PDA

View Full Version : goede soldeer station



nico verduin
7 maart 2014, 15:39
Vrienden :)
Nu zullen jullie wel denken "Dat Verduin dat vraagt" maar voor een kant zoek ik een Goede solderstaation voor SMD werk voornamelijk en PCB werk. En ik vraag dat omdat ik al verpest door mijn Metcal machines :) en inmiddels totaal wereld vreemd.

Het zal wel een Weller worden maar ik heb idee wat een goed is. Dirk Hendrik :) echt een vraag voor jou lijkt mij.... En nee hij hoeft er geen buizenbakken mee te doen.... :)

Dirk_Hendrik
7 maart 2014, 15:55
Los van de zelf al aangedragen Metcal's zit je in NL toch vrij snel aan de Wellers. Niks mis mee ook. Wat betreft PCB en SMT werk is dat vnl goed regelen van je tiptemperatuur en het bewust worden van het toepassen en gebruik van verschillende soorten tips voor verschillende taken. Zaken als een brede holle punt en slepend solderen voor TQFP behuizingen bijvoorbeeld.

In essentie is de beheersing van technieken door de gebruiker nog altijd belangrijker dan de tools.

Joppnl
7 maart 2014, 20:15
In essentie is de beheersing van technieken door de gebruiker nog altijd belangrijker dan de tools.

Dat probeer ik mezelf ook altijd voor te houden als ik een GAS aanval krijg....maar soms mislukt dat....

nico verduin
7 maart 2014, 22:40
Los van de zelf al aangedragen Metcal's zit je in NL toch vrij snel aan de Wellers. Niks mis mee ook. Wat betreft PCB en SMT werk is dat vnl goed regelen van je tiptemperatuur en het bewust worden van het toepassen en gebruik van verschillende soorten tips voor verschillende taken. Zaken als een brede holle punt en slepend solderen voor TQFP behuizingen bijvoorbeeld.

In essentie is de beheersing van technieken door de gebruiker nog altijd belangrijker dan de tools.Zondermeer eens!!! is er nog een bepaald model van die Wellers die zeker de moeite waard is? Jij werkt toch met die Wellers? De vaardigheid zal hij zichzelf eigen moeten maken.... oefenen... en gevoel... Voorlopig heeft ie al een uitdaging straks als hij een ADXL345 chip mag solderen (3 mm × 5 mm × 1 mm LGA package) :) En daar moet je zeker op de temperatuur letten. Het is een 6DOF (6 degrees of freedom) chip met plaatsjes die aan veertjes hangen (binnen die 3 x 5 x 1mm). En als ie te heet wordt dan smelt de Z-as vast... (kwam ik achter :))

Maar goed ik kijk nog of er nog meer reacties komen voor Weller Modellen dan kan ie gaan kiezen. Gezien de levensduur bij zorgvuldig gebruik brengen ze zeker hun geld op.

Dirk_Hendrik
8 maart 2014, 07:56
Ik vraag me bij dit ding af of solderen met een bout gaat werken.
Kijk ook even op pag 36, Fig 60.
http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/ADXL345.pdf

Da's een profiel voor je lucht of Ir station. En met de plaats van de aansluitingen van het ding begrijp ik dat ook wel.

nico verduin
8 maart 2014, 08:32
Hij heeft sowieso ook een hete lucht nodig. Kan die datasheet zo langzamerhand wel dromen :)

Olvert
13 maart 2014, 22:40
Ik heb een JBC soldeerstation wat erg goed bevalt en dit merk heeft een zeer breed assortiment ook voor productie werk. Wellicht heb je er wat aan.: http://www.jbctools.com/

nico verduin
14 maart 2014, 08:20
Hij heeft deze al besteld:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/811812/Weller-Soldeerstation-WSD-81-T0053260699-230-VAC-Vermogen-80-W-Temperatuurbereik-50-450-C

Dirk_Hendrik
14 maart 2014, 08:24
Prima apparaat

nico verduin
14 maart 2014, 09:01
Dat leek mij ook...

MaBerY
21 maart 2014, 10:23
Ik heb een oude weller die het nog steeds doet, maar ik heb voor SMD en loodvrij mijzelf een Aoyue 2703A+ 4-in-1 station aangeschaft.

http://www.eleshop.nl/aoyue-2703a-4in1-station-p-525.html
Het is chinees, maar het werkt wel goed voor niet te zwaar hobbymatig gebruik.

Ik heb er mijn uTracer mee in elkaar gesmolten.

Dirk_Hendrik
21 maart 2014, 11:52
Ik
http://www.eleshop.nl/aoyue-2703a-4in1-station-p-525.html
Het is chinees, maar het werkt wel goed voor niet te zwaar hobbymatig gebruik.

Heb je ook naar de toepassing van de TS gekeken? Dan is dit echt te ondermaats.

MaBerY
21 maart 2014, 16:15
Heb je ook naar de toepassing van de TS gekeken? Dan is dit echt te ondermaats.

Oh? wat bedoel je met de "TS" ? en wat is er precies ondermaats?
Enlighten me?

Tabula Rasa
21 maart 2014, 17:07
Zo, de tering! Nooit geweten dat er soldeerbouten zijn van 350 euro. Wat kunnen die dingen? Zetten ze ook koffie en kunnen ze stofzuigen ofzo?

Plant
21 maart 2014, 17:19
Oh? wat bedoel je met de "TS" ? en wat is er precies ondermaats?
Enlighten me?

TS betekent Topic Starter. In dit geval Nico dus.

Plant
21 maart 2014, 17:21
Zo, de tering! Nooit geweten dat er soldeerbouten zijn van 350 euro. Wat kunnen die dingen? Zetten ze ook koffie en kunnen ze stofzuigen ofzo?

Als ze kunnen tinzuigen kunnen ze ook stofzuigen. Het duurt alleen wat langer en je krijgt schroeiplekken in je tapijt.

cluseau
21 maart 2014, 18:08
Zo, de tering! Nooit geweten dat er soldeerbouten zijn van 350 euro. Wat kunnen die dingen? Zetten ze ook koffie en kunnen ze stofzuigen ofzo?


Er zijn ook setjes van meer dan 1000 euri hoor, en ik was er niet eens zo verzot op.

nico verduin
21 maart 2014, 19:44
Er zijn ook setjes van meer dan 1000 euri hoor, en ik was er niet eens zo verzot op.wel 's gekeken wat die metcalletjes van mij nieuw kosten :) Was vandaag ff bij een bedrijf.... stonden er zomaar een stuk of 10 :)

Maar voor de belangstellende is geworden:

Soldeerbout: Weller Soldeerstation WSD81
Hete lucht solderen : Aoyue 852

Voor het hete lucht werk ben ik al blij als hij een printje met 0805 weerstanden en caps goed gesoldeerd krijgt. Het worden altijd 1 of 2 prototypes en daarna worden het toch grotere aantallen en wordt het uitbesteed.

Voor het gewone soldeerwerk verwacht ik meer. En als hij er lol in krijgt... wordt het zeker beter als dat eerste printje waar hij toen mee bij mij kwam :)

Overigens nog ter aanvulling mbt soldeer. Zoals sommigen weten is een loodvrij soldeer punt dof van kleur itt loodhoudend soldeer. Was vandaag bij een tent die soldeer gebruiken waarbij ook loodvrij hoogglanzend is. Ik ga het uittesten.
Schijnt 100% tin te zijn. Krijg de data nog.