PDA

View Full Version : Stratpickups! Welke?



Luke-wannabe
6 maart 2014, 20:46
Ik ga mijn eigen stratje binnenkort in elkaar schroeven. Nu heb ik al een mooie MJT body op Ebay gescoord, ben naar een goeie neck op zoek, maar elementen? Heb ik niet zo veel verstand van.
Ik heb niet echt hoge eisen. Gewoon een goeie stevige en pure Strat sound. Qua sound en feel wil ik hem zo puur, houterig en rauw mogelijk. Fel, maar toch warm en het liefst ook zo open mogelijk. Ik wil niet iets met een uitgesproken EQ curve. De hoek waar ik het in zoek is Hendrix/SRV/Frusciante/Landau(!). Eigenlijk een klassieke Strat-in-Fender-of-Marshall toon. Ik speel zelf op een Marshall 1959slp Superlead.
Ik speel heel dynamisch, dus ze moeten echt super transparant zijn. Dus zo klassiek, eerlijk en puur of echt mogelijk. Bij wijze van spreken liever iets underwound dan overwound.
Qua referentie is dit eigenlijk mijn stratsound (toch maar eens een Fender amp kopen ;) ): https://play.spotify.com/album/3s9xB85T9ZD1QnbjnpBmQR
Ik heb altijd het idee dat de '69 custom shop pickups wel heel goed zijn. Budget ligt ook zo ongeveer rond de prijs van die dingen. E175 max, maar liever minder.

Enig idee?
Thanks!

lauke_101
6 maart 2014, 22:47
Toen ik halverweg was met lezen van je post dacht ik al aan custom shop '69 pickups. Heb ze in mijn strat vanaf dag 1 en die kunnen absoluut wat jij omschrijft. Niet extreem richting 1 sound inderdaad, zoals texas specials, maar gewoon een goeie, volle strat sound :)

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

soup
6 maart 2014, 22:52
www.thomann.de/nl/seymour_duncan_ssl1_set_california.htm

Duhsjaak
7 maart 2014, 07:49
Ik ga mijn eigen stratje binnenkort in elkaar schroeven. Nu heb ik al een mooie MJT body op Ebay gescoord, ben naar een goeie neck op zoek, maar elementen? Heb ik niet zo veel verstand van.
Ik heb niet echt hoge eisen. Gewoon een goeie stevige en pure Strat sound. Qua sound en feel wil ik hem zo puur, houterig en rauw mogelijk. Fel, maar toch warm en het liefst ook zo open mogelijk. Ik wil niet iets met een uitgesproken EQ curve. De hoek waar ik het in zoek is Hendrix/SRV/Frusciante/Landau(!). Eigenlijk een klassieke Strat-in-Fender-of-Marshall toon. Ik speel zelf op een Marshall 1959slp Superlead.
Ik speel heel dynamisch, dus ze moeten echt super transparant zijn. Dus zo klassiek, eerlijk en puur of echt mogelijk. Bij wijze van spreken liever iets underwound dan overwound.
Qua referentie is dit eigenlijk mijn stratsound (toch maar eens een Fender amp kopen ;) ): https://play.spotify.com/album/3s9xB85T9ZD1QnbjnpBmQR
Ik heb altijd het idee dat de '69 custom shop pickups wel heel goed zijn. Budget ligt ook zo ongeveer rond de prijs van die dingen. E175 max, maar liever minder.

Enig idee?
Thanks!


Mag ik nog 1 tussenvraag stellen?
Hoe wil je ze schakelen:
- 3 standen *
- 5 standen **
- 5 standen met pups, waarvan de middelde reverse wound is ***
want dat maakt nog al wat verschil in het eind resultaat.

Als ik je lijst doorlees, hoop je op een pure strat sound die nogal 'houterig' en dynamisch klinkt.
Als SD zijn pretenties waarmaakt, zou de suggestie van soup naar mijn smaak een pracht resultaat kunnen geven. Voor * heel goed te overwegen. Mijn strat heeft drie standen. Voor meer standjes ga ik naar de Kama Sutra.

** je kunt natuurlijk 5 standjes doen met pups die zijn ontworpen voor 3 standjes. Dan zou je kunnen overwegen of je de twee pups in standje 2 en 4 in serie of parallel kunt laten schakelen.

