PDA

View Full Version : Dit ben ik



HJL
11 maart 2014, 15:53
Hallo,

heb me net geregistreerd hier op het forum. Speel sinds mijn 13de gitaar, maar heb toen enkel 1 jaar klassieke gitaarles gevolgd en sindsdien nu en dan eens 10x een half uur elektrische gitaarles + enkele workshops. Sinds een jaar speel ik rythm-gitaar in een pop-rock coverband.

Mijn favoriete stijlen zijn (pop-,classic- en hard-) rock, Britpop, singer-songwriter, (gipsy) jazz, blues, RnR, rockabilly, Americana, folk en country.
Mijn favoriete artiesten en grote voorbeelden zijn: Jimi Hendrix, Eric Clapton, Mark Knopfler, Neil Young, Leonard Cohen, Chuck Berry, Django Reinhardt, John Mayer, Tom Morello, Lenny Kravitz, Seasick Steve, Larry Carlton, Don Alder, Rodrigo y Gabriela, Ryan Adams, Damien Rice, Luka Bloom, ...

Mijn gerief:

Gitaren

Klassieke gitaar (mijn eerste, moet het merk eens opzoeken)
Simon & Patrick Woodland Cedar
Simon & Patrick Woodland Spruce A3T (semi-akoestisch)

Fender Standard Stratocaster MIA 2012 3-tone sunburst met custom shop pickups
Blade Delta Standard Telecaster vintage white
Gretsch Electromatic G5120 sunburst Korea
Epiphone Les Paul Standard cherry burst Korea
Epiphone Les Paul 57 Goldtop Korea
Epiphone Dot met bigsby 3-tone sunburst Korea
Epiphone (SG) G-400 cherry red Korea
Epiphone (SG) G-400 "Les Paul" Custom ebony Korea (TE KOOP)

Guyatone 1960's Lap Steel

Versterkers

Fender Twin Amp
Marshall JCM 2000 TSL122
Peavey Classic 50 410
Laney HC25R (eerste amp)

Effecten en pedalen

TC Electronic Nova Drive (TE KOOP)
TC Electronic G-sharp met G-switch
MI Audio Tubezone
Groove Street Distortion (custom)
Carl Martin Quattro
Boss Hi Band Flanger HF-2
Ibanez Stereo Chorus
Boss Line Selector LS-2
Boss Chromatic Tuner TU-2
Fame Sweet tone equalizer
MXR M135 Smart gate
MXR/CAE MC403 Power System
Volume pedaal (merk onbekend)

Fender Mustang Floor (gebruik ik enkel nog voor thuis te spelen)

Andere effecten/pedalen/accesoires die ik (voorlopig) niet meer gebruik:

Boss GX-700 met Behringer Midi Foot Controller PCB 1010 (TE KOOP)
Boss BCB-60 Pedalboard
Boss Power Supply & Master SwitchPSM-5
Boss Super OverDrive SD-1
Boss OverDrive/Distortion OS-1
Boss Distortion DS-1
Boss Super Chorus CH-1
Boss T Wah TW-1
Boss Fender '65 Deluxe Reverb FDR-1 COSM
Boss Fender '59 Bassman FBM-1 COSM (defect: kan niet meer uit gezet worden)
Electro-Harmonix Double Muff (defect: volumeschommelingen)
Dunlop 535Q Cry Baby® Multi-Wah
Dunlop Jimi Hendrix JH-1 Wah Wah
Digitech Whammy 4

Dat is het. En moest iemand het zich afvragen: ja, ik ben Belg. ;)

Duhsjaak
11 maart 2014, 16:03
Ah..... Morello, verklaart dat de indrukwekkende rij met effecten?
Belg of niet, mij maakt dat geen donder uit. Je bent hartelijk welkom.

Je zegt wel vanaf wanneer je speelt, maar niet hoelang. Dat is, zeker voor een nl'er en al helemaal een noord hollander, een bijzonder subtiele wijze om naar je leeftijd te vissen.

Tot nu toe zei ik altijd dat ik drie pedalen heb (ja, alle drie in mijn auto natuurlijk), maar sinds vorige week heb ik ook een pedaal in bestelling staan. Is dat een virus? Want dan ga ik gelijk een shot er tegen halen.

