

kassie
19 maart 2014, 11:39
Je kunt ze toch op dezelfde plek neerzetten als waar voorheen de gewone elco's vastgeplakt in het chassis waren? Net voor de eindbuizen, tussen het voedingscircuit en preamp gedeelte. Naast de trafo's. Er loopt geen signaal door die draden en het is al geconverteerd naar DC.

Tabula Rasa
19 maart 2014, 15:38
Je kunt ze toch op dezelfde plek neerzetten als waar voorheen de gewone elco's vastgeplakt in het chassis waren? Net voor de eindbuizen, tussen het voedingscircuit en preamp gedeelte. Naast de trafo's. Er loopt geen signaal door die draden en het is al geconverteerd naar DC.

Shit, je hebt helemaal gelijk. Ik had in mijn hoofd zitten dat de caps onder de trafo's zaten, maar ze zitten in het chassis er net naast. Dus kan makkelijk bovenop met de bedrading op dezelfde plek. Ben een beetje nerveus want het schijnt dat de manier van bedraden heel erg nauw luistert bij die versterkers.

kassie
19 maart 2014, 16:26
Ben een beetje nerveus want het schijnt dat de manier van bedraden heel erg nauw luistert bij die versterkers.

JA!!!, maar wees gerust.. ik heb hem in een compacter jtm45 chassis gebouwd en hem ook werkbaar gekregen. (mede dankzij cluseau en nico). Ik zou gewoon de lay-out aanhouden en de foto's bestuderen. Probeer hem zo precies mogelijk te bouwen dan kan het niet verkeerd. Vooral v1 is kritiek omdat er een massa gain wordt gemaakt daar. Uiteindelijk heb ik hem zonder grid stoppers stabiel gekregen. (Wel anode/kathode draden naast elkaar (negatieve feedback dus stabilisatie, en de grid bedrading geshield). Als je de elco's netjes naast de trafo's zet is er niets aan de hand. Ik zou zelf echter de filament bedrading twisten en van bovenaf routen (alla fender, i.p.v de lazy loop van Ken Fisher).

Enkele aandachtspuntjes voor oscillatie etc.
1. V1 grid draden
2. Presence pot een klein eindje van de andere potmeters af
3. Positie van de trafo's (moet haaks zijn, check ook de foto's waar de primaire en secundaire draden van beide trafo's binnenkomen in het chassis).
4. Bright Switch circuit. Draden zo kort mogelijk. (Ken fisher heeft in de comet bijvoorbeeld zo'n switch en bedrading helemaal omwonden (ingekapseld) met draad dat was aangesloten op de massa). Verder heb ik zelf de 500pf vervangen voor een 300pf.
5. AC draden zoveel mogelijk rechts en verwijderd van de preamp.
6. Gebruik niet te lange afstandhouders voor de montage van het preamp bord op het chassis. Beter is om de draden zo snel en zoveel mogelijk tegen het chassis te leggen ( en dan van het chassis zo kort mogelijk omhoog. Er zijn zelfs dotten lijm gebruikt alhoewel het niet zeker is dat Ken dit zelf gedaan heeft. Maar bij v2 zie je toch enkele draden aardig strak gespannen, echter wel kort).

Op ampgarage zijn er veel mensen die bij de v1.2 de grid naar de volumepot ook shielden. Dat is een erg gevoelige verbinding voor oscillatie. Ken Fisher heeft in enkele modellen daarvoor een 820 ohm gridstopper gebruikt, maar ik vind dat grid stoppers op v1 de ruis flink doen toenemen.

Ik zou beginnen met het chassis uit te boren. Precies volgens het plan uit de bouwhandleiding voor de express.

Tabula Rasa
19 maart 2014, 16:49
Met die tips moet ik er wel uit kunnen komen denk ik. Thanx voor je tijd!

kassie
19 maart 2014, 16:58
no problemo!

123GHK
22 maart 2014, 21:28
Hoi, ik heb recent een 15watt versie gemaakt van een Zwreck=Trainwreck Rocket en ik ben erg blij de trafo's van Danburry. Deze worden verkocht door www.livinginthepast-audioweb.co.uk/. Ik zie dat deze nu tijdelijk offline is maar de trafo's voor de 15W Vox (eindtrafo en choke, deze zit niet in een Liverpool) kan ik echt aanraden.
Voor de powertrafo heb ik een 275V trafo gebruikt in combi met een VVR bouwpakketje van Ampmaker.

De Zwreck kent de Speed en Comfort standen op de PT die ca.250 en 280 Volt leveren. Met de VVR is dit traploos te doen. Door deze in te stellen met een regelbereik tot ca 200V voorkom je de regulier DC op de ingang (en het gebruik van een Cap op de ingang.Als dit niet duidelijk even googlen op VVR !-))

Verder heb ik gekozen voor paar NOS EL84M/6P14P-EV die een Max dissipatie van 14 Watt hebben ipv de reguliere 12 Watt. Zo ingesteld dat ie bijna 14 Watt stookt bij het max voltage van 335Volt en 12,5 Watt bij de ca 300V die de Trainwreck gebruikt in de Rocket. De eindbuizen zijn lastig te vinden bij een adres dat mij betrouwbaar leek, adresje hiervoor is www.classic-tubeware-kunisch.de die de buizen laat matchen bij TAD.Er zit een nuance verschil in klankleur en dynamiek met de verschillende voltage dus dit is en handige manier om dit te kunnen uitproberen en instellen

Bovenstaande ideen zou je ook in een Liverool kunnen toepassen. De Trainwreck circuits haalt de oversturing uit het samenspel van voor en eindversterker en ik vraag me echter wel af of je niet teveel gain en instabiliteit hebt als je deze in een band wil gebruiken gezien het geringe volume. Met mijn Zwreck-clone en 1x12 Celestion Gold gaat dit net goed, dwz net genoeg volume voor een solo om er bovenuit te komen.

