PDA

View Full Version : Gibson's op visite



benwave
9 maart 2014, 09:23
Gisteren een aantal top Gibsons op visite gehad onder begeleiding van hun bespelers .
Leuke middag gehad.
Van Links naar rechts :
1 Een standard faded uit 2005
2 Een standard plane uit 2011 custom shop G0
3 Een Zwier/Haar met een strat mensuur en 3 voodoo's
4 Een standard collectors choice 2 "Goldie"
5 Een standard theaburst uit 2013 VOS customshop R9

http://i668.photobucket.com/albums/vv43/Benwave/IMG_20140308_145152_zpsef9e3591.jpg

http://i668.photobucket.com/albums/vv43/Benwave/IMG_20140308_145241_zpsf7e4d622.jpg

Die Strat mocht na veel zeuren ook op de foto

http://i668.photobucket.com/albums/vv43/Benwave/IMG_20140308_145320_zpsc9ca45a5.jpg

Ik kan een heel verhaal op gaan houden van hoe ze klinken en zo, maar dat gaat dan toch een heel persoonlijk verhaal worden.
Mijn persoonlijke conclusie is dat de prijs in geen verhouding staat tot de klank.
Voor het zicht is de Goldie echt super mooi, met een geweldige sound.
De gewone faded standard klinkt ook niet slecht, is minder mooi, maar wel 10 keer zo goedkoop.
Dussss...

arjanb01
9 maart 2014, 09:42
Doe mij nummer 4 maar, wat een prachtig ding!

Dutch66
9 maart 2014, 11:38
Grappig, die Strat lijkt nu net het "debiele broertje" die zonodig ook mee moest....:seriousf:

Rinze
9 maart 2014, 11:52
Dat heb je met Strats.

FruscianteFan
9 maart 2014, 11:53
Grappig, die Strat lijkt nu net het "debiele broertje" die zonodig ook mee moest....:seriousf:
Ik vind het juist meer reclame voor de Strat. "Je kunt wel 5 Les Pauls hebben, uiteindelijk gebruik ik eigenlijk alleen deze..."

Orpheo
9 maart 2014, 13:35
Ik vind die Zwier schitterend. heel, heel gaaf. Die gibsons vind ik wat saai, om eerlijk te zijn.

edit: die zwier was nog toffer als er geen inleg op zat.

soup
9 maart 2014, 13:50
Heb je toevallig een geblinddoekte test gedaan en puur op feel/sound geselecteerd?


Ik vind die Zwier schitterend. heel, heel gaaf. Die gibsons vind ik wat saai, om eerlijk te zijn.

Wat is er dan zo saai aan? Die zwier heeft een bigbsy, 3 pickups, andere hals/mensuur en waarschijnlijk werd er een andere houtsoort voor de body gebruikt. Qua looks zijn ze praktisch identiek.

Het model dat jij verafgoodt vind je saai?

Orpheo
9 maart 2014, 14:02
Heb je toevallig een geblinddoekte test gedaan en puur op feel/sound geselecteerd?


Wat is er dan zo saai aan? Die zwier heeft een bigbsy, 3 pickups, andere hals/mensuur en waarschijnlijk werd er een andere houtsoort voor de body gebruikt. Qua looks zijn ze praktisch identiek.

Het model dat jij verafgoodt vind je saai?

het punt is dat ik dat plastic saai vind, ik vind die tops saai, ik vind de inleg saai. Ik verafgood de LP omdat ik de vorm sexy vind, ik vind de carved top te gek, ik vind de sound en bespeelbaarheid te gek. Ik vind het gaver als er geen slagplaat op zit, geen inleg op zit.. etc etc. gewoon, wat cleaner.


(P.S: het vette slaat waarschijnlijk niet op mij? ).

Mitch
9 maart 2014, 14:08
Volgens mij weet iedereen op het forum nu wel wat je wél leuk vindt aan Les Pauls en wat je niet leuk vindt aan Gibson. Ik mis die dead horse smilie hier.

Anyway, leuk stel bij elkaar zo. Die R9 heeft voor mij de mooiste top. Maar goed, da's smoel. Nog leuker is het als je wat andere bouwjaren erbij hebt, maar zo'n vergelijking met Faded Standard tot aan Collector's Choice is natuurlijk ook érg leuk. En inderdaad, vanaf een bepaald bedrag gaat het niet meer om de kwaliteit...

Agent_Smith
9 maart 2014, 14:28
Mooi setje zo. Vooral de buitenste 2. Die 3-pickup is afschuwelijk.

.slash.
9 maart 2014, 14:44
Mooi setje zo. Vooral de buitenste 2. Die 3-pickup is afschuwelijk.