Tenzij je graag gebruik maakt van het wat neuzelige geluid waarop je in moderne strats in stand 2 en 4 wordt getrakteerd. Kies dan moderenere versies met een reversed wound middelste pup. Je komt dan terecht bij een setje voor ***

Het is puur een kwestie van smaak. In dit geval is dat van *, **, of *** ook geen wetmatigheid, maar een weergave van mijn smaak.
Door alle tegenfase gedoe (ook soms in andere gitaren geimiteerd) was ik bijna op de strat afgeknapt. Je levert ook veel toon en dynamiek in.

De echte mooie Wind Cries Mary tonen krijg je naar mijn smaak alleen met de oudere voiced pups, zonder reversed wound. De 5 standen kwamen pas nadat Jimi H er op grote schaal mee heeft geëxperimenteerd. Dus pas 68 of zo.

Reversed wound of niet reversed wound heeft zo'n grote invloed op het geluid bij stand 2 en 4, dat het misschien verstandig is om na te gaan wat je wensen zijn op dat gebied, voordat je over de andere eigenschappen van een setje gaat denken.

Aan alle trouwe lezertjes: Ik snap dat er goden te vinden zijn die ook dynamisch etc. hebben gespeeld met reversed wound, maar dat is niet helemaal het punt dat ik probeer naar voren te brengen.

@Luke
Veel plezier met puzzelen. da's altijd leuk zo'n klus!
Vriendelijke groet, Gus

Luke-wannabe
7 maart 2014, 09:54
Tsjah reverse wound is geloof ik alleen een middel pickup die de andere kant op gewonden is zodat je een soort 'humbucker' effect hebt; geen ruis in die standen. Volgens mij heeft dat niets te maken met je sound..
Verder gebruik ik graag 5 standen ja! Maar volgens mij zijn er niet echt pickups die speciaal daar voor ontworpen zijn en pickups die dat niet zijn. Luister maar naar de ouwe boys. Die deden dat gewoon terwijl ze daar bij Fender nog niet eens überhaupt over ná hadden gedacht..

Lexvandoef
7 maart 2014, 10:04
Kijk ook ff naar een setje Fender CS '54's Leon, ik heb ze in mijn beide stratjes zitten en die dingen geven echt een hele open natuurlijke feel en sound. Mooier krijg je ze gewoon niet ;), puur warm en bellerig. Ik wil niks anders meer ;).

Die '69's zijn ook vet, schijnen iets meer hoog en laag te hebben dan die '54's volgens mij, maar helemaal zeker weet ik dat niet meer, tijdje terug dat ik die gehoord/gevoeld heb.

apekop
7 maart 2014, 16:25
** je kunt natuurlijk 5 standjes doen met pups die zijn ontworpen voor 3 standjes. Dan zou je kunnen overwegen of je de twee pups in standje 2 en 4 in serie of parallel kunt laten schakelen.

Tenzij je graag gebruik maakt van het wat neuzelige geluid waarop je in moderne strats in stand 2 en 4 wordt getrakteerd. Kies dan moderenere versies met een reversed wound middelste pup. Je komt dan terecht bij een setje voor ***

Het is puur een kwestie van smaak. In dit geval is dat van *, **, of *** ook geen wetmatigheid, maar een weergave van mijn smaak.
Door alle tegenfase gedoe (ook soms in andere gitaren geimiteerd) was ik bijna op de strat afgeknapt. Je levert ook veel toon en dynamiek in.


Hiet staan toch een paar dingen die ik niet wist:
1) pickups die speciaal voor 3- of 5 standen zijn gemaakt (?).
2) strat pickup standje 2 en 4 is toch niet modern als het al vanaf '68 gebruikt werd (?).
3) dat door die tegenfase 2 en 4 pickup standjes je aan dynamiek zou inboeten (?).

Kun je het bovenstaande verder toelichten?

Tabula Rasa
7 maart 2014, 16:39
Volgens mij heeft dat niets te maken met je sound..