Ik ben overigens geen van de JJ-elco's...muffig. Zou dan voor F&T gaan

Succes!

http://i249.photobucket.com/albums/gg232/69Gerben/insideamp.jpg (http://s249.photobucket.com/user/69Gerben/media/insideamp.jpg.html)

http://i249.photobucket.com/albums/gg232/69Gerben/voeding.jpg (http://s249.photobucket.com/user/69Gerben/media/voeding.jpg.html)

http://i249.photobucket.com/albums/gg232/69Gerben/chassis.jpg (http://s249.photobucket.com/user/69Gerben/media/chassis.jpg.html)

Gearjunkie
23 maart 2014, 08:46
Mooi ding!
ff een zijstraat: hoeveel vermogen neemt zo'n 2x EL84 met buuzengelijkrichter nou ongeveer op? 50-75 Watt??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
23 maart 2014, 09:15
Danbury trafos heb ik gezien. De OT die je n oemt is voor een rocket prima maar voor een LP minder. Daar wil je echt 10k hebben als primaire kant.

nico verduin
23 maart 2014, 11:09
Mooi ding!
ff een zijstraat: hoeveel vermogen neemt zo'n 2x EL84 met buuzengelijkrichter nou ongeveer op? 50-75 Watt??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van TapatalkZoiets... maar dat kan je zo uitrekenen.

Gearjunkie
23 maart 2014, 12:06
Vast, maar een rendement van een proxent of 20 is reeël?
Ben een Matchless Spitfire clone in een nieuwe, kleinere behuizing aan het zetten om het lekker praktisch te maken, dus even kijken wat voor netsnoer ik ga gebruiken. Vandaar mijn vraag en tot zover de kaping van dit topic.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

123GHK
23 maart 2014, 12:13
Danbury trafos heb ik gezien. De OT die je n oemt is voor een rocket prima maar voor een LP minder. Daar wil je echt 10k hebben als primaire kant.

Volgens mij zijn de meeste repro's voor de Liverpool 4k3-5k2? Ik zou niet zo gauw voor een 30W OT gaan met 10K maar ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Tabula Rasa
23 maart 2014, 12:38
Volgens mij zijn de meeste repro's voor de Liverpool 4k3-5k2? Ik zou niet zo gauw voor een 30W OT gaan met 10K maar ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Klopt. In een Liverpool hoort een 5.2k. Vaak wordt voor de makkelijk verkrijgbare 4K gekozen. Heb. Je gezien dat ik een 2x EL84 Liverpool ga bouwen. Ipv een 4 x El84, vandaag die 10k (of beter nog een 10.4 k.

ik heb binnenkort een speciaal voor deze bouw bedoelde OT. :-)

Gearjunkie
23 maart 2014, 13:18
Heb hier voor mijn Spitfire een Hammond 1615. Ook 5K.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hendriks
23 maart 2014, 13:50
Heb hier voor mijn Spitfire een Hammond 1615. Ook 5K.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Ook even inbreken. Wat voor PT heb jij voor de Spitfire ,ik heb plannen voor een Lightning en volgens mij gebruiken ze dezelfde trafo's?

Tabula Rasa
24 maart 2014, 20:17
Joepie.... deze is onderweg, vanuit Spanje (ofzo)

https://www.edcorusa.com/cxpp30-ms-10k#

Gearjunkie
24 maart 2014, 21:05
Ook even inbreken. Wat voor PT heb jij voor de Spitfire ,ik heb plannen voor een Lightning en volgens mij gebruiken ze dezelfde trafo's?
Dat durf ik bijna niet eerlijk te zeggen ;)
Een Chinese PT bedoelt voor een Marshall 18 Watt via een ons allen bekende webshop.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hendriks
24 maart 2014, 21:24
Dat durf ik bijna niet eerlijk te zeggen ;)
Een Chinese PT bedoelt voor een Marshall 18 Watt via een ons allen bekende webshop.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Helaas maakt IGW geen trafo's meer ,een 18 watt setje van hem leek mij wel wat.

Gearjunkie
24 maart 2014, 21:32
Je moest wel geduld hebben daar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

123GHK
24 maart 2014, 22:23
Heb. Je gezien dat ik een 2x EL84 Liverpool ga bouwen. Ipv een 4 x El84, vandaag die 10k (of beter nog een 10.4 k.
ik heb binnenkort een speciaal voor deze bouw bedoelde OT. :-)

Jaja gezien! Daarom dacht ik 8k6 is bijna 8K ;) Ik ben wel benieuwd naar het resultaat met die 30W Edcor!

nico verduin
25 maart 2014, 08:50
En nu maar hopen dat die voedingsspanning hoog genoeg is.......