+1!
Die R9 is echt heeeel gaaf, en die standard faded is een close second. Die zwier moet onder de bank:sssh:

Scarface
9 maart 2014, 15:38
Tja,ik vind ze eigenlijk allemaal wel leuk......Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze klinken en wat het verschil dan wel is....

En mis ik een echte goldtop ;),maar ja das detail.....hahaha....

Groet,
Marco

Sander.
9 maart 2014, 15:48
Nummer 2 blijf ik het mooist vinden :) . Eigenlijk nog wel zonder slagplaat, en dan is 'ie helemaal af. Die middelste is afschuwelijk lelijk haha.
Zelf heb ik een explorer uit de faded lijn (2008), en ik vind de kleur toch echt een stuk mooier :) . Ben daar toch eigenlijk wel heel erg blij mee :) .

benwave
9 maart 2014, 18:34
Die Zwier is ook een mahonie met een maple top.
Er zijn geen blinde test gedaan, gewoon lekker op alles gespeeld door verschillende mensen.
Het gekke is dat een gitaar anders klinkt wanneer je er zelf op speel, dan wanneer iemand anders het doet en je er naar luister.
De mooiste voor mij is de Goldie, zo mooi geaged door Tom Murphy schitterend gewoon.
De speelbaarheid van die van mij (2), is voor mij het lekkerst vanwege de 60 neck, alle andere hebben een dikkere neck.
Het is toch nog een behoorlijk verschil tussen een R9 en een G0 neck.
Verder zoveel mensen zoveel meningen, en zoveel smaak verschillen

Harald
9 maart 2014, 18:47
Het gekke is dat een gitaar anders klinkt wanneer je er zelf op speel, dan wanneer iemand anders het doet en je er naar luister.


Onbegrijpelijke uitspraak voor iemand die toch echt heel behoorlijk speelt, en dat ook al wat langer doet...

Om te beginnen luister je heel anders terwijl je speelt. En nog veel belangrijker, de sound zit nu eenmaal in de vingers. Laat tien mensen op dezelfde set met dezlefde instellingen spelen, en je hoort 10 sounds. Al dat nuance gezever is leuk, maar je moet gewoon een plank hebben waar je lekker op speelt. En dan gewoon SPELEN...

niet dat een dagje gitaren proberen niet leuk is. Maar sommige mensen verliezen zich in mierengeneuk, en vergeten dat het om muziek maken gaat.

SloeGin
9 maart 2014, 19:49
LOS IN DE BROEK! :D

De Goldie is echt :mmmm:

arjanb01
9 maart 2014, 20:08
Die Zwier/haar les Paul daar mag de kettingzaag in, wat een gedrocht met die bigsby en die ene volume knop.
Nr. 4 is met afstand de mooiste en daarna komt die R9, ook een leuke.

YannickH
9 maart 2014, 20:33
geef mij die eerste van links maar.
(of de strat!)

Luke-wannabe
9 maart 2014, 21:16
Leuk, die loodzware blokken mahonie, maar dat maple fretboarded wonder vooraan is what it's really about! ;)

YannickH
9 maart 2014, 21:35
dit forum heeft echt een like knop nodig!

benwave
10 maart 2014, 08:01
Onbegrijpelijke uitspraak voor iemand die toch echt heel behoorlijk speelt, en dat ook al wat langer doet...

Om te beginnen luister je heel anders terwijl je speelt. En nog veel belangrijker, de sound zit nu eenmaal in de vingers. Laat tien mensen op dezelfde set met dezlefde instellingen spelen, en je hoort 10 sounds. Al dat nuance gezever is leuk, maar je moet gewoon een plank hebben waar je lekker op speelt. En dan gewoon SPELEN...

niet dat een dagje gitaren proberen niet leuk is. Maar sommige mensen verliezen zich in mierengeneuk, en vergeten dat het om muziek maken gaat.

Harald, misschien had ik beter het woord grappig kunnen gebruiken ipv "het gekke is "
Het is niet zo zeer verrassend, niets nieuws dus.
Ik heb juist expres geen mening gegeven over de sounds van de gitaren, dus ik neem aan dat het nuance gezever voor iemand anders bedoeld is ?