Mijn ervaring is dat het toch dikker klinkt, non RWRP.

telecastermaster
7 maart 2014, 16:40
Fel, maar toch warm en het liefst ook zo open mogelijk. Ik wil niet iets met een uitgesproken EQ curve.

Ik ga iets merkwaardigs zeggen: GFS red actives http://www.guitarfetish.com/REDactives-Active-Pickup-System_c_445.html
Actieve pickups dus. Heb ze zelf al enige tijd in mijn strat zitten en ben zeer content. Supertransparant, heel mooi glasachtig clean. Deze pickups zijn i.t.t. EMG gewonden om een alnico magneet en klinken veel warmer. Ze missen een klein beetje de typische resonantiepeak maar klinken heel natuurlijk. Bij mij hebben ze een set Kinman pickups vervangen en voorlopig blijven ze erin. Heb inmiddels een tweede set besteld.


http://www.youtube.com/watch?v=vGm4mCgHYpY&feature=player_detailpage

Rick trodat
7 maart 2014, 16:47
De meest ''vintage'' sounding pu's zijn in mijn beleving ( is erg subjectief hoor en afhankelijk van je plank)

Als je één ding niet moet doen is kijken naar de naam van de pickup.

- Lollar blackface
- Van zandt true vintage
- Fender custom shop 54
- Vintage Player 1956 Classic van leosounds

Wat je wilt bij een strat ( ook subjectief) is een zo laag mogelijke output van je pickup. En zelf zet ik ze dan ook helemaal in de slagplaat.

Iets moderner zijn de voodoo pickups algemeen genomen. Bijvoorbeeld de st60 hebben een iets vettere bas en meer hoog. Suhr pickups zijn veeel moderner. Met veel meer tophoog.

Pepe
7 maart 2014, 17:39
Ik kocht een tijdje Fender pickups op uit de periode 81/82, iedereen loopt gelijk naar de boetiek en CS wat ik prima vind wat je kon ze voor peanuts kopen. Grey, red en black bottoms, het zijn gewoon Fullerton standaards die in de oude reissues, JV's en Dan Smiths gebruikt werden.
Af en toe koop ik nog wel eens wat handgewonden exotisch maar het altijd een verademing die pickups weer te horen.

roger
7 maart 2014, 18:04
Kijk ook eens naar de Toneriders! Niet duur en ik vind ze lekker. Clean met belletjes maar ook vette scheur als het moet. In mijn USA stat zitten van zandts, maar de Toneriders in mijn parts-caster doen er niet voor onder!

Luke-wannabe
7 maart 2014, 18:52
Hmm.. Lastig. Zo veel opties. En iedereen heeft natuurlijk een andere mening.
Ik weet niet. Sowieso vallen alle moderne Voodoo pickups met opgeblazen hoog en laag en Suhr pickups eigenlijk een beetje af. Mike Landau gebruikt ook veel Suhr, maar ik ga toch liever voor een zo authentiek mogelijk geluid. Daarmee blijf ik dus ook een eind weg van de actieve pickups. Klinken goed, maar niet de sound waar ik naar op zoek ben!! Ik ga gewoon nog een beetje neuzen op het net.
Blijf maar suggesties geven hoor! Misschien zit de gouden tip er wel tussen!

Pepe
7 maart 2014, 18:59
Nou is Hendrix geen SRV en Frusciante klinkt ook weer anders.
Ik heb wat setjes van deze knaap (http://www.ebay.nl/sch/brandonwoundpickups/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=25&_trksid=p3984.m1543.l2654) en wat mij betreft a cut above the rest.
Dont let the low price fool you.

Je kan gewoon ook iets aan hem vragen, sympathieke down to earth vent.

Luke-wannabe
7 maart 2014, 19:27
Ik vind eigenlijk 'het enige' dat Hendrix/SRV/Frusciante anders doet klinken hun handen en oren zijn. Natuurlijk klinken die gasten totaal anders, maar de sound van de spullen die ze gebruiken vind ik een soort similar. Misschien een beetje vaag.. Ik hoop dat je me begrijpt ;)

Pepe
7 maart 2014, 20:00
That may be so dessalniettemin wordt er in pickupland onderscheid gemaakt tussen early sixties en late sixties pickups. Ik neem dat maar aan, ik weet alleen iets van seventies en eighties uit eigen hand.