Ik wens jou veel plezier hier. Misschien mag ik je wijzen op een rubriek die Sounds heet en waar je liedjes kunt posten? Kunnen we gelijk genieten van je pedaaltjes. Da's genoeg stroomverbruik om de halve wijk mee in het donker te zetten! Mij heb je alvast nieuwsgierig gemaakt.
Vriendelijke groet, Gus

HJL
11 maart 2014, 18:03
Hoi Gus, bedankt voor de verwelkoming.

Ik dacht dat mijn leeftijd automatisch ging verschijnen aan de linkerzijde, maar dat is dus blijkbaar niet het geval. Ondertussen ben ik 30 dus ik speel ongeveer 17 jaar gitaar. Maar eigenlijk ben ik op mijn 15de begonnen met niet-klassieke gitaar, dus kan je het ook bekijken als 15 jaar ervaring. De eerste twee jaar kon ik niet meer dan een paar akkoorden. En de klassieke liedjes die ik tot dan had leren tokkelen kon ik na twee jaar ook niet meer. Heb voor mijn gitaar-verleden 4 jaar notenleer en 3 jaar piano gedaan, maar vooral in dat laatste was ik zeker geen held.

Die 'indrukwekkende' rij effecten komt voort uit vier zaken:

- we proberen met onze coverband (en ik vooral) zo veel mogelijk het origineel te benaderen
- eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar 'mijn' geluid
- enkele effecten heb ik verkregen via ruildeals waar meerdere items in zaten
- veel effecten krijg ik toch nooit voor terug wat ik er voor betaald heb, dus hou ik ze maar voor later

En misschien ben ik ook wel een beetje 'verslaafd' zoals sommigen in het 'te veel gear'-topic al vermeldden. Of ik ben misschien eerder een verzamelaar. Maar het is je misschien ook opgevallen dat ik geen Gibson, PRS of andere dure gitaren heb. (De Strat is de enige elektrische gitaar die ik nieuw heb gekocht en meer dan €1000 heb betaald, de anderen zitten tussen €150 en €600). Dit omdat ik vind dat mijn speelniveau geen dure gitaar waard is.

Voor geluidsfragmenten zal het nog even wachten zijn. We zijn momenteel bezig met een nieuwe zangeres te zoeken en de opnames die we hebben van met de vorige zangeres zijn van zo'n erbarmelijke kwaliteit dat ik ze niet durf posten. En wat thuisopnames betreft: ik ben nogal een computer-noob en dus geen homerecorder type. ;)

Dutch66
11 maart 2014, 18:11
Oh tuurlijk, net als ik denk dat ik op basis van je invloeden je leeftijd kan "inschatten"....

Ik wilde eigenlijk "begin 30" aangeven, nee..... echt.. (niet dat het zo heel belangrijk is)

En zoals Gus als aangaf, indrukwekkend lijstje hoor!

"mijn gerief" echt heerlijk die taal.

Wees welkom op GN

Dutch


eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar 'mijn' geluid

Nogmaals wees welkom, want ik denk 95 % van topics hier over gaan :)

HJL
11 maart 2014, 18:13
Merci Dutch, als ge nog wa van da taaltje wilt, geen probleem hè. :)

Rozemarijn
11 maart 2014, 18:32
Welkom hier!

AoDf
11 maart 2014, 18:58
Hoi HJL,

welkom hier en veel plezier!

HJL
11 maart 2014, 23:38
Bedankt! Ik zie net dat er nog een ander forum is voor Nederlandstalige gitaristen: gitaar.net
Zijn jullie daar ook actief? Een puur Belgisch forum bestaat volgens mij niet (meer) sinds dat offstage.be is komen te gaan.

Duhsjaak
12 maart 2014, 08:46
Oh tuurlijk, net als ik denk dat ik op basis van je invloeden je leeftijd kan "inschatten"....

Ik wilde eigenlijk "begin 30" aangeven, nee..... echt.. (niet dat het zo heel belangrijk is)

En zoals Gus als aangaf, indrukwekkend lijstje hoor!

"mijn gerief" echt heerlijk die taal.

Wees welkom op GN

Dutch



Nogmaals wees welkom, want ik denk 95 % van topics hier over gaan :)

Wat ik leuk vind is wel, dat in plat Amsterdams 'an je gerief komme' ook bestaat. Of heeft bestaan.
In die zin zag ik een duidelijke overeenkomst die er misschien helemaal niet is.

