PDA

View Full Version : Advies over 6V6's voor sf princeton



jpb
4 juli 2003, 15:28
Er zitten nu 25 jaar oude GE 6V6GTA's in en ze klinken nog wel goed, maar het wordt wel eens tijd voor nieuwe, denk ik. Het is een non-reverb princeton (met PI-mod en PaulC-mod) maar zelfs met overdrive gaat de oversturing mij nog te stug. Welke 6V6's geven bovenop het mooie clean nog een 'romige' oversturing, als dat al kan in de non-reverb princetons??? Ik ken zelf geen 'current production' kandidaten dus het zal wel NOS worden??? Iemand advies? Dank.

SteavisSmokin
4 juli 2003, 17:35
Kom je toch weer uit op GE's (die je er al in hebt) of RCA's.

Al
4 juli 2003, 17:37
Welke 6V6's geven bovenop het mooie clean nog een 'romige' oversturing, als dat al kan in de non-reverb princetons??? Ik ken zelf geen 'current production' kandidaten dus het zal wel NOS worden??? Iemand advies? Dank.

Ik was erg tevreden over Mazda 6V6GT. Haalde ik bij tubeampservice@skynet.be (Yves). "Romige" oversturing weet ik niet meer lekker pittig waren ze wel. Beetje rocky.

Al

jpb
4 juli 2003, 19:03
Idd denk ik dat dezelfde GE's een optie zijn omdat de oudjes er al heel lang inzitten, en wellicht elke goede NOS buizen een verbetering zullen zijn? Bij RCA's schrik ik altijd v/d prijs :cry:
Mazda's overweeg ik ook, maar ze schijnen wat fel in het hoog te zijn dus dat vind ik weer wat minder.
Nog meer suggesties?

SteavisSmokin
4 juli 2003, 20:00
RCA NOS 6V6 buizen zijn niet zo duur als hun 6L6 tegenhangers. Prijzen bij FNS (marble-amps.com) per stuk:

RCA 6V6GTY - 37,50
GE 6V6GTA - 36,-
GE 6V6GT - 34,-

Ik zou dus gewoon voor de RCA gaan dan.

Mr.Jay
4 juli 2003, 20:31
Idd denk ik dat dezelfde GE's een optie zijn omdat de oudjes er al heel lang inzitten, en wellicht elke goede NOS buizen een verbetering zullen zijn? Bij RCA's schrik ik altijd v/d prijs :cry:
Mazda's overweeg ik ook, maar ze schijnen wat fel in het hoog te zijn dus dat vind ik weer wat minder.
Nog meer suggesties?

Ik heb enkele sets van die GE's , echter nog niet vergeleken met RCA's.
Ik heb in mijn 5J3 Tweed Deluxe nu een setje USA N.O.S. uit 1957 zitten, maar zijn al FLINK achteruitgegaan na een avondje blazen !
Geldde laatst ook voor een setje nw. EH's. Klintjes hebben toch moeie schijnbaar met HARD spelen een tijd lang, ligt ook aan gebruik natuurlijk > dit ampie scheurt behoorlijk en lekker.
Goeie sound kost ( iun dit geval "vreet" ) buizen.
Ik heb partijtje N.O.S. 6V6's gekocht laatst, maar durf ze eigenlijk niet te gebruiken, zonde om ze zo snel te "verbranden' :D

Jay

Mr.Jay
4 juli 2003, 20:32
. Het is een non-reverb princeton (met PI-mod en PaulC-mod)

Hoe ben je te spreken over die Paul C mod ?
groot verschil ? meer headroom / volume ?

Jay

jpb
5 juli 2003, 10:04
. Het is een non-reverb princeton (met PI-mod en PaulC-mod)

Hoe ben je te spreken over die Paul C mod ?
groot verschil ? meer headroom / volume ?

Jay

Jawel. Duidelijk meer volume en het laag is wat strakker, maar dat kan ook komen doordat ik ooit de PI-coupling cap ooit heb vervangen (0.02 > 0.001). Blijft stug in de eindtrap oversturing, ookal heeft de PI nu meer headroom, maar dat is ook de aard v/h beestje. Wellicht werkt de PaulC-mod beter tot z'n recht komt bij pr-reverbs of oude tweedjes. Clean geluid is geweldig goed, overigens.