Luke-wannabe
7 maart 2014, 21:25
Ach, Hendrix was ook niet vies van Pre-CBS spul. Weet jij veel wat die gekke hippie allemaal in de studio gebruikte..

Rick trodat
8 maart 2014, 09:02
Ik vind eigenlijk 'het enige' dat Hendrix/SRV/Frusciante anders doet klinken hun handen en oren zijn. Natuurlijk klinken die gasten totaal anders, maar de sound van de spullen die ze gebruiken vind ik een soort similar. Misschien een beetje vaag.. Ik hoop dat je me begrijpt ;)

Dat is ook zo want ze speelden allemaal over oude vrij standaard strats met low output single coils. En frusciante heeft met een marshall en een fuzz de hendrix sound al achter zich.

Luke-wannabe
8 maart 2014, 10:21
Dat is zeg maar precies wat ik zeg :D
Maar goed mensen! Pickups!! Die brandonwound pickups zien er wel goed uit Pepe! Ook niet zo duur!

barno
8 maart 2014, 10:38
Steffsen pu's zijn erg goed. Je kan Steff gewoon bellen en hij windt ze naar je voorkeur. Met name de pu's die hij heeft naar de specs van walter broes (seatsniffers) vind ik zéér goed.

Duhsjaak
8 maart 2014, 21:27
Hiet staan toch een paar dingen die ik niet wist:
1) pickups die speciaal voor 3- of 5 standen zijn gemaakt (?).
2) strat pickup standje 2 en 4 is toch niet modern als het al vanaf '68 gebruikt werd (?).
3) dat door die tegenfase 2 en 4 pickup standjes je aan dynamiek zou inboeten (?).

Kun je het bovenstaande verder toelichten?

Zo zie je maar, hoe lastig het is in dit soort zaken de voodoo van de Mojo te scheiden.
Het ligt allemaal niet zo, dat het wetenschappelijk aantoonbaar is. Feitelijk is er een grote mate van smaak en bijgeloof.

Ad 1
Nee, dat niet. Althans nu niet meer noodzakelijkerwijs. Nog maar een jaar of zo geleden is voor een vriendje een setje van drie normaal gewonden pups gewonden in The Creamery, als ik het me goed herinner. Die gast is goed 15 jaar jonger dan ik en wilde een mooi oud drie standen geluid.

Ad 2
Ik heb geprobeerd een verschil aan te geven in opvatting en vooral in geluid. Naar mijn smaak zijn de pups vanaf (noem eens wat 1970) hotter en komen er vanaf dat punt steeds meer reversed woud middelste pups in omloop. Vandaar het onderscheid ouder en moderner.

Ad 3
Ik ben van mening, naar mijn smaak, dat iedere humbucker of hum cancelingschakeling een meer of iets minder compressed geluid geeft en zeker die akelige tussenstandjes vind ik plat, plank, plenk, en zelfs met P90's in een pracht gitaar word ik persoonlijk daar niet vrolijk van. Ik weet van humbuckers die dat niet hebben. Maar die kosten zoiets als wat ik voor een hele gitaar uitgeef.

Dat dunne uit fase geluid niks voor jou? Dat is te voorkomen door de middelste niet reversed wound te kiezen.
En als je dat toch doet, dan kun je nog overwegen of je die combi (pup 1 en 2 - en pup 2 en 3) parallel of in serie te schakelen. Probeer vooral een proefopstelling. Voordat je ze vastsoldeert. Gebruik kroonsteentjes! Sommige van mijn proefopstellingen zijn zo lekker, dat de kroonsteentjes nog steeds in mijn IBA zitten.

Is dit een helder, aantoonbaar betoog? Nee, het heeft vooral met smaak te maken. Iets waarvoor ik al heb gewaarschuwd. Sorry.