Tabula Rasa
25 maart 2014, 09:46
En nu maar hopen dat die voedingsspanning hoog genoeg is.......

hoe bedoel je dit Nico? Ik heb opzettelijk de PT nog niet besteld. Ben er nog niet 100% zeker van. Het lijkt dat ik een 275v secundair moet hebben, maar ik wil het eerst voor 100% zeker weten, niet voor 99%

Gearjunkie
25 maart 2014, 09:49
Trafo op mijn Express geeft 300Vac.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

kassie
25 maart 2014, 10:10
Liverpool en express hebben blijkbaar andere voltages, vanuit schema op ampgarage, zijn ook topics over.. Tussen 250 en 280.. waarbij voorkeuren uiteenlopen.

Tabula Rasa
25 maart 2014, 10:38
Liverpool en express hebben blijkbaar andere voltages, vanuit schema op ampgarage, zijn ook topics over.. Tussen 250 en 280.. waarbij voorkeuren uiteenlopen.

yep, en dan heb ik ook nog eens 2 eindbuizen ipv 4 wat ook wel iets met de spanningen zal gaan doen schat ik.

Tabula Rasa
25 maart 2014, 12:49
Liverpool en express hebben blijkbaar andere voltages, vanuit schema op ampgarage, zijn ook topics over.. Tussen 250 en 280.. waarbij voorkeuren uiteenlopen.

uurtje zoeken leert me dat je voor een express rond de 280, max 300 moet zitten, voor een Liverpool liever rond de 260 (heyboer HTS-5199 belast gemeten) of een Paciffic (type weet ik ff niet meer, maar die was 250, onbelast gemeten)

Express: +/- 280v
Liverpool +/- 260v.

Met de weerstanden tussen de filtercaps moet de spanning wel aan te passen zijn naar wens met een Hammond 370HX die 275-0-275 is. Een stap lichter is bij hammond de 370DAZ, die 260-0-260 is, maar die is met 104mA wat aan de kleine kant lees. Zal wel werken, maar ga dan liever voor wat te groot.

nico verduin
25 maart 2014, 17:49
hoe bedoel je dit Nico? Ik heb opzettelijk de PT nog niet besteld. Ben er nog niet 100% zeker van. Het lijkt dat ik een 275v secundair moet hebben, maar ik wil het eerst voor 100% zeker weten, niet voor 99%Ik zit zo een zooi van die posts te lezen waarbij allerlei ongenuanceerde opmerkingen over impedanties worden genoemd zonder dat daadwerkelijk gesproken wordt WAAROM?
Zoals sommigen van jullie (nog?) weten heb ik ooit eens een meting gedaan op OT's waarbij de secundaire impedantie varieerde van 0 - (bijna) oneindig. Piekspanningen met een Va van 150V liepen op tot rond de 1.4kV. Gewoon omdat het kon.
Tijdens die metingen nog eens bijmezelf weer alles doorgenomen hoe het zat met de loadlijnen bij eindpitten.

Ook bij een EL84 pp eindtrap kun je de loadlijn trekken door een curve diagram te nemen van een EL48. Even extrapoleren naar de 300V. Voor de loadlijn neem je 1/4 van de impedantie(daar is een heel ander verhaal voor nodig waarom omdat je halve trap bekijkt maar nu ff niet).
De loadlijn(statisch) loopt van Umax bij 0mA naar U0v max mA. Een goede instelling van een Eindpit is om de loadlijn rechts net voorbij "knik" van de grid=0V lijn te krijgen. als nu de voedingsspanning minder wordt, dan schuift de loadlijn naar links en komt deze uit voorbij de grid=0V uit en dan????? De stroom gaat nog toenemen bij grid=0V. De loadlijn ben je al voorbij. dus waar gaat die energie naartoe????? Ik vermoed dat daar de "uitschieters" vandaan komen die je wel eens ziet op de scope.

We zeggen weleens dat de een buis zich "lekker" voelt bij een bepaalde impedantie. Dat is natuurlijk gewoon flauwekul. Het is gewoon dat de buis een loadlijn "ziet" die net voorbij de "knik" zit en meest lineair gedraagt voor zover dat met een buis kan. Zo kan je ook zien wat er gebeurt als de impedantie zo goed als "open" is... Dan kan je een loadlijn krijgen die bijna horizontaal is. En dan krijg je spikes. Dus als de loadlijn rechts van de knik uitkomt creeër je in feite hetzelfde effect. Kleinere spanningen... maar je bent de goden aan het verzoeken....En de schakeling is gelijk verkracht....

