PDA

View Full Version : Een oproep aan de heren techneuten (Chris, Frits, cluseau etc.)



henkr
6 maart 2014, 11:24
Ik ben recent in 't bezit gekomen van een Hook R40, vermoedelijk gebouwd
in 2009 (het turret bord heeft onder meer code: 0309). De amp heeft
een heel specifiek bijgeluid op beide kanalen; het klink als een luide
vingerknip of handklap bovenop of tussenin willekeurig gespeelde noten.
Alle buizen zijn vervangen inclusief gelijkrichter en de eindbuizen zijn
door een tech bij mij in debuurt gebiased. Wat dat bijgeluid betreft tast hij
momenteel volledig in het duister.
Zouden jullie eens de moeite willen nemen te luisteren naar onderstaande
link met geluidsfragmenten om te zien of je ons een tip kan geven over
wat hier aan de hand kan zijn?

http://homepages.cwi.nl/~henk/r40-clips.mp3

nico verduin
6 maart 2014, 11:44
mag de mp3 niet beluisteren

Plant
6 maart 2014, 11:58
Ik ook niet :(

cluseau
6 maart 2014, 12:18
Daar sluit ik bij aan. :dontgeti:

henkr
6 maart 2014, 12:24
Shit |-( permissie, enfin, fixed!

cluseau
6 maart 2014, 12:33
Ha, das appart. Lijkt een beetje op vonkoverslag. Is je amp soms instabiel? De scoop er op zal meer aan het licht brengen. Zo ff uit de losse pols, geen idee. Nooit eerder gehoord sorry.

edit:
Bij hoge signaal waardes kan het ook zijn dat er een cap doorslaat. De klacht moet dan wel volume afhankelijk zijn. Is dat zo?

henkr
6 maart 2014, 13:30
Bij hoge signaal waardes kan het ook zijn dat er een cap doorslaat. De klacht moet dan wel volume afhankelijk zijn. Is dat zo?

Ja, het is volume afhankelijk. Het begint bij volume op drie, vier; op huiskamervolume zogezegd merk je niets.

henkr
6 maart 2014, 13:39
Lijkt een beetje op vonkoverslag. Is je amp soms instabiel?

Het klinkt inderdaad als een vonkoverslag; zoals een flinke pets statische elektriciteit. De amp is niet instabiel.
Wat ik verder wel nog kan vermelden is dat naar standby schakelen soms knalt (de amp is uitgerust met zo'n
drie-standen geval om van standby naar de buis- of siliconengelijkrichter te schakelen.

cluseau
6 maart 2014, 13:56
Ik neem aan dat het bij beide typen gelijkrichting gebeurd? Houd hem zoiezo maar op SS gelijkrichter om die buis uit te sluiten.

Is er met de scoop iets waar te nemen aan de uitgang? Zo ja dan steeds een stapje terug.

Het zou kunnen dat instabiliteit pas optreed bij hoge uitsturing. Dit gebeurt zelfs regelmatig. Ik denk dat je echt ff met de scoop aan de slag moet maar wees blij dat het regelmatig optreed. Niets erger dan "soms" en "af en toe" klachten.

henkr
6 maart 2014, 14:08
Ik neem aan dat het bij beide typen gelijkrichting gebeurd? Houd hem zoiezo maar op SS gelijkrichter om die buis uit te sluiten.

Yep, beide. De buis is gloednieuw, een TAD GZ34.


Is er met de scoop iets waar te nemen aan de uitgang? Zo ja dan steeds een stapje terug.

Geen idee, ik kan niet met zo'n apparaat omgaan en of degene die 'm nu aan 't doorlichten is er een heeft weet ik eerlijk gezegd niet.
Wat ik al eerder zei: hij tast in 't duister. Wat ik probeer te doen met m'n vraag hier is 'm op het juiste spoor zetten.


Het zou kunnen dat instabiliteit pas optreed bij hoge uitsturing. Dit gebeurt zelfs regelmatig. Ik denk dat je echt ff met de scoop aan de slag moet maar wees blij dat het regelmatig optreed. Niets erger dan "soms" en "af en toe" klachten.