Mischien toch maar de huishoudpot plunderen en RCA's er in zetten.... :lol:

Mr.Jay
5 juli 2003, 10:29
Jawel. Duidelijk meer volume en het laag is wat strakker, maar dat kan ook komen doordat ik ooit de PI-coupling cap ooit heb vervangen (0.02 > 0.001). Blijft stug in de eindtrap oversturing, ookal heeft de PI nu meer headroom, maar dat is ook de aard v/h beestje.

Oké, ik zal mijn 5J3 es PaulC-modden een keertje, maar ik vind em zóals ie nu is wel lekker.
Is het niet es een optie om jouw PR om te bouwen naar een 5E3Tweed ?
de mijne scheurt behoorlijk en lekker soepel, beetje VOX achtig > geen NFB/cath.biased. ( enige verschil is dan nog de 12" vs. 10 ")
Ik gebruik momenteel ook een OT uit een 65PR. Met een 5Y3 zit je wellicht al op de juiste spanningen (?).
Kwestie van wat draden verleggen > uitdaging !!
Misschien es wat voor op forum ! AL weet hier misschien ook wat meer over...

Jay

jpb
5 juli 2003, 13:04
Is het niet es een optie om jouw PR om te bouwen naar een 5E3Tweed ?
de mijne scheurt behoorlijk en lekker soepel, beetje VOX achtig > geen NFB/cath.biased. ( enige verschil is dan nog de 12" vs. 10 ")
Ik gebruik momenteel ook een OT uit een 65PR. Met een 5Y3 zit je wellicht al op de juiste spanningen (?).
Kwestie van wat draden verleggen > uitdaging !!
Misschien es wat voor op forum ! AL weet hier misschien ook wat meer over...
Jay

Zou mooi project zijn, maar ik gebruik de princeton vooral voor clean (jazz), en dat wil ik wel zo houden. Bovendien staan oude PTP fenders op de Monumentenlijst.... :lol: Wanneer ik nog een 'lijk' zou hebben dan wist ik het wel. Mischien eerder er een bruine princeton (6G2) van maken :)

Wat is die 5J3 dan voor deluxe? wide-panel of zo??? Origineel of zelfbouw??

Mr.Jay
5 juli 2003, 13:42
Zou mooi project zijn, maar ik gebruik de princeton vooral voor clean (jazz), en dat wil ik wel zo houden. Bovendien staan oude PTP fenders op de Monumentenlijst.... :lol: Wanneer ik nog een 'lijk' zou hebben dan wist ik het wel. Mischien eerder er een bruine princeton (6G2) van maken :)

Een 5E3 is op behoorlijk volume nog clean, daarna gaatie niet harder meer, maar méér vervormen. Hij klinkt ook grootser door de 12"speaker i.p.v. de 10"van een PR.
Heb je Sf/ Bf ?...PTPFender beetje "heilig" ben ik met je eens > tot op zekere hoogte kun je echter genoeg zaken veranderen die je later weer gewoon terug kunt zetten, no probs, verandert niks aan waarde.

>Wat is die 5J3 dan voor deluxe? wide-panel of zo??? Origineel of zelfbouw??[/quote]
1955 Tweed 5E3, narrowpanel, zelfbouw met zoveel mogelijk ouwere parts. Heb er tijdje terug wat over op dit forum gezet. zie "vintage of nieuw"
Erg bruikbare amp mits klein natuurlijk > geldt zéker ook voor een PR.
Mijn CAB zal niet ( veel ) groter zijn dan het van de PR.

Jay

jpb
6 juli 2003, 11:06
Het is idd geen straf om nog een keer een 5E3 voor jazz te bezitten. Rudy van Gelder had er een in z'n studio staan en de groten der aarde (Wes Montgomery, Grant Green etc.) hebben er platen mee opgenomen...