Om te voorkomen dat ik niet alleen tamelijk duidelijke teksten op GN zet, en dan ook nog eens op dit soort dingen aan het hameren ben, heb ik er niks over gezegd.

Misschien dat het in het Vlaams die verwijzing/betekenis helemaal niet heeft. En dikke lol dat iemand uit Amsterdam er iets anders uit haalt dan ik.

Mijn geluid heb ik wel (als ik dat nu niet heb, wordt het ook nooit meer wat) maar those in the no (!) zeggen dat het zeer rudimentair is.
Zo heb je ook altijd wat.
Vriendelijke groet, Gus

Rizz
12 maart 2014, 12:42
Bedankt! Ik zie net dat er nog een ander forum is voor Nederlandstalige gitaristen: gitaar.net
Zijn jullie daar ook actief? Een puur Belgisch forum bestaat volgens mij niet (meer) sinds dat offstage.be is komen te gaan.

Hoi en welkom!

Gitaar.net is niet leuk, vind ik dan.. Ten eerste een stuk minder druk, maar vooral gereguleerd door een aantal wijsneuzen (hmmm, da's hier toch ook... :D ), maar vooral het afzeiken van elkaar, het niet aardig zijn..

HJL
12 maart 2014, 12:46
Hoi en welkom!

Gitaar.net is niet leuk, vind ik dan.. Ten eerste een stuk minder druk, maar vooral gereguleerd door een aantal wijsneuzen (hmmm, da's hier toch ook... :D ), maar vooral het afzeiken van elkaar, het niet aardig zijn..

Bedankt! Hmm, doet me denken aan offstage.be vroeger, waarschijnlijk zijn die betweters/blazers dan verhuisd naar gitaar.net :grouphug:

Kakihara
27 maart 2014, 17:11
Er is gearspot.be/forum, maar dat leeft niet echt (meer).
Welkom!

HJL
27 maart 2014, 17:21
Bedankt, vandaag ben ik ook op gearspot.be forum terecht gekomen door iets te googlen, maar heb me nog niet geregistreerd.

telerocker
27 maart 2014, 19:46
Welkom! Aardige collectie gear heb je. Ik zie dat je de Peavey Classic 4x10 hebt. Had ik nooit moeten verkopen....

HJL
27 maart 2014, 23:50
Thanks, die Peavey Classic 50 4x10 is idd een topper. In België staat er een te koop.

muziekschuur
31 maart 2014, 15:10
Welkom.... Met zo'n stapel aan spullen heb je ook vast zelf geexperimenteerd, gebouwd en geknutseld. Wat was dat en wat leerde je daarvan?

HJL
31 maart 2014, 15:16
Bedankt. Wat ik vooral geleerd heb is: less is more. Tot niet zo heel lang geleden dacht ik 'hoe meer effecten te combineren, hoe beter'. Daar ben ik wel van terug gekomen. Veel dingen hou ik wel bij met de bedoeling om er ooit zelf iets mee te doen of zo. Maar momenteel gebruik ik dus eigenlijk enkel een volumepedaal, een compressor, een paar overdrives, een paar distortions, een flanger, chorus en echo (delay) en dit meestal niet tegelijker tijd. Hangt af van welk nummer.
Maar zelf beginnen solderen aan effecten heb ik nog niet gedaan. Heb te weinig verstand van elektronica en ben bang om meer slecht dan goed te doen. Het enige 'projectje' dat al jaren licht te wachten is mij Epiphone SG te voorzien van Gibson potmeters.

purplejohn
31 maart 2014, 15:33
[QUOTE=Duhsjaak;3067804]Wat ik leuk vind is wel, dat in plat Amsterdams 'an je gerief komme' ook bestaat. Of heeft bestaan.


/QUOTE]

Dat bestaat nog steeds hier in Amsterdam, Gus. Ik zat dan ook met rode oortjes te lezen, want het is voor het eerst dat ik iemand er zo openlijk over zag praten. Buiten dat: Welkom en ja, dit is het enig echte leuke forum.

Duhsjaak
31 maart 2014, 21:34
Met excuus aan de TS voor het door zijn draadje heen lullen.....

@Purpejohn
Ik heb dan toch een Amsterdamse verrassing voor je.
Kijk eens onder de noemer 'Je eigen songtekst' in de Off Topic hoek. Daarin kun je alleen snuffelen als je bent ingelogd.
Kijk en luister eens onder 'Sounds'.

