PDA

View Full Version : HNGD: Squier VM Bass VI



LemmyNL
8 maart 2014, 20:42
Het heeft effe mogen duren...

Al sinds ik járen terug (ik speel al iets van twintig jaar en het was in de begintijd, dus...) een boek onder ogen kreeg met 'de meest iconische gitaren' of zoiets, je weet wel, het begint met een standaard strat en wordt al maar bijzonderder, van Precisions tot Gilmours No.1, McCartneys viool, Steinberger en ga zo maar door, geleend uit de bibliotheek, was ik al heimelijk verliefd op het überwonder: de Bass VI.

Jaren nadien kwam het via dit forum weer eens ter sprake, onder meer door het desbetreffende topic en Fingers die er ooit een gehad heeft. En hop, oude vlam weer aangewakkerd. Nog steeds niks mee gedaan, want ze waren er domweg niet of in elk geval niet in mijn prijsklasse. Totdat het eind 2012 opnieuw boven kwam borrelen met de komst van de Japanse reissue. Ook net te moeilijk aan te komen, maar plots stroomden de alternatieven over het beeldscherm waaronder ook de Gretsch Baritone en laat dat ding nou toevallig bij een heel knus winkeltje in Den Haag hangen op dat moment. Dus ergens op een koude dag in januari ben ik bijzonder opgelaten naar het Haagse gereden en anderhalf uur pielen later was ik de trotse eigenaar van een heuse baritongitaar. Had ik vrede mee, totdat nog maar een half jaar later Squier plots de hemel deed kraken onder het nieuws van de komst van de Vintage Modified serie. Zou het nóg beter kunnen? Zou ik dat wel wat vinden? Zou het niet zonde zijn van de Gretsch? Intussen was ik natuurlijk wel apetrots dat ik een heuse Gretsch aan de muur had hangen natuurlijk. En ook nog eens een LP achtig model, iets wat ik nog niet in mijn collectie had.

toch begon het te knagen, want de VI, ja, da's toch wel de aanstichter. De Baas der Bazen, de überbariton. En toen was het eigenlijk al besloten. Helemaal toen ik via een forumlid eens op de zijne kon spelen. Verdorie, dat was 'm gewoon en dat moest het dus worden ook.
Dan maar de Gretsch de deur uit.

Dan neemt het verhaal een wending die ik hieronder even plaats om het feest niet in de eerste post gelijk te dempen.

Ik heb 'm vandaag opgehaald en hij is echt práchtig:
Jaguar style body (nog een model dat hoog op mijn lijst staat)
seventies headstock
vintage tuners
skunk stripe (ja, daar kan ik moeilijk over doen.. blijft zonde als een Fender 'm niet heeft. mede dankzij dat boek trouwens)
block inlays
binding
nog een mooie flame in de hals ook
shielded pickups
en als kers op de taart, de 3tone sunburst. Niet ieders cup of tea, maar zo'n klassiek ding hoort in mijn gekronkelde geest maar in één kleur. En toen ze gedrieën in de winkel hingen vond ik zwart en wit toch echt net wat minder hebben... puur persoonlijk, maar het moest nou eenmaal. Iedereen moet toch een sunburst in huis hebben en dan liefst zo gehavend mogelijk. Dat laatste komt vanzelf ook nog wel mag ik hopen.

Het is gewoon dé, DE Bass VI waar het om begonnen is. En ik heb 'm! :blast::hippie::mmmm:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1/1970413_10203261301471579_2033989745_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/1654356_10203261219789537_675877912_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1960128_10203261219829538_1489370722_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1780914_10203261219909540_427564906_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/v/t1/1653338_10203261220709560_822300498_n.jpg?oh=a6233 4f846f983d4920962a791a891a7&oe=53822868
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/1978890_10203261220789562_1655245275_n.jpg

LemmyNL
8 maart 2014, 20:51
De ellende begon echter met het verkopen. In de hele hype rondom de Squiers was er natuurlijk geen hond meer die een Gretsch kopen ging. Niet alleen omdat het een duurder ding is dan de Squier, maar ook omdat het nog steeds een baritongitaar is en dat toch een heel kleine fanbase heeft. Die allemaal collectief op die nieuwe doken.
En de tijd liep door, de eerste batch verkocht sneller dan snel en ik zat met een dilemma. In verkoop houden of toch maar zelf houden? Na de eerste kreten over een tweede batch ging de verkoop resoluut door en duurde en duurde het maar. Totdat eindelijk, na vele maanden, één koper voldoende interesse had om de glittergitaar vna me over te nemen. Nog diezelfde dag toog ik naar mijn favoriete muziekwinkel van weleer, F. te R. Kom ik echt al jaren, goeie lui. Tenminste, dat dácht ik. Weet je wat, ik heb cash dus ik ga er wel langs. Wilt u thuisbezorgen of ophalen? Nou, ik hou wel van een beetje 1 op 1 contact, dus ik kom 'm wel halen. Alsjeblieft, hier is een aanbetaling.

Bestellen, wachten.