Dan krijgen we weer "Goh de amp helemaal nagebouwd volgens de specificaties.... spanningen klopen "redelijk" geluid is k.t

Tabula Rasa
25 maart 2014, 18:33
Je komt een beetje zuur over. Klopt dat?


in dit geval interesseert me het "waarom" op dit moment niet heel veel. Ik probeer zo dicht mogelijk tegen de specs te blijven die Ken Fisher hanteerde.

als iets niet blijkt te werken kijk ik wel verder. Nu eerst zoveel mogelijk bij het ontwerp blijven.

nico verduin
25 maart 2014, 19:04
Je komt een beetje zuur over. Klopt dat?


in dit geval interesseert me het "waarom" op dit moment niet heel veel. Ik probeer zo dicht mogelijk tegen de specs te blijven die Ken Fisher hanteerde.

als iets niet blijkt te werken kijk ik wel verder. Nu eerst zoveel mogelijk bij het ontwerp blijven.als je dat zo interpreteerd moet je dat vooral doen. Ieder zijn eigen keuze. Je vroeg waarom.. en die kreeg je. Als dat niet uit komt... tja...

Gearjunkie
26 maart 2014, 08:37
Je komt een beetje zuur over. Klopt dat?


in dit geval interesseert me het "waarom" op dit moment niet heel veel. Ik probeer zo dicht mogelijk tegen de specs te blijven die Ken Fisher hanteerde.

als iets niet blijkt te werken kijk ik wel verder. Nu eerst zoveel mogelijk bij het ontwerp blijven.

Ik heb alles nog een paar keer uit eigen interesse doorgelezen. Nico's reactie is niet zuur, anders zou hij vast niet de moeite nemen te reageren. Ik voel echt met je mee, ook ik mis kennis en heb dan concreet wat info nodig. Snappen komt dan later wel hoop ik.
Wat jij tussen de regels door leest is wellicht hetzelfde zoals ik tegen mijn vrouw praat op het moment dat ze de auto achteruit inparkeerd. Die tips zijn zeer opbouwend bedoeld, maar vaak praat ze dan die avond toch niet meer tegen me. :chicken:

Wat ik me wel afvraag of twee eindbuizen een veel bruikbaarder apparaat gaan opleveren ipv vier.
Mijn Express is nog niet af bij gebrek aan zin/tijd. Maaarrrrrr.... Wat ik op internet lees (dus dat is dan toch de waarheid red.) Maakt het decibel wise geen flikker uit of ik 2x EL34 of 2x 6V6GT erin knal.

Tabula Rasa
26 maart 2014, 08:43
Ik vroeg me ook echt af of het zuur was, want ik leek het een beetje door de regels heen te lezen. Nu op het werk, maar zal vanmiddag wat uitgebreider reageren. Sowieso kan ik de input van Nico, en het, met hulp, lekker zelf uit laten zoeken erg waarderen.

kassie
26 maart 2014, 12:06
Anders bereken je even de benodigde B+ van de PT? Ik zie namelijk twee hammond types met een 275v secundair, waarvan ik verwacht dat de éne wel eens overkill zou zijn.

Denk dat je qua filament op minimum 2.5A goed zit (3x 300ma + 2x 800ma)
B+ = grofweg zo'n 70ma per el84, 4ma per 12ax7 = 152ma. Tel daar nog de spanningsval van de weerstanden en gelijkrichter bij op. (Zal niet meer dan 10 a 20% zijn verwacht ik. En dan zit je op 170-180ma.

Beetje juist ingeschat Nico?

cluseau
26 maart 2014, 12:13
Sinds wanneer neemt de stroom toe door toegepaste serieweerstanden? :dontgeti:

Tabula Rasa
26 maart 2014, 14:46
Zo, thuis na een dag werken en nu zoals beloofd een wat uitgebreidere post.

Ik heb me een maand of 4 geleden bij ampgarage aangemeld om wat meer info te vergaren over de trainwrecks (Express, Rocket en Liverpool 30). In die tijd heb ik dagelijks ieder nieuw onderwerp gelezen en veel gespit in de oudere onderwerpen (met name de Liverpool 30 en de "light" versie met 2 eindpitten).

Eén ding werd me al heel erg snel duidelijk met mijn minimale kennis op dat gebied:

Ken Fisher heeft een hele hoop vreemde zaken in zijn ontwerpen zitten, waar eigenlijk niemand een goed antwoord op heeft (o.a. de rare losse lussen van de bedrading voor de gloeispanning van 6.3v, veel te zware trafo's. Voor de Liverpool, die een diodegeliijkrichter heeft werd toch een trafo gekozen met 5V taps terwijl die niet nodig waren en er ook andere bijna identieke trafo's beschikbaar waren (voor de Rocket en de Express andere trafos, dus om voordelig en groot inkopen ofzo ging het niet). De OT voor de Liverpool 30 was 5.2k, terwijl ik overal lees dat 4K gebruikelijker zou zijn.

Ik heb de kennis niet om te kunnen zien/berekenen/weten wat voor gevolgen deze afwijkende zaken hebben als uitwerking op het geluid, maar wat ik gehoord heb van geluidsbestandjes en filmpjes is het wel de versterker waar ik echt van ga watertanden.

Waarom 15 watt ipv 30 watt? Ik ben me ervan bewust dat de helft van het vermogen niet betekend dat er ook maar de helft van het volume uit gaat komen. Het verschil zal minimaal zijn. De gewone Liverpool 30 gaat gruwelijk hard voordat ie lekker overstuurd en ik wil gebruik kunnen maken van de volumepotmeter op de gitaar om van clean naar scheur te gaan. Dus alle beetjes zullen helpen zegt mijn boeren verstand. Overal wordt ook aangegeven dat de versterker helemaal ruk werkt met een MV (welke dan ook), dus daar zal ik het niet van moeten hebben. Powersoak / attenuator / airbrake schijnt wel te werken, maar hoe minder hoe beter, dus dacht ik ook al aan liever 15 watt dan 30 watt.