Hoe waar.

henkr
6 maart 2014, 14:19
Nog wat extra gegevens:

De opnamen zijn van zowel het clean als drive kanaal, met en zonder FX in de loop, mic vlak voor de speaker en/of ruimtelijk. Er is tevens tussentijds van cab gewisseld dus je hoort zowel de 4- als 8 ohm tap. Er is niet echt luid gespeeld; de master van beide kanalen stond op drie of vier. Met de vuist op de ombouw slaan levert niets op; de head blijft dan muisstil; mijn idee is niet dat 't door vibratie wordt veroorzaakt.

cluseau
6 maart 2014, 14:45
Yep, beide. De buis is gloednieuw, een TAD GZ34.

Jah und?

Ook nieuwe buizen kunnen problemen geven maar in dit geval kun je het wel uitsluiten.



Geen idee, ik kan niet met zo'n apparaat omgaan en of degene die 'm nu aan 't doorlichten is er een heeft weet ik eerlijk gezegd niet.
Tja, dat is bij dit soort klachten toch wel een must hoor.

Nog nooit zoiets bij de hand gehad en daarom zei ik ook al dat dit een leuke is ;)

Dit wordt niet door vibratie aangeslingerd, je kan duidelijk horen dat het met de aanslag te maken heeft. Of een cap die moeilijk doet of instabiliteit. Waar....? Tja dat is nou net de kunst. Dat capje vervangen kan de grootste boerenlul maar het zou leuk zijn als je de juiste kon aanwijzen.

nico verduin
6 maart 2014, 15:51
lekkere (blok)golf erop, load eraan,scoop erop en signaal volgen. Ik ga voor de PI of eindtrap. Het signaal is relatief laag tov. het geluid. Ik zou verwachten dat hij in de preamp meer herrie zou maken

Dirk_Hendrik
6 maart 2014, 16:04
Ik ga voor de PI of eindtrap. Het signaal is relatief laag tov. het geluid. Ik zou verwachten dat hij in de preamp meer herrie zou maken

Eens. In combi met dat hij het soortgelijke tikje laat horen onafhankelijk van welk kanaal geselecteerd is.


je kan duidelijk horen dat het met de aanslag te maken heeft. .
Oneens. Daar zat ik op te luisteren omdat het daar op leek. Zou ook heel voordehandliggend zijn dat impulsen van het ingangssignaal die "doorslag" introduceren. En dan blijken er toch ook noten te zijn waar het tikje niet op een aanslag zit.

henkr
6 maart 2014, 17:10
En dan blijken er toch ook noten te zijn waar het tikje niet op een aanslag zit.

Inderdaad, ik zei toch ook "bovenop of tussenin willekeurig gespeelde noten"; dus ook achter- of na het gespeel of gepluk zoals jullie hebben kunnen horen. Ik heb vele versterkers gehad maar heb dit nog nooit meegemaakt.

cluseau
6 maart 2014, 17:39
Inderdaad, ik zei toch ook "bovenop of tussenin willekeurig gespeelde noten"; dus ook achter- of na het gespeel of gepluk zoals jullie hebben kunnen horen.

Daar ben ik het dan niet mee eens. De tik verschijnt op het moment dat je audio produceerd, het gebeurt niet willekeurig. Als ik het signaal bekijk op dat punt waar jij aan het plukken ben ziet dat er zo uit.......

http://www.amps-unlimited.nl/temp/1.jpg

Duidelijk zie je dat het doorslaan aan het begin van zo'n plukactie plaatsvindt.
Maar de ander plukjes vertonen de trilling ook alleen niet zo hevig.


Hieronder die ene tik wat uitvergroot......

http://www.amps-unlimited.nl/temp/2.jpg

Het ziet er echt uit als een steile piek zoals bij een beschadiging op een grammofoonplaat*.

Vergroot je hem nog verder uit dan zie je dat de tik toch uit een aantal trillingen bestaat.
http://www.amps-unlimited.nl/temp/3.jpg




*grote zwarte schijf uit de vorige eeuw voorzien van audiospoor. Zie je vaak voor weinagh op de braderie

henkr
6 maart 2014, 18:12
Daar ben ik het dan niet mee eens. De tik verschijnt op het moment dat je audio produceerd, het gebeurt niet willekeurig.