En intussen gek gemaakt worden door de vriendelijke medeforumleden die tussendoor filmpjes, plaatjes en praatjes bleven posten, zoals gebruikelijk. Ook de verschillende webshops werden nauwlettend in de gaten gehouden, maar overal was hetzelfde te lezen: niet op voorraad, verwachtte levertijd X weken. Dat duurde een maand, dat duurde twee maanden. De eerste deadline verstreek. Langsgaan, 'nee meneer, we hebben nog niets, we bellen u als er nieuws is'. Ik eens op zaterdag bellen want ik heb dan tijd, zit met een blessure thuis, kan dus wel mooi gitaar spelen. In totaal twee uur in de wacht gestaan want opnemen, ho maar.

Gig overgeslagen -want geen zessnaar-, nog meer wachten, 'nee meneer, nog niks. Maar ik zal u direct na het weekend terugbellen'. Nog een week, nog een week. Want ik zou bericht krijgen en normaal gesproken zou dat met een kaartje gaan. Dus zelfs als ze begin van de week iets weten is dat dinsdags en krijg ik met geluk dus op z'n vroegst op woensdag een kaartje. Nog eens gebeld, inmiddels hebben we het over K*ymus*c, want ze zijn overgenomen en het hele computersysteem is vernieuwd. Behalve de oude bestellingen aan de balie, "die staan nog in het oude systeem". Inmiddels wordt de telefoon wel beantwoord, ben ik te vinden in het systeem én krijg ik -wonder o wonder- een heuse email met de behandeling van mijn klacht. Enige detail: het antwoord is nog steeds hetzelfde. De volgende deadline "eind februari" verstrijkt en ik hang weer in de mail. "Nou inderdaad meneer, volgens onze gegevens zou het er ook al lang moeten zijn".

In de tussentijd verneem ik van anderen én mijn eigen research dat de webshops al lang en breed voorraad hebben en in een dag kunnen leveren. En gezien de snelheid waarmee de eerste batch uitverkocht werd ik er niet veel geruster op. Toch nog maar even netjes blijven wachten, want ik heb besteld en aanbetaald, dus het zal wel goed komen. Bovendien hou ik niet van postorder, zeker niet met instrumenten.

Tot afgelopen vrijdag er voor de zoveelste keer een week voorbij was en ik voor de zoveelste keer informeerde. Ik zou diezelfde dag nog teruggebeld worden. Ervaring leert dat ik de dag erop dus zelf weer moet bellen, maar nee.. de telefoon ging zowaar. "Ja eh...ik durf het bijna niet te zeggen.... maar ik ben even naar de afdeling inkoop gelopen en die zeggen me dat het nog twee tot zes maanden duren kan".

"vanaf nu?"
"vanaf nu."

...

"Dirk Witte, goedenmiddag, waarmee kan ik u van dienst zijn?"
"Zeg, die Sunburst VI, hebben jullie die nog? En zijn jullie open? "
"We hebben ze alle drie naast elkaar hangen, we hebben geen koopavond maar morgen zijn we vanaf elf uur open. Zal ik er alvast een kaartje aan hangen?"

Vanmorgen in de auto gesprongen, Mijn aanbetaling opgehaald en door naar Utrecht waar ik niet alleen voorbeeldig geholpen ben maar ook inclusief sunburst VI weer vandaan ging.
En nog voor niks extra ook, voor het prijsverschil tussen wat ik besteld had en deze ben ik op en neer gereden.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben het nu tenminste kwijt.

.slash.
8 maart 2014, 23:08
Wat een gezeik! Keymusic doet pijn aan m'n tere zieltje...
Enniehoe, dat is een heeel vet plankje! Jack Bruce al te way! Hele mooie stack!
Veel speelplezier met die plank waarnaar al jaren gesnakt werd!

vulvasonic
9 maart 2014, 04:42
Lemmy, vriend! Ik begrijp je hele verhaal. Ik begrijp iedere zin, ieder woord, iedere overweging, ik begrijp de passie en ik begrijp de lengte van je verhaal (in mijn geval zou ik net voorbij het intro gekomen zijn). Ik kan hier alleen maar van smullen. Dit is toch vooral een verhaal over muzikale passie. Eigenlijk vind ik het te absurd voor woorden dat niet meer gitaristen alhier de moeite nemen om in de pen te klimmen en alles eruit te gooien!!!

Ook ik ben een waanzinnig groot liefhebber van de Bass VI. Het enige waarin wij blijkbaar iets verschillen is onze voorliefde voor de afwerking. Daar waar jij een stramme kabouter krijgt van een 3-tone SB, gaat mijn stalen ros vooral steigeren bij de aanblik van een zwarte, of witte jongen met tortoise slagplaat.

Mag ik jou feliciteren met deze prachtplank?
Van harte!!! Je zult hier geen spijt van krijgen. :)

LemmyNL
9 maart 2014, 08:36
Tja, die SB is een dingetje.. als ik het zeggen kon zou ik nog meer voor een two tone, Tobacco of honey gaan, maar A) die zijn er niet en B) hoewel dat voor een LP de ultieme finishes zijn is het nog maar afwachten of dat ook op dit ding overeind blijft.