@ts
De kern blijft: voordat je de soort pups kiest die je er in gaat maken, vind ik het een goed idee als je nadenkt over de vraag wat voor een gebruik je van je strat wil maken en hoe je de zaak wil schakelen.
Wil je de hele dag Freak out, le freak c'est chique spelen? Doe dan lekker de middelste reversed wound. Maar dan heb je er tenminste over nagedacht.
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
8 maart 2014, 22:18
Leon, een pagina geleden heeft Roger al eens Tonerider geroepen. Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat dit erg goede elementen zijn.
Ik heb in 2 strats de Pure Vintage en in 1 strat de Classic Blues setjes zitten. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de Pure Vintage setjes. Lage output en zeer helder clean. Ook met gain erg lekker. Maar het blijft moeilijk om een keus te maken, zeker met zo veel meningen.
Succes!

.slash.
8 maart 2014, 23:12
http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/vintage-output/vintage_stagger/

Men knalle die fuckers in de desbetreffende gitaar, men neme een tubescreamer en men gaat los.

Rooker
9 maart 2014, 10:51
Ohh, die laatste klinkt ook lekker... Ik lees net een heel betoog over wel of niet reversed middelste pickup. Is er een link naar een youtube filmpje waar je dat verschil kunt horen?

Rinze
9 maart 2014, 11:23
Zo zie je maar, hoe lastig het is in dit soort zaken de voodoo van de Mojo te scheiden.
Het ligt allemaal niet zo, dat het wetenschappelijk aantoonbaar is. Feitelijk is er een grote mate van smaak en bijgeloof.

Ad 1
Nee, dat niet. Althans nu niet meer noodzakelijkerwijs. Nog maar een jaar of zo geleden is voor een vriendje een setje van drie normaal gewonden pups gewonden in The Creamery, als ik het me goed herinner. Die gast is goed 15 jaar jonger dan ik en wilde een mooi oud drie standen geluid.

Ad 2
Ik heb geprobeerd een verschil aan te geven in opvatting en vooral in geluid. Naar mijn smaak zijn de pups vanaf (noem eens wat 1970) hotter en komen er vanaf dat punt steeds meer reversed woud middelste pups in omloop. Vandaar het onderscheid ouder en moderner.

Ad 3
Ik ben van mening, naar mijn smaak, dat iedere humbucker of hum cancelingschakeling een meer of iets minder compressed geluid geeft en zeker die akelige tussenstandjes vind ik plat, plank, plenk, en zelfs met P90's in een pracht gitaar word ik persoonlijk daar niet vrolijk van. Ik weet van humbuckers die dat niet hebben. Maar die kosten zoiets als wat ik voor een hele gitaar uitgeef.

Dat dunne uit fase geluid niks voor jou? Dat is te voorkomen door de middelste niet reversed wound te kiezen.
En als je dat toch doet, dan kun je nog overwegen of je die combi (pup 1 en 2 - en pup 2 en 3) parallel of in serie te schakelen. Probeer vooral een proefopstelling. Voordat je ze vastsoldeert. Gebruik kroonsteentjes! Sommige van mijn proefopstellingen zijn zo lekker, dat de kroonsteentjes nog steeds in mijn IBA zitten.

Is dit een helder, aantoonbaar betoog? Nee, het heeft vooral met smaak te maken. Iets waarvoor ik al heb gewaarschuwd. Sorry.

@ts
De kern blijft: voordat je de soort pups kiest die je er in gaat maken, vind ik het een goed idee als je nadenkt over de vraag wat voor een gebruik je van je strat wil maken en hoe je de zaak wil schakelen.
Wil je de hele dag Freak out, le freak c'est chique spelen? Doe dan lekker de middelste reversed wound. Maar dan heb je er tenminste over nagedacht.
Vriendelijke groet, Gus
Een paar kanttekeningen:
- reverse wound reverse polarity pickups zijn pas veel later dan 1970 op de markt gekomen
- je krijgt met rwrp geen uit fase geluid, immers: de winding én de polariteit van de middelste pup is omgedraaid waardoor de fase onveranderd blijft
- er zijn inderdaad mensen die rwrp pickupconfiguraties minder vinden klinken in de tussenstandjes, blijkbaar zo'n typisch internet-debat waar waarschijnlijk nooit een eenduidige conclusie uit voort komt. Mijn persoonlijk ervaring met een setje Tex Mex was dat het prima klonk (moet er wel bij vermelden dat ik behoorlijk doof ben :ok:)
- rwrp is geen series humbucker schakeling, de spoelen staan parallel, net als bij een gewone combi van twee elementen

Ik zou in ieder geval geen Kinman's nemen, die heb ik in mijn Strat en hoewel ze best goed klinken vind ik ze niet "ouderwets authentiek" single coil. Maar zoals Gus ook al aangeeft is dat ook maar mijn persoonlijke ervaring.

