PDA

View Full Version : Schaven



SABICAS
7 maart 2014, 18:57
Hallo allemaal,

Kan iemand mij een tip geven hoe ik kan voorkomen om bij het schaven van dun hou, zoals top of zijkant, hele happen hout eruit schaaf. Ik weet dat je schaaf scherp moet zijn, maar dat is het probleem niet,. Ik weet ook dat je bij dikker hout kan zien hoe de nerven zijn.

Graag hoor ik van jullie,

Groet,

Erik

motorhan
7 maart 2014, 20:24
Als je in de lengte van de draad van het hout schaaft altijd zorgen dat je met de draad mee schaaft dus niet tegen de draad in. en je schaaf zo fijn mogelijk zetten zodat je er niet te veel in 1 keer af (wilt) halen.

Zorgen dat je de beitel zo slijpt dat de hoeken heel licht afgerond zijn geslepen.

Veel succes.

barno
7 maart 2014, 20:32
De schaaf moet vvvlijmscherp zijn, gewoon scherp is niet genoeg. De zool van je schaaf moet perfect vlak zijn. en idd fijn afstellen. Uiteraard moet je mes op de juiste manier in het blok zitten.

SABICAS
7 maart 2014, 22:49
schaaft altijd zorgen dat je met de draad mee schaaft dus niet tegen de draad in.

Dit is juist het punt, hoe weet je in welke richten de draad gaat, als je perfect kwartier hout hebt, zie je het niet van de bovenkant, tenminste ik niet.

SABICAS
7 maart 2014, 22:52
De schaaf moet vvvlijmscherp zijn, gewoon scherp is niet genoeg. De zool van je schaaf moet perfect vlak zijn. en idd fijn afstellen. Uiteraard moet je mes op de juiste manier in het blok zitten.

Yep, dit is het probleem niet, het is een splinternieuwe schaaf waar ik de beitel nog heb fine getuned en gezorgd dat de zool compleet vlak is. Het komt bij mij er gewoon op dat ik moet weten in welke richting ik moet schaven. ik weet dat het ook helpt om je schaaf een beetje schuin te hebben bij het schaven. Maar nog gebeurt het soms.

stijnkenens
7 maart 2014, 23:06
Wat voor hout ben je aan het schaven? gevlamd esdoorn kan je beter met een getande schaaf bewerken.
En ze ook heel fijn zetten, als er niets afkomt een beetje dieper tot je fijne schavelingen krijgt.

En Als Barno vvvvlijmscherp zegt, bedoelt hij: razor sharp: je moet jezelf kunnen scheren met het mes !

Als het uitbreekt ben je verkeerd bezig, daarom begin je met een heel fijn afgestelde schaaf, dan zie je het direct, en kan je de lichte schade nog wegwerken in de andere richting.

Soms heb je draad die een beetje golft, dan ben je gescheten !



s.

SABICAS
7 maart 2014, 23:27
Ik ben op dit moment met de zijkanten bezig, cipres. Ik plaats morgen een fotootje van mijn frustratie...!

grizzly
13 maart 2014, 23:07
Ik vermoed dat ik wel weet wat het probleem is.
Een spiksplinternieuwe schaaf is nog steeds te B O T. Heb ik ook gehad met mijn nagelnieuwe schaaf.
Schaven als bagger, tot dat ik hem ECHT scherp geslepen had. Je kunt je nu spiegelen in het snijvlak en inderdaad heeeeel erg makkelijk scheren.

SABICAS
13 maart 2014, 23:17
Ik heb mijn nieuwe schaven beide geslepen toen ik ze had ontvangen, dit heb ik gister nogmaals gedaan. Ik zie zeker dat dit helpt maar waar het mij voornamelijk om gaat is, hoe zie ik in wel richting ik moet schaven. Bij dikkere stukken, zoals de nek bijv. zie je goed hoe de draad gaat. Maar bij dunnere stukken hout, zoals top, back of sides is dit bijna niet te doen. Dus heb ik nog steeds dat je kleine oneffenheden krijgt door het schaven, geen happen maar toch.

barno
14 maart 2014, 00:25
Het is simpel: men schave eerst in de ene richting, dan in de andere en stelt dan vast welke het makkelijkst schaaft...

Wat veel minder simpel is, is hoe je een schaafbeitel perfect scherp zet. Da's een kunst op zich en niet iets wat je in een twee drie kan.