Sunburst is gewoon raar. Een (bas)gitaar is zo'n beetje het enige voorwerp waar het überhaupt op kan, of waar het sinds de uitvinding ervan nog steeds van geaccepteerd wordt. Andere kleuren doen het overal op, maar moet je eens je auto in sunburst voorstellen bijvoorbeeld :(

Punt is meer dat dit in dit geval, voor deze gitaar, gewoon de enige correcte kleur is. Zelfs als ik geen fan zou zijn, het hoort gewoon bij de periode, de foto's, mijn mentale plaatje. Fout misschien, maar dat vinden we wel van meer zaken van toen.

Moet wel zeggen dat het goed afhankelijk is van het licht wat er op valt, direct zonlicht maakt 'm een stuk cheesier dan schaduw zoals bij de eerste foto. Betekent wel dat 't op een podium waarschijnlijk nog veel mooier wordt. :supercool:

(had ik al gezegd dat ze alle kleuren gewoon hebben hangen? hint hint... :soinnocent: )

Thanks! Hier ga ik van genieten :)

yavin
9 maart 2014, 12:31
Kan niet mis gaan met die seventies headstock. Puike plank!

Mr.Fingers
9 maart 2014, 12:40
Hoera, IEDEREEN aan de VI! Tiptop-toptip, vervang de snaren door dikkere exemplaren (vooral de lage E schiet te kort). Met een beetje foefelen kun je de lage E van een gewoon 34" bassetje gebruiken als lage E op de VI, de afstand tussen staartstuk & topkam is immers 34".


https://www.youtube.com/watch?v=2YgEjyw95ew

.slash.
9 maart 2014, 13:01
Dat ik effe dat een 60's nummer zou zijn dat ik nog niet kende... Tof lied, tof baslijntje, toffe bas!

Scarface
9 maart 2014, 15:54
Goh,puik ding en idd mooie flame in de hals.....er gaat een wereld voor mij open...

Volgens mij wil ik er ook een!!!!!....Al is het maar voor de heb.......

Groet,
Marco

Hotpepper01
9 maart 2014, 16:01
Gaaf hoor, zo'n SIX bass. Mooi ding ook, veel plezier er mee. Doet mij erg denken aan Hank the Knife..


https://www.youtube.com/watch?v=Tix2nI46pT8

Eigenlijk zou ik er ook wel eentje willen hebben. We hebben het er laatst in de band over gehad hoe je die sound met een gewone gitaar zou moeten maken...Een echte is natuurlijk wel zo leuk.

Mr.Fingers
9 maart 2014, 18:07
Dat ik effe dat een 60's nummer zou zijn dat ik nog niet kende... Tof lied, tof baslijntje, toffe bas!

Wil je jaren '60? Dat kan hoor (https://www.youtube.com/watch?v=SfR8idohegw), zeer zeker (https://www.youtube.com/watch?v=iHJUvO2Gr8g) :soinnocent: (zelfde instrument, andere pickupsetting, in een gitaaramp)

Tupelo
9 maart 2014, 19:17
Die dingen zijn zondermeer kicken ook, GAS !!

Luke-wannabe
9 maart 2014, 21:23
Jaaaa goed verhaal en dan ook nog eens over zo'n über sexy silverface Bassman met veels te grote speakerkast ;)
Heel veel plezier er van!!

Mr.Fingers
9 maart 2014, 21:28
Die sunburst met zo'n giga-amp erachter doet me altijd hieraan denken als ik ze zie:


https://www.youtube.com/watch?v=4VjUTr0Nk0A

beruk
9 maart 2014, 21:55
Lekker! Gary Boyle on fire!!

LemmyNL
9 maart 2014, 22:01
Eehmmm.... dat is mijn ehm..... 'kleine cab':soinnocent:



kheb nog een 18" erbij...

Veilig achter een linkje: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/387754_2797755101282_1910879404_n.jpg

Luke-wannabe
10 maart 2014, 09:09
Lieve help. En dan te bedenken dat ik mijn 4x12 kastje nooit mee neem omdat ik die zo onhandig vind :D

hoofd
10 maart 2014, 12:05
Mooi ding die Bass VI! Een van de weinige gitaren die ik ook nog wel wil... Ook in Sunburst, wat dat is de kleur die erbij hoort. Hout moet je zien!

Tupelo
10 maart 2014, 12:17
2*15 inch cab is ook heerlijk, wou dat dat thuis te handlen zou zijn, dan zou ik er een neer zetten, heerlijk met dik reverb erop, gewoon verzuipen. :mmmm:

mikeyaxeman
10 maart 2014, 12:36
Gefeliciteerd met je VI, sinds korte tijd hebben we er ook eentje in huis het is alleen geen sunburst.
Mijn vriendin wilde heel graag een bariton dus heeft ze onlangs een Squier VI gekregen voor haar verjaardag:

http://img.photobucket.com/albums/v664/mikeyaxeman/DSC_0403.jpg