PDA

View Full Version : Voedingsprobleem Ceriatone 1987



driesp
7 maart 2014, 19:57
Hello,

Al een jaar of 3 een zelf gebouwde Ceriatone 50W plexi waar ik al veel plezier van heb gehad, super sound, maar onlangs bij het opnieuw opstarten erg stille, overstuurde sound. Ben wat aan het zoeken gegaan, en het probleem zit volgens mij in de PT of eindtrap.

De twee secundaire 325V wikkelingen met center tap aan ground zijn dubbelzijdig gelijkgericht met twee diodes. Heb die al vervangen, maar krijg slechts een 300V DC op standby ( zonder filters ) en 400V DC uit standby, zonder lampen (gefilterd) . Volgens mij zou dit toch minstens 480V moeten zijn? Wanneer de EL34's er in gaan, zakt de hoogspanning tot zo'n 290V, en lopen de lampen er koud. Ik dacht hierbij eerst aan een probleem met de center tap die weggevallen is, en er dus maar enkelzijdige gelijkrichting is. Maar een snelle resistieve meting geeft niet meteen een onderbreking.

Iemand een idee?

Frits van Mourik
7 maart 2014, 22:54
Heb je wèl de beide hoge wisselspanningen uit de trafo?
Overigens krijg je bij 325VAC na gelijkrichting & filtering onbelast zo'n 455VDC

nico verduin
7 maart 2014, 22:56
De twee secundaire 325V wikkelingen met center tap aan ground zijn dubbelzijdig gelijkgericht met twee diodes. Heb die al vervangen, maar krijg slechts een 300V DC op standby ( zonder filters )

Wat zijn de AC spanningen uit de wikkeling zelf? Dat je 300V DC meet kan best kloppen je hebt 100HZ halve (positieve) sinus elco's.



en 400V DC uit standby, zonder lampen (gefilterd) . Volgens mij zou dit toch minstens 480V moeten zijn?

Zou best kunnen maar waar baseer je dat op?



Wanneer de EL34's er in gaan, zakt de hoogspanning tot zo'n 290V, en lopen de lampen er koud. Ik dacht hierbij eerst aan een probleem met de center tap die weggevallen is, en er dus maar enkelzijdige gelijkrichting is. Maar een snelle resistieve meting geeft niet meteen een onderbreking.

Zonder CT had je geen spanning gehad omdat je dan geen GND referentie hebt. Maar dit zijn wel zeer lage spanningen. Ik begrijp dat je de metingen toen je hem hebt gebouwd niet meer hebt? Dan had je iets om te vergelijken.

Maar ik zou het eerst stap voor stap nemen. Dus eerst de AC secundair meten. De voeding en bias spanningen zijn nog wel op orde?

cluseau
7 maart 2014, 23:11
Check eerst ff de netspanning, daarna de ac uit de sec wikkelingen.

En het batterijtje van je meter :hide:

driesp
8 maart 2014, 00:18
meter is een fluke 177, kan ik op vertrouwen want gebruik hem alledaags haast. De twee secundaire wikkelingen meten t.o.v. ground elk ongeveer 330V AC onbelast, tussen elkaar zo'n 660V AC. gloeispanning is ook mooi 6,3V.. Kan een zieke elco dit veroorzaken?

cluseau
8 maart 2014, 00:44
Moet je toch zo'n 450 overhouden. Dit kan een zieke elko niet veroorzaken maar een dooie elko wel. Je zou dan gewoon de gemiddelde waarde van de toppen meten maar een fluke77 (heb er ook een) pakt samples van de momentele waarde wat de uitlezing alle kanten op laat gaan. Lijkt niet aanemelijk. Ik denk eerder in de richting van de gelijkrichter. Geen scoop zeker?

driesp
8 maart 2014, 00:50
Meter is true RMS dus zou wel correct moeten zijn toch? Er waren origineel 4 Diodes, 2 in serie. Heb die vervangen door twee 1N4007's maar het bleef gelijk. Scope kijk ik al een tijd naar uit 2ehands, hopelijk binnenkort.

driesp
8 maart 2014, 00:53
Negatieve bias spannings range die komt van één secundaire wikkeling lijkt trouwens wel goed.

driesp
8 maart 2014, 16:26
Net nog eens gemeten, met filters maar een B+ van 330V, met de hoogspanning afgekoppeld van de amp.. Filter maar eens losgemaakt en ja hoor, geen capaciteit meer.. ziet er een beetje bol uit ook

Edit: En ja hoor, met een nieuwe filter is ze weer helemaal de oude !

cluseau
10 maart 2014, 10:49
Edit: En ja hoor, met een nieuwe filter is ze weer helemaal de oude !