Mr.Jay
6 juli 2003, 11:52
Het is idd geen straf om nog een keer een 5E3 voor jazz te bezitten. Rudy van Gelder had er een in z'n studio staan en de groten der aarde (Wes Montgomery, Grant Green etc.) hebben er platen mee opgenomen...

in de 70's werden door velen deze amp gebruikt voor soli op alelrlei stijlen platen.
Ook onder bluesgitaristen is dit een favourite voor opnamen.
Ik vond het in eerste instantie gewoon erg leuk om te bouwen.

Jay

Al
6 juli 2003, 13:55
Blijft stug in de eindtrap oversturing ...... Clean geluid is geweldig goed, overigens

Die amps hebben geen bright cap. Kan daardoor tikkie stug aanvoelen. Voor die stugheid zou ooit eens de negatieve feedback wat onder handen kunnen nemen, wat verkleinen. Naar mijn smaak zou dat wat losser mogen bij Fenders, ik hou er van als het makkelijk aanvoelt.

Al

jpb
7 juli 2003, 09:49
[quote="Al
Die amps hebben geen bright cap. Kan daardoor tikkie stug aanvoelen. Voor die stugheid zou ooit eens de negatieve feedback wat onder handen kunnen nemen, wat verkleinen. Naar mijn smaak zou dat wat losser mogen bij Fenders, ik hou er van als het makkelijk aanvoelt.
Al[/quote]

Dan zou de 47 ohm v/d neg. feedback loop wat kleiner moeten worden, zodat er meer v/d feedback wordt geaard? Daar kan ik dan ook gewoon een potje (heb nog een 25K liggen) op zetten en kijken wat het beste klinkt? Dan heb ik meteen een presence-control?? Overigens, de princeton is een AA964.

PeeVee
7 juli 2003, 12:23
Ik heb recentelijk mijn PR ('80) onder handen genomen, nieuwe kathode bypass capjes, nieuwe elco voor neg. bias Voltage (letop: de + aan aarde!). De "cap can" gaat lang mee, heb nog geen rare fuzzige tonen of brom dus lekker laten zitten.

Verder heb ik de "Stokes mod" doorgevoerd, PI wordt dan een tandje hoger aan de spanningsrail gehangen, het schijnt dat 1 helft van PI te vroeg opbreekt, nog voordat de buizen volledig worden ingestuurd.

Ook de "Paul C mod" doorgevoerd, die maakt de PI volgens mij fixed bias, geeft wat andere (maar niet meer) bass response en ook weer iets meer hoofdruimte. Volgens mij is "bas register" wat naar boven verschoven (laag-mid), is prima want dat hele lage spectrum kost veel vermogen en je hoort je nauwelijks iets van, zonde om daar een groot deel van je 12W aan te verstoken.

Na de mods merkte ik dat ampje inderdaad aanzienlijk cleaner was, maar beetje pinnig / ingetogen, break-up kwam ook inderdaad vrij abrupt. Heb dus de NFB afgekoppeld: fantastisch! Ampje is nu veel dynamischer en klinkt frisser. Break-up komt nu ook wat natuurlijker, lekker krokant. Heb trouwens ook die verfoeide 2000 pF cap van reverb output naar aarde weggehaald: die maakt de galm hol, zonder capje mooi helder. Wel wat meer kans op feedback, maar zo lang je reverb met mate (valt wel mee) gebruikt geen probleem en prachtige heldere studio galm. Heb ook de eerste cap voor tremolo oscilator wat vergroot (ik geloof .033 i.p.v. .02) om 'm nog iets langzamer te maken. 8-)

Er komt nog een andere speaker in (Weber Chicago 10"), ook dat zal nog voor wat meer punch zorgen hoop ik en dan is het Prinsje wel "af". :-D

De NFB weerstand is meestal 820 Ohm, maar bij Princetons volgens mij wat hoger 2700 Ohm. Je kunt daar inderdaad een potje zitten, 10 - 25K lijkt me prima, schakel er wel een weerstand in serie bij zodat je niet (te ver) onder die 820 komt. Regelbare NFB is trouwens geen presence! De presence regelt het hoog dat NFB in wordt gestuurd (of naar aarde wordt afgevoerd). Door minder hoog in de NFB te stoppen krijg je dus meer hoog in je geluid, klinkt anders als "gewone treble", presence op 10 (dus al het hoog onttrekken aan NFB) geeft een lekkere knetter... In sommige amps zette is standaard een 1 uF capje om hoog naar aarde te laten vloeien (en dus te ontrekken aan NFB), ik noemde dat de presence-op-10 mod. Je kunt evt. ook een vaste weerstande bijzetten, b.v. voor een presence-op-5 mod :wink:

Al
7 juli 2003, 13:05
Dan zou de 47 ohm v/d neg. feedback loop wat kleiner moeten worden, zodat er meer v/d feedback wordt geaard?