Gebrek aan kennis, en een reëel gebrek aan zelfvertrouwen op dit gebied, als gevolg van een gebrek aan kennis zegt mij zoveel mogelijk vast te houden aan het ontwerp, dus een over bemeten PT en een OT van 10K (zoveel mogelijk richting de 10.4k ipv richting de 8K). Om die reden wil ik ook persé 40uf en 20uf filtercaps hebben, terwijl ik 47uf en 22uf gewoon in huis heb liggen, die waarschijnlijk ook wel zullen voldoen om de rimpel af te vlakken.

Verder denk ik dat onderstaande volledig de spijker op zijn kop slaat:



Wat jij tussen de regels door leest is wellicht hetzelfde zoals ik tegen mijn vrouw praat op het moment dat ze de auto achteruit inparkeerd. Die tips zijn zeer opbouwend bedoeld, maar vaak praat ze dan die avond toch niet meer tegen me. :chicken:

kassie
26 maart 2014, 15:09
Gebrek aan kennis, en een reëel gebrek aan zelfvertrouwen op dit gebied, als gevolg van een gebrek aan kennis zegt mij zoveel mogelijk vast te houden aan het ontwerp, dus een over bemeten PT en een OT van 10K (zoveel mogelijk richting de 10.4k ipv richting de 8K). Om die reden wil ik ook persé 40uf en 20uf filtercaps hebben, terwijl ik 47uf en 22uf gewoon in huis heb liggen, die waarschijnlijk ook wel zullen voldoen om de rimpel af te vlakken.

Verder denk ik dat onderstaande volledig de spijker op zijn kop slaat:

2x10 uf in parallel kan ook. 47uf wordt gebruikt voor de eindpitten in Ceriatone schema. 47+33uf is natuurlijk hetzelfde als 40+40uf voor de eerste filtercap. Die 22uf gaan het verschil niet maken denk ik (je hebt zowiezo toleranties). Die 47uf voor de eindpitten wellicht wel wat. Voordeel van meerdere elco's parallel is dan weer een betere ESR waarde. Two rock deed dit ook met de Ruby. Maar je hebt al een JJ multicap toch? Overfiltering in dit design is me niet goed bevallen. Werd te stijf en Hifi.. wel meer bas.

Voordeel van een lager wattage is sowieso 3db verlies... plus je hoeft je L-pad niet zo heet op te stoken.

Tabula Rasa
26 maart 2014, 15:19
Maar je hebt al een JJ multicap toch? Overfiltering in dit design is me niet goed bevallen. Werd te stijf en Hifi.. wel meer bas.


Nog niet. Die bestel ik met de PT mee als ik exact weet welke het moet worden, want dan kom ik boven de 100 euro uit en dan heb ik dus als het goed is geen verzendkosten. Scheelt weer een paar euro :)

Voor de PT wacht ik nog heel eventjes want ik wil eerst het chassis en de OT in huis hebben (beiden zijn als het goed is onderweg). Die kan ik in het cabinet dan gaan passen tegen de frontplaat aan om te kijken wat ik aan marges heb, "just to be safe".



Voordeel van een lager wattage is sowieso 3db verlies... plus je hoeft je L-pad niet zo heet op te stoken.

Dat was ook een beetje mijn idee. Ik heb een zware metalen behuizing en een grote heatsink uit een Yamaha G100. Ik wilde kijken of ik daar wat mee kan fabriceren.

Tabula Rasa
26 maart 2014, 16:12
Denk dat je qua filament op minimum 2.5A goed zit (3x 300ma + 2x 800ma)


Ik kom op 3x300ma en 2x 760ma, dus 2.4A.

De Hammond 370HX heeft 6.3v @ 6A. Dus die start hoger en zakt wanneer er 6A getrokken wordt naar de ideale 6.3V. Dan zou je zeggen: neem een PT die dichter richting de 2.4A gaat ipv 6A (een normale Liverpool met 4 eindpitten zal richting de 4A gaan).

Ik weet niet wat de 370HX onbelast voor voltage geeft voor de gloeispanning... dus ff lastig.

Nou weet ik dat de orginele trafo's overbemeten waren, wat een hogere gloeispanning zal geven dan de 6.3V .

Lijkt me dus dat ik moet weten:

* Wat is de gloeispanning bij een orginele Liverpool
* Wat trekt een setje EL84 en 3 ecc83's (bekend (2.4A)
* Op welke gloeispanning wil ik uitkomen (is dat wel 6.3v bij deze versterker?)
* Wat meten de PT's van Hammond onbelast om te weten hoeveel Ampere ze moeten trekken om naar het gewenste voltage voor de gloeidraden uit te komen.