Dus toch een dooie elko.

Je meter geeft de gemiddelde DC waarde van de toppen en dat zou is net zoveel moeten zijn als de AC voor de gelijkrichter. Een beetje restcapaciteit kan een wat ander beeld geven maar het gaat om het idee.

driesp
10 maart 2014, 11:18
Inderdaad, net iets meer. Brakke kwaliteit wel, na 3 jaar al de geest geven..

nico verduin
10 maart 2014, 16:47
Inderdaad, net iets meer. Brakke kwaliteit wel, na 3 jaar al de geest geven..Da's wel heel gauw :)

Plant
11 maart 2014, 11:04
geen capaciteit meer.. ziet er een beetje bol uit ook

en dat in 3 jaar.... Chinese makelij zeker? Als je de elco schudt, rammelt het dan inwendig? Heb al zoveel van die zooi gezien, kwalitatief goeie elco's maken kunnen ze daar niet.

Als ze overigens in een erg warme omgeving zitten, kies dan 105˚C types i.p.v. 85˚C.

driesp
11 maart 2014, 14:07
Zijn idd de originele meegeleverd met ceriatone, holy grail of zo iets.. Volgens mij inderdaad chinees. Voor even nu een daly uit m'n super lead van 73 er in geplaatst, die zijn nog in orde.. Zal maar snel ze allemaal vervangen met nieuwe F&T's.

Dutch66
11 maart 2014, 18:23
"holy fail" bedoel je...

kassie
11 maart 2014, 18:55
Tja, heb zelf ook wel eens een brakke elco van F&T gehad. Was z.g.a.n.

nico verduin
12 maart 2014, 08:57
Tja het kan altijd gebeuren dat een elco het redelijk snel begeeft. Zo vallen de adapters van Sisco home routers uit de periode 2000-2005 als bosjes om. Oorzaak zijn 2 elco's in de voedingsadapter. Die dingen springen gewoon open. Gerucht is een of ander schandaal waarbij de Chinezen een verkeerde formule hebben gekopieerd voor het electrolyt. Adapter open maken, elco's vervangen voor een paar nieuwe (kosten 0.10 euro), dicht plakken en klaar.
En er is altijd kans op een DOA (dead on arrival)

kassie
12 maart 2014, 09:05
Toch al zo'n 10 a 14 jaar werkzaam, valt nog mee ;) (gezien de design levensduur van apparaten vandaag de dag, waar ik zelf ook een broertje dood aan heb)

Psychomantis
12 maart 2014, 11:19
Tja het kan altijd gebeuren dat een elco het redelijk snel begeeft. Zo vallen de adapters van Sisco home routers uit de periode 2000-2005 als bosjes om. Oorzaak zijn 2 elco's in de voedingsadapter. Die dingen springen gewoon open. Gerucht is een of ander schandaal waarbij de Chinezen een verkeerde formule hebben gekopieerd voor het electrolyt.

Er is zelfs een wikipediapagina over: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Maar dat gaat voornamelijk over de lage ESR-condensators, ik denk niet dat ze die in een tube amp stoppen.

Ik heb 't zelf voorgehad met mijn Packard Bell desktop. Bijna alle lage ESR-condensators (die goud-met-groene) waren na 2 jaar stuk (stonden bol of lekten). De pc hield er niet volledig mee op, maar kreeg last van random bluescreens, 5 keer heropstarten voor ie doorstartte, etc... Alle condensators vervangen, en het probleem was verdwenen.
http://i62.tinypic.com/1zv78u9.jpg