Niet willekeurig nee, hoewel ze op 0.43, 0.57, 1.12 en 1.27 wat laat of, wie zal 't zeggen, misschien wat vroeg is vind je niet?


*grote zwarte schijf uit de vorige eeuw voorzien van audiospoor. Zie je vaak voor weinagh op de braderie

LOL, ik weet 't, er staan hier twee kratten vol met die dingen op zolder... uit m'n tienerjaren ;-)

Plant
6 maart 2014, 18:13
*grote zwarte schijf uit de vorige eeuw voorzien van audiospoor. Zie je vaak voor weinagh op de braderie

Nou... dan heb je de 'laatste ontwikkelingen' niet meegekregen ;) Die zwarte schijven zijn weer helemaal terug. Er wordt weer van alles nieuw uitgebracht en is zeker niet alleen op de braderie te koop. Voor een nieuwe lp word zelfs meer neergeteld dan voor een cd.

henkr
6 maart 2014, 18:37
Klopt, hoewel James Last op Klompen en Twintig internationale hartewensen van John Woodhouse nog wel "voor weinagh op de braderie" van de hand gaan ;-)

henkr
6 maart 2014, 18:42
OT: Misschien is die pets laat of vroeg of precies op een noot, het is een gegeven dat de amp stil is als je niet speelt.

Dirk_Hendrik
6 maart 2014, 18:54
James Last, John Wood

Spot on. Jaar in jaar uit kom je op dezelfde rommelmarkt op dezelfde plek dezelfde doos tegen met die 2 er standaard in. Je vergeet alleen de "alle 13 slecht" 's nog.

woldhek
6 maart 2014, 20:03
Zou het nog een doorgeslagen eind-trafo kunnen zijn. Daar binnen kan ook vonkoverslag optreden (Hoogspanning door de eindbuizen loopt er doorheen)
Of de speaker zelf kan bij een bepaalde uitslag kortsluiting in zijn spoel geven. Dat zou je kunnen testen door alleen de speaker op een andere versterker aan te sluiten.
Verder de solderingen controleren, want een half los contact doet ook rare dingen onder hoogspanning....
Succes met het opsporen van de storing:ok:

cluseau
6 maart 2014, 21:00
Trafo ook aan gedacht maar als daar vonkoverslag is lijkt het me al gauw definitief einde oefening.

Los contact zou toch schokgevoelig moeten zijn. Dat issie niet volgens ts.

De reactie is idd niet altijd even heftig en/of consequent maar wordt naar mijn idee wel degelijk door het audio getriggert.

jacky
6 maart 2014, 23:01
hele bord goed checken op ongesoldeerde parts...parts zitten een soort om de turrets heen gewikkeld in deze serie en soms is er niet juist of niet gesoldeerd ....heb ook naar de audio track geluisterd geluid lijkt belasting afhankelijk ...zou eerst in die hook kijken..leuke storing krijg er haast zin in om het op te pakken ;-)

cluseau
7 maart 2014, 09:20
Niet willekeurig nee, hoewel ze op 0.43, 0.57, 1.12 en 1.27 wat laat of....

Klopt, ik heb de die piek van 0.43 sec ook ff bekeken en daar begint de overslag 100mSec na de start van de toon. Bij de andere samples is dat nog langer. Beetje vreemd zou je zeggen maar de overslag gebeurd onder kritische omstandigheden waarbij meerdere factoren een rol spelen. Het zou zomaar kunnen dat de freguentie ook van invloed is. Zeker ben ik er van dat er geen overslag plaatsvindt als er geen signaal is. Hij is idd verdomd interessant :)

guitarnijboer
7 maart 2014, 10:19
Voor mij is het heel lastig om aan de hand van de fragmenten iets te zeggen. Vooral omdat het korte achter elkaar geplakte stukjes zijn van waar de tik voorkomt kun je niets zeggen over de frequentie (interval) waarmee de tik voorkomt. Kun je ook 10 minuten spelen zonder de tik?
De tik is volume afhankelijk begrijp ik en begint als de volumeknop rond de 3 of 4 staat. Neemt de intensiteit en/of frequentie dat de tik voorkomt toe bij hoger volume en zo ja, wat gebeurt er met de versterker volluit? Gaat ie een soort van moterboten?