Iemand merkte ooit op of het mij wel eens was opgevallen dat veel van mijn teksten over seks en feesten gaan. En of ik dat misschien niet een beetje opmerkelijk vind.

Ja, dat was mij opgevallen.
Nee, dat vind ik niet opmerkelijk. Sterker, ik vind het prachtig. Ik lach om de mensheid en om mezelf.

Als je rondkijkt in de bieb, lijkt het er op dat psychologische Skandinavische thrillers ons lijken te drijven. Of 'drie generaties sterke vrouwen'. Leve de bieb, maar ik nk dat het daar niet om draait.

Ik ben van mening dat de mens vooral hormonaal gestuurd is en dat Jim Morrisson niet zoveel verder is gekomen als The Lizard King en Backdoor man, een oud blues nummer dat geschreven is aan het begin van de vorige eeuw en het dienovereenkomstige versluierende taal gebruik kent als de generatie van mijn opa. Mijn opa was opener over seks dan Jim.

Dus, samengevat, mijn teksten gaan over vorstelijk feesten, het gebruik van legale en minder legale substanties en vorstelijk wippen.
Het is de erkenning van hoe ik denk dat de mensheid in elkaar steekt.

Oorlog ook, maar eerlijk gezegd vind ik wippen wel zo plezierig.
Een snuifje, een neutje, wat is het leven mooi.
En als je op voeding (want muziek maken en wippen is topsport), en slaap (idem) let, kun je er oud mee worden.

Kijk naar Rutten en kijk naar mijn idee, en kies maar: wat heb je liever?
Je bent een fijne gozer, Purplejohn. Ik wist gewoon dat je het prima in het snotje zou hebben.
Vriendelijke groet, Gus

Edit:
We worden hier meer meegelezen dan we wel eens denken. Krijg een belletje van iemand die het met het bovenstaande deels eens is. Maar ook erg niet.
En om diegene tegemoet te komen even een paar andere onderwerpen:
- Stoptreinen
- Transvetten (goor vreten)
- Politiek (de lucht zit vol met speeches en de speeches zitten vol met lucht)
- Hypes (over Christian Gray)
- stem geven aan kapstertjes (kapstertjes roddel)
- Nationaal dictee (shampoooog)
- Voordelen van de walk in kast (niet wat je erin opbergt, maar wie)
Dus de laatste gaat toch weer over ehmm...

Niet alleen over wippen dus. Maar wel veel. Dus het valt nog mee.

purplejohn
1 april 2014, 22:15
Met excuus aan de TS voor het door zijn draadje heen lullen.....


Kijk naar Rutten en kijk naar mijn idee, en kies maar: wat heb je liever?

[/SIZE][/SIZE]

Liever geen Rutte. Zou ook graag eens met jou en Fu ergens op Zolder wat spelen, maar dat zal vast weer verkeerd worden uitgelegd, ook na 1 april.

En nu weer on-topic!

HJL
2 april 2014, 09:29
En nu weer on-topic!

Graag! (anders ga ik jullie ook beginnen spammen met geleuter over de Belgische politiek) :p

purplejohn
2 april 2014, 10:21
No problemo ;). Heb je wel eens aan een multi-effect gedacht? Ik heb ook heel lang naar mijn geluid gezocht in mijn coverband met de overeenkomstige lading aan- en verkochte pedaaltjes. Nu heb ik 1 bak waar ik voor alle nummers een aparte patch heb (Behalve dan als extra nog een boost-pedaal voor solo's en een volumepedaal voor de nuances). Heerlijk rustig bij optredens en precies waar ik al jarenlang naar zocht.

HJL
2 april 2014, 10:57
No problemo ;). Heb je wel eens aan een multi-effect gedacht?

Ja hoor, heb het geprobeerd met de Fender Mustang Floor, maar die zoog zoveel tone weg dat ik hem terug uit mn pedalenbak heb gezwierd. Nu gebruik ik enkel analoge effecten en hoor ik mezelf tenminste in de mix. Het enige digitale multi-effect waar ik misschien nog interesse heb is de TC Electronic G-system, maar die kost een hoop geld en gezien ik niet zo handig ben met midi en andere programmeer toestanden wil ik er ook niet voor niks in investeren.