PDA

View Full Version : TC Electronic Vintage Pre-drive of Fulltone Fatboost I + OCD?



HJL
11 maart 2014, 07:41
De TC Electronic heb ik al kunnen testen. Vond hem in de repetitieruimte op mn Fender Twin Amp wel goed klinken, thuis op mn Peavey Classic 50 410 heel wat minder. Op mn Marshall TSL122 was het wel ok.

Wat is volgens jullie de betere keus? Op mn pedalboard staat ook nog een MI Audio Tubezone, een custom distortion en een Carl martin Quattro. De TC Electronic Nova Drive ga ik weg doen opdat ik te weinig gebruik maak van de veelzijdigheid ervan. Alvast bedankt voor jullie reacties.

lauke_101
18 maart 2014, 12:35
Wat zoek je voor geluid? Wat wil je met de nieuwe pedalen bereiken? Wat voor muziek speel je?

Met de info die je nu geeft kan niemand je een zinnig antwoord geven.

HJL
18 maart 2014, 14:28
Bedankt voor je reactie,

Ik speel slaggitaar in een pop-rock coverband en wil de originele versie van de liedjes die we brengen zo goed mogelijk benaderen. Een greep uit de artiesten die voorkomen op onze playlist: Kings of Leon, Lenny Kravitz, Anouk, Neil Young, The Outfield, AC/DC, ...

Hopelijk is dit een antwoord op je vragen en komen er nu meer reacties. Zo niet, laat maar weten wat er nog ontbreekt. ;)

Pepe
18 maart 2014, 15:43
Volgens mij snap je niet helemaal hoe een boost werkt. Die is sterk afhankelijk van je amp en het totaal volume dus natuurlijk klinkt dat anders op een repetitie twin dan een huiskamer Peavey Classic. Het gaat nooit over best of beter, het gaat over toepassing en smaak.
Live gebruik ik altijd een boost, voor de huiskamer een overdrive. En de ene boost is de andere niet. Een tele doet het prima met een Klon, een ES 330 slipt daarmee dicht, dan is een clean boost al voldoende enz enz.

Dat wil niet zeggen dat niemand een mening kan geven maar dan heb je een paar variabelen nodig zoals, welke gitaar, welke amp en wat wil je horen.

HJL
18 maart 2014, 16:41
Een van de redenen dat ik me op dit forum heb geregistreerd is om bij te leren, dus sorry als ik vragen stel die voor sommigen wat van de pot af gerukt zijn. Maar volgens mij zijn er geen domme vragen, dus ik geef het nog niet op.

Een boost is dacht ik iets wat het signaal van je gitaar versterkt met een aantal dB's voor dit signaal naar de amp gaat.

Dat een Fender Twin en een Peavey Classic 50 410 niet dezelfde versterker is weet mijn kleine teen ook wel, maar die Twin staat op 25W geschakeld en de Classic 50 op, nou ja, 50W, dus waarom die repetitie-huiskamer-associatie? Toen ik de VPD-1 probeerde in de repetitie-ruimte, was dit na het repeteren en speelde ik dus alleen, voor alle duidelijkheid.

Ik speel op verschillende gitaren en verschillende amps, afhankelijk van welk liedje ik speel. Maar als ik je goed begrijp kan ik dus niet 1 boost, overdrive of distortion gebruiken in combinatie met verschillende gitaren/versterkers. Ok, geen probleem, maar wat is dan de 'beste' (lees: meest veelzijdige) oplossing?

Pepe
18 maart 2014, 17:15
Nee alles kan natuurlijk, tis maar wat je wil horen. Maar euh... ik heb toch niks onaardigs gezegd? Ik krijg een beetje de indruk...

Maar goed. Wat ik bedoel, een fatboost voor een twin zal je niet een Neil Young tweed sound geven maar kan precies net datgene zijn wat je Flying V nodig heeft voor je Marshall voor een Kravitz sound. Je hebt een Tubezone, dat is toch een vrij veelzijdig ding? Kan van semi clean naar loopgraaf geweld. Ik kan me voorstellen dat je dan zegt, ik wil graag een low drive die ook clean kan boosten want de tubezone verliest bassen en heeft teveel mids. Zoiets.

Ach, waarschijnlijk zie ik het te subtiel, roept er straks iemand Bad Monkey en ben je daar helemaal blij mee.

HJL
18 maart 2014, 17:27
Misschien moet ik als Belg gewoon nog wat wennen aan de directe manier van mijn noorderburen om iets te verwoorden. :D

Tubezone is idd veelzijdig ding, maar tijdens het spelen van onze setlist kan ik natuurlijk moeilijk bij elk nummer beginnen om die anders in te stellen, daarom ben ik op zoek naar een aantal combinaties van gitaren/effecten/amps waartussen ik kan switchen om een klank te krijgen die aanleunt bij het origineel.

Trouwens, heb net mijn Nova Drive verkocht en denk dat ik die VPD-1 in de plaats ga kopen voor 125 pleuri.

Jeroenvanhulsteijn
20 maart 2014, 15:31
Eigenlijk leek mij de Nova Drive dan juist wel weer handig voor wat je wilt: een aantal type drives/boosts, zonder teveel aan knoppen te moeten draaien.

Je zou wellicht ook op zoek kunnen naar een Carl Martin AC tone. Die overdrive van de Quattro is dacht ik meer Marshall georiënteerd. De AC tone meer richting Vox en er zit een boost op. Dan ben je op heel veel markten vertegenwoordigd :-)

HJL
24 maart 2014, 17:20
De Nova Drive is idd veelzijdig, maar om gemakkelijk tussen de presets te switchen moet je'm eigenlijk via MIDI kunnen aansturen. Maar omdat ik zelf niet zo compatibel ben met computers laat ik het MIDI-gebeuren (voorlopig) aan mij voorbij gaan...