Komt de tik ook voor als de versterker op een andere lokatie staat? ( bijvoorbeeld bij die techneut of in een oefenruimte)

Het geluid zelf kan op heel veel verschillende manieren ontstaan en zegt niet veel over de oorzaak. Een los contact of slechte schakelaar in de hoogspanning kan zo klinken, een slechte elco in de voeding kan zo klinken, het inschakelen van een ander apparaat in huis kan zo klinken door je versterker, een coppelcondensator die doorslaat zou zo kunnen klinken, een eventuele vonkblus diode op de ppri wikkeling van de OT kan zo klinken als deze doorslaat, een probleem met je schakel relais of voeding ervan, een defect in een voorversterker buisje, een slechte net schakelaar, spanningselector of netfilter (indien aanwezig), een probleem met je baisinstelling van de eindbuizen (wegvallen) of ppimv als die er op zit, met name als deze gelijkspanning gekoppeld is kan zo klinken. Als de versterker voorafgaand aan de tik wat meer gaat brommen dan zou het ook nog oscillatie kunnen zijn.

Hoe meer je test ((verschillende volumes, is de tik er ook als je de gitaar inplugt op de effect return, interval etc) en hoe meer informatie je kunt geven, des te meer kun je zeggen over de aard van het probleem. Hoewel het op afstand altijd een 'educated guess' blijft.

Aanv: ik zie net dat er ook een reverb en effectsloop op zit. Een reverbtrafotje zou ook kunnen tikken als er een defect in zit. Daarnaast lees ik ook iets over een 'regulated dc supply' voor de gloeispanning. Ik weet niet of dit ook van toepassing is op de r40, maar dat soort dingen zijn ook altijd een bron van storingen. Gewoon even openschroeven en meten is vaak het beste...

henkr
7 maart 2014, 18:40
Voor mij is het heel lastig om aan de hand van de fragmenten iets te zeggen. Vooral omdat het korte achter elkaar geplakte stukjes zijn van waar de tik voorkomt kun je niets zeggen over de frequentie (interval) waarmee de tik voorkomt. Kun je ook 10 minuten spelen zonder de tik?
De tik is volume afhankelijk begrijp ik en begint als de volumeknop rond de 3 of 4 staat. Neemt de intensiteit en/of frequentie dat de tik voorkomt toe bij hoger volume en zo ja, wat gebeurt er met de versterker volluit? Gaat ie een soort van moterboten?

Tien minuten spelen zonder: nee; met volume voluit motorboaten: nee. Hier moet ik bij vermelden dat ik er niet op vol volume over heb gespeeld.


Komt de tik ook voor als de versterker op een andere lokatie staat? ( bijvoorbeeld bij die techneut of in een oefenruimte)

Ja.


Het geluid zelf kan op heel veel verschillende manieren ontstaan en zegt niet veel over de oorzaak. Een los contact of slechte schakelaar in de hoogspanning kan zo klinken, een slechte elco in de voeding kan zo klinken, het inschakelen van een ander apparaat in huis kan zo klinken door je versterker,
Andere apparaten zijn uitgesloten.

een coppelcondensator die doorslaat zou zo kunnen klinken, een eventuele vonkblus diode op de ppri wikkeling van de OT kan zo klinken als deze doorslaat, een probleem met je schakel relais of voeding ervan, een defect in een voorversterker buisje, een slechte net schakelaar, spanningselector of netfilter (indien aanwezig), een probleem met je baisinstelling van de eindbuizen (wegvallen) of ppimv als die er op zit, met name als deze gelijkspanning gekoppeld is kan zo klinken. Als de versterker voorafgaand aan de tik wat meer gaat brommen dan zou het ook nog oscillatie kunnen zijn.