Aan die 47pF mag je daarvoor NIET aankomen. Die doet nl. meer dingen. Als je nooit een 4x12 o.i.d. op je Princeton aansluit kan je het potje in de extra-speaker-out zetten. Je onderbreekt dan de NFB op een goed punt. 5K is wel voldoende, 25 K zal wat moeilijker regelbaar zijn.

Al

PeeVee
7 juli 2003, 16:30
47 Ohm naar aarde I presume...

Die 47 pF op je volume pot mag je best weghalen... klinkt wat doffer :lol:

Al
7 juli 2003, 17:43
47 Ohm naar aarde I presume...

Die 47 pF op je volume pot mag je best weghalen... klinkt wat doffer :lol:


yessss

ohm

Al

jpb
7 juli 2003, 20:42
Dus niet aan die 47 ohm komen. Ik dacht dat dat hem was want het leek nogal op een NFB uit het boek, maar ik moet dus bij de 2700 wezen. Bijvoorbeeld een 500 (vast) en een 5K pot in serie? Ik kan de 2700 ook eerst even loshalen om te horen hoe het zonder NFB gaat?

PeeVee
8 juli 2003, 11:08
> bij de 2700 wezen
Klopt!

> Bijvoorbeeld een 500 (vast) en een 5K pot in serie?
Yup... heel goed!

. Ik kan de 2700 ook eerst even loshalen
> om te horen hoe het zonder NFB gaat?
Yep! Om 'm vervolgens voor eeuwig los te laten hangen :wink:

Ik heb op een paar amps zo'n regelbare NFB gehad. Ik vond de "tussenstanden" best moeilijk te beoordelen, het verschil tussen AAN en UIT is wel goed te horen. In mijn Super Reverb heb ik de aarde schakelaar gebruikt voor 820 Ohm (origineel), 1K5 (subtiel verschil t.o.v. stock, iets losser), en géén weerstand (dus geen NFB). Als een amp voldoende headroom heeft, dan voor mij altijd zonder NFB.

jpb
8 juli 2003, 12:36
Ik heb de NFB idd gisteren al losgekoppeld en het klinkt beter. Wat meer hoog lijkt het wel, maar wel beter. Op 10 komt 'ie wat meer los en met de OD er op zingt 'ie beter dan met NFB. Nu klinkt de 5Y3 die ik nog had liggen wel goed op hoog vol. Wordt niet blubberig zoals met de NFB en voegt sustain/compressie toe. Voor laag vol. en archtop klinkt de 5U4 weer beter. Ik laat hem lekker zo hangen :-D en wissel recto's afhankelijk van wat ik wil spelen.

Ik kan me voorstellen dat een vaste R +pot niet echt heel veel zin heeft, dus dat laat ik voorlopig maar zitten.

Dan ga ik de hele handel nog een keer aan mijn 2x12 G12H's hangen en dan moet je eens opletten (blues city!)

Al
8 juli 2003, 13:04
> > Bijvoorbeeld een 500 (vast) en een 5K pot in serie?

Ik zou i.p.v. die 500 monteren die 2700 gewoon laten zitten. Als dan open staat is de amp gewoon stock.

Al

PeeVee
9 juli 2003, 13:27
> Ik zou i.p.v. die 500 monteren die 2700 gewoon laten zitten.
> Als dan open staat is de amp gewoon stock.

Al's got a point there... maar misschien is het toch leuk om nog met wat meer NFB te werken dan stock, gewoon om het verschil te horen... 500 is misschien wat laag, ik zou dan 1K nemen ofzo.