Harald
10 maart 2014, 09:13
Dat laatste slaat idd. niet op jou... heeft meer met de meer audiofiele gitaarbenadering te maken. Gitaren zijn zo persoonlijk. Pas op een sessie iemand eerst op zijn eigen Haar strat over versterker A horen spelen. Later bedacht hij zich dat hij toch nog iets wilde spelen (Haar zat al in koffer) en pakte mijn London City tele. Een ding dat door iemand opnieuw geverfd is op een manier die veel mensen nog niet voor hun tuinhek zouden accepteren... over dezelfde amp. Klonk hij beter op. Maar durf toch echt wat erop te wedden dat die Haar objectief bekeken de betere gitaar is (weet niet wat een Haar kost, maar vast meer dan de 125 euro die ik voor die tele betaald heb in een winkel.) Als dat kan kun je hele verhalen ophangen over pickups, houtsoorten etc. maar het zegt zo weinig...

bottom line is dat een goede gitarist doorgaans op een betere gitaar beter kan klinken. Maar die gitaar moet de persoon ook liggen.

apekop
10 maart 2014, 09:37
Grappig, die Strat lijkt nu net het "debiele broertje" die zonodig ook mee moest....:seriousf:

maar wel de mooiste gitaar van het stel! :soinnocent:

RS-Rik
10 maart 2014, 09:43
Doe mij maar die twee meest rechtse.

Die zwier moet op dieet.

Tupelo
10 maart 2014, 11:48
Die met strat mensuur heeft eigenlijk wel iets.

hoofd
10 maart 2014, 12:03
maar wel de mooiste gitaar van het stel! :soinnocent:

Hehe, en je hebt nog gelijk ook... Niet dat ik nou zo dol ben op Stratocasters, maar zo naast al die protserige pooierbakken is toch wel de aantrekkelijkste sloerie van 't stel.

Kim Wilson
10 maart 2014, 12:58
Onbegrijpelijke uitspraak voor iemand die toch echt heel behoorlijk speelt, en dat ook al wat langer doet...


Ik begrijp het precies. Tijdens een Tele-test had Mitch zijn MIJ Tele ook bij zich, als referentie. Dat ding klonk geweldig als hij ermee speelde, maar in mijn handen was het een dooie plank. Bij een andere Tele was dat weer net andersom. En waar dat in zit, weet ik niet, maar daar heeft het begrip "tone zit in je vingers" wel meer betekenis gekregen. Het is namelijk echt zo.

Harald
10 maart 2014, 13:12
Het is ook waar, maar voor iemand die speelt als Benwave is het voor mij volstrekt onbegrijpelijk dat dat verrast. Hier maak ik gitaarbouwers en muziekhandelaren niet blij mee. Maar iedereen (iig iedereen met een redelijke basissetup) die denkt zijn sound te kunnen redden door een kapitaal in zijn spullen te investeren zou zijn spullen eens neer moeten zetten in de backline van een sessie.

Kom er op die manier vaak genoeg achter dat er toch echt heel leuke sounds in mijn setup zitten. En dan komt iemand anders, en klinkt het weer helemaal nergens naar.

FruscianteFan
10 maart 2014, 13:24
Het is daarnaast ook gewoon een kwestie van afstand kunnen doen, zoals benwave het denk ik bedoelde.

een mooi voorbeeld daarvan: een tijd terug had ik bij een optreden mijn eigen amp eens niet bij me. Backline ter plaatse: twee 100 watt transistortops van crate ofzo. Klonk ver-schrik-ke-lijk KUT. Maar als ik opnames van dat optreden terughoor, is er eigenlijk niks mis met de gitaar. Je hoort wel dat het beter kan, maar toch.

Soms vind ik het ook gewoon lekker als onze zangergitarist eens mijn gitaar pakt, en mijn versterker. We hebben een nummer waar ik niet speel, en waar hij veel galm nodig heeft. Klinkt sappig.

the sure thing
10 maart 2014, 17:33
Maar: ik kan het toch niet laten.... Hoe klinkt die Zwier LP t.o.v. de andere Gibsons?

nickofzo
10 maart 2014, 18:20
Volgende keer bij mij? hehe :soinnocent:

Mitch
11 maart 2014, 14:03
Ik begrijp het precies. Tijdens een Tele-test had Mitch zijn MIJ Tele ook bij zich, als referentie. Dat ding klonk geweldig als hij ermee speelde, maar in mijn handen was het een dooie plank. Bij een andere Tele was dat weer net andersom. En waar dat in zit, weet ik niet, maar daar heeft het begrip "tone zit in je vingers" wel meer betekenis gekregen. Het is namelijk echt zo.
Nou, eerlijk is eerlijk: hij klonk pas echt geweldig toen rick er op speelde :D Maar absoluut, dat was voor mij ook het moment dat dat zó duidelijk werd.


Die met strat mensuur heeft eigenlijk wel iets.
Ja, een reden om 'm in de open haard te gooien.