Luke-wannabe
9 maart 2014, 13:43
Hoi Gus. Helder(der)e uitleg!! Qua schakeling zoek ik niet naar tegenfase en series schakeling.. Eigenlijk zoek ik gewoon de standaard stratsound a lá Hendrix, Vaughan en Frusciante. Vrij straight forward dus. Misschien moet ik inderdaad voor een non-rw/rp setje, alhoewel ik de humcanceling in positie 2 en 4 vaak wel lekker vind..
Toneriders heb ik ook ooit eens in een Telecaster gehad en die vond ik wel fijn! Misschien eens naar kijken! At the creamery ook goeie verhalen over gehoord. Even bekijken :) Die seymours. Zijn dat humbuckers? Ik lees iets van 'staggered'...
Thanks gasten!

Lexvandoef
9 maart 2014, 13:48
Hey Leon, die staggered polepieces betekent gewoon dat die polen niet allemaal op dezelfde hoogte staan, maar dat de ene iets hoger/lager staat dan de andere om evt outputverschillen met snaar te compenseren.

Luke-wannabe
9 maart 2014, 16:47
Oh shit!!! Dat weet ik natuurijk! Ik denk dat ik in de war was met de term 'stacked'.. :D

lauke_101
9 maart 2014, 18:09
Ach, revere wound of niet, je zal t vast horen maar ik kan niet geloven dat dat het totale karakter van de pickups helemaal verandert. Denk dat hier genoeg suggesties zijn genoemd waar ts wat mee kan. Als Leosounds nog niet genoemd is, wil ik die nog wel toevoegen. Maat van me heeft daar wat van, klinkt goed! Lovende reviews ook en nog ruim binnen budget voor een setje.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Luke-wannabe
9 maart 2014, 18:33
Ziet er ook goed uit!! Die maken ook mooie spulletjes!!
...maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer :D

pasqual
9 maart 2014, 23:43
Ziet er ook goed uit!! Die maken ook mooie spulletjes!!
...maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer :D

Wat als ik jou een setje Pure Vintage van Tonerider opstuur? Bevallen ze, koop je ze...zo niet, stuur je ze terug. Is dat wat?
De rest kan via PB.

Luke-wannabe
10 maart 2014, 14:51
PM Pasqual!

FruscianteFan
10 maart 2014, 15:13
Ik herinner me een interview met John Frusciante (ten tijde van The Empyrean). In zijn '55 Strat zaten 'per ongeluk' al SD Antiquities toen hij haar kocht. Later was het bij de '62 Strat ook nodig de pickups te vervangen, en hij zei dat hij eigenlijk geen verschil hoorde tussen de originele en de antiquities. De gitaar zelf is veel relevanter...

muffstuff
10 maart 2014, 15:27
GS heeft nu de texmx en custom 69 in de blow out sale staan mocht je die specifiek zoeken.

soup
10 maart 2014, 15:38
Ik herinner me een interview met John Frusciante (ten tijde van The Empyrean). In zijn '55 Strat zaten 'per ongeluk' al SD Antiquities toen hij haar kocht. Later was het bij de '62 Strat ook nodig de pickups te vervangen, en hij zei dat hij eigenlijk geen verschil hoorde tussen de originele en de antiquities. De gitaar zelf is veel relevanter...