Voor de B+ min of meer hetzelfde verhaal:
275v-0v-275v spanning bij totale anodestroom van 230mA voor dezelfde Hammond 370HX
* Wat zijn de spanningen onbelast?
* Spanning bij 230mA zijn bekend (275v-0v-275v) (afhankelijk van de 220 of 240 taps en wat er uit de muur komt, da's logisch)
* Wat is de maximale anodestroom die loopt? (12ax7 6mA x 3 stuks) = 18mA + 2x 70mA (even van Kassie overgenomen, nog niet gechecked)
* Waar gaan de spanningen van de B+ dan op uitkomen? Waarschijnlijk een stuk hoger dan de 275 die voor de trafo opgegeven is (bij 230mA getrokken stroom), dus niet wenselijk.


Zit ik in de goeie richting te denken? (even puur theoretisch, en niet zoals Ken Fisher zijn versterkers in elkaar zette)

kassie
26 maart 2014, 17:07
Tja ik heb de 372JX.. helemaal overgespecificeerd... blijft zo koel als een kikker na uren spelen (niet eens handwarm maar gewoon koud). Levert 5,9VAC bij de primaire wikkeling op 240 (komt vaak 220 uit de muur). Trouwens een afwijkende Filament voltage maakt niet zoveel uit. Buizen draaien prima tussen de 5,5 en 6,8 volt. Waarbij lager zelfs beter is voor de levensduur. Qua sound hoor je toch geen verschil.

Ik zou zeggen de 370HX voldoet, maar ik denk de 370FX ook al wel (scheelt weer 2 tientjes bij mouser). Desnoods doe je een impedantieschakelaar erbij zodat je 220, 230, 240 primaire kant kan selecteren. Ik wou dat ik dat gedaan had. Dan zul je zien dat het vrij weinig uitmaakt. Misschien dat ie nog wel lekkerder klinkt als je op 240 zet en de B+ dus wat zakt.

nico verduin
26 maart 2014, 18:03
Anders bereken je even de benodigde B+ van de PT? Ik zie namelijk twee hammond types met een 275v secundair, waarvan ik verwacht dat de éne wel eens overkill zou zijn.

Denk dat je qua filament op minimum 2.5A goed zit (3x 300ma + 2x 800ma)
Ik zou voor meer vermogen gaan. Iets van 4A.



B+ = grofweg zo'n 70ma per el84, 4ma per 12ax7 = 152ma. Tel daar nog de spanningsval van de weerstanden en gelijkrichter bij op. (Zal niet meer dan 10 a 20% zijn verwacht ik. En dan zit je op 170-180ma.

Beetje juist ingeschat Nico?Eh... nee... Spanningsval kost niet meer stroom... Levert alleen minder spanning op.

Maar ik snap niet dat geen van jullie op het lumineuze idee is gekomen om gewoon dat tooltje PSU designer van duncan amps te pakken en gewoon invullen......

Tabula Rasa
26 maart 2014, 18:23
Maar ik snap niet dat geen van jullie op het lumineuze idee is gekomen om gewoon dat tooltje PSU designer van duncan amps te pakken en gewoon invullen......

Ja, maar Nico, dat is te makkelijk. Daar leren we niets van.




















































:hide:

tommus42
26 maart 2014, 18:27
Heb hier een FBT voedingstrafo, weet je zeker dat de trafo niet van invloed is op de stroom door de buisjes:D. Mooi ding, met twee EL503's ongeveer 320V.

Gearjunkie
26 maart 2014, 18:44
Ik neem aan dat je de smiley vergeten bent TR?

edit: ik was te snel :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
26 maart 2014, 19:27
edit: ik was te snel :)

Whahahaaa..... daarom had ik ook een stuk of 40 blanko regels ertussen gezet.

Tabula Rasa
28 maart 2014, 15:48
Nico,

ik heb die PSU designer geinstaleerd. Ik heb de filtercaps en weerstanden erin kunnen zetten. Het lukt me alleen niet de twee 2 100K weerstanden tussen HSP en massa, direct na de gelijkrichter erin te zetten. Ik kan ik de secundaire wisselspanning invoeren, maar hij vraagt ook een weerstand van de trafo.... ????

Vind het maar een ingewikkeld programmatje. Moet toch ook met een rekenmachine kunnen?

Tabula Rasa
28 maart 2014, 15:55
Ohja...

Chassis en OT zijn binnen. Erg mooie big ass m*therf*cker!

http://i60.tinypic.com/2h4f09u.jpg

kassie
28 maart 2014, 18:13
Nico,

ik heb die PSU designer geinstaleerd. Ik heb de filtercaps en weerstanden erin kunnen zetten. Het lukt me alleen niet de twee 2 100K weerstanden tussen HSP en massa, direct na de gelijkrichter erin te zetten. Ik kan ik de secundaire wisselspanning invoeren, maar hij vraagt ook een weerstand van de trafo.... ????

Vind het maar een ingewikkeld programmatje. Moet toch ook met een rekenmachine kunnen?

Je ziet in ieder geval een weerstand van plus naar min bij de elko (of die nu naar chassis of naar aarde van de elco gaat maakt toch niet uit?). 2x 100k in serie wordt natuurlijk 200k. Dus dat vul je in. De interne weerstand van de trafo zou ik op de datasheet bekiek'n.

Mooie trafo btw!. Succes met boren!