Op het netfilter zitten meerdere amps, alleen de R40 vertoont afwijkend gedrag
en, nee, geen toename van brom en de amp heeft mijns inziens geen master na de fasedraaier.


Hoe meer je test ((verschillende volumes, is de tik er ook als je de gitaar inplugt op de effect return, interval etc) en hoe meer informatie je kunt geven, des te meer kun je zeggen over de aard van het probleem. Hoewel het op afstand altijd een 'educated guess' blijft.

Begrijp ik.


Aanv: ik zie net dat er ook een reverb en effectsloop op zit. Een reverbtrafotje zou ook kunnen tikken als er een defect in zit. Daarnaast lees ik ook iets over een 'regulated dc supply' voor de gloeispanning. Ik weet niet of dit ook van toepassing is op de r40, maar dat soort dingen zijn ook altijd een bron van storingen. Gewoon even openschroeven en meten is vaak het beste...

Hij staat nog steeds bij de techneut. Ik hoop 'm te kunnen helpen door alle zeilen bij te zetten.
Al hij het niet kan vinden dan ga ik er mee naar Van de Haar, die amp heeft daar het licht gezien.
Zo, dit is dan meteen een bump voor 't weekend. Hopelijk komt er meer commentaar.
Ik wil jullie allen in elk geval hartelijk danken!

guitarnijboer
7 maart 2014, 19:17
Ik ben nooit bij van der Haar geweest, maar ik dacht dat hij ze alleen verkoopt toch? Voor een reparatie zou ik hem naar amps unlimited brengen. Die heeft dat zo gefixt!

Dirk_Hendrik
7 maart 2014, 19:21
Ik ben nooit bij van der Haar geweest, maar ik dacht dat hij ze alleen verkoopt toch? Voor een reparatie zou ik hem naar amps unlimited brengen. Die heeft dat zo gefixt!

Da's ook mijn gedachte eigenlijk.

jacky
7 maart 2014, 21:38
Da's ook mijn gedachte eigenlijk.

bij Erik worden die amps echt geassembleerd leendert zit daar ook regelmatig storinkjes te verhelpen dussssssssss

fastfolkert
19 maart 2014, 11:00
Als stille meelezer, maar in het bezit van diverse (buizen-) amps, ben ik wel benieuwd hoe dit is afgelopen :soinnocent:

henkr
25 maart 2014, 15:41
Amp staat sinds afgelopen vrijdag bij Van de Haar in IJsselstein. Leendert gaat ermee aan de slag; 'zal een paar weken duren. Ik meld me hier zodra ik meer weet...

henkr
7 april 2014, 13:54
Vorige week vrijdag bericht gehad: uitgangstrafo niet lekker; wordt vervangen.
Als ik meer details te horen krijg dan post ik ze hier.

HaroldA
7 april 2014, 14:00
Vorige week vrijdag bericht gehad: uitgangstrafo niet lekker; wordt vervangen.

En wat heeft woldhek nu gewonnen? ;)

henkr
7 april 2014, 14:45
En wat heeft woldhek nu gewonnen? ;)

Dat hij voortaan glashard kan stellen dat dit bijgeluid wordt veroorzaakt door een kreupele trafo 8-)

woldhek
21 april 2014, 16:48
Dat hij voortaan glashard kan stellen dat dit bijgeluid wordt veroorzaakt door een kreupele trafo 8-)

Ha, leuk dat mijn gedachte de juiste was.
En dan te bedenken, dat ik vroeger alleen met buizen in aanraking ben gekomen door FM-zenders te bouwen (30 jaar geleden), niet eens gitaar versterkers....

Beetje off-topic, maar is het mogelijk om iets in te stellen, dat als je naam genoemd wordt (of als je ge-quote wordt), dat je daar op geattendeerd wordt?
Ik vind het nog een beetje lastig om te onthouden, waar ik gereageerd heb.

SantaX
22 april 2014, 00:54
Boven het eerste bericht bij een topic, staat een grijze/donkere balk. Daar staat als eerste optie discussietools. Daar staat weer een optie 'abonneren op'. Als je dat doet krijg je emailnotificaties.