Ik las overal dat er SSL-1 inzaten of zijn dit dezelfde pickups?

http://www.groundguitar.com/john-frusciante-gear/


The guitar had the original pickups but Frusciante replaced them with Seymour Duncan SSL1 Pickups. They are set pretty low which contributes to the mellow tone which he’s known for.
“I had my ’62, which has the original pickups, and then I had the ’55 with the Duncans, and the sound was very similar. The differences had more to do with the guitars than the pickups. Eventually, I had to get Duncans in the ’62, as well. “ VintageGuitar.com (http://www.vintageguitar.com/3743/john-frusciante/)

piezo
10 maart 2014, 15:49
Dat dunne uit fase geluid niks voor jou? Dat is te voorkomen door de middelste niet reversed wound te kiezen.
En als je dat toch doet, dan kun je nog overwegen of je die combi (pup 1 en 2 - en pup 2 en 3) parallel of in serie te schakelen.
Gus, dat "uit-fase" geluid (eigenlijk versterking van sommige frequenties en uitdoving van andere = kamfiltereffect) heb je ook gewoon met een setje niet-RW/RP elementen in standje 2 en 4. Klinkt een beetje anders dan met RW/RP setje, maar niet zóó anders als jij doet voorkomen.

Redenen om voor een RW/RP setje te kiezen:
1) Gewoon omdat je dat lekkerder vindt klinken. Want ja, het klinkt een beetje anders = minder puntig, óók in de enkele standen 1, 3 en 5. Ik kan uitleggen waarom, maar dat is me te veel werk.
2) Als je graag met overdrive (en dus meer storing) het money-for-nothing geluid c.q. de grommende Jeff Beck-overdrive wilt hebben.
3) Als je graag in serie wilt kunnen schakelen maar de dan bijkomende extra brom niet wilt.

Luke-wannabe
10 maart 2014, 18:09
GS heeft nu de texmx en custom 69 in de blow out sale staan mocht je die specifiek zoeken.
Wat is GS?

dr.distortion
10 maart 2014, 22:04
Wat is GS?

Guitarsupplies: http://www.guitarsupplies.nl Kijk even bij elementen, leuke aanbiedingen idd.

KoenGuitar
10 maart 2014, 22:24
http://shop.rebelrelic.com/index.php?route=product/product&path=25_29&product_id=126

Zit nog een soundclippie bij ook. Klinkt zeker niet verkeerd daar.

muffstuff
11 maart 2014, 09:55
Wat is GS?
Guitar Supplies

Fender Custrom Shop Texas Special Strat (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=fender-custrom-shop-texas-special-strat&action=article&group_id=47&aid=2841&lang=nl) € 159.00
Fender® 57'/62' Vintage Strat® Pickups (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=fender_-57__62_-vintage-strat_-pickups&action=article&group_id=47&aid=4813&lang=nl) € 125.00
Fender® Texmex Strat® Pickups White (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=fender_-texmex-strat_-pickups-white&action=article&group_id=47&aid=2916&lang=nl) € 104.00

Zonno
17 maart 2014, 21:02
Ik ben een beetje laat bij deze draad, maar doe ook eens onderzoek naar Rio Grande Pickups.
Ik heb geen ervaring met hun single coil. Ik heb bij hen een minibucker besteld, die te gek is.
Ze hebben een vintage set voor strat.

telerocker
21 maart 2014, 02:20
Ik vind persoonlijk de Suhr V60's te gekke stratpickups. Ik heb ook goede ervaringen met BKP's Irish Tours en Mother's Milk (= Frusciante).

Pepe
21 maart 2014, 02:36
Ik vraag me echt af hoe iemand zijn strat pickups naar een sound kan verwijzen wat voornamelijk een treble booster is. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Veel rafelig midhoog?
Kent Armstrong heeft trouwens zijn beurs getrokken voor de nazaten van Rory en mag nu zijn pickups een Rory signature meegeven. Na uitvoerig R&D natuurlijk want stel je voor, het waren niet ZOMAAR run of the mill Fender pickups in die gitaar van Rory, welnee.

telerocker
21 maart 2014, 14:12
@Pepe
Je kunt over de namen die BKP de pickups meegeeft uren discussiëren. Ze verwijzen naar albums, songs en artiesten en of dat goed of juist slecht is, mag iedereen beoordelen. Je krijgt in ieder geval wel meteen een idee welk soort element je in de kuip hebt. Dat heb je niet bij een DP109 of Customcustom. Btw, the Mother's Milk is een kopie van een early sixties stratelement, the Irish Tour is daar een overwound versie van. Ik heb beide elementen in HSS-sets zitten en speel er van alles mee, maar geen RHCP en ook geen Gallagher.