Tabula Rasa
28 maart 2014, 18:30
Ja, die weerstanden in serie doen niet veel maar dacht ze er voor de volledigheid wel in te kunnen zetten. Zullen de bleederweerstanden waarschijnlijk zijn.

nico verduin
28 maart 2014, 18:40
Nico,

ik heb die PSU designer geinstaleerd. Ik heb de filtercaps en weerstanden erin kunnen zetten. Het lukt me alleen niet de twee 2 100K weerstanden tussen HSP en massa, direct na de gelijkrichter erin te zetten. Ik kan ik de secundaire wisselspanning invoeren, maar hij vraagt ook een weerstand van de trafo.... ????

Vind het maar een ingewikkeld programmatje. Moet toch ook met een rekenmachine kunnen?Tuurlijk kan het met een rekenmachine.... maar dan moet je het wel snappen. En dat heb ik nog niet echt gezien. Vroeger deden ze dat gewoon op de achterkant van een sigarendoos :) Het programma is niet ingewikkeld als je snapt waar je mee bezig bent. En de kracht van het programma is met name de grafieken... Wat doet de voeding... de rimpel.....

Tabula Rasa
2 april 2014, 14:42
Na deze discussie en eentje op ampgarage en tegen wat advies per PM in toch maar voor de Hammond 370FX gegaan.

Ik was aan het twijfelen over de Dick Best trafo,.... maar de 240v primaire aansluiting van de Hammond was een pré, en heel stiekum eigenlijk ook de mooie bellcovers en de draden die er aan de onderkant uitkwamen. :hide: Ik ben zo'n lul die eigenlijk oor de looks 4 tientjes extra heeft uitgegeven voor een trafo met gelijke specs. Dubbel: :hide:

Gisteren bij Jukebox-revival besteld om 13:00 uur, vandaag om 14:00 uur in huis! Super!

http://i61.tinypic.com/28hie5j.jpg

Nu weer ff rustig aan want ik ben weer 300 euro armer en da's alleen nog maar chassis en voeding.

cluseau
2 april 2014, 14:48
....
Nu weer ff rustig aan want ik ben weer 300 euro armer en da's alleen nog maar chassis en voeding.

Maar dan heb je ook wel een mooi setje. Geil hoor ;)

kassie
2 april 2014, 15:01
Ah dus toch de iets lager gespecificeerde FX. Ben dan geen professionele techneut maar weet nog wel iets van zinnig advies te geven ;). Nou hup gaten boren in dat chassis. Kun je beginnen met assembleren. Leuk leuk leuk:cheerup: Je hebt dat boorplan van het chassis gevonden op ampgarage? Chassis is geloof ik zelfde als van de express.

Tabula Rasa
2 april 2014, 15:40
Yep, net alles na gemeten, en kom ik erachter dat ik van 19" breed ben uitgegaan in plaats van 17". Headshell is ook 19". Was ik ff vergeten, maar dat komt wel mooi uit met die dikke elkos bovenop. Moet alleen de pots etc voorop weer even netjes uitlijnen, zodat ik niet aan 1 kant 5.08 cm over heb.

Ga wat dingetjes afkijken van Rick Norman. Kwam afbeeldingen tegen waarbij ik zag dat ie ook die bekerelcos gebruikt. Heeft een aantal mooie oplossingen voor plaatsing van componenten.

Tabula Rasa
2 april 2014, 19:15
?
Maar dan heb je ook wel een mooi setje. Geil hoor ;)
Ja, optisch heel mooi, maar ga je het verschil ook horen? Of had ik net zo goed twee stukjes Chinees blik van 2 tientjes kunnen kopen? Zal het nooit weten.

Dirk_Hendrik
2 april 2014, 19:27
Ik ben zo'n lul die eigenlijk voor de looks 4 tientjes extra heeft uitgegeven voor een trafo met gelijke specs.
Dus wie is nou de lul? Degene die het gehele aanschafbedrag van die trafo misloopt omdattie em niet met covers kan leveren volgens mij.

Hendriks
3 april 2014, 09:46
Die Edcors komen uit de USA?

Tabula Rasa
3 april 2014, 12:36
Ja, USA. Helaas door het gewicht bijna onbetaalbaar qua verzending als tax, inklaring en weet ik veel wat voor meuk er nog overheen komt. In europa kan je bij Don Audio terecht, dat scheelt wel wat.

Gearjunkie
7 april 2014, 20:03
Mijn Express vandaag voor het eerst aangeslingerd....
Naast wat volumepot-afhankelijke ruis en een voedingsbrom een geluid!!! Jammer dat de kinderen al in bed liggen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

kassie
8 april 2014, 14:26
Mijn Express vandaag voor het eerst aangeslingerd....
Naast wat volumepot-afhankelijke ruis en een voedingsbrom een geluid!!! Jammer dat de kinderen al in bed liggen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gefeliciteerd! Pica's?

Gearjunkie
8 april 2014, 15:42
Zal ik maken. Overigens nog niet aan het cabinet begonnen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
8 april 2014, 16:53
Ben benieuwd. Ik zit nu op het punt dat alles op het chassis staat. Alles past. Nu de gaten aan de voor en achterkant maken, en dan de boardjes uittekenen. Dan kan ik die gaan maken. Ik neem wel een heel klein beetje gas terug nu. We hebben aardig wat uitgaven die nu gemaakt moeten worden, en gitaren etc hebben dan ff een iets lagere prio.

