PDA

View Full Version : Gitaar speaker met .. early break up..



johantipker
11 maart 2014, 16:13
Goedendag,

.. welke 12 inch gitaarspeakers "breken snel op" (.. spoelverzadiging.. klinkt als toilettechnologie.. ;)
bij weinig vermogen (1W) en blijven dan toch helder zonder te aggressief te worden of is dit onmogelijk?

jacky
11 maart 2014, 22:10
jensen C12Q of als die er is een C12R

johantipker
12 maart 2014, 07:36
jensen C12Q of als die er is een C12R

..klinkt als fraaie speaker voor het beoogde doel, wel weinig spl (94db) ..ideaal icm met een 30 a 40 watt Fender amp, maar icm met een 1 watt versterker, komt er dan niet echt herrie meer uit... ik denk toch dat dit expirementeren wordt.. denk aan een WGS Green Beret, die een stuk harder moet klinken dan de Jensen..

Buk
12 maart 2014, 08:31
Ik probeerde mijn JTM1 met een Celestion G12T75, een G12M20, en een Jensen MOD 12-35 (ook wel als CH 12-35 aangeduid). De G12T75 klinkt nergens naar met deze versterker. De G12M20 klinkt beter, maar laat niet het mooie belachtige hoog horen dat de versterker heeft. Tot mijn verbazing vind ik de - ook nog eens lekker goedkope - MOD 12-35 het best klinken. Preciezer en minder verhullend/vergevend dan de G12M20 die weer wel een lekker vintage hoog midden weergave heeft. Maar de MOD kan blijkbaar beter omgaan met lage wattages/volumes.

Plant
12 maart 2014, 11:47
..klinkt als fraaie speaker voor het beoogde doel, wel weinig spl (94db) ..ideaal icm met een 30 a 40 watt Fender amp, maar icm met een 1 watt versterker, komt er dan niet echt herrie meer uit... ik denk toch dat dit expirementeren wordt.. denk aan een WGS Green Beret, die een stuk harder moet klinken dan de Jensen..

En doet ie dat ook? Staar je niet blind op SPL, want WGS geeft niet aan hoe die gemeten is.

Jensen geeft voor de C12Q deze karakteristiek op:

http://www.jensentone.com/sites/default/files/styles/large/public/frequency_response_charts/c12q_frequency_response_charts_8ohm.png?itok=ghnqH K8x

Het gaat om de bovenste curve, de onderste is het impedantieverloop.

Lekker grillig net als bij alle gitaarspeakers. Maar je ziet dat de SPL (vertikale as) nogal kan verschillen afhankelijk van de frequentie (horizontale as). Jensen specificeert op 1 kHz (zoals het hoort) en WGS geeft geen meetfrequentie op. Die kunnen ook op de piek gemeten hebben. Een waardeloze specificatie dus en SPL vergelijken is in dit geval zinloos.

Als je een rendement wilt vergelijken moet de SPL opgegeven zijn in dB bij 1 Watt vermogen, op 1 meter afstand en bij een frequentie van 1 kHz. Pas dan kun je ze 1 op 1 vergelijken en de conclusie trekken welke harder is.

johantipker
12 maart 2014, 15:20
En doet ie dat ook? Staar je niet blind op SPL, want WGS geeft niet aan hoe die gemeten is.

Jensen geeft voor de C12Q deze karakteristiek op:

http://www.jensentone.com/sites/default/files/styles/large/public/frequency_response_charts/c12q_frequency_response_charts_8ohm.png?itok=ghnqH K8x

Het gaat om de bovenste curve, de onderste is het impedantieverloop.

Lekker grillig net als bij alle gitaarspeakers. Maar je ziet dat de SPL (vertikale as) nogal kan verschillen afhankelijk van de frequentie (horizontale as). Jensen specificeert op 1 kHz (zoals het hoort) en WGS geeft geen meetfrequentie op. Die kunnen ook op de piek gemeten hebben. Een waardeloze specificatie dus en SPL vergelijken is in dit geval zinloos.

Als je een rendement wilt vergelijken moet de SPL opgegeven zijn in dB bij 1 Watt vermogen, op 1 meter afstand en bij een frequentie van 1 kHz. Pas dan kun je ze 1 op 1 vergelijken en de conclusie trekken welke harder is.


Dank je Plant, dat is natuurlijk weer een welkom stukje wetenschap; ik heb nu al 3 aanbevelingen richting Jensen, en die speakers zijn lekker goedkoop, dus wellicht ga ik daar eens mee aan de slag..... >>> ThX! :crazyhappy:

dikkiedik
12 maart 2014, 16:37
greenbacks? Die breken super snel op. Naar mijn mening veelte snel. Ik weet niet hoe dat gaat met 1W amps... 1W, dat is wel héééél weinig? :O

johantipker
12 maart 2014, 16:42
greenbacks? Die breken super snel op. Naar mijn mening veelte snel. Ik weet niet hoe dat gaat met 1W amps... 1W, dat is wel héééél weinig? :O

.. icm met een blackstar ht1, vind het super ampjes, met de gain op (voor of) rond 12 uur (clean channel) heb ik de perfekte touch icm een strat tussen cleane zacht aangeslagen akkoorden en crunchy harder aangeslagen single string licks (as a dream comin' true...), dit met de inbouw speaker, die ik dan net iets te dozig vind, blijft 8 inch..
als ik dan in de muziekzaak naar een 4x12 cab ga, volgens mij met Vintage 30, brak er nix meer op.. kun je wel gain bijdraaien, maar dan ben je de "magic" touch weer kwijt... :makeup:

dus ik denk nu aan de de head uitvoering icm met een 1x12inch cab, die toch iets van die speaker break up of compressie geeft...

miyaru
12 maart 2014, 17:37
Je zou ook een P8R in je cab kunnen inbouwen, die heb ik in mijn '73 SF Champ en die is echt super...... Enneh die is ook van Jensen.

Robin

johantipker
12 maart 2014, 18:06
Je zou ook een P8R in je cab kunnen inbouwen, die heb ik in mijn '73 SF Champ en die is echt super...... Enneh die is ook van Jensen.

Robin... werken jullie allemaal bij Jensen of zo.. :???:

Plant
12 maart 2014, 18:30
... werken jullie allemaal bij Jensen of zo.. :???:

:grouphug: eeeh nee hoor, hoe kom je dááár nou bij? :soinnocent:

miyaru
13 maart 2014, 09:02
Nee hoor ik werk daar niet, maar ben erg tevreden..... vandaar!

Dat het populair is blijkt wel.

Succes,

Robin

Tristan
13 maart 2014, 09:24
Volgens mij is wat je beschrijft de werking van een open back cab, ik zou dus een open back 1x12 nemen.
Die van Realguitars is erg goed, evenals die van Hook, dat vind ik de fijnste open back 1x12 cabs die ik tot nu toe gehoord heb, ze zijn helaas wel redelijk prijzig.

muziekschuur
13 maart 2014, 14:25
8 of 6 inch breedband speaker uit een oude auto of vracht auto.... Ff langs de sloop...

http://hysellstuff.com/auratone/auratonespeakerinventory/speaker_inventory.php

Of zoek zelf ff op pioneer auratone speaker.... Met die zoektermen kom je aan het goeie spul..

jerome
13 maart 2014, 22:02
Misschien ook eens de Celestion Alnico Blue proberen?
Het liefst in een halfopen cab...
Je hebt het neem ik aan over een buizenamp ?