PDA

View Full Version : versterker ge-aard???



nitro-traxxas
10 maart 2014, 21:40
Op de achterkant van mijn net gekochte marshall valvestate 8240 staat dat hij ge-aard moet zijn.
Allen heb ik geen stopcontact met aarde in mijn kamer.

Wat gebeurt er als de versterker niet is ge-aard?

denis.hermans
10 maart 2014, 22:19
Versterker kan "brommen".
Eigenlijk kan er ook een veiligheidsprobleem ontstaan indien er in de versterker of gitaar een kortsluiting zou zijn. Maar over dat laatste kunnen andere forumleden waarschijnlijk met meer kennis van zaken iets vertellen .

nitro-traxxas
11 maart 2014, 07:03
Oke dank je voor de tip

Tunes
11 maart 2014, 07:55
Waarom zetten ze op zo'n ding eigenlijk niet een "plaats je topic in het juiste subforum" sticker ?

SantaX
3 april 2014, 04:33
Ouder topic, maar vanwege de veiligheid toch nog een kleine reactie. In het kort, als er een draad of onderdeel los schiet in je versterker en tegen het frame van de versterker aankomt, of tegen het signaalpad (en dus via je kabel naar je gitaar en ook snaren gaat) dan heb je een aardig probleem dat in het ergste geval fataal is. Prik je versterker lekker in een geaard stopcontact. Koop desnoods een verlengkabel. De kans dat het mis gaat is klein, maar oh wee als het mis gaat. Wat ben je dan blij dat je versterker geaard was. En de mensen die om je geven ook ;)

Maar eigenlijk is dit een beetje een open deur. Het staat er echt niet voor de lol op.

dagrim1
3 april 2014, 14:16
Ouder topic, maar vanwege de veiligheid toch nog een kleine reactie. In het kort, als er een draad of onderdeel los schiet in je versterker en tegen het frame van de versterker aankomt, of tegen het signaalpad (en dus via je kabel naar je gitaar en ook snaren gaat) dan heb je een aardig probleem dat in het ergste geval fataal is. Prik je versterker lekker in een geaard stopcontact. Koop desnoods een verlengkabel. De kans dat het mis gaat is klein, maar oh wee als het mis gaat. Wat ben je dan blij dat je versterker geaard was. En de mensen die om je geven ook ;)

Maar eigenlijk is dit een beetje een open deur. Het staat er echt niet voor de lol op.

Helaas niet altijd even makkelijk, in onze (oude) flat hebben we alleen een geaard stopcontact in de keuken... Niet al te praktisch :/ Toch maar eens kijken of er niet alsnog een stekker door te trekken is, of iets anders te fixen.

SantaX
3 april 2014, 22:55
Ik ken het probleem. Ook ik heb de keuze moeten maken om de versterker met een verlengkabel op dezelfde groep als de vervuilende koelkast te zetten. Fraai is het allemaal niet op die manier, maar als ik die aarde ooit nodig heb geef ik mezelf een schouderklopje :D

phx
6 april 2014, 13:09
Mijn huis is geboren in 1896, aarde?? Haha, veel brom op de amp, verder no probs! Bij kortsluiting/storing knalt je zekering wel uit je amp (buizen).

SantaX
6 april 2014, 13:38
*hoofd tegen muur bonkt*

Gearjunkie
6 april 2014, 13:42
Mwa, als je chassis of gitaar onder spanning komt te staan smelt de zekering pas als jij als geleider naar aarde gefunctioneerd hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nitro-traxxas
8 april 2014, 19:54
Bedankt voor de informatie allemaal.
Heb inmiddels een verlengsnoer naar de kamer naast mijn kamer gelegd waar wel een aarde is

SantaX
8 april 2014, 19:54
Lijkt me een hele verstandige beslissing :ok:

Duhsjaak
8 april 2014, 21:41
Heel fijn. Jij wordt nog wel senior member.
Ik zie het zo maar gebeuren.
Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
8 april 2014, 22:02
Slimme gasten krijgen de coolste chicks!!