Tabula Rasa
12 april 2014, 16:26
WHOOOOEEEEIIIIII.

preampbuizen zijn binnen.

2x Brimar Rochester, CV4004 ECC83
1x Mullard Ecc83. Oudje met opschrift: 12ax7/ecc83 Gt. Brittain, IEC Mullard 1022-852

en morgen 2x Haltron EL84 ophalen.

Gearjunkie
13 april 2014, 09:05
zozo!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
13 april 2014, 10:16
zozo!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk


yep,

http://i57.tinypic.com/x60qhs.jpg

Ik heb me voor genomen de tijd te nemen bij deze bouw en niet te beknibbelen op allerlei kostenposten. Mooie trafo's en dan chinese prutbuisjes van 7 euro per stuk gaan we niet doen.

Dan maar wat langer sparen.

kassie
13 april 2014, 13:35
Dure buisjes voor één triode en een phase inverter. Hoop dat die Mullard niet bromt en niet te veel ruist. V1 = the big key.

Tabula Rasa
13 april 2014, 13:50
Dure buisjes voor één triode en een phase inverter. Hoop dat die Mullard niet bromt en niet te veel ruist. V1 = the big key.

Buisjes zijn gewoon goed. Wat duur betreft valt dat wel mee. Beetje mazzel gehad denk ik.

Buxtra
13 april 2014, 15:04
Klinkt nu al leuk, TAB.

En die amp doet het nog niet eens!

Rustig toewerken naar die fire up!

Tabula Rasa
24 april 2014, 17:45
Vandaag mijn vrienden van Jukebox-revival weer eens gesponsord, dus hopelijk volgende week (heb een weekje vakantie) lekker verder bouwen. Oeroude Haltron EL84'ers zijn ook binnen. Binnenkort maar eens een echte bouwthread starten.

muziekschuur
24 april 2014, 18:28
Eh? Daar zitten we midden in?


&%^*(%$#$@@!!

Begin nou es....

kassie
24 april 2014, 18:44
Er staat wat meer op Ampgarage :sssh:

Tabula Rasa
24 april 2014, 19:11
Er staat wat meer op Ampgarage :sssh:

Ook niet heel veel meer dan hier, maar er zitten daar wel wat gasten die "two holers" gebrouwd hebben. Kennelijk volg jij ampgarage ook.

kassie
24 april 2014, 19:23
Ook niet heel veel meer dan hier, maar er zitten daar wel wat gasten die "two holers" gebrouwd hebben. Kennelijk volg jij ampgarage ook.

Pas maar op, Ik volg je overal! :mmmm:


:seriousf:.

Ampgarage = tof forum, maar slecht voor de portemonnee

Tabula Rasa
24 april 2014, 19:34
Ampgarage = tof forum, maar slecht voor de portemonnee

Heb ik gemerkt. Er zit alweer dik over de 400 euro in de trainwreck en ik ben er voorlopig nog niet.

nico verduin
24 april 2014, 19:38
alle waar naar zijn geld :)

Tabula Rasa
24 april 2014, 19:55
Helemaal waar Nico. Ik heb ook geen haast en hoef niet 10 versterkers per jaar te bouwen, dus het kan.

kassie
24 april 2014, 20:14
Helemaal waar Nico. Ik heb ook geen haast en hoef niet 10 versterkers per jaar te bouwen, dus het kan.

Volgend jaar wordt een dumble achtige dan?

Tabula Rasa
4 mei 2014, 10:30
Volgend jaar wordt een dumble achtige dan?

Heel misschien, maar dan ook weer een low power variant.

Eerst maar even deze afbouwen en een attenuator ofzo bouwen op basis van een L-pad (moet ik me nog wel even in verdiepen).

Eerst even de laatste caps en weerstanden bestellen. Ik heb gelijk een vraag:

Heel de preamp bestaat uit koolfilm weerstanden. Volgens mij kan ik beter op sommige plekken metaalflm nemen. Klopt dat?

wfolkers
4 mei 2014, 12:57
Ja, daar ben ik met de bouw van de express ook achter gekomen, als je dat niet doet heb je veel ruis.. Vooral de eerste trap, de ruis die daar ontstaat, wordt flink versterkt!

kassie
7 mei 2014, 16:08
Heel misschien, maar dan ook weer een low power variant.

Eerst even de laatste caps en weerstanden bestellen. Ik heb gelijk een vraag:

Heel de preamp bestaat uit koolfilm weerstanden. Volgens mij kan ik beter op sommige plekken metaalflm nemen. Klopt dat?

Jep, hogere wattage = betere ruisverhouding. Dumble gebruikt de RN65D op de plates.. maar die zijn wat duurder. Zou vooral rond v1 doen en de 1M bij de input. Je kunt ook aandacht besteden aan de orientatie van de caps. Dus de buitenste folie richting de laagste impedantie. Buitenste folie vaak richting anodes of de massa, en van de grids af.
https://www.youtube.com/watch?v=1f-LdpJiAk4.

Moet je op ampgarage even zoeken, daar hebben wel een lay-out m.b.t. de orientatie.